Chroom onderhouden

The Vipe

Die hard MF'er
17 jul 2002
332
1
Regio Arnhem
Wat is eigenlijk de beste manier om het chroom van 'n motor goed te onderhouden? Met 'n droge doek frequent flink opwrijven, met water en zeep, of insmeren met speciale middeltjes?
 
Volgens mij af en toe moet een goede chroompoets poetsen en in de siliconenspray/teflontroep zetten. In de winter zet ik het chroom in de WD-40. Ik hoop maar dat het goed gaat....
 
Ik maak 'em schoon met WD40....het vuil vliegt eraf (beter niet op de uitlaten > stinkt!).
Af en toe poets ik de boel op met chroompoets.

In de winter nog een keer na-sprayen met WD40....

WD40= :}
 
Bedankt voor de tips! Het toverwoord is dus WD40. Dat heb ik nog wel staan, alleen gebruikte ik dit voorheen enkel om vastgeroeste onderdelen los te weken, blijkbaar heeft het dus nog meer mogelijkheden.
 
Tja wd40... voor velgen is dit leuk. Maar niet als je het chroomdeel vrij van vuil wilt houden na de schoonmaak (olie houd vuil vast). Je zegt wd40, maar een ander normaal olie vloeistofje kan ook als het echt goor is. Concreet: leuk om vuil mee weg te halen (word ook duur, iedere keer flesje), maar Wd 40 is niet echt een conseerveermiddel, want bij regen ligt het er weer af (ok 2 regenbuien).
Om te conserveren (beschermende laag) autowax, of een niet al te polijstend chroomtubetje met pasta. (In de winter tegen roesten wd40 licht erop, zwaardere delen met vaseline)

Kijk, een praktijkvoorbeeld:: Is je velg helemaal goor, met vet/vuil enzo, dan gaat het erom dat het vuile laagje iets heeft om te weken, en ook om weg te glijden als je met je doek eroverheen wrijft. Daarom is het grappig om er een of ander glad middeltje uit een spuitbus op te spuiten en je veegt de bende zo weg.
Maar de velgen kan je vettig laten (raak je niet aan, roestbescherming).

Maar een chroomen motorblok bijvoorbeeld:
Niet met een droge doek (werkt als schuurpapier).
Bij licht vuil(geen crossmotor-vuil), met een natte doek, oude spons het vuil weghalen. Het gaat er gewoon om dat je het schurende vuil zo niet-schurend mogelijk weghaalt van de chroomlaag. Net als dat je een auto wast eigenlijk.
Een vet spoor van oliezweten haal je eerst weg met een droge doek, hier kan je wel een droge doek gebruiken omdat het vet op je blok het vuil vasthoud. Als je dit redelijk hebt 'ontvet' met de droge doek, haalt autowax of chroompoets bij de afwerking het laatste vet wel weg.
Als je het chroom hebt schoongemaakt, kan je er autowax, chroom (niet te polijstend) poets op smeren, en uitwrijven.
Net een spiegeltje!

Er zijn mensen die hele tarzan-hogedrukspuitverhalen er aan overhouden.
Bij mijn tweewielers is er nog nooit een spuit aan gewaagd!! Altijd glimmen. Ok een crosser is een ander verhaal.
Maar gewoon straatvuil....water in spons, doeken, tubetje, autowax (groene turtle heb ik).

Mijn olieachtige blok heb ik pas met velgenreiniger en een afwasborstel schoongemaakt bij wijze van olie-oplostest...afspuiten met een plantenspuit, et voila, schoon. Nabehandelen met wax en hoppa! glimmen.

Maar je onschuldige lichte vuile chroomdeeltjes, hebben alleen een voorzichtig doekveegje nodig en wat wax oid.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al bijna spijt van mijn voorliefde voor choppers gezien het poetswerk :)
Maar als ie eenmaal glimt en je rijdt lekker over de weg.....tja....dan weet je weer waar je 't allemaal voor deed. :]
Bedankt voor de uitvoerige uitleg, hier kan ik wat mee!
 
Hee Peter,

Voor iemand die ratbikes mooi vindt, weet je wel erg veel van poetsen..... ;)
 
chroom don't bring you home! Gewoon een busje matzwart erop en je hoeft nooit meer te poetsen.

Ojee sta jij in contact met die ex 4-takt brommerrijders uit Ede ofzo? Die bij de hondadag met hun matzwarte kever en eend stonden?(wat een dierenmishandeling! gelukkig waren het auto's).
Ik heb je site gezien en volgens mij heb je zelf ook honda 4-takt gereden of niet..?
Vraag de topic-schrijver hoe die zn chroom het beste onderhoud, en jij zegt met een spuitbus... dat zou kunnen, gezien mijn ratbike honda ook zwart chroom heeft. Maar dit was niet de intentie van de topicschrijver vermoed ik... :P
 
Ik gebruik voor chroom onderhoud NEVR DULL, zijn een soort watten doordrenkt met een naar brandstof achtig ruikende vloeistof die je op je chroom uitwrijft,effe laten zitten en dan slaat het wit uit. Dan met een droge zachte doek uitwrijven en klaar en je chroom ziet er weer geweldig uit. Werkt ook goed bij net beginnende roest.
 
Dat weten we hier vast wel hoe ik m'n uitlaatbochten van m'n VTR1000F weer een beetje netjes krijg....
 
ja dat vind ik dus ook....


ik heb gehoord dat je de pannesponsjes van de xenos (die schijnen niet te krassen) der voor kan gebruiken...als je een blauwe uitluit hebt om deze weg te krijgen..en daarnaast kan je het chroom ermee poetsen

Ik koop het nog niet omdat ik bang ben dat ik mijn uitlaat naar de mallemoere help..


* moet eens moed verzamelen om toch wat pannesponsjes te gaan kopen


greetz sander
 
ja dat vind ik dus ook....


ik heb gehoord dat je de pannesponsjes van de xenos (die schijnen niet te krassen) der voor kan gebruiken...als je een blauwe uitluit hebt om deze weg te krijgen..en daarnaast kan je het chroom ermee poetsen

Ik koop het nog niet omdat ik bang ben dat ik mijn uitlaat naar de mallemoere help..


* moet eens moed verzamelen om toch wat pannesponsjes te gaan kopen


greetz sander
Nou dat probeer ik maar niet, volgens mij hebbie dan wel veel kans op krasjes.
Ik wil wel een pollijst of poetsspulletje hebben, dan maar iets meer uitgeven.
 
Beste mensen,
Eigenlijk vraag ik me af waarom jullie zo moeilijk doen. het enige wat ik aan de chroom doe is: met een natte doek schoon wrijven en met een zachte droge doek even oppoetsen en het blinkt als een spiegel.
Ik heb ook eens een tube chroom reiniger gehad, maar dat spul kraste en dus doe ik het op de simpelste en goedkoopste manier. en Guess What...........het werkt fantastisch! :}
 
Weet je wat je gewoon is moet proberen?
Belgon. Als je aluminium hebt dat een beetje begint te corroderen dan moet je belgon proberen. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Echt 2 of 3 keer wrijven en dan glimt het weer als een ekkel.

Vraag er is naar bij je motordealer.
 
Hmmmm.... waarom zie ik niemand behalve het ene magische woord (WD40) ook het andere gebruiken (S100).... Ook S100 is hier uitermate geschikt voor als je het mij vraagt. En verder gewoon zo nu en dan een chromepolish eroverheen... En klaar ben je weer :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan