Chopper-ervaringen (met Triumph)

Ollie82

Rookie
17 jun 2011
5
0
Antwerpen, België
Hallo,

Ik rijd thans met een BMW GSA 1150 en ben hier persoonlijk best tevreden van. Maar ik zit met slijtage aan het kraakbeen in m'n knieën en na een uurtje of twee à drie ben ik blij dat ik kan afstappen. Ik zou graag eens met de moto gaan toeren in bijvoorbeeld Italië maar zie de lange autosnelweg-trip erheen niet goed zitten op de GS.
Aangezien bij de meeste toermodellen de benen toch nog altijd in een vrij sportieve houding zitten, speel ik met de gedachte over te stappen naar een toermodel van het type custom. Veel motorrijders trekken hun wenkbrauwen op als ik zeg dat ik voor wat meer comfort op zoek ga onder de choppers, maar zou dit met mijn pijnlijke knieën geen goed alternatief kunnen zijn. Heb nog niet met een cruiser gereden maar de zithouding lijkt mij, zeker met een goede zit en een windscherm, best wel laidback.

Ik ben zo'n beetje aan 't vallen voor de Triumph Thunderbird Storm (ben niet zo'n poetser :o) Met een windscherm, een aangepaste duozit (zeker niet het standaard-model) en koffers lijkt het mij een prima toermachiene om in een rechte lijn mee naar het zuiden van Frankrijk te rijden om dan daar aan het betere bochtenwerk te beginnen. Of ben ik mis?

Iemand ervaringen met de Triumph Thunderbird Storm (SE) of met het comfort op choppers in het algemeen, voor zowel bestuurder als bijrijder? 'k weet het, zit met vele vragen. Alle reacties zijn welkom...

Alvast bedankt!

Olivier
 
Laatst bewerkt:
chopper en cruiser zijn twee verschillende dingen..


jij wilt een cruiser.. (een chopper is een cruiser die verzaagd is en meestal een sruk spartaanser is)

zelf heb ik geen ervaring met de triumph maar je zit wel een stuk comfortabeler wat betreft kniehoek., je benen zitten in een wat natuurlijker houding... zo een beetje als dat je op een bank zit met je voeten ligt voorover.

de rest van de zithouding is afhankelijk van o.m. je stuur. met de hoogte en zgn pullback van het stuur bepaal je de houding van je rug. hoe verder het stuur naar voren staat hoe meer je naar voren gebogen zit en hoe meer je je rug en bekken belast.

ook de hardheid van het zadel maakt een hoop verschil in doorrijd comfort.
een zacht zadel zal je sneller een "dode kont" geven dan een wat hardere..

het voordeel van de meeste cruisers is dat de mogenlijkheden om je zipositie aan te passen legio zijn.

als een standaard fiets tijdens een proefrit net niet de goede zithouding geeft vraag dan aan de dealer wat de opties zijn voor een ander stuur, of de treeplanken of forwardcontrols nog verschoven kunnen worden en wat voor een zadel keuzes er zijn. (aftermarket spullen)

een fiets die te groot voor je is zal niet kliener worden en een te kleine niet groter, heb je er eentje die bij jouw lengte en postuur past, dan kan je gaan proberen met stuur positie en voet positie.
 
Heb geen ervaring met de triumph. maar wat voor de meeste geldt gaat ook wel op voor andere "cruisers"
Rij zelf op een road king en last van de knieën is mij onbekend.

Ben laatst naar de eifel geweest ermee en kreeg wel last van m'n rug maar dat is bij mij een zwakke plek en krijg ik niet alleen op de motor. Wil ik nog gaan verbeteren met een ander stuur/zithouding.

Zadelpijn had ik ook maar daar had zo'n beetje de hele groep last van :+

Is ook allemaal niet zo heel vreemd als je vanaf 08.30 uur tot 19.00 uur op de motor zit.

Ik moet eigenlijk iets vaker stoppen voor m'n rug maar dat is een beetje lastig als je met een groep rijd.

Verder ben ik het helemaal met Ivo eens. Cruisers zijn enorm goed aan te passen aan je persoonlijke voorkeur, lichaam, houding etc.

Zoek er idd alleen wel één die niet te groot of te klein aanvoelt voor jou.
 
Laatst bewerkt:
Na 7 jaar op een pan european te hebben gereden, begin dit jaar een triump tunderbird storm gekocht.
Foto-DPV366NJ.jpg

De pan heeft een wat sportieve zithouding, je zit iets voorover wat de meeste rijder oplossen door stuurverhogers te plaatsen.
Ik had dan wel geen last van mijn knieen,maar wel soms van de knieholte op een lange rit.
Heb met de storm al wel wat lange (700km) stukken gereden op een dag.
In het begin moest ik wel wennen aan het zadel maar dat bevalt nu prima.
Zoals je ziet heb ik er leren tassen op en een ander zadel plus sissybar die er met een kilk systeem er binnen 10 seconden eraf is te halen.
Het windscherm is niet orgineel (hebben ze niet voor een storm) maar komt van een rocket en is pas gemaakt voor de storm(opvul bussen) door triump bollenstreek in Hillegom.
Foto-7JNT8CVJ.jpg

Het is heel anders rijden als een pan, je benen zitten niet meer zo gebogen en ik zit er heerlijk relaxed op.

Henk
 
Ik vind het een prachtige motor Henk! Wat zijn de bevindingen van je passagier(s) inzake comfort? 'k ga binnenkort testrijden, maar dit zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn op een model met aangepast zadel en sissy-bar... Verder vroeg ik mij ook af hoe je het bochtenwerk ervaart. Valt dit niet tegen door de beperktere grondspeling, zeker in vergelijking met een toermotor?

Iedereen alvast bedankt voor deze reacties!
Kan iemand mij misschien wat meer vertellen over de degelijkheid & betrouwbaarheid van Triumph en het verkrijgen van onderdelen (i.g.v. pech) bij reizen naar bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje, Italië, ...

Nogmaals dank!
Olivier
 
Laatst bewerkt:
Triumph is volgens mij gewoon een goed en degelijk merk :Y Hoe het met onderdelen en zo in het buitenland gesteld is?

Geen idee maar ik neem aan dat ze in het buitenland ook triumph dealers hebben.
Zelfde geldt voor Harley.
 
Ik vind het een prachtige motor Henk! Wat zijn de bevindingen van je passagier(s) inzake comfort? 'k ga binnenkort testrijden, maar dit zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn op een model met aangepast zadel en sissy-bar... Verder vroeg ik mij ook af hoe je het bochtenwerk ervaart. Valt dit niet tegen door de beperktere grondspeling, zeker in vergelijking met een toermotor?

Iedereen alvast bedankt voor deze reacties!
Kan iemand mij misschien wat meer vertellen over de degelijkheid & betrouwbaarheid van Triumph en het verkrijgen van onderdelen (i.g.v. pech) bij reizen naar bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje, Italië, ...

Nogmaals dank!
Olivier
triumph is niet meer wat ze vroeger in haar merridendagen was.
toen gingen die dingen nog wel eens stuk,tegenwoordig en zeker die nieuwe dingen krijg je nagenoeg niet kapot.
het nieuwe triumph heeft dan ook maar heel weinig triumphcharme meer in haar motoren eerlijk gezegd(zitten ook steeds meer japse onderdelen op en aan :+ )

en los daarvan heeft triumph een uitgebreid europeesch dealernetwerk....dealernetwerk met een jawel vergelijk het met harley...een ownersgroup.RAT(riders asociation of triumph)

leuke annecdote over een triumphdealer in een niet nader te noemen duitse havenstad:
ik:hallo ik wil graag 3 liter 20w50 olie voor mijn `68´ bonnie
baliewijsneus:okay en zet me 3 bussen 10w40 voor mn neus.
ik:das de verkeerde olie,die is te dun ,de mijne gaat 20w50 in
bw:nee hoor een bonneville gaat 10w40 in
ik:ja in zo´n nieuw ding ja,die van mij loopt daarop kapot is van 1968.
bw:68?,bestaat niet,bonneville wordt vanaf 2001 gemaakt
ik:en jij bent triumphdealer?
bw:ja
ik:weet jij eigenlijk hoelang triumph bestaat?en hoelang er al bonnevilles gebouwd worden.
bw:hoelang triumph bestaat weet ik niet maar die bonnevillefamilie is er pas vanaf 2001.
ik:triumph stamt uit 1901 en de eerste bonneville werdt in 1959 gebouwd.
en nog eens wat :sterf maar met je dealership ik haal mijn olie wel ergens anders
 
Geen enkele 'chopper' lijkt me lekker zitten als je 'even' naar Italie gaat.
Zeker al niet als je al met pijn van die BMW stapt. ;)

Vorig jaar zestien uur op een ZX-10R de reis gemaakt en hoentjesfris afgestapt.
Even in ene keer terug uit de Dolomieten, door Zwitserland, Duitsland, over bergpassen.. :]

Ik vind die Triumphs wel mooie dingen trouwens, en ze zijn over het algemeen zeker betrouwbaar. 8-)
 
en als je dan toch naar Italie wilt
kijk eens naar de auto.motor slaaptrein den bosch-allessandria
1600 weg uit den bosch
volgende ochtend 10.00 in Italie
is mij (met mijn cruiser) perfect bevallen
en dan uiteraard wel over de alphen, de jura, vogezen terug naar huis
en, hij is duur maar, er is maar 1 echt zadel, Corbin.
Ook met zwakke rug van 09.00 tot 17.30 op de motor
tuurlijk met een paar stops
maar geen centje pijn!
 
en als je dan toch naar Italie wilt
kijk eens naar de auto.motor slaaptrein den bosch-allessandria
1600 weg uit den bosch
volgende ochtend 10.00 in Italie
is mij (met mijn cruiser) perfect bevallen
en dan uiteraard wel over de alphen, de jura, vogezen terug naar huis
en, hij is duur maar, er is maar 1 echt zadel, Corbin.
Ook met zwakke rug van 09.00 tot 17.30 op de motor
tuurlijk met een paar stops
maar geen centje pijn!


sick wijst zich nu naar zn voorhoofd,en mompelt iets over trailering(of in jouw geval train-ing)a running bike.
 
ollie,ist nog wat geworden met die hinkley?

of heb je liever een echte(merriden)triumph:
full

heeft een jaar een soortgelijk choppertje bij mij gelogeerd,prima ding.
mee naar zweden geweest,geen problemen meer gehad dan een kapüt rempedaalterughaalveertje(jezus wat een woordt),wat snel opgelost was.....snelbinderkoord en ty wrappies....toooing en het pedaal deed het weer
owja een een kapot achterlichie(was niet eens van lukas zeg...)
en aje nieweet wat "lukas"is hoor je met je dikke reet niet op een triumph thuis he! :Y
 
Laatst bewerkt:
ollie,ist nog wat geworden met die hinkley?

of heb je liever een echte(merriden)triumph:[afbeelding]
heeft een jaar een soortgelijk choppertje bij mij gelogeerd,prima ding.
mee naar zweden geweest,geen problemen meer gehad dan een kapüt rempedaalterughaalveertje(jezus wat een woordt),wat snel opgelost was.....snelbinderkoord en ty wrappies....toooing en het pedaal deed het weer
owja een een kapot achterlichie(was niet eens van lukas zeg...)
en aje nieweet wat "lukas"is hoor je met je dikke reet niet op een triumph thuis he! :Y
Mooi fietsie :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan