Cilinder terug....en nu??

Martijntje

MF veteraan
28 feb 2003
7.813
3
NL
Goed...net langs postkantoor..cilinder opgehaald..
kosten..360 euro.
Wat is er mee gebeurd?
Jan smit heeft em opgeboord naar de volgende overmaat, nieuwe wiseco 11:1 erbij (ben er niet zeker van of het 11:1 is..zal foto plaatsen), distributiekettingkje, en spannerveer.

Ben er blij mee :) jan heeft weer netjes werk afgeleverd. Enige jammere vond ik dat ik ong. 30 euro heb betaald omdat er 2 nieuwe helicoils ingezet zijn.
Opzich tof dat ie het heeft gecontroleerd..maar kheb laatst zelf setjes gekocht om coils te zetten...maargoed...kga me er niet druk om maken...vind et juist goed dat ie dat soort dingen controleert en om die paar euro's maak ik me niet druk.

Maargoed...wekt weer vragen bij me op.
Ik neem aan dat ik de zuigerveerslotspeling moet aanpassen.
Zuigerveren moeten dan van de zuiger af. Deed het bij de brommers altijd met voelermaatjes...werkt dat ook goed bij deze veren?

Dan in de cil stoppen en speling meten....welke speling zal ik aanhouden? WPHB gaat uit van de ori zuiger(en veren)...heb van Klaas de Jong gehoord dat ik het beter iets ruimer kan houden...

Monteren...heb geen tang...zal het lukken met voelermaatjes?

Verder bij het monteren gewoon de wphb aanhaalmomenten aanhouden natuurlijk...

Dan...als ie loopt...en er vanuitgaande dat ik goede smering heb enzo...hoe rij ik de boel in? Hoe lang, op wat voor manier?
In mn wphb staat eerste km's gewoon rustig rijden... B| ...

hmm...verder zal het allemaal wel goedkomen...alleen als ik de boel "doorpomp" dus kicken met decompressie ingeknepen...geen kans dat ie de uitlaatklep de zuiger zal raken (omdat het HC zuiger is?)...
 
Zonder tang kan je de zuiger best makkelijk plaatsen. De booring is niet al te groot toch? Ik plaats meestal eerst de zuiger in de cilinder, daarna pas zuiger aan drijfstang. Gaat veel makkelijker.
Bij mn guzzi was het wel een crime..nieuwe olieschraapveer tot 3 keer toe gebroken!
 
Ik neem aan als je de zuiger ook gekocht hebt bij hem en daar ook je cylinder hebt laten opboren dat de maat van de veren ook wel passend is nu?
 
Dat nicasil spul heeft volgens mij heel weinig inloop km's nodig. Maar de hoge comrpessie maakt weer dat je op moet passen dat je je koppaking eruit blaast omdat je te snel te hard wil. Om het eruit blazen v/d pakking te voorkomen kun je het beste op wat hogere toeren inrijden (4000?).
En dat je klep je HC zuiger raakt; onthou alsjeblieft..iedere keer als je weer een blok in elkaar hebt gemonteerd draai dan eerst even je vliegwiel een 2 tal keren rond (voorzichtig) om te tjekken of de boel niet vastloopt. Niet tijdens het aankicken erachter komen dat je weer opnieuw kan beginnen dus.
 
Laatst bewerkt:
even replyen op allemaal...

Sjaap, zo zet ik mn zuiger en cilinder ook altijd op het blok. Dus dat komt wel goed.
En het is een boring van 98 mm...dus redelijk groot imho.


LVT....er zit geen nicasillaag in..als je nog een keer leest zie je dat de cilinder alleen is opgeboord.
Op toeren inrijden kan niet, heb geen toerenteller.
Dat de zuiger de kleppen zal raken weet ik gauw genoeg...en ik moet sowieso de boel tornen voordat ik mn kleppenstel...dus daar beni k niet bang voor....maar als ik dus DOORPOMP...met het het decomp hendeltje in dus..
Dan staat de uitlaatklep altijd open...ook in BDP...wil weten of ie er dan tegenaankomt.


Jan Smit heeft de cilinder zo opgeboord dat ie passend was voor de wisecozuiger, dus dat zal wel goedzitten. Weet dus niet of ie de zuigerveren ook heeft bekeken...denk het wel..mag verwachten dat ik de boel zo kan monteren.. :?

Wiseco heeft er geen toleranties bijgelevered.
 
Als je hem gaat draaien haal je je bougie er toch uit dan kan je gewoon doordraaien.
 
even replyen op allemaal...

LVT....er zit geen nicasillaag in..als je nog een keer leest zie je dat de cilinder alleen is opgeboord.
Op toeren inrijden kan niet, heb geen toerenteller.
Dat de zuiger de kleppen zal raken weet ik gauw genoeg...en ik moet sowieso de boel tornen voordat ik mn kleppenstel...dus daar beni k niet bang voor....maar als ik dus DOORPOMP...met het het decomp hendeltje in dus..
Dan staat de uitlaatklep altijd open...ook in BDP...wil weten of ie er dan tegenaankomt.


Jan Smit heeft de cilinder zo opgeboord dat ie passend was voor de wisecozuiger, dus dat zal wel goedzitten. Weet dus niet of ie de zuigerveren ook heeft bekeken...denk het wel..mag verwachten dat ik de boel zo kan monteren.. :?

Wiseco heeft er geen toleranties bijgelevered.
AH, sorry...ik zag 360 euro staan en las eerder al iets van jou over nicasil...vandaar :) . Idd lastig met dat doorpompen...geen ervaring mee.

Leg je zuigerveertjes idd even in de cil. (wel overal even diep) en meet het spleetje. In je WPH ff tjekke of je niet op afkeur zit.

Ohja, dat van die koppaking eruit blazen was een foutje, je kan je krukas mollen als je hem niet met hoge toeren inrijdt. Ik heb nl. een paar maanden geleden een top-end revisie gedaan en extra strak laten honen :9~ .

Het is dus geen nicasil; 1000 km inrijden dus. Voor mijn XT was het devies; eerste 500 km op 4000 tpm, laatste 500 op 4500 tpm. Af en toe wel wat schommelen uiteraard. Ik heb dit alles van Hoogland uit de Zaan, hij doet ook racers dus weet waar hij over praat. Ik had het via hem dus laten honen + zuigertje gekocht.
 
ik zal jan even bellen om te vragen of ie ook naar de slotspeling heeft gekeken, lijkt me wel als hij de zuiger pas heeft gemaakt op de cilinder....
 
Cilinder(bus) heel goed schoonmaken. ;)

:^ sloten WD40 erdoor en poetsen. Normaal wordt olie voorgeschreven om een cilinder schoon te maken, maar WD40 gaat beter. Na het schoonmaken wel in olieën met gewone 10w40. Met het monteren van de nokkenas veel olie gebruiken en als het kleppendeksel erop zit nog ff het oliespuitje in de aansluiting van de olieleiding zetten en volpompen dat ding.

Zuigerveerspeling controle is hetzelfde als brommertje. Veren erin zuiger erachteraan om ze recht te krijgen en meten.
 
Als je de bougie eruit laat kan je kickstarteren tot je een ons weegt, en dan gaan je kleppen zeker nooit de zuiger raken!!! 8-)

Alles dik inolien bij montage!!!
 
tjokkeprii....LEZENNNNNNN ;)

als mn motor verzopen is....en ik knijp mn decomp in om em door te pompen...vraag me af of ie dán mn kleppen raakt...

kga niet mn hele bougie eruit draaien om door te pompen ;)

maar LVT....daarom vraag ik dus of ik dezelfde zuigerslotspeling aan moet houden als mn wphb vermeldt....aangezien ze in wphb van ori spul uitgaan.
 
Jan smit vandaag gebeld..hij zei: normaal controleren ze de slotspeling, maar je kunt het het beste nog een keer checken.

Iemand tips over hoe en wat? demonteren, merktekens topveer/bovenkant/onderkant whatever...
en wphb speling aan houden? of iets ruimer maken? Wat is het gevolg van een iets ruimere slotafstand? Meer olieverbruik bij koude motor?
Ik heb veel vertrouwen in wiseco en jan smit...dus ik ga er eigenlijk al vanuit dat de boel wel klopt...en ben bang om mn zuigerveren te slopen/verkeerd terug te zetten...

Kga nu verder met mn koppeling veilen B| kutwerkje..maar de kleine butsjes zijn dan wel weer mooi glad...
Heb mn cilinder/kop/kleppendeksel gespoten, ziet er ook weer mooi uit..is morgen droog hoop ik...kga dan wel even kijken hoe het zit met die speling enzo.
 
Iemand tips over hoe en wat? demonteren, merktekens topveer/bovenkant/onderkant whatever...
en wphb speling aan houden? of iets ruimer maken? Wat is het gevolg van een iets ruimere slotafstand? Meer olieverbruik bij koude motor?
..en ben bang om mn zuigerveren te slopen/verkeerd terug te zetten...
Net zoals op je brommer; voorzichtig dus! ga er maar lekker voor zitten :) kijk maar in je wph hoe de veren moeten, misschien zijn de wiseco veren ook gemerkt. Meestal moet de crhomen veer (die met merkje, naar [edit]boven[/edit]) boven en de olieschraper onder.

Wil je de slotspeling evt. hier posten? dan krijg vast een goed advies.

Slotspeling groter maken? eerst maar meten. Gaat volgens mij ten koste van je compressie. Vraag me ook af hoe je dit wil doen (vijlen?).
 
Laatst bewerkt:
merkje op veer idd naar boven. Voor de speling kun je org. maten aanhouden.
 
Normaal doet wiseco een boekje er bij, misschien heb ik dat boekje van Jan nog liggen hier, ga zo wel ff kijken.
Daar staan de spelingen in vermeld.
 
mooi zo...zou mooi zijn als ik die wisecomaten weet...heb ook al overwogen om het gewoon lekker te laten..maar mss te risicovol..

even update over rest van blok...
onderblok zit in elkaar bijna.....ben erachter hoe belangrijk oliepomp ontluchten is...heb eerst mn frame en slangen gevuld met olie..toen kwam het uit mn carter lopen.dus ik denk...oliepomp erop...tandwiel erop..vinger in het gaatje van tandwiel..en minutenlang staan draaien als een gek...
kwam niets.... B| ...

toen pomp eraf...olie erin gegooid...beetje gedraaid...weer gevuld enz enz enz..
pomp erop..en pats...hij kotst de olie eruit bij de kleinste omwenteling.

Kreeg helemaal enge visuals over mensen die niet ontluchten (staat niet in wphb..) en dat de olie dan gewoon pas na weet ik veel hoeveel km in de pomp komt.
iig kijk ik nu eerst of er olie uitkomt voor ik iets vastzet.

heb ook maar even mn dist. ketting ondergedompeld in de olie voor k em erop zette...onderblok zit vandaag nog in elkaar hoop ik...ben er nu ook achter hoe het oliesysteem een beetje loopt enzo...
btw..had bedacht dat de interne leiding die op de oliepomp zit (en eroverheen loopt) olie uit de bak opzuigt...klopt dat?...die zuigt vlgs mij uit het carter en uit de bak-as...en pompt het naar het frame...
 
begreep ik het nou goed dat je in het blok zelf geen nieuwe lagers hebt geplaats? dus krukaslagers/versnellingsbaklagers? lijkt me namelijk erg zonde van al je werk en besparen op de verkeerde dingen
 
De kruk lagers zijn wel vervangen.
Correctie, ik ga zometeen kijken :) gister daar gestaan, hmmm wat kwam ik ook alweer doen? owja. peukie roken <boekje vergeten..>
Vaag he, met die olie pomp, heb het btw alleen als de pomp uit elkaar is geweest.
Die leiding gaat olie geloof ik door naar je bak toe. Bak as primair word door je kruk heen gesmeerd, en die 2e as zeker zoor die leiding. Volg hem anders even :)
 
De officieële manier om de pomp te ontluchten is:

Demonteer de pomp, verwijder de splitpen en de zuiger, Steek iets tussen de zuiger vanaf de zijkant (liefst zacht kunststof) monteer de zuiger, veer en spltpen (zo blijft de zuiger een beetje openstaan) en monteer de pomp. Olie erin en de pomp tegen de klok in draaien. Als er dan olie zonder luchtbellen uitkomt moet je het pielltje eruit trekken en alles afmonteren.
Veel te omslachtig dus.
 
Maar waarom heb je nou niet gekozen om een nicasil wand er te laten zetten, je zit met dat opboren en die nieuwe zuiger nu ong op dezelfde prijsuitgave...

En je hebt nog steeds een gietijzeren wand en dat wou je niet omdat je bang was voor een vastloper en bij nicasil had je gedacht dat je dan alleen nieuwe zuiger moest hebben...?
 
Controleer of je zuigerpen niet te strak en ook niet te los in het drijfstangoog past, Krukas op z'n kant ; drijfstang horizontaal, zuigerpen ( met een beetje olie) in drijfstangoog moet er door eigen gewicht langzaam doorzakken. ;)
 
Maar waarom heb je nou niet gekozen om een nicasil wand er te laten zetten, je zit met dat opboren en die nieuwe zuiger nu ong op dezelfde prijsuitgave...

En je hebt nog steeds een gietijzeren wand en dat wou je niet omdat je bang was voor een vastloper en bij nicasil had je gedacht dat je dan alleen nieuwe zuiger moest hebben...?

eh michel...
nicasillen kostte 300 euro...ik was dan van plan een zuiger erin te zetten die ik al had...die zuiger bleek sowieso niet te passen.
Nicasillen plus nieuwe zuiger zou me ongeveer 450 gekost hebben...dan had ik daarnaast ook nog een dist.ketting moeten hebben...á 90 euro..zit ik ong op 550 inc vanalles..
ben nu dus goedkoper uit.

Gister alles in elkaar....geen speling gecheckt...krijg sms van steven...dat wiseco ook zegt dat je moet checken..

net boel weer uit elkaar...zooi gecheckt...zit ik op ong. 1mm speling..best vaag...maja..nu weer boel in elkaar...en dikke jammer ..liever te groot dan te klein. Dan maar wat olieverbruik.

Boel weer goed gemonteerd...zit nu weer in elkaar...zometene de nokkenas weer timen..g.ing gisteren perfect...nu vast weer :) ...

enige jammere is dat ik de cilinder/kop/kleppendeksel heb gespoten....en dat die zooi niet lekker tegen olie kan..
dus op de onzichtbare plekken is het fuckedup...maja...kan me ook niets schelen nu...zieter beter uit dan eerst...olie verdampt wel weer als ie loopt.
Compressie heeft ie iig wel :o ....

toen ik em kocht kon ik met de hand de kickstarter doortrappen (zonder nokkenas erin!)....en nu kan ik gewoon op de kickstarter staan..dus dat zit wel weer lekker :)

koppakkign is wel van een XL...die had ik toen gekocht voor die 100mm cilinder...heb nu dus 1 mm ruimte aan elke kant...maargoed..zal ook niet zo'n probleem zijn neem ik aan...
 
Terug
Bovenaan Onderaan