Cilinderbout draad

Motordude91

Rookie
9 okt 2019
24
2
Hey alle,

Geen idee of deze topic al eens voorbij is gekomen maar een snelle zoek actie leverde niks op.

Ik ben bezig met het opknappen van een GS550L uit 81 en heb nieuwe cilincerbouten besteld. Ik wil graag ook nieuwe flensmoeren voor hierop, de oude zijn helaas niet meer te hergebruiken. Is de draad op de cilinderbouten gewoon metrisch of is dit een specifieke draad? Als het metrische draad is, kan ik er gewoon nieuwe standaard (van de bouwmarkt) flensmoeren opzetten?

Ik heb een keer een normale metrische draad moer erop gedraaid en dit lukte aardig. maar ik merkte dat hoe verder hij erop draaide hoe meer hij knijpt. Ik heb geen idee of dit normaal is voor cilinderbouten (rekbouten) of of dit juist niet normaal is en aanduidt of een andere soort draad?

Alvast bedankt!
 
Hey alle,

Geen idee of deze topic al eens voorbij is gekomen maar een snelle zoek actie leverde niks op.

Ik ben bezig met het opknappen van een GS550L uit 81 en heb nieuwe cilincerbouten besteld. Ik wil graag ook nieuwe flensmoeren voor hierop, de oude zijn helaas niet meer te hergebruiken. Is de draad op de cilinderbouten gewoon metrisch of is dit een specifieke draad? Als het metrische draad is, kan ik er gewoon nieuwe standaard (van de bouwmarkt) flensmoeren opzetten?

Ik heb een keer een normale metrische draad moer erop gedraaid en dit lukte aardig. maar ik merkte dat hoe verder hij erop draaide hoe meer hij knijpt. Ik heb geen idee of dit normaal is voor cilinderbouten (rekbouten) of of dit juist niet normaal is en aanduidt of een andere soort draad?

Alvast bedankt!

Bouwmarkt??
Kan je ze niet beter bij de dealer bestellen?
Of bij cmsnl ofzo?
 
Bouwmarkt??
Kan je ze niet beter bij de dealer bestellen?
Of bij cmsnl ofzo?

Bedankt voor de reactie.

Ja CMSNL heb ik al gekeken maar voor deze 12 bouten zou ik hier 35 voor moeten betalen (20 euro verzendkosten). Vandaar ik me vraag of ik niet vergelijkbare hier ergens kan krijgen.

zodra dit niet mogelijk is dan zal ik wel moeten bestellen maar vind het zonde geld voor het verschepen van een paar moertjes.
 
Bedankt voor de reactie.

Ja CMSNL heb ik al gekeken maar voor deze 12 bouten zou ik hier 35 voor moeten betalen (20 euro verzendkosten). Vandaar ik me vraag of ik niet vergelijkbare hier ergens kan krijgen.

zodra dit niet mogelijk is dan zal ik wel moeten bestellen maar vind het zonde geld voor het verschepen van een paar moertjes.
Vraag jij jezelf dan niet af of je voor €35 een hoop ellende op je hals wil halen?
Die bouwmarktdingen kunnen waarschijnlijk het aanhaalmoment niet aan.

Je kan ze ook bij je dealer bestellen, scheelt verz kosten maar dan moet je ze zelf ophalen.
 
Vraag jij jezelf dan niet af of je voor €35 een hoop ellende op je hals wil halen?
Die bouwmarktdingen kunnen waarschijnlijk het aanhaalmoment niet aan.

Je kan ze ook bij je dealer bestellen, scheelt verz kosten maar dan moet je ze zelf ophalen.

Ik snap wat je bedoelt maar zolang de staal classe hetzelfde is zou dit eigelijk niet kunnen uitmaken. Zodra dit niet het geval is is het het zeker niet waard en heb je volkomen gelijk. Helaas is het bij mijn dichtsbijzijnde dealer niet verkrijgbaar. Maar ik zal het nog bij een andere proberen.

Bedankt voor je tip.
 
Als je de gehele motor aan het opknappen bent zal je vast nog wel wat vinden dat je alleen kunt vervangen door origineel, maak die lijst zo lang mogelijk dan vallen de kosten van het verzenden op een gegeven moment in het niet bij de prijs van de producten op CMSNL ;)

db
 
Bij een technische groothandel of hele goede ijzerwarenzaak iets uitzoeken dat echt gelijkwaardig is aan OEM (8.8 of hoger, juiste afmetingen).

Bouwmarkten verkopen op dat gebied een "mixed bag of shit", de ene keer 4.4 kwaliteit, de andere keer slecht behandeld, er zitten tegenwoordig zelfs konische bouten bij waarvan de kop hol is. Prima voor het repareren van... een Ikea kastje.
 
Als je de gehele motor aan het opknappen bent zal je vast nog wel wat vinden dat je alleen kunt vervangen door origineel, maak die lijst zo lang mogelijk dan vallen de kosten van het verzenden op een gegeven moment in het niet bij de prijs van de producten op CMSNL ;)

db


Ja klopt. helaas heb ik hier al een volle bestelling bij hun gedaan (waaronder de bouten) maar heb de moeren heb ik gemist. Op dit moment heb ik (hoop ik) alles om het blok geheel in elkaar te zetten (behalve de moeren dan en 2 dowell pins). Zodra de engine paint droog is wil ik het in mekaar zetten.

md
 
CMSNL is soms handig, maar hanteren gewoon dealerprijzen. Ik gun het daarom liever mijn lokale motorzaak. Dan kun je daar ook nog eens terecht voor vragen zoals deze ;)
 
Dat moeren of schroeven gaan knellen bij op- en indraaien komt doordat je metrische draad en fijn metrische draad hebt.

Metrisch: M8 x 1,5
Fijnmetrisch: M8 x 1.25.

Als je bij CMSNL op de microfiches gaat kijken zal in de stuklijst vaak vermeld staan welke draad het is.
 
Neem je moertjes mee en, loop bij een Fabory winkel naar binnen, pakt die hem waarschijnlijk zo uit zijn magazijn, die hebben verschillende sterktes, en schroefdraad liggen.

Heb daar al vaker voor een paar dubbeltjes bouten/moeren gehaald, ze hebben niet alles maar wel veel.
 
schroefdraadmeter (meten is weten)
9200000055063858.jpg

ik zou bij bv tapeinden voor cilinderblok wel de originele moeren gebuiken, omdat deze meestal beter van kwaliteit zijn dan de doorsnee moeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan