Cilinder doet wel/niet mee

Dragonkiss

Honda VTR SP2
19 sep 2008
2.755
0
Eindhoven
Beste MF-ers,

Ik zit met een klein probleempje.
Na een berg onderhoud, kleppen stellen en nokkenasketting vervangen, loopt 1 cilinder soms wel soms niet mee. (uitlaat word niet/slecht warm) Nou lijkt dit probleem te komen uit het ignition systeem. Of de bougie of ignitioncoil of bekabeling is niet meer lekker.

Echter heb ik net de bougies omgedraaid en nu doen ze alle vier weer lekker mee.

Nou zou je zeggen, vervang die bougies gewoon, maar deze kosten 30 euro per stuk... |(

Het testen van de bougies lukt ook niet, want hoe ik ze ook tegen het frame houdt, vonken doen ze niet, met allerlei mogelijke combinaties bougies of coils...

Wie kan me even een ophelderend advies geven?
 
Maar dan ligt het toch juist niet aan je bougies!? Anders zou nu die andere cilinder moeten gaan sputteren!

Misschien heb je met het verdraaien van de bougies een slecht contact in één van de kabels hersteld en werkt het daarom weer. Grote kans dat de storing gewoon weer terugkomt als je gaat rijden en weer optreed in dezelfde cilinder als eerst (met omgedraaide bougies). Zoniet: opgelost! Zowel: bekabeling!

Succes met deze vervelende storing
 
Pff net een ritje gereden, nu doet 4 niet mee. Coils omgedraaid. En alles doet het weer.
Het lijkt inderdaad in het kabelnet te zitten. Maar hoe controleer ik wel stuk. Ik wil wel een deel vervangen maar als dat niks oplost... Doormeten werkt ook al voor geen meter: wanneer detecteer ik waar het probleem in zit...

Verdomde lastig als het probleem niet duidelijk is. En dit is al voor weken aan de gang. Ik begin de moed op te geven, en dat is niks voor mij ;(
 
Laatst bewerkt:
Bedrading op weerstand doormeten.
Weerstand mag 0.1 Ohm afwijken van de weerstand in de meter zelf (meetpennen tegen elkaar houden)

Een kabelbreuk heeft vaak al een lichte overgangsweerstand.
Desnoods tijdens het meten wat met de bedrading rommelen.
 
Bedrading op weerstand doormeten.
Weerstand mag 0.1 Ohm afwijken van de weerstand in de meter zelf (meetpennen tegen elkaar houden)

Een kabelbreuk heeft vaak al een lichte overgangsweerstand.
Desnoods tijdens het meten wat met de bedrading rommelen.

Oh dus als ik 2,5 ohm meet is het waarschijnlijk daar *D
YEAAH dan weet ik het denk ik wel :)
 
2.5 Ohm is veeeel te veel :Y

De meeste multimeters hebben zelf al 0.2 Ohm weerstand.
Dus dan meet je ook 0.2 a 0.3 bij goede bedrading en stekkers.
Lange bedrading kan natuurlijk enkele tiende schelen, maar daar heb je bij een motor eigenlijk geen last van.
 
Het stuk er tussenuit gehaald en helemaal ontbonden van al het plakband, en nu zijn de waarden wel gewoon goed. Raaaaah t lijkt wel een spook wat ik najaag...
Nog tips en tricks als het gaat over een kabelboom nameten :(
 
Het stuk er tussenuit gehaald en helemaal ontbonden van al het plakband, en nu zijn de waarden wel gewoon goed. Raaaaah t lijkt wel een spook wat ik najaag...
Nog tips en tricks als het gaat over een kabelboom nameten :(

Zijn de isolatiewandjes van de draadjes dan niet licht poreus?

Of je hebt door het friemelen ergens weer een stekker of andere verbinding goed gekregen.
 
Van waar tot waar heb je eerst gemeten?
Wat heb je er nu tussenuit gehaald?
Zitten er nog stekkers tussen?

Hoe heb je de te hoge weerstand gemeten? (soms krijg je ook rare waardes als je het metaal van de meetpen vast houd!
 
Zijn de isolatiewandjes van de draadjes dan niet licht poreus?

Of je hebt door het friemelen ergens weer een stekker of andere verbinding goed gekregen.

Ja dat zou goed kunnen. Het lijkt niet poreus, maar er zit zon laag lijm van de plakband op dat het nauwelijks te zien is.


Ik heb gemeten vanaf de ignition coils tot de aansluiten op de grote kabelboom. Dat is een stukje van 30 cm. Met natuurlijk 4 aansluitingen voor elke coil 1.

De weerstand heb ik gemeten over het stukje wat ik net beschreven heb..
 
Update: Bekabeling totaal doorgemeten, zijstandaardsensor gechecked. ECU losgehad en weer vast gemaakt. Vanuit daar alles doorgemeten naar voren. Overal GEEN weerstand, max 0.1 gemeten. Alles weer aan elkaar vast geklikt.

Gereden met nog steeds de luchtfilter en alles eraf. Hij loopt een beetje arm (goh hoe kan dat nou) maar nergens verder meer last van.

Wie wil dit ding hebben? :+ Want snappen doe ik het niet
 
Voor de mensen die het willen weten: het probleem is weg.
Zeer waarschijnlijk water in de contacten ergens geweest.
Ik heb alles losgehad en schoongemaakt + ingevet en heb er geen last meer van *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan