chopper kosten

timothy

Rookie
21 jun 2003
2
0
Rotterdam
Ik heb geen idee wat het kost om motor te rijden.

Niet aan verzekering (heb ik inmiddels uitgezocht)
Niet aan wegenbelasting
Niet aan onderhoud

Wat doen bijvoorbeeld banden?

Ik wil iets gaan rijden met veel chroom, zou iemand mij kunnen helpen om mij verder te helpen met het zoeken naar de antwoorden op de bovenstaande vragen.

Tim
 
aanschaf en500 '91 30k : €3000,-
verzekering: 150euro (gedeeltelijke casco geloof ik, unigarant)
wegenbelasting : rekening ligt toevallig net beneden maar ben te lui om het om te zoeken :) - ik geloof 40euro per jaar

onderhoud.. ik heb pech gehad, en met al mijn onervarenheid ook niet op onderhoud gelet ik heb in 1 jaar gedaan :

tank ontroesten/coaten: 40 euro
nieuwe olie : 3-3.5 liter dat erin ging geloof ik
kleppenstellen, koelvloeistof, achterremkabel, de complete bekabeling bij het stuur vervangen, nokkenaskettingspanner, nieuwe inlaatrubbers.

en vast nog wel iets dat ik vergeten ben, ik geloof dat ik nu zo'n 3 a 4 duizend km gereden heb .... dat zijn nog eens kosten per km, voordeel is wel dat ik nu de komende 30k niks aan gepland onderhoud meer heb, maar de complete onderhoudskosten tot nu toe zitten rond de 800 euro denk ik, vooral kleppen stellen en inlaatrubbers waren dure klusjes.

als je verstandig bent probeer je dus een motor te vinden met een bekende onderhoudshistorie waarvan niet al te lang geleden kleppen gesteld zijn, dat alleen scheelt je al een boel kosten
 
IS HEEL afhankelijk van eeen aantal factoren.

1. hoe oud is de motor die je koopt?
Denk aan uitgedroogde banden/remleidingen, roest bijv. uitlaat die van binnenuit (veel jaren korte ritten rijden) of van buitenaf vanwege pekel/regenritten doorroest.
Versleten balhoofdslagers door roest, lekkende voorvork keerringen etc.
Sommige dingen daarvan zijn normaal onderhoud en andere zijn gewoon duur.

2. Wat voor een type motor koop je?
Als je een 10-15 jaar oude dragracer (magna/supermagna/v-max) neemt dan heb je mogenlijk door misbruik al veel hogere reparatie kosten dan de gemiddelde shadow etc.

3. Hoeveel ga je zelf rijden per jaar?
Rij je veel dan heb je gezien de intervallen voor beurten veel meer beurten per jaar dan een zondagsrijder en dat tikt aan ;)
Denk ook aan banden/ketting etc.
EDIT: om banden levensuur wat toe te lichten.
Voor gaan vrijwel net zo lang mee als je wilt op een chopper (leg er dus een GOEDE op) achter kan het een heel ander verhaal zijn.
Weet nog dat ik ala SS-ers met een Metzeler ongeveer 6a7 duizend kilometer deed op een Yamaha XV700, had wel heerlijke grip, andere minder slijtende banden deden zo'n 10-12.000 km's.
Mischien dat andere mensen dit ook nog ter vergelijking toe kunnen lichten daar dit heel afhankelijk is van rijstijl en type band.
Wees ook niet te schuw om bijvoorbeeld met je vragen een lokale eerlijke simpele motorboer (niet safe en dergelijke) binnen te lopen en hun gewoon je vragen voor te leggen, die persoon heeft vaak maar een beperkt aantal vaste klanten en zal derhalve eerlijker zijn (denk ik dan in mijn beperkte geest).

4. Ga je het hele jaar door rijden alszijnde het enigste vervoermiddel?
Punten van opmerking 1 gaan hier ook op en denk daarbij dan ook nog eens aan bijv. remklauw revisie als die langzaam vastroest (hoeft niet maar kan).

5. Wat is je rijstijl?
Beul je het ding (zeker koud) af dan zal het je portemonnee zeker als je het ding langer houd wat meer aan onderhoud kosten.
Ook je benzine kosten nemen uiteraard toe.

6. Wat moet er aan gedaan worden als je hem koopt?
Kan best zijn dat er net een grote beurt nodig is die mischien door een dealer als afleverbeurt gedaan wordt, koop je particulier dan mag je die beurt zelf laten doen (prijs is er ook waarschijnlijk naar maar toch), denk aan remolie verversen (moet voor auto's elke drie jaar geloof ik, vrijwel niemand die zich eraan houdt), motorolie, kleppen stellen, carburateurs afstellen en synchroniseren bij meer dan een en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Rij je weinig en niet al te grof en je koopt een betrouwbare motor dan kost het niet veel/vrij weinig zelfs.
Denk er wel aan dat ALS je reparatie's hebt je meestal duurder uit bent dan met een soortgelijke reparatie voor een auto daar het productie aantal van een motor veel lager ligt oa.
En dat japanse merken het grootste gedeelte van hun winst uit onderdelen halen voor onderhoud, een Harley of BMW is vaak in onderhoud goedkoper dan een jap als er onderdelen vervangen moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Geweldig dat ik nu al reacties heb gekregen, bedankt!!

Om even een paar vragen te beantwoorden:

Ik wil wel het hele jaar doorrijden, maar dan met een oud ding voor de winter.

Voor het droge weer koop ik een andere (waarschijnlijk een intruder)

Dan komen er weer gelijk vragen bij:

Waar moet ik op letten als ik een motor koop?
Is cardan beter dan ketting of v-riem
Kan ik als particulier (leek) ook particulier kopen of zit er dan een hoop rotzooi tussen?

Ik zal er rustig mee rijden,
mijn slogun is dan ook: Feel free drive safely

Timothy
 
Waar moet ik op letten als ik een motor koop?
Is cardan beter dan ketting of v-riem
Kan ik als particulier (leek) ook particulier kopen of zit er dan een hoop rotzooi tussen?

Ik zal er rustig mee rijden,
mijn slogun is dan ook: Feel free drive safely

Timothy
Op een aantal van je vragen kun je de antwoorden (als die er al zijn) wel ergens op dit forum vinden.
Kijk ook eens bij http://faq.luiemotorfiets.net/ daar is ook een hoop info te halen.
Wil je particulier kopen, en je hebt al iets op het oog: zet dat hier dan uit en wie weet krijg je wat tips mee van mensen met een dergelijke fiets over waar je op moet letten.
Belangrijk is: neem de tijd en ga veel, heel veel proefrijden :] :]
Veel plezier met je zoektocht })
 
Gooly had geloof ik een lijstje gemaakt met waarop te letten bij aanschaf van een motor.
Kosten: Verzekering had je al uitgezocht, belasting is peanuts en onderhoud is afhankelijk van hoe oud de motor is, hoe je erop rijdt, hoeveel je rijdt, of-ie goed is onderhouden ja/nee.

Veel succes.





Ennuh....


Een Shadow ACE is natuurlijk mooier dan een Intruder ;)
 
Geweldig dat ik nu al reacties heb gekregen, bedankt!!

Om even een paar vragen te beantwoorden:

Ik wil wel het hele jaar doorrijden, maar dan met een oud ding voor de winter.

Voor het droge weer koop ik een andere (waarschijnlijk een intruder)

Dan komen er weer gelijk vragen bij:

Waar moet ik op letten als ik een motor koop?
Is cardan beter dan ketting of v-riem
Kan ik als particulier (leek) ook particulier kopen of zit er dan een hoop rotzooi tussen?

Ik zal er rustig mee rijden,
mijn slogun is dan ook: Feel free drive safely

Timothy

Als eerste: neem als het even kan een doorgewinterde motorrijder mee als je iets gaat kopen als jezelf niet de expertise hebt, niet dat die alles kan zien/doorgronden maar je maakt allicht meer kans fouten/gebreken te zien als je dat zelf niet kunt, "pride" is duurder dan een waarschuwing ;)

Verder is een cardan betrouwbaarder dan een riem en ketting komt op de laatste plaats qua kosten/betrouwbaarheid.
Cardan gaat vrijwel eeuwig mee (Guzzi's hebben stellen nodig), riemen moeten elke 40-50.000 km's vervangen worden en kettingen geheel afhankelijk van type/kracht en smeergedrag.

Als je de chopper naast een ander iets dus auto/pekelmotor gebruikt dan heb je nog steeds met de opmerkingen van mij te maken, hoe is het onderjoud voorheen geweest?
Als alles ok is dan kost de zomerchopper je weinig aan onderhoud, zeker met weinig jaarlijkse kilometers/rustig rijden, denk dan voor de eerstkomende jaren alleen aan olie/afstelbeurten naast eventueel banden/remmen.
Maar dat is uitgaand van een GOEDE motor om mee te beginnen, je kan altijd en keer pech hebben.

Dus denk NIET dat je DOM bezig bent als je op een beperkt budget een motor zo uitgebreid mogenlijk test/controleerd.
Je staat op het punt duizenden EURO's uit te geven, het is logisch dat je je aankoop zo uitgebreid mogenlijk controleert, mag/kan dat niet, laten staan, er zijn duizenden motoren te koop.
Maak een proefrit, is er iets vreemd maar niets zorgwekkends? op laten nemen als reparatie punt in de koop transactie, zodat je daar op terug kunt vallen.

Koop je particulier? geen probleem, onder choppers zit er niet zoveel uitschot als onder racers, techniek wise, wat je eerder ziet is lage kilomterstand fietsen die banden/rubbers/banden werk nodig hebben, als je dat incalculeert en zeker met een expert erbij is er NIETS mis mee op deze manier een motor te kopen ;)

Succes ;)
 
Laatst bewerkt:
ik rij zo`n 8 jaar op mijn intruder.
koste zijn te overzien ,1keer achterbandje,paar keer nieuwe accu ,beetje olie,en een keer synchroniseren,verder valt het allemaal wel mee.
vooral als je zelf ook wat kan.en wat het lastige van chroom is dat je vaak moet poetsen doe je dat niet gaat het ook roesten ,kijk dus goed alsje een 2dehandje haalt hoe het chroom werk is,want als het gaat bladeren dan doe je er nix meer aan(ja overnieuw verchromen).
en als je er voorzichtig mee rijd,daar is het een chopper voor en geen racer,kan je er lang plezier van hebben
sucses wim
 
Een Shadow ACE is natuurlijk mooier dan een Intruder ;)

Hmm..maar weer minder mooi dan een Vulcan ;)

Maar ben ook niet zo weg van standaard intruders, zijn zo smal aan de voorkant..omgebouwd zijn ze wel heel strak vaak.
 
Zal ik de heren dan maar uit hun waanideeen halen })

De oude mid/eind jaren 80 modellen zijn mooi, model shadow, niks geen uitlaten die nog even splitsen midden in het zicht na de bocht, niks geen ouw dames zitjes, gewoon een mooi motor model met wat bling-bling (chroom) dat rijdt :)

ik geef: oude Kawa ltd, oude ,vulcan/en, oude Honda shadow, en de huidige intruderkan daar ook nog bijgerekent worden, de nieuwe honda shadows vind ik persoonlijk geen mooie machines, gelukkig dat smaak verschilt, want ik zou het wel minder vinden als er straks nog maar 3 verschillende motoren op de weg zouden rijden
 
Hoort de nieuwe Dragstar er niet bij, Edoll? Die vind ik persoonlijk één van de mooiere fieten met chroom van tegenwoordig.
sabber3.gif
Groetjes!
 
Ik heb geen idee wat het kost om motor te rijden.

Niet aan onderhoud

Ik wil iets gaan rijden met veel chroom, zou iemand mij kunnen helpen om mij verder te helpen met het zoeken naar de antwoorden op de bovenstaande vragen.

Tim

Veel chroom => dat gaat je in elk geval veel tijd kosten qua onderhoud. Wil je 'n chopper 'n beetje op orde houden na 'n rit, met name wanneer het vochtig weer is, dan ben je toch aardig wat tijd kwijt om de boel weer op orde te krijgen. Althans, dat is mij flink tegengevallen.

Verder zou ik investeren in 'n goed onderhouds/werkplaats handboek zodat je al lerende zelf delen van 't onderhoud kunt gaan verrichten en niet steeds je geld bij de motorzaak hoeft af te dragen. En wat zeker nuttig zal zijn, een netwerk van kennissen die je bij problemen kunnen helpen. Bijvoorbeeld via dit forum.

Heb je 'n goede stalling voor de motor? Anders is een motorhoes om al dat chroom te beschermen het eerste vereiste.

Ik heb m'n huidige motor (particulier gekocht) nu 'n jaar en zo'n 7.000 km gereden. Aan onderhoud ben ik nog vrijwel niets kwijt geweest, wat chroompoets en olie is eigenlijk 't enige.

Voor een beeld van de prijzen van diverse motoren (dealer en particulier) zou ik je aanraden 'ns op http://www.bikenet.nl/ te kijken.
 
Op zondag 22 juni 2003 19:09 schreef -Gies- het volgende:
Hoort de nieuwe Dragstar er niet bij, Edoll? Die vind ik persoonlijk één van de mooiere fieten met chroom van tegenwoordig. (Afbeelding) Groetjes!

Ik heb even gekeken bij de yamaha dragstar, dit vind ik zo'n new-age chopper, persoonlijk niet mijn stijl, proporties kloppen naar mijn mening niet helemaal, maar alles op twee wielen is nog steeds mooier dan 90% van wat er op 4 wielen rijdt :) ride and let ride
 
Op zaterdag 21 juni 2003 23:00 schreef timothy het volgende:
Geweldig dat ik nu al reacties heb gekregen, bedankt!!



Ik wil wel het hele jaar doorrijden, maar dan met een oud ding voor de winter.




let goed op je kunt dan het beste je belasting in 1 keer betalen dan hoef je maar twee kwartalen te betalen en ben je ongeveer bij een 800 CC zo'n 55 euro kwijt
verschilt per provincie (maar als je per kwartaal betaald ben dus 110 euro kwijt.)
 
Zal ik de heren dan maar uit hun waanideeen halen })

De oude mid/eind jaren 80 modellen zijn mooi, model shadow, niks geen uitlaten die nog even splitsen midden in het zicht na de bocht, niks geen ouw dames zitjes, gewoon een mooi motor model met wat bling-bling (chroom) dat rijdt :)

ik geef: oude Kawa ltd, oude ,vulcan/en, oude Honda shadow, en de huidige intruderkan daar ook nog bijgerekent worden.

Dus ik zit goed met mijn Vulcan 700 uit '85 8-)

Zit ik nog steeds in mijn waanidee :?
 
Dus ik zit goed met mijn Vulcan 700 uit '85 8-)

Zit ik nog steeds in mijn waanidee :?

Nee :) begrijp me niet verkeerd, ik zou nooit iemand vertellen dat hij een lelijke motor heeft, lelijke motoren bestaan niet, was (uiteraard) als grapje bedoeld, als je langs komt rijden en ik zit in de auto kijk ik de motor na, als ik op de motor zit groet ik je, iedereen dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan