cilinderbus gebroken

6 jun 2008
40
3
hallo,

ik heb poosje geleden een vastloper gehad met mijn honda xr600r (1990) zie topic's hier nog wel ergens...

Maar goed de motor zit al weer inelkaar en loopt ook al weer als een trein. :]

maar nu, de oorzaak,
Het bleek dat de bovenste ring van de cilinderbus, ( dus als je hem er van boven in laat vallen dat de ring op de aluminium buiten kant rust. ) van de bus zelf was afgebroken en de bus een 4mm was gezakt, daardoor is de bovenste zuigerveer in die ruimte gesprongen en zit er een gleuf in de bus.

hoe kan dat dan, dat die is gebroken,

niet goed ingezet?
te warm geworden?
of gewoon domme pech?

weet iemand waar het aan heeft kunnen gelegen? :? alvast bedankt.
full
 
Vage foto, vaag verhaal :9

Sinds wanneer heeft een cilinder een ring? Een cilinder heeft toch een blok en een stalen bus al dan niet met een Nicasil coating? Zo simpel?

Als de cilinderbus losgekomen is van het alu blok en gezakt is dan verklaart het het wel, maar hoe kan dat nou!?

Ben benieuwd.

Edit: oeps, te voorbarig :).... wat raar zeg, nog nooit gezien.
 
Laatst bewerkt:
Als ik op de tweede foto kijk lijkt mij dat gewoon een koppakking te wezen hoor.
Het lijkt me nogal sterk dat er een ringvormig deel van de cilinderbus afbreekt. Dat komt er dan toch in stukjes uit?
Wel herinner ik me een recent topic over iemand die een verkeerde cilinder had gekocht voor ongeveer net zo'n motor. De nieuwe cilinder had een iets andere boring x slag.
Kan het misschien zijn dat hier een prutser aan de slag geweest is die een verkeerde bus in de cilinder heeft gemonteerd?
 
,,,,,, die nieuwe ciliner ( 2de hands ) topic kon wel eens, van mij wezen,, maar die is dr nooit op geweest,, ( gewoon terug gebracht, en andere gekocht ) :X

en koppakking is het nooit want die ring is 5mm dik, en valt precies in het aluminium deel, en je kunt aan achterkant zien waar hij is gebroken, ook kun je dat op de bus zelf zien,,,
??
 
OK, ik geloof je maar op de foto kon ik dat niet echt duidelijk zien.
Andere mogelijkheid: iemand heeft er een verkeerde zuiger in gezet of je krukaslager heeft speling.
Bij een ingelopen cilinder zie je altijd een stootrand op het punt waar de bovenste zuigerveer zijn hoogste punt bereikt. Als je er dan een andere zuiger in zet (of misschien andere zuigerveren) zou het kunnen dat de bovenste zuigerveer juist tegen die stootrand klopt waardoor na luttele kilometers een breuk zoals beschreven kan ontstaan. Als je krukaslager teveel speling heeft kan de zuiger eveneens te ver omhoog komen met hetzelfde effekt. Je zou dit echter moeten horen want de zaak zal dan rammelen als een koets over de kasseien.
Ik vind het zelf ook nogal speculatief maar het is dan ook een heel merkwaardige storing.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit eens eerder gezien. Dat was bij een scheepsmotor. Daar was de bus ook van
de bovenste ring gebroken. De bus was vervolgens naar beneden gegleden en een enorme puinhoop veroorzaakt.
De oorzaak werd toen gezocht in een te dikke koppakking die daardoor te veel op de
ring drukte waardoor deze uiteindelijk scheurde. Of de ring zat wat te hoog boven
het blok.
 
OK, ik geloof je maar op de foto kon ik dat niet echt duidelijk zien.
Andere mogelijkheid: iemand heeft er een verkeerde zuiger in gezet of je krukaslager heeft speling.
Bij een ingelopen cilinder zie je altijd een stootrand op het punt waar de bovenste zuigerveer zijn hoogste punt bereikt. Als je er dan een andere zuiger in zet (of misschien andere zuigerveren) zou het kunnen dat de bovenste zuigerveer juist tegen die stootrand klopt waardoor na luttele kilometers een breuk zoals beschreven kan ontstaan. Als je krukaslager teveel speling heeft kan de zuiger eveneens te ver omhoog komen met hetzelfde effekt. Je zou dit echter moeten horen want de zaak zal dan rammelen als een koets over de kasseien.
Ik vind het zelf ook nogal speculatief maar het is dan ook een heel merkwaardige storing.

Ik vind het een leuk bedacht verhaal, maar de kans dat de zuigerveren de complete bovenkant van de cilinderbus eraf beuken tegen een stootrand die verschikkelijk miniem is, lijkt me verwaarloosbaar...
 
Kan ook anders gebeurt zijn...
Zuiger loopt vast, trekt de bus naar beneden, en als de cilinder niet 100 % draagt in het cilinderblok, en daar een beetje in heeft lopen trillen kan de bus door metaalmoeheid en de kracht van een vastgelopen zuiger zomaar van de ring afbreken...
In mijn N2O periode is dit ook wel eens gebeurt na een vastloper en een 1460 moriwaki kit
 
Terug
Bovenaan Onderaan