Choke honda CB600 wil niet open

Sheccy92

Rookie
6 dec 2017
7
6
Ha mede rijders,

Ik ben sinds 2 jaar trotse eigenaresse van een honda CB600 hornet uit 2005. Nu heb ik al wat mankementjes gehad ermee (knippers die in de regen niet doen, lekke koeldop, benzinesensor) en allemaal opgelost tot deze zomer.

Koud (week stilstand bijv.) startte hij slecht. Slecht als in 10x op de choke moeten starten voordat hij aanslaat. De zaak waar ik altijd heenga zei dat alles los moest en dat het wel even ging duren dus heb het voor het seizoen maar voor lief genomen. We kunnen met het mooie weer natuurlijk geen weken zonder!

Nu wil ik hem voorbereiden op winterklaar maken ivm aankomende vakantie en brr koud. Viel het me op dat naast dat de chokehendel voor mijn gevoel (waarvan iedereen zei hoort zo) niet ver genoeg open kan. Ook de bediening bij de carburateur maar een mm opengaat bij bediening hendel.

Nu probeerde ik de hendel verder los te zetten terwijl ik hem bij dr carburateur "meehielp" door wat naar buiten te trekken en verdomd. Mijn monster starte zonder problemen!

Nu lijkt het erop dat het naar buiten gaan van het mechanisme te stroef loopt. Terug dichtzetten van de choke gaan feilloos. Het lijkt niet aan de kabels te liggen maar echt aan dat mechanisme. De "pin" is ook roestig.

Gekke vraag maar zou ik de roestvorming op de pin en de asjes met cola kunnen verwijderen en daarna insprayen met siliconenspray? Of wat zou helpen? Tips? Tricks? Anyone?

Groetjes
Claudia
 
Kabeltje even loshalen van je carbs. Checken of dit inderdaad soepel loopt over de hele slag.

Dan checken of het mechanisme bij de carb's ook soepel loopt.

Als die beide lekker werken, dan de verbinding tussen de 2 schoon maken, olie/vet zou niet eens nodig hoeven zijn, en netjes aansluiten.
Zorg ook dat de kabel nergens klem tussen zit of onder spanning staat.
 
Er schuurt mechanisch iets.

Dat kan het heveltje zijn, de kadel van hevel naar carb, of de chokeplunger in de carb. Of een combi.

Alles even nagaan en smeren. Vaak is goed smeren met kruipolie voldoende. Soms moet bijv een chokekabel vervangen worden.
 
Uit mijn ervaring als fietsenmaker (diegene op spierkracht) weet ik dat stroef lopende kabels echt vage klachten kunnen geven. Het klemmen hoeft niet persee 2 kanten op even sterk te zijn en soms is het weer anders wanneer er meer of minder spanning op de kabel staat.

Vervangen van binnen en buitenkabel is dan vaak geen overbodige luxe.
 
Met mijn vader de kabels losgehad en voor de zekerheid vervangen. Probleem bleef echter bestaan. Na beter kijken blijkt dat het mechanisme bij de carburateur over 2 asjes van koper loopt. Die waren blauw / groen uitgeslagen en boel smeer op. (Kon al een poosje niet meer open natuurlijk. Dat ook losgehaald en schoongemaakt. Beetje wd40 erop. Werkt weer als een tiet!

Opgelost dus. Dank voor jullie reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan