Choke proplemen

Mink

Rookie
18 mei 2004
6
0
Mullem
Hallo, kan er iemand helpen? rij met Virago 750, maar moet bij het vertrekken 's morgens zeker 15 lm met choke rijden, valt altijd stil, na ongeveer 15 km geen enkel probleem meer, is niet zo veilig als je 10 verkeerslichten hebt onderweg, weet iemand een oplossing,
Groetjes Mink
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Stationair wat rijker afstellen kan wel helpen dan.(luchtschroeven iets indraaien, wel even kijken hoe ze stonden om eventueel terug te kunnen zetten)
 

Wullebolle

MF veteraan
20 dec 2003
7.707
4
53
Belgischen kust
Stationair schroef is die grote gekartelde schroef tussen je twee carbs, die je met je vingers kan verdraaien (is ook de bedoeling). Die regelt ENKEL de gastoevoer naar je carbs ( zelfde effect as meer gas geven via het stuur).
Deze regel je best af bij goed warme motor: dicht of opendraaien tot het gevoel zegt dat hij mooit rond stationair draait.
Luchtschroeven zijn twee schroeven op/in je carbs waar je een fijne lange schroeverdraaier van 3mm voor nodig hebt: die zitten in je carbs verzonken, mlaar kun je wel zo aan van opzij je motor (das ook de bedoeling). Deze vijzen regelen het mengsel tussen lucht en benzine. Soms moeten dees bijgeregeld worden, naargelang de vervuilingsgraad van je carbs / bougies maar ook de temperatuur vochtigheid (extreem vochtige of droge, warme of koude lucht bevat een belangrijk verschil in massa zuurstof per volume eenheid. Opnieuw bij warme en goed stationair lopenede motor: draai je beide vijzen met de klok mee helemaal dicht (onthou hoeveel toeren ze uitgedraaid stonden). Gagarandeerd dat je motor nu vierkant draait of zelfs helemaal afslaat. Geef hem wel een minuut tijd om te wennen aan de nieuwe instelling (oja, motor stationair laten draaien he, nie mee rijden). Kijk ook welke soort rook en hoeveel er uit de knalpotten komt. draai nu stelselmatig die twee vijzen tegelikertijd telkesn een halve toer uit, laat een minuut of twee stabiliseren, kontrleerd e rook uit de uitlaat. Op een bapaald momment (meeestal 1.5 a 2 toeren uitgedraait) gaat je motor beter en beter tot zelfs goed lopen, met weinig of geen uitlaat rook. Draai nu TOCH nog je vijzen verder uit tot het weer verslechterd, opnieuw rook + zelfs knallen en ploffen in je uitlaat as je effe licht gas geeft ... draai nu weer de vijzen terug tot je een goeje stabiele situatie hebt bereikt. Dit si nu een goeje afstelling voor een warme motor. De truuk is nu om sanderendaags bij een KOUDE motor identiek hgetzelfde spelleke te spelen, tis te zeggen de vijzen EN stationairschroef zodanig af te stellen dat je motor ook KOUD met choke prima ronddraait. Waarschijnlijk zul je nu die vijzen een half toertje terug moeten indraaien vanwege koude motor.
Dit is geen meester-oplossing, wel een simpele en goejkope die een bevredigend resultaat geeft. Beter is natuurlik je carbs kuisen, en laten afregelen in de garage met de juiste apparatuur wat een perfekt ersultaat moet geven

Succes .....