Choke aan/uit

17tien

Die hard MF'er
5 feb 2005
352
0
/
Hallo,

Ik ben inmiddels in het bezit van een Cagiva Mito, maar nu weet ik eigenlijk niet wanneer de choke nou aan staat of niet |( . Zoals je op de foto ziet is die schuif rechts van het woord Choke de chokeschuif. Als je hem omhoog schuift, staat er dat het Hi is, als je hem naar de beneden schuift staat de choke op low volgens het handvat. Alleen naar beneden schuiven kost veel kracht, en omhoog schuiven gaat zeer makkelijk. Als ik hem met koude motor (25 graden zoals vandaag) loopt hij 2000 toeren als ik hem op Lo heb staan (dus schuif naar beneden). En 1200 toeren als ik hem op Hi heb staan dus schuif omhoog. Maar ik dacht dat hij altijd met choke aan meer toeren ging draaien. Dus wanneer staat de choke nu aan en uit |(

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/396356/28689687a32b238c37ae02452281597c (Foto 0333.JPG)​
 
Laatst bewerkt:
Das op alle fietsen met choke aan stuur hetzelfde: naar je toehalen = choke gebruiken = aan. Van je wegduwen = choke uit.

Enne de LO HI ... das de uitleg voor de knop van je koplamp: LOw Beam (normaal licht) en HIgh beam = verstraler

hihi tkan gebeuren hé ... ;)
 
Das op alle fietsen met choke aan stuur hetzelfde: naar je toehalen = choke gebruiken = aan. Van je wegduwen = choke uit.

Enne de LO HI ... das de uitleg voor de knop van je koplamp: LOw Beam (normaal licht) en HIgh beam = verstraler

hihi tkan gebeuren hé ... ;)

Bedankt, ojah, ik jesus wat dom van mij |( , die hi en lo is natuurlijk voor de lichten. Maarjah bedankt voor de hulp nu weet ik het weer! Kan volgens mij wel al een slotje op
 
Choke bij doorgewarmde motor geeft plopperig lopen, soms verzuip/afslag-neiging en in ieder geval haal je dan, gesteld dat alles verder technisch in orde is, je topsnelheid niet meer. Je bougies kunnen er ook door vervuilen of nat slaan, vooral bij een tweetakt.

Choke geeft een tijdelijk bedoelde over-verrijking van het mengsel, uitsluitend nuttig bij koude start.

Als de choke "helpt" bij het rijden met reeds doorgewarmde motor dan is er iets anders niet in orde; het eerst valt dan te denken aan Valse Lucht en dat zit dan bijna altijd tussen carb en blok (modern rubber spruitstuk ondicht) en/of bij een tweetakt de uiterst kritische en rijstijl-gevoelig keerring op de krukas naar de mallemiezen.

Nagenoeg iedere tweetakt kan zelfs bij vriezend weer met een BEETJE GEDULD chokeloos worden gestart: gas DICHT laten en zeer rustig de KICKSTARTER een paar keer doordrukken; bij aanslaan minstens een minuut niet aan het gas komen.
Hetzelfde lukt gewoonlijk met ZEER KALM aanwandelen (gas dicht) in een HOGE VERSNELLING en meteen vrijknijpen als de motor is aangeslagen; ook dan weer minstens een minuut NIET aan het gas komen.
Gebruik je een startmotor dan lukt dit zelden, waarschijnlijk omdat de startmotor meteen al een iets hoger toerental geeft dan het hand/voet-gedoe.
 
Laatst bewerkt:
Je zou de motor natuurlijk ook koud kunnen starten en horen aan het geluid of de
choke open staat of dicht... maarja, vragen is net zo makkelijk :9

[edit] heb je verhaaltje te vluchtig doorgelezen, sorry
je kunt het horen aan de motor [/edit]
 
Terug
Bovenaan Onderaan