Cilinder laten "Powersealen"?

Martijntje

MF veteraan
28 feb 2003
7.813
3
NL
Goed....las laatst in het tijdschrift "bromfiets" wat ik van iemand had gehad...en toen zag ik opeens een advertentie staan van een bedrijf in brabant.

www.powerseal.nl

nu claimden ze ook dat je je "originele" zuigers weer kunt gebruiken...neem aan dat ze de maat bedoelen..maargoed..daar gaat et ook om.

Ik heb nu dus een xr cilinder met een boring van 100.5 mm (std is 97mm) en is dus 640cc.
Dit is vlgs XR manu de allergrootste overmaat die er te krijgen is, en ik kan mn cilinder dus niet verder laten opboren.
En ik heb dus wat kleine krasjes in mn cilinder. Omdat ik mn blok écht gewoon goed wil hebben en geen zin heb ik olieverbruik en achteraf nog mn blok open te moetne halen overweeg ik dus zo'n powerseal.
Zal wel enorm veel kosten, maar dan heb ik wel een laag die waarschijnlijk nooit stukgaat (met de brommer altijd warm/vastlopers en dan was alleen de zuiger kapot..en de wand nog geweldig)...

Mijn plan is dus om mn cilinder op te sturen, mn huidige zuiger (die is nog hartstikke goed) en te zeggen van...Hee, pomp zo'n laag erin, voor deze zuiger, zuigerspeling 0,04mm.
Lijkt me dat het dan wel goed is....
Iemand ervaring met methode/bedrijf enz?

volgende vraag...
oudere modellen xr hadden std al een nicasilwand, maar die is er na '90 ofzo weer uitgegooid (net als de roestvrijstalen bochten :( )...
Nu keek ik dus in mn werkplaatshandboek en de zuiger/cilinderspeling is bij de oudere modellen dus net ietsje anders.

piston-to-cylinder clearance:
XR600R (85 through 87)....0.02 to 0.06mm
XR600R (88 on.)...........0.01 to 0.05mm

goed..zeg dat ze na 87 dus weer gietijzer gebruikt hebben als wand, dan heeft gietijzer iets minder speling dan nicasil.
Dus als ik mn cil laat sealen, dan zou ik gewoon denk ik 0.02mm zuigerspeling op moeten geven, minimaal...dan zit ik sowieso goed..
mee eens?

kga eens informeren wat het zou gaan kosten en of 100.5 of 100.48 wel mogelijk is. zal wel..
 
moest je ook geen andere zuigerveren gebruiken voor nicasil?
Dus van een ander soort materiaal. Je kan bijvoorbeeld nog altijd een nieuwe cilinderbus laten persen.

Je kan ook zoeken naar ervaringen van powerseal met de search. Is al meermaals gevallen die naam voor nicaliseren van cilinders
 
naar mijn weten moet je alleen bij chroom andere veren hebben (is ook zo..nicasil gebruikt chromen veren, en chromen veren op chromen wand geeft een kapotte malossicilnder ;( )...

en nicasil en gietijzer mogen vlgs mij allebei 'harde' veren, dus kan ik mn eigen veren/zuiger houden.

nieuwe cilinderbus vind ik ook geen optie...die is dan 100mm of nog minder, en die moet ik dan weer op laten boren / honen zodat mn zuiger erin past. ben ik nog veel kwijt
En ..die bus blijft van gietijzer dan.
 
Maar die gietijzeren wand gaat de komende tigtigduizend km ook niet kapot als het goed is.
Maar goed, Powersealen voor een brommercilindertje kost ong 180 euro, voor een 125cc crosscilinder iets over de 200, dus als dat zo doorgaat kom je om en nabij de 300-350 euro :P .
En volgens mij mogen in een nicasilwand geen nicasilveren, want die vreten elkaar net zo hard op.
 
zal dat ook meteen vragen als ik ze mail..

en dan nog..andere veren zijn altijd goedkoper dan een hele nieuwe zuigert.
en ik ga zeker geen nieuwe zuiger kopen want deze is nog bijna nieuw..
 
Mijn cilinders van m\'n toermotor zijn door powerseal behandeld, nu 10.000km probleemloos gebruikt kosten ± 200 euro per cilinder. Konden de originele zuigerveren in gebruikt worden, maar vraag dat even na als je ze belt. Wel de zuiger meesturen ( met de cilinder) Ik denk dat het een goede zet is in een XR omdat de warmte goed afgevoerd wordt. Aan je foto\'s te zien was daar niet alles mee goed gegaan. ;( 0.02 zuigerspeling lijkt me wel erg weinig.
 
Mijn cilinders van m\'n toermotor zijn door powerseal behandeld, nu 10.000km probleemloos gebruikt kosten ± 200 euro per cilinder. Konden de originele zuigerveren in gebruikt worden, maar vraag dat even na als je ze belt. Wel de zuiger meesturen ( met de cilinder) Ik denk dat het een goede zet is in een XR omdat de warmte goed afgevoerd wordt. Aan je foto\'s te zien was daar niet alles mee goed gegaan. ;( 0.02 zuigerspeling lijkt me wel erg weinig.

gaat om een andere cilinder. De cilidner van de foto's is mn 'ori' cilinder.
Heb nu dus een 640 cc...ziet er wel een stuk beter uit, maar toch heeft ie wat krasjes..en het zint me niet. wil mn olieverbruik minimaliseren (stomme roetaanslag enzo..)...

200 euro is te doen, maar ik neem aan dat jij een andere boring hebt? (dus ander oppervlak = andere kosten?)

weet niet hoeveel ervaring die gasten hebben met zuigerspeling enzo, als mn werkplaatshandboek 0.02mm - 0.05mm zegt, dan zullen ze vast weten wata het beste is, maar ik neem aan dat ie nog wat zal inslijten dus als ze 0,02 doen dat het dan na het inrijden al 0.03 of meer is...vandaar niet dat ik een té grote zuigerspeling krijg...
 
0,03 is te kort voor een wiseco, die moeten redelijk veel speling hebben. Hoe het zit met een HRC weet ik niet. Laat je cylinder eens zien aan een tuner, revicie bedrijf en vraag het eens, of het spulletje zo olie gaat gebruiken.
 
gaat om een andere cilinder. De cilidner van de foto's is mn 'ori' cilinder.
Heb nu dus een 640 cc...ziet er wel een stuk beter uit, maar toch heeft ie wat krasjes..en het zint me niet. wil mn olieverbruik minimaliseren (stomme roetaanslag enzo..)...

200 euro is te doen, maar ik neem aan dat jij een andere boring hebt? (dus ander oppervlak = andere kosten?)

weet niet hoeveel ervaring die gasten hebben met zuigerspeling enzo, als mn werkplaatshandboek 0.02mm - 0.05mm zegt, dan zullen ze vast weten wata het beste is, maar ik neem aan dat ie nog wat zal inslijten dus als ze 0,02 doen dat het dan na het inrijden al 0.03 of meer is...vandaar niet dat ik een té grote zuigerspeling krijg...

Boring is 95 mm,prijs is wel van een paar jaar terug als in je
wphb 0,02mm stat zal dat wel kloppen. Wat ik schreef over die warmteafvoer is gelul, die laag komt bij jou op een gietijzeren bus ( bij mij direct op het alu, vandaar de verwarring) :z
 
dacht dat alu juist heel goed warmte afvoerde...

en jij hebt dus standaard al een coating in je cilinder? aangezien je geen cilinderbus hebt (naar mijn weten wordt alu niet als wand gebruikt :+ )...

als de prijs ong. nog gelijk is overweeg ik het heel zwaar, maar ik zal zot nog eens laten oordelen...als ie daar zin in heeft..

ga ik met mn brommertje richting kockengen een keer
 
dacht dat alu juist heel goed warmte afvoerde...

en jij hebt dus standaard al een coating in je cilinder? aangezien je geen cilinderbus hebt (naar mijn weten wordt alu niet als wand gebruikt :+ )...

als de prijs ong. nog gelijk is overweeg ik het heel zwaar, maar ik zal zot nog eens laten oordelen...als ie daar zin in heeft..

ga ik met mn brommertje richting kockengen een keer

Standaard zat er al nikasil in. 2 nieuwe cilinders was toch iets van 200 euro duurder.... dus als kniepert toch maar voor die coating gekozen ;)
 
Standaard zat er al nikasil in. 2 nieuwe cilinders was toch iets van 200 euro duurder.... dus als kniepert toch maar voor die coating gekozen ;)

ik zit met nieuwe cilinderbus en zuiger dan ook op dezeflde prijs als powerseal...en als powerseal beter is..(beweren ze tenminste, maar ik heb zelf wel goede ervaring met nicasilcilinders)
 
En volgens mij mogen in een nicasilwand geen nicasilveren, want die vreten elkaar net zo hard op.

Nicasil veren bestaan ook niet volgens mij. Tis een legering van nikkel en silicium (glas dus) en bij de brommertjes gaan daar ook gewoon normale veren in.
 
Mijn cilinder was vastgelopen ( 160cc polini kit ) deze was flink beschadigd paar diepe groeven in de wand. Ik heb hem ook naar powerseal weggebracht, hun hebben hem gelast en nieuwe laag erin gezet, resultaat :} kost wel wat ,50 euro voor het lassen, 160euro voor nieuwe laag en 100 euro voor nieuwe zuiger geloof ik. maar dan heb je wel wat. Ben er erg tevreden over, en inrijden is ook niet nodig :)

cilinder.jpg
 
en jij hebt dus standaard al een coating in je cilinder? aangezien je geen cilinderbus hebt (naar mijn weten wordt alu niet als wand gebruikt :+ )...

De CBR600RR heeft een hele speciale carter. Het blok is compleet van aluminium maar waar de cilinders zitten zit er een dunne harde laag. Je kan daar enkel tot overmaat ophonen en daarna een ander carter. Cilinderbussen persen kan niet, geen ruimte voor
 
zoiets dacht ik al..

heb die figuren trouwens gemaild...met heel wat vragen enzo, maar laten niets van zich horen.
Als ik ergens een hekel aan heb is het een bedrijf mailen en er dan niets van horen. gaat mn eerste indruk meteen flink omlaag..
maar ze zullen wel op vakantie zijn, dus ik heb niets gezegd O-) ...

hadden ze trouwens wel even op hun site mogen zeggen dan ofzo.

ben er trouwens achter gekomen (via forum op www.justxr.com) dat je zelfs nog 102 mm kunt hebben in je xrretje...of mss nog wel meer
dus wss zijn er nog overmaten.
maar het blijft zo dat ik geen zin heb op een neie zuiger te kopen...naja...geen geld...
koop ik liever van dat geld een lekkere laag in mn cillie
 
nog steeds geen mail :( ...

hoop dat ze op vakantie zijn...maar hadden ze wel mogen zeggen dan...
kga morgen anders maar es bellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan