Cilinderblok Yamaha YX600 Radian

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Mijn Radian verbruikt olie.
Het is duidelijk waarneembaar bij flink gas geven (pluim en stank) en na flink in toeren rijden (peil daalt vrij snel, ca 1l : 1000km).
Het schijnt het gevolg te zijn van versleten olieschraapveren.
Nu heb ik een donorblok, waarvan ik het complete samenstel van cilinderblok en zuigers wil overzetten naar mijn eigen blok.
Mijn blok is uit 1986 en het donorblok is van later datum.
Ik vermoed na 1987, misschienwel 1990 of zo. Het kan an een Radian zijn, maar ook van een ander model Yamaha, waar diezelfde blokken in toegepast waren.
Het oogt hetzelfde, maar bijv. de ontsteking is duidelijk anders.

Bij CMS, in de diverse parts fiches, gecontroleerd of het cilinderblok van een model 1986 het zelfde is als dat van latere modellen.

Het blijkt dat de onderdeelnummers van 1986 en bijv. 1990 verschillen.

Weet iemand of een en ander uitwisselbaar is, ondanks de verschillende onderdeelnummers?

Als dat niet zo blijkt te zijn, is het dan zinnig om het bestaande spul te voorzien van nieuwe zuigerveren?
 
ik zou dat cilinderblok met zuigers gewoon passen/proberen of het kan.
het spul moet toch open.
het is ook wel verstandig om de klepseals te vervangen om olieverbruik te stoppen.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil dezelfde kop gebruiken als die er nu op zit, maar dan eventueel voorzien van nieuwe klepseals.

Dat ondanks het gegeven dat waarneembaar olieverbruik alleen optreedt bij flink gas geven en niet bij, op hoge toeren plotseling, loslaten van het gas.
Pluimt / stinkt de motor bij dat laatste, dan zijn de seals, zo heb ik begrepen.
Seals vervangen dus alleen omdat je toch bezig bent en die dingen zijn niet zo duur.
 
Die prijs klopt,had bij mijn FZ600(zelfde blok)ook zuigerveren gekocht voor 160 euri.
Misschien de moeite om eens op duitse sites te kijken,zijn over het algemeen goedkoper.

Er zijn ook top-end pakking-sets verkrijgbaar voor dit 600 blok,zitten als ik het me goed herinner rond de 100 euri,scheelt de helft met een complete set
 
Laatst bewerkt:
Je donorblok is zeker niet meer compleet??

Anders zou je dat er in kunnen zetten en verder rijden. Dan haal je deze winter op je gemak je eigen blok open...
Volgens mijn manual zijn yx blokken nagenoeg gelijk aan xj/fj600 blokken.
 
Dank voor de tip van de duitse sites :Y

Mijn donorblok is compleet, maar er is in de kop een nokkenaslagering kapot.
Verder is er wat aan de onsteking gerommeld.
Ook wijkt de ontsteking af van die op mijn eigen blok zit.
Er hoort een andere CDI-unit bij.

Ik had het gekocht voor de onderkant.
Iets dat achteraf (gelukkig) niet nodig bleek.
 
Wat ik weet is dat de FZ600 XJ600 en de Radian van '86 motorisch gelijk zijn,hebben alleen een ander jasje (Frame enz)
'87 dacht ik ook ,maar weet ik niet zeker.
Staat ook op het werkplaatshandboek.
Op de Yamaha site kun je de partslist bekijken(met tekeningen) en vergelijken.
 
Al gedaan, dat vergelijken.
Het blijkt dat de cilinderblokken van '86 en bijv. '90 verschillende onderdeelnummers hebben.
Nu zou je zgeen dat het dan ook wel 2 verschillende dingen zullen zijn, maar dat verschil kan ook een niet ter zake doend detail zijn.
Bijv. deels blanke koelribben en deels zwaarte.
Zo heb je kleppendeksels in zwarte en in goudkleurige uitvoering, met verschillende onderdeelnummers, die toch onderling uitwisselbaar zijn.

De plaatjes van de diverse jaargangen cilinderblokken zijn ieg allemaal het zelfde.

Het is voor mij dus niet meteen gezegd dat de cilinderblokken niet onderling uitwisselbaar zijn, alleen maar omdat ze een ander onderdeelnummer hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan