Cijfers over ongelukken motorrijders

Sander1989

MF veteraan
8 mrt 2008
3.281
0
Utrecht
Ik hoor van iedereen dat op een motor rijden stukken gevaarlijker is dan meeste andere voertuigen etc op de weg.

Maar ik vraag me af hoeveel het gevaarlijk nou is als je naar de cijfers kijkt, ik snap ook wel dat gemiddeld is en ook wel van soort motorrijder afhangt.

Maar ik zelf kan weinig vinden van echt actuele cijfers van laatste jaren van hoeveel meer kans je heb een ongeluk of dodelijk ongeluk op de de motor?
Weet iemand waar ik die cijfers kan vinden en misschien zelf nog tussen soorten motorrijders het verschil?(leeftijd?)
 
Mijn rij-instructeur vertelde me dat je als motorrijder 18 keer meer kans maakt op een ongeluk tov koekblikkers. Of dit dodelijke ongelukken betreft weet ik niet. Heb wel eens een tabel gezien, maar weet niet meer waar..
 
Laatst bewerkt:
De meest recente onderzoeken laten zien dat bij ZOWEL automobilisten als ook motorrijders 100% sterfte voortkomt.

Ergo. Motorrijden is niet onveiliger dan autorijden. In beide gevallen ga je uiteindelijk dood.
 
Heb je al gezocht op de site van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer? http://www.rws.nl/dvs/publicaties/dvsrapporten/2007/index.jsp (Hier) staan alle publicaties van 2007.
 
Ik hoor van iedereen dat op een motor rijden stukken gevaarlijker is dan meeste andere voertuigen etc op de weg.

Maar ik vraag me af hoeveel het gevaarlijk nou is als je naar de cijfers kijkt, ik snap ook wel dat gemiddeld is en ook wel van soort motorrijder afhangt.

Maar ik zelf kan weinig vinden van echt actuele cijfers van laatste jaren van hoeveel meer kans je heb een ongeluk of dodelijk ongeluk op de de motor?
Weet iemand waar ik die cijfers kan vinden en misschien zelf nog tussen soorten motorrijders het verschil?(leeftijd?)

Als je je met dit soort zaken bezighoudt, zou ik zeker geen motor gaan rijden :N .
Koop een tank, dan zit je goed :W
Of is dit ook weer een afstudeerproject, enquete no. zoveel?
 
Heb het al even opgezocht op de site van het AVV. Op blz. 16 van het document "Kerncijfers Verkeersveiligheid 2007" staat een overzicht van het aantal verkeersdoden per vervoerswijze. Uit de tabellen en grafieken kun je aflezen hoe hoog de motorrijders scoren t.o.v. overige weggebruikers.
 
Mijn rij-instructeur vertelde me dat je als motorrijder 18 keer meer kans maakt op een ongeluk tov koekblikkers. Of dit dodelijke ongelukken betreft weet ik niet. Heb wel eens een tabel gezien, maar weet niet meer waar..

Dat stond onlangs in de krant, volgens mij.
 
Heb het al even opgezocht op de site van het AVV. Op blz. 16 van het document "Kerncijfers Verkeersveiligheid 2007" staat een overzicht van het aantal verkeersdoden per vervoerswijze. Uit de tabellen en grafieken kun je aflezen hoe hoog de motorrijders scoren t.o.v. overige weggebruikers.
Dankje was nog niet op die site gekomen via google, alleen dat is niet helaas per aantal afgelegd (miljoen) km, of per motor rijder ofzo.
Dat zijn alleen de cijfers van aantal verkeers doden per voertuig van een paar jaar gemiddeld.
 
Heb het al even opgezocht op de site van het AVV. Op blz. 16 van het document "Kerncijfers Verkeersveiligheid 2007" staat een overzicht van het aantal verkeersdoden per vervoerswijze. Uit de tabellen en grafieken kun je aflezen hoe hoog de motorrijders scoren t.o.v. overige weggebruikers.

Verbazingwekkend zeg!

Er komen meer voetgangers om per jaar dan motorrijders!

En meer dan dubbel zo veel fietsers!

Wanneer dit gecorrigeerd wordt naar de afgelegde km's zal het allemaal wel heel anders zijn misschien. Maar dit had ik dus niet verwacht.

Er zijn geloof ik zo'n 800000 motorbezitters in Nederland. 80 doden per jaar.

Heel grof zou je dan toch kunnen stellen dat je een kans van 1 op 10000 per jaar hebt om te verongelukken?
 
De meest recente onderzoeken laten zien dat bij ZOWEL automobilisten als ook motorrijders 100% sterfte voortkomt.

Ergo. Motorrijden is niet onveiliger dan autorijden. In beide gevallen ga je uiteindelijk dood.
Moest even 2 keer lezen maar: _O- _O-
Heel grof zou je dan toch kunnen stellen dat je een kans van 1 op 10000 per jaar hebt om te verongelukken?
Als je het over dodelijk verongelukken hebt wel. Weet wel bijna zeker dat motorrijders de meeste kans op ongelukken hebben omdat er ook vrij veel eenzijdige ongevallen plaats vinden.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt er nog onderuit!!!

"Run Forrest! RUN!!!"
:+

gumpx.jpg


:+
 
Laatst bewerkt:
heb hier in een motorblad wel eens een artikel gelezen van een gewezen motoragent die onderzoek had gedaan naar de motorongelukken in zijn regio. En wat bleek, met en jonge, goed onderhouden motor, op een goed wegdek met prima weer heb je staistsch de meeste kans op een dodelijk ongeval met de motor. Omdat de meeste ongelukken op de motor eenzijdige ongelukken zijn. de meeste ongevallen worden dus veroorzaakt door een motorrijder die zijn eigen kunnen overschat en zijn bromfiets in de boom parkeert.

En als je nagaat dat er heel veel mooi weer rijders zijn, die nog wel eens een mooie erg snelle motor onder hun achterste hebben, maar maar erg weinig kilometers rijden per jaar, dan is het niet zo heel erg onvoorstelbaar.

Goed dat onderzoekje was dus hier in Engeland, maar kan me zo voorstellen dat de situatie in Nl ongeveer hetzelfde is.
 
In dezelfde lijn (zelfoverschatting is het gevaarlijkst) heb ik ooit een verkeersdeskundige (geloof ik) horen opperen dat het vervangen van stuurairbags door een naar buiten ploffende spies een ontzettend gunstig effect op de verkeersveiligheid zou hebben.....

Toen gordels werden geintroduceerd verongelukten er ineens mensen die harder gingen rijden door hun valse gevoel van veiligheid.....

Dusssss.....

Wat nou remvloeistof vervangen?
:)
 
[.Als je het over dodelijk verongelukken hebt wel. Weet wel bijna zeker dat motorrijders de meeste kans op ongelukken hebben omdat er ook vrij veel eenzijdige ongevallen plaats vinden.

Maar bij motorrijders heb je minder meerijders die omkomen bij een engeval. Bij een auto vaak meteen 4 ( of 18 als je in een minibus in egypte zit :? )

Er sterven meer mensen in bed dan op de motor......
 
Moest even 2 keer lezen maar: _O- _O-Als je het over dodelijk verongelukken hebt wel. Weet wel bijna zeker dat motorrijders de meeste kans op ongelukken hebben omdat er ook vrij veel eenzijdige ongevallen plaats vinden.

Fietsen schijnt nog altijd gevaarlijker te zijn dan motor rijden, omdat je helemaal geen bescherming hebt en slecht zichtbaar bent (was zelfs een examenvraag ;))

Motor rijden is zo gevaarlijk als je het zelf maakt. Ik rij bijna elke dag (ook in slecht weer) en atlijd zonder problemen, maar als ik dan op een lekker weer dag een keer bij de pomp sta en ik zie drie jonge gastjes op fonkelnieuwe GSX-R's in leren pakken met kneesliders met een bloedgang langsscheuren dan schudt ik altijd een paar keer mijn hoofd.

Dat zijn dus vaak ook de doodrijders, ze rijden zes maanden niet en dan is het een keer mooi weer en gaat gelijk het gas er vol op. Voor dat soort type's heb ik echt totaal geen respect en zij zorgen er met name voor dat mensen motorrijden gaan associeren met woorden zoals gevaarlijk, onverantwoord, a-sociaal etc.

Ok, we gooien allemaal het gas wel eens open, maar dat kan ook gewoon verantwoord.
Ik probeer mijn kansen op een ongeluk gewoon zo minimaal mogelijk te houden en dat doe je door niet de grenzen van je kunnen steeds op te zoeken. En dan nog kun je natuurlijk pech hebben dat je net in een situatie terecht komt waarin het je je leven kost, maar die kans is evengroot als te voet door een auto worden geschept, het kan gebeuren maar je gaat er niet steeds vanuit.
 
weet je wat gevaarlijk is

je grijs bodypainten en keihard gaan piepen als een muis midden in een kudde wilde olifanten op de vlakten in Afrika

sow
 
Fietsen schijnt nog altijd gevaarlijker te zijn dan motor rijden, omdat je helemaal geen bescherming hebt en slecht zichtbaar bent (was zelfs een examenvraag ;))

Motor rijden is zo gevaarlijk als je het zelf maakt. Ik rij bijna elke dag (ook in slecht weer) en atlijd zonder problemen, maar als ik dan op een lekker weer dag een keer bij de pomp sta en ik zie drie jonge gastjes op fonkelnieuwe GSX-R's in leren pakken met kneesliders met een bloedgang langsscheuren dan schudt ik altijd een paar keer mijn hoofd.
Dat zijn dus vaak ook de doodrijders, ze rijden zes maanden niet en dan is het een keer mooi weer en gaat gelijk het gas er vol op. Voor dat soort type's heb ik echt totaal geen respect en zij zorgen er met name voor dat mensen motorrijden gaan associeren met woorden zoals gevaarlijk, onverantwoord, a-sociaal etc.

Ok, we gooien allemaal het gas wel eens open, maar dat kan ook gewoon verantwoord.
Ik probeer mijn kansen op een ongeluk gewoon zo minimaal mogelijk te houden en dat doe je door niet de grenzen van je kunnen steeds op te zoeken. En dan nog kun je natuurlijk pech hebben dat je net in een situatie terecht komt waarin het je je leven kost, maar die kans is evengroot als te voet door een auto worden geschept, het kan gebeuren maar je gaat er niet steeds vanuit.

Jij kunt aan de motor+leren pakken zien dat ze voor het eerst in 6 maanden weer rijden? :?
 
Jij kunt aan de motor+leren pakken zien dat ze voor het eerst in 6 maanden weer rijden? :?

Aan de staat van pak en motor icm. de rijstijl kun je eenvoudig zien dat deze alleen buitenkomen wanneer de temperatuur aangenaam is en de zon schijnt.

Buiten dat rij ik heel het jaar en zie ik ze nooit, of ik moet ze toevallig steeds mislopen/rijden?
 
weet je wat gevaarlijk is

je grijs bodypainten en keihard gaan piepen als een muis midden in een kudde wilde olifanten op de vlakten in Afrika

sow


dan rennen ze weg. olifanten zijn bang voor muizen en ontwijken ze. ze doden ze niet :')
mythbusters had daar laatst een item over :Y

je moet gewoon rekening houden met het feit dat andere weggebruikers je niet altijd zien en dat je 2 wielen hebt ipv 4.

heb wel eens een autoongeluk gehad, stapte "lachend" uit.
als datzelfde ongeluk met een motor was geweest dan kon ik geen mensen meer irriteren hier :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan