Cilinders opmeten

Motorsmurf

MF veteraan
24 mrt 2003
17.235
1.755
Winkel (Noord Holland)
Ik heb van het weekeinde mijn koppakking eruit geblazen en moet ik deze dus vervangen. Nu stond er al op het programma om mijn zuigereren te vervangen. Ik wil ook graag weten of de cilinders gehoond moeten worden. Als dit moet moet ik dus het hele blok uitelkaar halen (V4 Honda geen losse cilinders). Al ik het niet hoef te doen doe ik het liever niet ivm het werk wat je er aan krijgt. Kan iemand dat voor mij opmeten?? Ik woon zelf in de Noordkop van N-H en verder geen vervoer(alleen A rbw). Mail staat in profiel..... alvast bedankt
 
ik kan het wel meten maar heb de micrometer niet meer. als we ff naar de jager toe rijden mag ik/jij hem vast lenen en kunnen we meten.
wat is je km stand, kan je inschatten of zuigerveren vervangen nodig zal zijn..
 
ik kan het wel meten maar heb de micrometer niet meer. als we ff naar de jager toe rijden mag ik/jij hem vast lenen en kunnen we meten.
wat is je km stand, kan je inschatten of zuigerveren vervangen nodig zal zijn..
Ik heb helemaal geen micrometer :+ (vanwege m'n achternaam).

Kan je daar ook de rondheid van de cilinderbus mee meten?
 
Ik heb geleerd dat je altijd moet honen voor zuigerveren. Je cilinder wordt altijd een klein beetje ovaal. Je huidige zuigerveren zijn hierin mee gesleten. Vervang je de veren, heb je ronde veren en iets ovale cilinders. Gevolg: een enorme olieboot en geen vermogen.
 
Ik heb geleerd dat je altijd moet honen voor zuigerveren. Je cilinder wordt altijd een klein beetje ovaal. Je huidige zuigerveren zijn hierin mee gesleten. Vervang je de veren, heb je ronde veren en iets ovale cilinders. Gevolg: een enorme olieboot en geen vermogen.

lijkt me sterk
je cilinder is niet van rubber,
met nieuwe zuigerveren verbruik je juist minder olie en heb je juist meer kracht
 
Ik heb geleerd dat je altijd moet honen voor zuigerveren. Je cilinder wordt altijd een klein beetje ovaal. Je huidige zuigerveren zijn hierin mee gesleten. Vervang je de veren, heb je ronde veren en iets ovale cilinders. Gevolg: een enorme olieboot en geen vermogen.


:^
Klopt als een bus. Zuigerveren vervangen zonder te honen is volstrekt zinloos en kan zelfs averechts werken(hoger olieverbruik en vermogensverlies).
 
Ik heb een WPH en daar kan ik de slijtage limit in vinden..... daarom ga ik ook meten. Ik heb een klote blok dat betreft....... Hier heeft honda niet echt opgelet voor als je onderhuod moest uitvoeren maar goed we doen het ermee.

@Speed: Ik ga ff iemand vragen of ik um kan lenen. Daarna stuur ik je wel een meeltje als dat lukt maar dat weet ik morgenavond pas.
 
De binnenwanden van cylinders moet je eigenlijk meten met een driepunts onrondheidsmeter. Erg duur apparaat. Je kan je ook behelpen met een binnen-micrometer, maar daar meet je alleen ovaliteit mee maar dat kan natuurlijk al reden genoeg zijn om iets aan de cylinder te laten doen.

Gr,
Henk
 
Ik hoorde net van een vriend van die monteur is geweest dat je je cilinders niet hoeft te laten honen. Wel meldde hij dat je bij de eerst 1500 a 2000 km olie verbruikte maar dat daarna de zuigerveren goed waren gesleten.
Dus honen ga ik niet doen als het niet nodig is
 
Als je nieuwe zuigerveren monteerd MOET je honen. In de hoongroeven blijft wat olie in die zorgt voor extra smering en koeling voor het inlopen van de zuigerveren. Het olieverbruik is dus in het begin ff wat hoger, maar word steeds minder.
 
Ik hoorde net van een vriend van die monteur is geweest dat je je cilinders niet hoeft te laten honen. Wel meldde hij dat je bij de eerst 1500 a 2000 km olie verbruikte maar dat daarna de zuigerveren goed waren gesleten.
Dus honen ga ik niet doen als het niet nodig is


Maar goed dat hij monteur geweest is. Met zo'n advies zou z'n werkgever niet veel tevreden klanten overhouden...

:+
 
De binnenwanden van cylinders moet je eigenlijk meten met een driepunts onrondheidsmeter. Erg duur apparaat. Je kan je ook behelpen met een binnen-micrometer, maar daar meet je alleen ovaliteit mee maar dat kan natuurlijk al reden genoeg zijn om iets aan de cylinder te laten doen.

Gr,
Henk
3 punts onrondheidsmeter ken ik niet. voor zulke dingen kun je denk ik het beste een "intramess" gebruiken (handelsnaam van Mahr)
full


Prijs valt mee, Hogetex bood ze laatst aan met bereik 50-160 voor €65,-. Je hebt echter ook een beugelschroefmaat nodig of eindmaten pakket om hem af te stellen.
 
Als je nieuwe zuigerveren monteerd MOET je honen. In de hoongroeven blijft wat olie in die zorgt voor extra smering en koeling voor het inlopen van de zuigerveren. Het olieverbruik is dus in het begin ff wat hoger, maar word steeds minder.


Je hebt ook hoonapparaatjes met 3 hoonstenen die je op je boormachine kunt zetten waarmee je het honen dus zelf kunt doen en de cilinders erop kun laten zitten. Alleen moet je dan het hele blok op de een of andere manier schoonspoelen om het slijpsel van het honen eruit te krijgen.
 
Flinke kerel die zo die 120 graden hoek kan honen. Bij ons gaat die arm met die hoonstenen al als een gek op en neer om die hoek van 120 graden te bekomen.


ik heb ook niet gezegd dat het gemakkelijk was :)
het is idd vrij intensief en heel lang draaien voordat je een cilinder pas goed hebt. Plus het is alleen maar voor cilinders waar nieuwe zuigerveren in gezet worden en niet zoals bij jullie een uitgeboorde cilinder.
 
Met een tweepuntsmeter kan het zijn dat je helemaal geen verschil meet. terwijl er toch grote afwijkingen in de cylinder aanwezig zijn. Een driepuntsonrondheidmeter meet tegelijk op 3 punten (logisch anders hadden ze dat apparaat een andere naam gegeven). Met deze meting sluit je onrondheid uit.
Ovaliteit kan je met een micrometer meten.
Gr,
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan