Cilinder op boren

Dwill

Rookie
31 aug 2021
9
2
Hoi,
Mijn zoontje van 13 heeft een rm85 en haalt zijn cilinder eraf om zijn zuiger te vervangen. Nu ziet hij een kras in zijn cilinder.
De maat van de cilinder is nog origineel is de cilinder uit te boren?
Als dit kan bij wie kan hij dit een beetje voordelig laten doen?
 
Enkel boren is over het algemeen niet zo duur... Paar tientjes.... Het nicasillen van de wand maakt het 'prijzig' reken op minimaal 200-300eu

Tenminste is mijn ervaring met verschillende prijsopgaves vragen voor verschillende motoren bij verschillende bedrijven.

Imo kan je beter direct een bigbore cilinder met zuiger set incl pakkingset kopen als die er zijn.
Tenzij je perse de huidige cilinder wilt houden omdat die bijv origineel Suzuki is.

Qua prijs bespaar je dan wss de zuiger.
 
Enkel boren is over het algemeen niet zo duur... Paar tientjes.... Het nicasillen van de wand maakt het 'prijzig' reken op minimaal 200-300eu

Tenminste is mijn ervaring met verschillende prijsopgaves vragen voor verschillende motoren bij verschillende bedrijven.

Imo kan je beter direct een bigbore cilinder met zuiger set incl pakkingset kopen als die er zijn.
Tenzij je perse de huidige cilinder wilt houden omdat die bijv origineel Suzuki is.

Qua prijs bespaar je dan wss de zuiger.
Meeste jappen hebben een bus die je kan laten boren honen en van een nieuwe zuiger kan voorzien. Weet je zeker dat dit nicasil is?
 
Volgens de manual is het een verchroomde wand, als ie verder nog goed is en de kras niet te groot zou ik met korrel 600 waterproof de scherpe randjes van de kras schuren, vers zuigertje erin en gaan.............
Vroeger met crossen en weinig poen deden we niet anders
 
Volgens de manual is het een verchroomde wand, als ie verder nog goed is en de kras niet te groot zou ik met korrel 600 waterproof de scherpe randjes van de kras schuren, vers zuigertje erin en gaan.............
Vroeger met crossen en weinig poen deden we niet anders
Verchroomde wand?zeker nog een manual uit de tijd van Ben Hur,dat is ouderwets,mijn eerste
Kreidler uit begin 70 had nog een chroomwand,denk niet dat die RM dat heeft.
Dit is duidelijk geen chroomwand maar Nicasil,
1650836918824.jpeg

1650837034172.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle snelle berichten!

Ik ben net bij een bedrijf geweest die hem eventueel op zou kunnen boren maar zij zijden dat de kras door de Nicasil wand is.
dus boren lukt niet meer. Wij zullen opzoek moeten naar een andere cilinder.
Als iemand iemand kent die er een zou kunnen hebben hoor ik dat graag!
het is een rm85 jaar 2009 met grote wielen. Op de cilinder staat een code 03b2 daar onder staat E-1.
 

Hier komt opboren nog bij + nw zuiger + pakkingset + verzenden/kosten brengen ophalen

Zit je zeg maar aan ongeveer 234 + 43 + 120 + 30 + 15 = ~450eu

Ik kan zo snel geen bigbore cilinder/zuiger setje vinden voor een rm85. Maar dan ben je ook wel ongeveer zoiets kwijt

Edit boren lukt dus niet meer.... Anyways een bigbore voor een rm85 is lastig te vinden... Zou eens in Italië oid gaan proberen te zoeken... Of England maar is buiten EU dus dure importkosten, idem voor VS

Screenshot_20220425-114702_DuckDuckGo.jpg
 
Hier komt opboren nog bij + nw zuiger + pakkingset + verzenden/kosten brengen ophalen

Zit je zeg maar aan ongeveer 234 + 43 + 120 + 30 + 15 = ~450eu

Ik kan zo snel geen bigbore cilinder/zuiger setje vinden voor een rm85. Maar dan ben je ook wel ongeveer zoiets kwijt

Edit boren lukt dus niet meer.... Anyways een bigbore voor een rm85 is lastig te vinden... Zou eens in Italië oid gaan proberen te zoeken... Of England maar is buiten EU dus dure importkosten, idem voor VS

Bekijk bijlage 1753770
Ik heb aantal jaar geleden een cilinder van een SX150 opnieuw laten nicasilen maar weet niet meer of daar honen nog bijkwam of dat je voor het genoemde bedrag van €234 een kant en klare cilinder hebt. Pakkingset en zuiger heb je sowieso nodig. Top end pakkingset kost, uit mijn hoofd gezegd, een tientje of drie. Zuiger rond de €100-120 inderdaad.
 
Ik heb er zelfs 2 liggen, niet in topconditie.
Moet wel ff aan de boerenzoon vragen of ze weg mogen.
 

Bijlagen

  • 20220426_190657.jpg
    20220426_190657.jpg
    211,5 KB · Weergaven: 36
  • 20220426_190643.jpg
    20220426_190643.jpg
    158,7 KB · Weergaven: 38
  • 20220426_185656.jpg
    20220426_185656.jpg
    168,2 KB · Weergaven: 38
  • 20220426_185630.jpg
    20220426_185630.jpg
    152,8 KB · Weergaven: 37
Ik wil niemands feestje bederven, maar met een gebruikte cilinder zul je toch ook een nieuwe zuiger nodig hebben en moet je de cilinder laten honen naar de maat van de zuiger. Er vanuit gaande dat de cilinderwand nog goed is. Ik denk nog steeds dat de beste optie het opnieuw voorzien van een Nicasil wand is van of je eigen cilinder of een van de aangeboden cilinders.
 
En toch wordt bij een nieuwe zuiger in een gebruikte cilinder deze even licht gehoond. Bij een RM85 zijn er drie "overmaatse" zuigers, echter lopen deze slechts met 1/100 mm op. Dus de wand wordt minimaal gehoond, maar gebeurt wel.

Voorbeeld van een site met zuigermaten:

 
En toch wordt bij een nieuwe zuiger in een gebruikte cilinder deze even licht gehoond. Bij een RM85 zijn er drie "overmaatse" zuigers, echter lopen deze slechts met 1/100 mm op. Dus de wand wordt minimaal gehoond, maar gebeurt wel.

Voorbeeld van een site met zuigermaten:

dan nog ga je niet honen op maat, je besteld gewoon de zuiger die je de juiste speling geeft.
er een 1 enkele keer door ok, maar dat is niet honen op maat ;)
Ik wil niemands feestje bederven, maar met een gebruikte cilinder zul je toch ook een nieuwe zuiger nodig hebben en moet je de cilinder laten honen naar de maat van de zuiger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan