cilinder 2 en 4 doen niet mee !!!

ranchero

MF'er
19 jun 2003
63
0
voorburg
De 2e en 4e cilinder van mijn Bandit 400 doen niet meer mee.

Ik breek echt mijn hoofd erover wat het nou kan zijn. Hij loopt wel, -stationair zelf redelijk netjes- maar boven de 4000 toeren heeft ie het maar moeilijk, en het lijkt net of de benzine op is.

Ik heb alles wat ik kan bedenken geprobeerd. Alle stekkerverbindingen schoongemaakt en visueel gecontroleerd. Carburateurs grondig gereinigd etc.
De vlotterkamers staan vol.

Verder heb ik de luxe dat er een identieke motor naast staat die gewoon rijdt. Ik dacht dus dat het een kwestie was van systematisch deel voor deel over te zetten totdat het beessie reed… maar dat lukt dus niet!!! :(

Wat heb ik gedaan:

-      carburateurs overgezet
-      tank overgezet
-      cdi-unit en alle andere ontstekingsdelen overgezet (inclusief het linkercarterdeksel met opnemer)
-      bougies + bobines overgezet


Sommige handelingen heb ik meermalen uitgevoerd. Ik wordt helemaal temmes van dat ding… Wat is er nou mee aan de hand? :? :? :?

Na het overzetten van bobines en bougies leek hij het even goed te doen. Bij een korte proefrit kwam de motor goed op toeren, dus snel teruggereden en eerst alles even netjes gemonteerd. Hij kreeg meteen zijn eigen tank en carburateurs weer terug, want daar lag het probleem toch niet. Ook heb ik de bedrading weer netjes in de houdertjes gedaan. Met deze aanpassingen bleef het probleem immers precies hetzelfde.

Maar: de proefrit was wederom NIET succesvol. De motor had weer de grootste moeite om op toeren te komen. Andere tank weer erop (voor als het probleem in de benzinetoevoer lag, of te weinig benzine in de tank) maar dat hielp ook niet. Ook heb ik de tank op de pri stand gezet dmv het verwijderen van het borgschroefje uit de benzinekraan.
Toen ook maar weer de carburateurs van de andere motor teruggezet: nu was de motor weer in dezelfde staat als waarin hij –heel even- goed gereden had. Maar: wéér niet op toeren komen…!!!

Maar even hele nieuwe bougies gehaald, maar het probleem persisteert.

Er gaat nu wel héél veel tijd inzitten, maar juist daarom zou ik het nu eigenlijk wel graag zelf willen oplossen… Dmv het verwisselen van onderdelen kan ik immers een heleboel uitsluiten…

Het laatste dat me opviel is dat de uitlaatbochten van de cilinders 2 en 4 niet goed warm waren geworden tijdens het laatste –korte- proefritje. Ze doen dus kennelijk niet goed mee.
Wat nu het frappante is: ergens in het begin van het gehele proces heb ik op dezelfde manier vastgesteld dat de cilinders 1 en 3 niet meededen!!!!

Op de een of andere manier is het probleem dus verschoven van de cilinders 1 en 3 naar de cilinders 2 en 4!!!!

Maar daar snap ik het dus echt niet meer. Wat hebben de cilinders 2 en 4 met elkaar te maken?? Ze delen iig niet dezelfde bobine. De linker bobine voedt cilinder 1 en 4 en de rechter bobine voedt cilinder 2 en 3.

Aangezien het probleem zich heeft verschoven moet het dus wel een ontstekingsprobleem zijn. Maar waar en hoe moet ik kijken..??

Zou het kunnen dat ik de kabels van cilinders 2 en 3 moet omwisselen?
Op de kabel die nu op cilinder 2 zit staat ook een 2tje. Maar misschien zitten de stekkers verkeerd om op de bobine..?

Eigenlijk geloof ik dat ik alles al geprobeerd heb. Ik verval nu telkens in herhaling met al mijn acties, dus maar even op MF posten, misschien zijn hier nog mede MF-ers die enig licht op de zaak kunnen werpen..


Wie weet raad???




ps: Ik heb foto's gemaakt van de bedrading etc. van de fiets die ik al donor heb gebruikt. Dus die krijg ik wel weer in elkaar..
 
Als je water in je tank hebt gehad, moet je ook ff checken op roest. Die bandit tanks willen wel eens doorroesten. Verder moet je ff kijken hoe dat water erin gekomen is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan