Martijntje
MF veteraan
Goed....las laatst in het tijdschrift "bromfiets" wat ik van iemand had gehad...en toen zag ik opeens een advertentie staan van een bedrijf in brabant.
www.powerseal.nl
nu claimden ze ook dat je je "originele" zuigers weer kunt gebruiken...neem aan dat ze de maat bedoelen..maargoed..daar gaat et ook om.
Ik heb nu dus een xr cilinder met een boring van 100.5 mm (std is 97mm) en is dus 640cc.
Dit is vlgs XR manu de allergrootste overmaat die er te krijgen is, en ik kan mn cilinder dus niet verder laten opboren.
En ik heb dus wat kleine krasjes in mn cilinder. Omdat ik mn blok écht gewoon goed wil hebben en geen zin heb ik olieverbruik en achteraf nog mn blok open te moetne halen overweeg ik dus zo'n powerseal.
Zal wel enorm veel kosten, maar dan heb ik wel een laag die waarschijnlijk nooit stukgaat (met de brommer altijd warm/vastlopers en dan was alleen de zuiger kapot..en de wand nog geweldig)...
Mijn plan is dus om mn cilinder op te sturen, mn huidige zuiger (die is nog hartstikke goed) en te zeggen van...Hee, pomp zo'n laag erin, voor deze zuiger, zuigerspeling 0,04mm.
Lijkt me dat het dan wel goed is....
Iemand ervaring met methode/bedrijf enz?
volgende vraag...
oudere modellen xr hadden std al een nicasilwand, maar die is er na '90 ofzo weer uitgegooid (net als de roestvrijstalen bochten )...
Nu keek ik dus in mn werkplaatshandboek en de zuiger/cilinderspeling is bij de oudere modellen dus net ietsje anders.
piston-to-cylinder clearance:
XR600R (85 through 87)....0.02 to 0.06mm
XR600R (88 on.)...........0.01 to 0.05mm
goed..zeg dat ze na 87 dus weer gietijzer gebruikt hebben als wand, dan heeft gietijzer iets minder speling dan nicasil.
Dus als ik mn cil laat sealen, dan zou ik gewoon denk ik 0.02mm zuigerspeling op moeten geven, minimaal...dan zit ik sowieso goed..
mee eens?
kga eens informeren wat het zou gaan kosten en of 100.5 of 100.48 wel mogelijk is. zal wel..
www.powerseal.nl
nu claimden ze ook dat je je "originele" zuigers weer kunt gebruiken...neem aan dat ze de maat bedoelen..maargoed..daar gaat et ook om.
Ik heb nu dus een xr cilinder met een boring van 100.5 mm (std is 97mm) en is dus 640cc.
Dit is vlgs XR manu de allergrootste overmaat die er te krijgen is, en ik kan mn cilinder dus niet verder laten opboren.
En ik heb dus wat kleine krasjes in mn cilinder. Omdat ik mn blok écht gewoon goed wil hebben en geen zin heb ik olieverbruik en achteraf nog mn blok open te moetne halen overweeg ik dus zo'n powerseal.
Zal wel enorm veel kosten, maar dan heb ik wel een laag die waarschijnlijk nooit stukgaat (met de brommer altijd warm/vastlopers en dan was alleen de zuiger kapot..en de wand nog geweldig)...
Mijn plan is dus om mn cilinder op te sturen, mn huidige zuiger (die is nog hartstikke goed) en te zeggen van...Hee, pomp zo'n laag erin, voor deze zuiger, zuigerspeling 0,04mm.
Lijkt me dat het dan wel goed is....
Iemand ervaring met methode/bedrijf enz?
volgende vraag...
oudere modellen xr hadden std al een nicasilwand, maar die is er na '90 ofzo weer uitgegooid (net als de roestvrijstalen bochten )...
Nu keek ik dus in mn werkplaatshandboek en de zuiger/cilinderspeling is bij de oudere modellen dus net ietsje anders.
piston-to-cylinder clearance:
XR600R (85 through 87)....0.02 to 0.06mm
XR600R (88 on.)...........0.01 to 0.05mm
goed..zeg dat ze na 87 dus weer gietijzer gebruikt hebben als wand, dan heeft gietijzer iets minder speling dan nicasil.
Dus als ik mn cil laat sealen, dan zou ik gewoon denk ik 0.02mm zuigerspeling op moeten geven, minimaal...dan zit ik sowieso goed..
mee eens?
kga eens informeren wat het zou gaan kosten en of 100.5 of 100.48 wel mogelijk is. zal wel..