Chinese toerentellert wil geen toeren tellen.

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Ik heb voor een kawa zephyr 550 uit 92 twee goedkope tellertjes uit china besteld. Eerder eens een km tellertje vandaan gehaald en het is geen verkeerd spul.

Ik houd de originele waarschuwingslampjes dus stroompje voor dashverlichting was zo geregeld.

Echter de (elektronische) toerenteller wil niet meer doen dan af en toe een heel flauwe poging tot omhoog komen. Ik gebruik het originele signaaldraad van de oude teller. Groene draad is massa, die heb ik al op een min gehad en op het frame. Iemand enig idee? Ik lees weleens iets over die dingen dat ze een high voltage ding nodig hebben? Waar kan ik dat vsndaan trekken eventueel?
 
Ik lees alles heeel goed. Ik denk alleen als ik toch met draadjes moet kloten, dan maar meteen zo goed mogelijk geinformeerd. Mocht eea anders lopen dan meteen alle mogelijkheden checken. Wellicht werkt het allebei, en dan is het denk gemakkelijker draadje aan te haken bij de bobine. Of niet.

Daarom. :t
 
er zijn meerdere manieren om een toerenteller aan te sturen. dat kan met een stroom regeling, met een volt regeling of met een puls signaal. die signalen zijn niet uitwisselbaar. dus zorg dat je uitvind wat voor signaal de nieuwe meter nodig heeft en zorg dat je dat aanbied. ook als de motor origineel een ander signaal aanbood.
 
Laatst bewerkt:
er zijn meerdere manieren om een toerenteller aan te sturen. dat kan met een stroom regeling, met een volt regeling of met een puls signaal. die signalen zijn niet uitwisselbaar. dus zorg dat je uitvind wat voor signaal de nieuwe meter nodig heeft en zorg dat je dat aanbied. ook als de motor origineel een ander signaal aanbood.


Zo zit de toerenteller van mijn boot op een aansluiting van de dynamo.
Kloppen doet het waarschijnlijk niet maar je hebt iig een indicatie.

Overigens wel een diesel blokkie.
 
Laatst bewerkt:
er zijn meerdere manieren om een toerenteller aan te sturen. dat kan met een stroom regeling, met een volt regeling of met een puls signaal. die signalen zijn niet uitwisselbaar. dus zorg dat je uitvind wat voor signaal de nieuwe meter nodig heeft en zorg dat je dat aanbied. ook als de motor origineel een ander signaal aanbood.

Het lijkt erop, volgens het eerder geposte schema, dat de originele signaaldraad verbonden is met de ignitor en de bobines of ergens daartussen. Is dat dan een stroom, volt of puls signaal? Kan alledrie zijn in mijn hoofd zeg maar..
 
dat is dan waarschijnlijk een puls naar massa. dus zal je dan de toerenteller niet ook nog een keer van massa moeten voorzien maar van spanning als je toerenteller ten minste gemaakt is voor puls aansturing.


:N

signaal takt gewoon af van de + van de bobijn, op het moment van ontsteking sluit de CDI deze spanning af. het is dus een pulserend + signaal, en de toerenteller heeft nog steeds gewoon een + en - nodig ( ik ben nog nooit een teller tegen gekomen die dat niet nodig had)
 
dan zou ik toch nog even het schema er bij pakken @janbros. de pluskant van de bobine komt van de stopschakelaar die rechtstreeks aan de gelijkrichter hangt en niet aan massa. de toerenteller zit aan de andere kant (de min kant) die ook naar de ontsteekbox loop en dus wordt er geschakeld naar massa. komt erg vaak voor omdat dat minder vonkvorming en storing geeft. en er zijn zat toerentellers met maar 2 draden die op puls werken en die hebben dus geen + en - nodig maar maar 1 van de 2 en de schakeldraad.
 
Ik heb voor een kawa zephyr 550 uit 92 twee goedkope tellertjes uit china besteld. Eerder eens een km tellertje vandaan gehaald en het is geen verkeerd spul.

Ik houd de originele waarschuwingslampjes dus stroompje voor dashverlichting was zo geregeld.

Echter de (elektronische) toerenteller wil niet meer doen dan af en toe een heel flauwe poging tot omhoog komen. Ik gebruik het originele signaaldraad van de oude teller. Groene draad is massa, die heb ik al op een min gehad en op het frame. Iemand enig idee? Ik lees weleens iets over die dingen dat ze een high voltage ding nodig hebben? Waar kan ik dat vsndaan trekken eventueel?

Teller op leeftijd ?
 
Dat klinkt allemaal vrij logisch of zo, maar ik ben dusdanig elektrisch beperkt dat ik niet eens uit dat verhaal kan opmaken of ik er wat aan heb zeg maar..
je schreef dat je de teller hebt aangesloten op massa en signaal. feitelijk heb je hem dus aangesloten op massa en geschakelde massa. en van massa naar massa gaat geen stroom lopen ook niet als je er een toerenteller tussen hangt. dus moet de massa van de toerenteller af en moet er een + voor in de plaats zodat er stroom gaat lopen om de motor aan te drijven die de naald doet bewegen. dit alles mits de teller geschikt is voor een pulssignaal.
 
Ik heb voor een kawa zephyr 550 uit 92 twee goedkope tellertjes uit china besteld. Eerder eens een km tellertje vandaan gehaald en het is geen verkeerd spul.

Ik houd de originele waarschuwingslampjes dus stroompje voor dashverlichting was zo geregeld.

Echter de (elektronische) toerenteller wil niet meer doen dan af en toe een heel flauwe poging tot omhoog komen. Ik gebruik het originele signaaldraad van de oude teller. Groene draad is massa, die heb ik al op een min gehad en op het frame. Iemand enig idee? Ik lees weleens iets over die dingen dat ze een high voltage ding nodig hebben? Waar kan ik dat vsndaan trekken eventueel?

Normaal gaat de rode op de puls (+) van de ontsteking (bobine)
 
Laatst bewerkt:
Gisteren vol goede moed verder gegaan, eerst de achter knippers (geen led) achterlicht en kentekenverlichting aangesloten. Echter nu knipperen de knippers heul snel en doet verders qua verllichting niets het meer.. Alles weer los achter, niks. Zekeringen zijn goed. O ja, mijn grootlicht sein signaal werkt wel. Vandaag bedrading maar nalopen, maar ik heb verder niets geks gedaan. Oude tellers er maar even op ook.

De elektra is natuurlijk 1 vd laatste dingen, ik zit sinds juni thuis vanwege motorongeluk waarbij mijn rechter schouder totaal kapot was. Dus klein half jaar bezig met dit project met twee linkerhanden letterlijk,en vandaag stond de eerste rit gepland. Ook spannend ivm schouder en hoe die zich houd tijdens rijden, wellicht is het na 10 min al weer klaar. Dus, zwelgend in zelfmedelijden op de bank gezeten gister, straks maar weer eens kijken. #fuckmylifemoment.

Zou ik door een kortsluiting of iets mis iets kapot kunnen hebben gemaakt? Hij start overigens wel en de waarschuwingslampjes branden ook. Ik heb alles dubbel zo,goed als, dus als ik nergens een los draadje of iets vind kan ik componenten gaan wisselen. Knipper relais is het probleem iig niet.
 
Gisteren vol goede moed verder gegaan, eerst de achter knippers (geen led) achterlicht en kentekenverlichting aangesloten. Echter nu knipperen de knippers heul snel en doet verders qua verllichting niets het meer.. Alles weer los achter, niks. Zekeringen zijn goed. O ja, mijn grootlicht sein signaal werkt wel. Vandaag bedrading maar nalopen, maar ik heb verder niets geks gedaan. Oude tellers er maar even op ook.

De elektra is natuurlijk 1 vd laatste dingen, ik zit sinds juni thuis vanwege motorongeluk waarbij mijn rechter schouder totaal kapot was. Dus klein half jaar bezig met dit project met twee linkerhanden letterlijk,en vandaag stond de eerste rit gepland. Ook spannend ivm schouder en hoe die zich houd tijdens rijden, wellicht is het na 10 min al weer klaar. Dus, zwelgend in zelfmedelijden op de bank gezeten gister, straks maar weer eens kijken. #fuckmylifemoment.

Zou ik door een kortsluiting of iets mis iets kapot kunnen hebben gemaakt? Hij start overigens wel en de waarschuwingslampjes branden ook. Ik heb alles dubbel zo,goed als, dus als ik nergens een los draadje of iets vind kan ik componenten gaan wisselen. Knipper relais is het probleem iig niet.

Zonder je af te willen kraken hoor, maar wordt het niet eens tijd om het te laten doen door iemand met kennis van zaken.
 
Zonder je af te willen kraken hoor, maar wordt het niet eens tijd om het te laten doen door iemand met kennis van zaken.

Dat zou inderdaad makkelijk zijn. Echter kost dat best geld en zo leer je nooit wat. Als we dat allemaal gaan doen word het rustig hier.. Overigens doe ik alles zelf, frames aanpassen, zadels maken. Kan ik nu ook. Dus aan eind van project ff 200 wegbrengen omdat het even niet mujn genre is klopt voor mij gevoel niet zo..

Maar goed, wellicht leest er iemand mee uit de buurt rdam die kan helpen en wellicht nog wat uitleg geven? Ik heb iig bier..

https://photos.app.goo.gl/A1Nx37qPsjmL2MYg1
 
Dat zou inderdaad makkelijk zijn. Echter kost dat best geld en zo leer je nooit wat. Als we dat allemaal gaan doen word het rustig hier.. Overigens doe ik alles zelf, frames aanpassen, zadels maken. Kan ik nu ook. Dus aan eind van project ff 200 wegbrengen omdat het even niet mujn genre is klopt voor mij gevoel niet zo..

Maar goed, wellicht leest er iemand mee uit de buurt rdam die kan helpen en wellicht nog wat uitleg geven? Ik heb iig bier..

https://photos.app.goo.gl/A1Nx37qPsjmL2MYg1

Zadel is zo klaar ????? Waarom heb je de overlap niet aan de binnenkant gehouden ? Op 5o minuten bij jou vandaan zit www.pruisproducties.nl kost bijna niets. Als je vermeld dat je van MF komt kan het wellicht nog wat schelen ook.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou inderdaad makkelijk zijn. Echter kost dat best geld en zo leer je nooit wat. Als we dat allemaal gaan doen word het rustig hier.. Overigens doe ik alles zelf, frames aanpassen, zadels maken. Kan ik nu ook. Dus aan eind van project ff 200 wegbrengen omdat het even niet mujn genre is klopt voor mij gevoel niet zo..

Maar goed, wellicht leest er iemand mee uit de buurt rdam die kan helpen en wellicht nog wat uitleg geven? Ik heb iig bier..

https://photos.app.goo.gl/A1Nx37qPsjmL2MYg1
Als jij werkelijk kunt wat jij zegt dan is het toch niet zo lastig om een andere motorhobbyist te vinden die jou kan bijstaan met zijn kennis van elektronica en jij hem/haar met jouw kennis van mechaniek? Dergelijke samenwerkingen is juist veel van te leren!
 
Welk zadel bedoel je? Die van de bobbert heb ik zelf bekleed met klere dik leer en naald en draad. Living hell op aarde.

Dit
full
 
Nee dat zie ik nooit gedaan, is toch geen gezicht en is toch geen afwerking, gewoon knoeiwerk. Het overschot aan leer had aan de binnenkant gemoeten
[afbeelding]


Knoeiwerk. Als je al een zadel laat bekleden met echt leer, dan is dat geen 4-5mm dik. En dat overschot kun je ook gewoon netjes wegsnijden en afwerken. Leer van deze dikte moet een nacht weken, dan met kracht over het zadel gespannen, om vervolgens in die positie vastgezet te worden. Het is geen kippeleer wat je iets kleiner uitsnijd en dan toch wel strak trekt. En trouwens, om dit knoeiwerk te noemen moet je zelf vast echt in alles heel goed zijn. Dapper.
 
Terug
Bovenaan Onderaan