Chopper veiliger dan bijv. naked of supersport?

colindemo

MF veteraan
27 feb 2008
1.078
0
Marken
Ik vroeg me iets af..... is het door de meer achteruit leunende zithouding op een chopper veiliger bij een ongeluk dan bij een buikglijer?
Weet iemand hier misschien wat over?
Mij lijkt het dat je met bijv. een supersport bij een ongeluk met je hoofd voor richting asfalt gaat, met een chopper weet ik niet wat er gebeurd....... iemand?
 
in beide gevallen donder je van het ding af en duikt op het asfalt.
het asfalt weet niet waar je vanaf komt.
bij een frontale botsing glijd je over de tank en breekt allebei je bovenbenen op het stuur.
misschien dat je op een supersport nog even gauw een handstand kan maken _O-
 
mss kan je bij een chopper nog even de voorwaartse kracht verminderen door hard af te zetten op je voetsteuntjes.
 
Voor zover ik het heb gezien/gehoord breekt de ene motorrijder met 30 km/u zijn nek en stapt de andere met 150 km/u af zonder al teveel problemen.
Ongelukken zijn niet te voorspellen op een tweewieler en al helemaal het letsel niet.
Bij een auto is het zo dat de zwaardere auto misschien wat minder schade heeft, maar bij een motor maakt het geen hol uit.
Die achterover leunende houding kan een voordeel zijn, maar op je buik liggen kan ook een voordeel zijn. Je weet gewoon nooit wat je tegenkomt/meemaakt tijdens een ongeluk.
Had ik al gemeld dat ik het niet te voorspellen vind? :P
 
probeer het op beide motoren eens uit dan horen we het wel :] :]

sorry ik heb al weekeind. *O* *O*
 
een chopper is wel gevaarlijker bij een noodrem aangezien de voorwiel meestal(echte choppers he, dus die met een lang voorvork) heel erg ver naar voren ligt en als je opeens moet remmen je heel snel teveel afremt en het voorwiel weg gaat glijden

bij een botsing zal het ongeveer hetzelfde zijn
 
als je een klapper maakt is het een kwestie van geluk hebben (en uiteraard je motorpak) hoe je er vanaf komt.

ik denk wel dat je met een supersport iets wendbaarder bent dan met een chopper en relatief meer uitwijkmogelijkheden heb.
@de chopperrijders: corrigeer me aub als ik er naast zit
 
Wat ik erg gemerkt heb in verschil met mijn eigen motor en de chopper van mijn vriendin is dat je minder remvermogen hebt met een chopper. Doordat je bij een toermotor meer gewicht op het voorwiel hebt kun je harder remmen. Bij een chopper zit je meer "achterover" met minder gewicht op het voorwiel en daardoor heb je naar mijn gevoel minder remkracht.

Groeten
 
met een supersport kan je beter uitwijken/remmen
met een chopper ga je niet zo hard (15km/u max ofzo) en je rijd altijd met minimaal 300 man achter elkaar zodat je meer kans hebt dat de voorste van de stoet inmiddels wel opgevallen zijn bij de blinde automobilist.

geen idee wat nou beter is
 
Laatst bewerkt:
Zoals vermeld.

Het remvermogen is van een sportfiets een stuk hoger dan van een chopper.
Dus in dat opzicht is een sportmotor "veiliger"

Maar met een chopper rijdt men meestal niet zo hard :]

Ik denk dat de berijder de grootste zwakke schakel is.
 
mss kan je bij een chopper nog even de voorwaartse kracht verminderen door hard af te zetten op je voetsteuntjes.

Ik heb met lessen geleerd dat als je iets niet meer gaat halen met remmen je moet gaan staan. je zult hoe dan ook naar voren gaan en bij een chopper zit er meer in de weg om naar voren te vliegen. een supersport lijkt mij dan ook " veiliger"
 
als ik een dikke chopper heb zoals die van de Orange county choppers dan ga ik geen 150 rijden nee gangetje van 80 is beter dan.

Denk dat er in het algemeen veel minder ongelukken gebeuren bij choppers dan bij racers. Vaak speelt ook ervaring wat een grote rol, nou maak ik geen verwijt maar ik ken zat gasten die 21 zijn en een R1 willen hebben omdat hun maatje van 31 ook een R1 rijdt en een half jaar later friet zijn geworden. Een chopper rijd je toch meestal relaxer dan op een sportfiets.
 
wat ik hierin wil opmerken dat je chopperrijders nog wel eens hoord klagen over het "roekeloze" rijgedrag van supersport-rijders...

daarentegen zijn het de supersportrijders die zich vaak stukken beter kleden (textiel / leer i.p.v. spijkerbroekje) wanneer ze op de motor stappen....
 
mss kan je bij een chopper nog even de voorwaartse kracht verminderen door hard af te zetten op je voetsteuntjes.
Je hebt zeker geen idee wat voor krachten er vrijkomen als je een botsing maakt.
Ik heb die ervaring helaas wel (auto, dat wel).
Met 40 a 50 km/h dwars in een andere gedoken en geprobeerd de klap te dempen door met beide armen zo hard mogelijk op het stuur te duwen.
Welnu, je maakt geen enkele kans het naar voren duken van je bovenlichaam te voorkomen!
Ik droeg geen gordel (dom, dom, dom, ik weet het) en mijn hoofd kwam dus hard op het stuur terecht.
Dit verhaal is dus welliswaar niet motor gerelateerd, maar ik wil ermee aangeven dat er hele grote krachten vijkomen met een aanrijding.

Hard afzetten met je voeten op, de naar voren geplatste choppersteuntjes, zal dus waarschijnlijk net zo kansloos zijn.
 
Volgens mij is de naked in het voordeel omdat je kunt gaan staan op de stepjes.
Dat kan misschien voordelig zijn omdat je dan, bij de klap gelanceerd wordt.
Dat lukt bij een chopper niet en bij een SS, denk ik, ook niet goed, omdat de voetsteunen daarop ver naar achteren geplaatst zijn.
 
Sorry ,maar of je nou op een chopper rijdt of op een kamikaze kogel ...
als je een intieme relatie aangaat met het asfalt is et altijd AUW :X
en da's dan zonder voorspel B|
 
Laatst bewerkt:
Denk alleen echt beetje verschil zit aan veiligheid een motor met of zonder ABS, alleen is dat natuurlijk handiger om ongeluk te voorkomen of dat die minder ernstig is.
 
Bij een Vro les reed ik 60 km met mijn R1 en moesten voor een mat op de weg remmen en dan de rem loslaten en weer remmen. Met mijn R1 lukte het om voor de mat stil te staan, later deed ik hetzelfde met een harley(lowrider) en reed ik nog 35 km waar de mat begon. Het is natuurlijk wel zo dat je waarschijnlijk wel sneller te hard rijdt met een R1 , waardoor je dit verschil weer bijna opheft.
@oude brikker. Als je met 50 km ergens tegen aanrijd is dit ongeveer met een kracht van +/- 10 G
Ongeveer hetzelfde als je van een duikplank van 10 meter duikt en er al vliegend achter komt dat er geen water in het zwembad zit.
 
Ik vroeg me iets af..... is het door de meer achteruit leunende zithouding op een chopper veiliger bij een ongeluk dan bij een buikglijer?
Weet iemand hier misschien wat over?
Mij lijkt het dat je met bijv. een supersport bij een ongeluk met je hoofd voor richting asfalt gaat, met een chopper weet ik niet wat er gebeurd....... iemand?

verkeerde instelling.
ga er altijd vanuit dat je NIET op je muil klapt of dat je het leert ontwijken.
doe een VRO of zo,n rem-cusus.
met een sjopper kan je net zo snel ontwijken , je moet alleen harder op je stuur duwen.
duw rechts op je stuurhelft en je maakt een ruk naar links..... :]
of andersom hetzelfde liedje.
 
niet veiliger:

choppers hebben slechtere remmen dan een supersport.
choppers zijn lomper dus niet makkelijk uitwijken bij gevaar


veiliger:

choppers rijden over algemeen relaxter en meer koekblik style dan supersports

als je een 300mm achterband en een pothelm hebt denken mensen dat je een hells angel bent dus zul je niet snel een ongeluk krijgen (grapje natuurlijk)
 
niet veiliger:

choppers hebben slechtere remmen dan een supersport.
choppers zijn lomper dus niet makkelijk uitwijken bij gevaar


veiliger:

choppers rijden over algemeen relaxter en meer koekblik style dan supersports

als je een 300mm achterband en een pothelm hebt denken mensen dat je een hells angel bent dus zul je niet snel een ongeluk krijgen (grapje natuurlijk)

_O- _O- is wel zo :X

gewoon voor de SS gaan, als je met 120 een frontale botsing krijgt ben je met een SS even hard de sjaak dan met een chopper...

wat wel is: 'niemand' stapt zonder beschermende kleding op een ss...
op een chopper mag je niet eens beschermende kleding dragen denk :P
 
_O- _O- is wel zo :X

gewoon voor de SS gaan, als je met 120 een frontale botsing krijgt ben je met een SS even hard de sjaak dan met een chopper...

wat wel is: 'niemand' stapt zonder beschermende kleding op een ss...
op een chopper mag je niet eens beschermende kleding dragen denk :P

Ik zie ze maar zat, met name altijd in de zomer.

Of je nou met een Chopper of een SS crashed maakt weinig uit denk ik. Het verschil zit hem in o.a. de kleding en de snelheid bijvoorbeeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan