Chinese toerentellert wil geen toeren tellen.

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Ik heb voor een kawa zephyr 550 uit 92 twee goedkope tellertjes uit china besteld. Eerder eens een km tellertje vandaan gehaald en het is geen verkeerd spul.

Ik houd de originele waarschuwingslampjes dus stroompje voor dashverlichting was zo geregeld.

Echter de (elektronische) toerenteller wil niet meer doen dan af en toe een heel flauwe poging tot omhoog komen. Ik gebruik het originele signaaldraad van de oude teller. Groene draad is massa, die heb ik al op een min gehad en op het frame. Iemand enig idee? Ik lees weleens iets over die dingen dat ze een high voltage ding nodig hebben? Waar kan ik dat vsndaan trekken eventueel?
 
Knoeiwerk. Als je al een zadel laat bekleden met echt leer, dan is dat geen 4-5mm dik. En dat overschot kun je ook gewoon netjes wegsnijden en afwerken. Leer van deze dikte moet een nacht weken, dan met kracht over het zadel gespannen, om vervolgens in die positie vastgezet te worden. Het is geen kippeleer wat je iets kleiner uitsnijd en dan toch wel strak trekt. En trouwens, om dit knoeiwerk te noemen moet je zelf vast echt in alles heel goed zijn. Dapper.

Is wel een hele klus om met het handje te doen, dat snap ik, maar waarom niet aan de binnenkant (binnenstebuiten) genaaid en dan omgekeerd. Weet je dat leer niet waterdicht is.
 
Gisteren vol goede moed verder gegaan, eerst de achter knippers (geen led) achterlicht en kentekenverlichting aangesloten. Echter nu knipperen de knippers heul snel en doet verders qua verllichting niets het meer.. Alles weer los achter, niks. Zekeringen zijn goed. O ja, mijn grootlicht sein signaal werkt wel. Vandaag bedrading maar nalopen, maar ik heb verder niets geks gedaan. Oude tellers er maar even op ook.

De elektra is natuurlijk 1 vd laatste dingen, ik zit sinds juni thuis vanwege motorongeluk waarbij mijn rechter schouder totaal kapot was. Dus klein half jaar bezig met dit project met twee linkerhanden letterlijk,en vandaag stond de eerste rit gepland. Ook spannend ivm schouder en hoe die zich houd tijdens rijden, wellicht is het na 10 min al weer klaar. Dus, zwelgend in zelfmedelijden op de bank gezeten gister, straks maar weer eens kijken. #fuckmylifemoment.

Zou ik door een kortsluiting of iets mis iets kapot kunnen hebben gemaakt? Hij start overigens wel en de waarschuwingslampjes branden ook. Ik heb alles dubbel zo,goed als, dus als ik nergens een los draadje of iets vind kan ik componenten gaan wisselen. Knipper relais is het probleem iig niet.


Zijn alle massa punten goed aangesloten en schoon?

Een verse laag verf onder een massa aansluiting kan heel vreemde storingen geven.
 
Is wel een hele klus om met het handje te doen, dat snap ik, maar waarom niet aan de binnenkant (binnenstebuiten) genaaid en dan omgekeerd. Weet je dat leer niet waterdicht is.

Dat geeft niet. Als het al regent dan zit ik erop.. Maar zulk dik leer moet je met brute kracht om het zadel spannen als het nat is. Aan de onderzijde zit ook geheel leer. Als ik dat vervolgens loshaal, en dat met de hand naai dan is die weer lekker in zn oude vorm en krijg ik never die naad weer op zijn plek. Maar die rand word netjes hoor. Net echt..
 
Dacht dat hier geen toeren werden geteld maar ??

Dat was inderdaad behoorlijk of topic.. Maar de toeren worden nog steeds niet geteld, ik had een ander probleem. De knippers die teveel knipperden en niet werkende verlichting. Eerst de knippers bekeken, dit zijn exemplaren met drie draden dus ik dacht het hierin te kunnen vinden. Dit is voor als je running lights wilt, ik had de 2 plussen gekoppeld. Voor zaten de nieuwe knippers, achter had ik even de oude eraan gehangen en toen werkte ze allemaal goed. Nieuwe erop, te snel. 1 plus aangesloten, bleven ze alle vier constant aan. Andere plus zelfde. Daarbij maakte het relais een trillend geluid. Even online gekeken en het wattage kon het probleem zijn. Oude knippers 21 watt, nieuwe 10 en 5 watt. Ik weet niet of als je dat koppelt je dan van 15 watt mag spreken? maar iig blijkbaar nog te weinig. "Dubbele" bolletjes met een hoger wattage was mijn eerste plan, echter die vond ik alleen met een groter glas wat weer niet past..

Enigzins balend naar huis, en in mijn voortuin staat de laatste zephyr waar ik al op gereden had en ook het ongeluk had gehad. Dit is inmiddels een relikwie geworden die al diverse malen is misbruikt voor het verkrijgen van onderdelen. Daar heb ik destijds led knippers op gezet, uiteraard niet zonder slag of stoot. Uiteindelijk heb ik dioden aan de aansluiting van het knipper waarschuwingslampje op het dashboard gesoldeerd, met hulp van wat fijne mensen hier, waarna het probleem was opgelost.

Afijn, hier zat dus ook een relais in voor led knippers, en dus voor kleine wattages. Voor zover je daarbij mag spreken met led. Dus een helder moment bracht me tot het verwisselen van de relais(s)(en)(wtf) en dit heeft het probleem opgelost. Tevens werkt de verlichting ook prima. Of dit met elkaar te maken heeft weet ik niet, maar laat ik daar niet teveel vragen over stellen..

Het achterlicht is er 1 van exact dezelfde specs en formaat als de knippers, dus wellicht dat dat ermee te maken heeft. Ik heb de tellers weer aangesloten en de verlichting daarvan werkt ook. Ik ben vervolgens verder gegaan met fabrikeren van een alu "spatplaat" die onder het nieuwe subframe komt. Daar heb ik dan ook iets meer verstand van zeg maar, en ik had even geen zin in elektrische ergenissen. Dat moet vandaag zeker klaar, dan ga ik verder kijken naar de tellert. Mocht ik hem ondanks alle mogelijkheden die ik hier heb vergaard niet werkend krijgen, gooi ik hem in de sloot en word het een "km/h only" exemplaar.. Ik wil nu wel een keer rijden ook als dat lukt.
Maar laat ik niet op de zaken vooruit lopen.
 
O nee, dit ging over een tellert.. Ik heb nog wat combi's geprobeerd en een om de bougiekabel gewikkelde draad. Of ik dit goed heb gedaan, geen idee. Vrij dikke mantel ook om de bougiedraad.

Afijn dat deed ook weinig dus. Enige optie draad naar bobine blijft nog bestaan. Maar ik wilde rijden,moest nog wat dingetjes fabrikeren, en heb de teller gelaten voor wat het is. Ik heb hem zelf niet echt nodig, het is meer voor eventuele kopers.
Maar ik ga hier eerst zelf even van genieten, tzt plaats ik weer een update.
 
Terug
Bovenaan Onderaan