Choke blijft hangen

BramC

MF veteraan
25 sep 2008
1.933
98
Udenhout
Na vandaag na mijn werk mn motor te willen starten heb ik de choke gebruikt (gebeurt vaker;)) Maar nu bleef hij hangen, nu heeft hij dat wel eens vaker gedaan en je kunt hem in principe met de hand ook goed terugduwen, maar ook dat ging vandaag erg stroef. Hoe kan ik dit oplossen, beetje kruipolie??? of is dat niet verstandig
 
Smeren en dat doe je niet met kruipolie. Kruipolie is een tijdelijke "oplossing" van de problemen.
Eerst kijken waar de schoen knelt, kabel of mechanisme en dan evt ontroesten of schoonmaken, kabel vervangen en smeren met een smeermiddel.

Motor type?? Misschien dat iemand dan zo kan zeggen wat te doen en of het vaker voorkomt bij bepaalde types.
 
Bekijk de kabel even. Als het er niet al te fris uit ziet: gewoon vervangen door een verse. Zijn de kosten ook niet echt, als je het zelf plaatst.
 
Ja idd...kruipolie is geen smeermiddel.

Zelf heb ik de afgelopen jaren motorolie, naaimachine-olie, wd40, ptfe (? goeie afkorting) en sileconenspray gebruikt. De laatste bevalt het best. Soepele kabels en m'n koppeling/choke/gas gaat maanden mee voordat er weer een beetje sileconen in moet. Ik denk ook dat je beter met een nieuwe kabel kan beginnen. In de oude zitten waarschijnlijk al diverse andere smeermiddelen.

Ps, de helft van de keren was het niet m'n kabel waardoor de choke stroef liep maar de stangetjes en plunjers op de carbs. Voor die stangetjes gebruik ik een spuitbus kettingvet en de plunjers die de carbs in gaan wd40. Maak even de kabel los en bedien de choke op de carbs met de hand...weet je gelijk of die soepel gaan.
 
Het is een bekend euvel bij GSX-en metname de 600 en 750.
De kabel loopt over de bovenkant van de motor naar de carbs ,door de hitte van de motor droogt het vet of whatever uit in de kabel.
Enige oplossing is periodiek inspuiten met silliconenspray ,kabeltje bij handel losmaken.
Daarbij niet vergeten de asjes die op het chokerailtje zitten (op de carbs) regelmatig in
te spuiten.
Om het uitdrogen een beetje tegen te gaan zou je wat schuimfoam isolatie om het gedeelte van de kabel kunnen doen wat over het motorblok loopt.
 
in dat geval carb even demonteren en reinigen... Even terugkomend op smeermiddelen. Teflonspray voor derailleurs van fietsen o.a. En dan bijvoorbeeld van kroon of een ander goed merk. PERFECT, ik gebruik het liefste voor mountainbikes bij de mtb-speciaalzaak, is goed tegen vuil en laat echt een goede laag achter, ook al komt er vocht of vuil bij....
 
Het probleem zit hem vaak in de bediening op de carbs zelf, het asje wat door de rail loopt
die de schuiven moet openen is van koper legering ,nou wil koper nogal snel oxideren.
Dit geeft na een tijdje problemen met het afsluiten van de choke.
Door regelmatig inspuiten met siliconenspray blijft deze soepel
 
Terug
Bovenaan Onderaan