Chopper?

Tessa B

MF'er
17 jun 2007
44
0
Ik ben sinds vrijdag de trotse iegenaar van een kawasaki ltd 450 uit 1986 en zoek op internet alles wat ik er over kan vinden. Waarschijnlijk stel ik nu een hele domme vraag maar ik wil het toch graag weten. Wanneer noem je een motor een Chopper? Oftwel wat zijn de karakteristieke eigenschappen van een chopper
 
Al op de Wiki gezocht ? :)

Chopper (motorcycle) - Wikipedia

Verder zijn de meningen enigszins verdeelt.

Sommige puristen beweren dat een Chopper een motor is waar zo min mogelijk opzit en waar dus de rest van af is "gechopped" (afgeleid van het engelse "to chopp off" oftewel afhakken)

Anderen beweren dat deze definitie achterhaald is en dat de chopper is "geevolueerd" tot een soort van motor waar juist een hoop aan verandert wordt (customizen genoemd) zoals je in bijvoorbeeld American Chopper op Discovery ziet.
 
Laatst bewerkt:
Ik had het bijna niet beter kunnen schrijven.
Maar het is inderdaad zo, een chopper zit niet veel meer aan.
De kawasaki is een dus custom.
O-)
 
Volgens mij is het zo (naar vertaling zeg maar):

een kawa ltd450 (net als stock-harley's, magna's, vulcans, dragstar, shadow etc) is een Cruiser.
Sloop je daar alles af wat niet nodig is dan wordt het een Chopper.
Een "eigenbouwfiets" is een Custom.
 
Zoveel mensen, zoveel opvattingen:
"Veel mensen verwarren de chopper met de standaard fabrieks-custom, die echter meer een cruiser is."


Er bestaat geen pagina met de naam "Bobber". U kunt deze zelf aanmaken of aanvragen
*O*

U zocht naar bratstyle
Uw zoekvraag heeft geen resultaten opgeleverd. Controleer of de woorden juist gespeld zijn.

:W
 
Volgens mij is het zo (naar vertaling zeg maar):

een kawa ltd450 (net als stock-harley's, magna's, vulcans, dragstar, shadow etc) is een Cruiser.
Sloop je daar alles af wat niet nodig is dan wordt het een Chopper.
Een "eigenbouwfiets" is een Custom.

klinkt allemaal erg aannemelijk maar iedereen zegt dus wat anders. Ik begin onderhand het gevoel te krijgen dat de namen wel ergens vandaan komen maar dat de kreet chopper nu meer gebruikt wordt als de motor een bepaald uiterlijk heeft. De betekenis is dus een beetje vervaagd lijkt mij. Van de kreet cruiser heb ik nog nooit gehoord.
Nou maakt het mij allemaal niet zoveel af ik vroeg het me gewoon af omdat iedereen die ik het vertel vraagt "O, is het een chopper?" Dan zeg ik nu dus maar, "nee een cruiser"
 
als iemand 't moet vragen ... kun je 'm alles wijsmaken :)
cruiser is btw gewoon de engelse term voor een toermotor

je kunt je nieuwe aanwinst natuurlijk ook bestempelen als brik :D
 
als iemand 't moet vragen ... kun je 'm alles wijsmaken :)
cruiser is btw gewoon de engelse term voor een toermotorje kunt je nieuwe aanwinst natuurlijk ook bestempelen als brik :D


En jij hebt een Suzuki GS450L?????????????????????????????????????? }) _O- :W
 
gheghe, onder andere :Y

ik noem 't een brik(je) ... chopper kun je 't met goed fatsoen niet noemen.

mss koop ik later als ik groot ben wel een echte ... maar liever iets eigenbouw-achtigs met bratstijl trekjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan