Cilinder prikkelingen

Want

Die hard MF'er
29 dec 2019
753
977
Dordrecht
Na het verwijderen van mijn cilinderkop. (Klepseals vernieuwen) zag ik strepen op de cilinderwand. Niet voelbaar? Moet ik me nu zorgen om maken?
 

Bijlagen

  • 20200102_115100.jpg
    20200102_115100.jpg
    96 KB · Weergaven: 57
  • 20200102_115012.jpg
    20200102_115012.jpg
    62,1 KB · Weergaven: 47
Het zijn de 2 binnenste cilinders die deze strepen vertoont. Heb wel is gelezen dat deze ook warmer worden dan de buitenste 2. Er wordt me verteld dat je n grotere hoofdsproeier moet monteren bij de binnenste 2 carburateurs?
Luchtgekoeld blok?


p.s., prikkelingen = perikelen?
 
Laatst bewerkt:
De cilinder heel licht gehoond. Zuigers schoongemaakt. Nu wachten op de veren.
 

Bijlagen

  • 20200104_080219.jpg
    20200104_080219.jpg
    131,8 KB · Weergaven: 29
  • 20200104_080229.jpg
    20200104_080229.jpg
    162,5 KB · Weergaven: 28
  • 20200104_084059.jpg
    20200104_084059.jpg
    164,9 KB · Weergaven: 26
  • 20200104_084124.jpg
    20200104_084124.jpg
    157,5 KB · Weergaven: 29
Hoonsporen zijn kruislings, kijk anders op YouTube hoe dat in zijn werk gaat.
Dat honen lijkt inderdaad nergens op , wees nou verstandig, licht honen heeft ook geen nut, de cilinderwand moet "open" gemaakt worden, dus stevig honen, ga nou even naar een revisie bedrijf, anders zit je binnenkort weer met een zooi.
 
Zal maandag kijken of ik ze goed kan laten honen. Ik zelf heb zo'n ster hoon voor op n boormachine. Ik gebruik die eigenlijk om hydrauliek cilinders op te knappen. Maar dit is blijkbaar andere koek.
 
Bij hydraliekcilinders is dat ook niet goed, maar voor thuisgebruik toelaatbaar, zeg maar. Als jij tevreden bent?

Wat is aan de korte kant?
Bij hydraliekcilinders is dat ook niet goed, maar voor thuisgebruik toelaatbaar, zeg maar. Als jij tevreden bent?

Wat is aan de korte kant?
Lengte is 75 mm. Maar ze scharnieren op middelpunt. Dus als de steen iets verder als de helft uit de cilinder is klapt hij dubbel. Dus moet bij honen goed opletten dat ik niet te ver op en neer gaat.
 
Lengte is 75 mm. Maar ze scharnieren op middelpunt. Dus als de steen iets verder als de helft uit de cilinder is klapt hij dubbel. Dus moet bij honen goed opletten dat ik niet te ver op en neer gaat.
volgens de foto's ben je totaal niet op en neer gegaan.
je moet ook helemaal geen 10cm op en neer gaan, al ga je maar 2cm op en neer, dat is genoeg om een "lijnen onder een hoek" patroon te krijgen.
 
volgens de foto's ben je totaal niet op en neer gegaan.
je moet ook helemaal geen 10cm op en neer gaan, al ga je maar 2cm op en neer, dat is genoeg om een "lijnen onder een hoek" patroon te krijgen.
volgens de foto's ben je totaal niet op en neer gegaan.
je moet ook helemaal geen 10cm op en neer gaan, al ga je maar 2cm op en neer, dat is genoeg om een "lijnen onder een hoek" patroon te krijgen.
U heeft gelijk. Ik ben heen en weer gegaan. (Horizontaal). Niet verticaal. 😡
 
Hahaha, dit doet me denken aan een situatie die ik eens in Cuba op straat heb mogen aanschouwen.
Motorkap van bejaarde Amerikaan open, cilinderkop verwijderd en op straat lag een handboormachine met een hoonsteen erop.
Ik heb er echt een paar minuten naar staan kijken en me o.a. Afgevraagd waar het slijpsel heen zou gaan en zo.
 
Hahaha, dit doet me denken aan een situatie die ik eens in Cuba op straat heb mogen aanschouwen.
Motorkap van bejaarde Amerikaan open, cilinderkop verwijderd en op straat lag een handboormachine met een hoonsteen erop.
Ik heb er echt een paar minuten naar staan kijken en me o.a. Afgevraagd waar het slijpsel heen zou gaan en zo.
Da's van latere zorg.
En bejaard, je moet wel bezig blijven hè.
 
Hahaha, dit doet me denken aan een situatie die ik eens in Cuba op straat heb mogen aanschouwen.
Motorkap van bejaarde Amerikaan open, cilinderkop verwijderd en op straat lag een handboormachine met een hoonsteen erop.
Ik heb er echt een paar minuten naar staan kijken en me o.a. Afgevraagd waar het slijpsel heen zou gaan en zo.
In industriële omgevingen gebeurt het ook dat de cilinder gehoond wordt zonder te demonteren om tijd en geld te besparen.
Veel hoonolie gebruiken, krukas afdekken, "draagbaar" hoonmachine van 18 kg gebruiken die minder dan 100 toeren per minuut draait in een onmogelijke positie, hopen dat je de stenen niet te strak ingesteld hebt anders draai je je pols kapot, na 10s honen controleren of het goed is, indien niet goed dan stenen nog strakker afstellen of je techniek aanpassen (draaisnelheid is niet regelbaar maar hoe snel je naar boven en onder gaat wel).
Eens je klaar bent alles goed afspoelen met pisdunne olie (hier mag zelfs wd40 gebruikt worden), daarna alles met de correcte olie royaal afspoelen en het carter leegmaken.
Dan gewoon nog alles terug monteren en gaan met die banaan.
Na 2u roderen mag hij weer op vollast. (Of eerder MOET hij op vollast van de klant)


Tl;DR : vaak ben je te bang.
 
In industriële omgevingen gebeurt het ook dat de cilinder gehoond wordt zonder te demonteren om tijd en geld te besparen.
Veel hoonolie gebruiken, krukas afdekken, "draagbaar" hoonmachine van 18 kg gebruiken die minder dan 100 toeren per minuut draait in een onmogelijke positie, hopen dat je de stenen niet te strak ingesteld hebt anders draai je je pols kapot, na 10s honen controleren of het goed is, indien niet goed dan stenen nog strakker afstellen of je techniek aanpassen (draaisnelheid is niet regelbaar maar hoe snel je naar boven en onder gaat wel).
Eens je klaar bent alles goed afspoelen met pisdunne olie (hier mag zelfs wd40 gebruikt worden), daarna alles met de correcte olie royaal afspoelen en het carter leegmaken.
Dan gewoon nog alles terug monteren en gaan met die banaan.
Na 2u roderen mag hij weer op vollast. (Of eerder MOET hij op vollast van de klant)


Tl;DR : vaak ben je te bang.
Kijk maar eens onder in de carterpan bij oudere motoren, en auto's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan