Cilinders opmeten

Motorsmurf

MF veteraan
24 mrt 2003
17.235
1.755
Winkel (Noord Holland)
Ik heb van het weekeinde mijn koppakking eruit geblazen en moet ik deze dus vervangen. Nu stond er al op het programma om mijn zuigereren te vervangen. Ik wil ook graag weten of de cilinders gehoond moeten worden. Als dit moet moet ik dus het hele blok uitelkaar halen (V4 Honda geen losse cilinders). Al ik het niet hoef te doen doe ik het liever niet ivm het werk wat je er aan krijgt. Kan iemand dat voor mij opmeten?? Ik woon zelf in de Noordkop van N-H en verder geen vervoer(alleen A rbw). Mail staat in profiel..... alvast bedankt
 
Moet een heel speciaal apparaat zijn, ik ken het niet dus daar wil ik ook niet met je over in discussie gaan. Over het meten met een tweepuntsmeetgereedschap wel. Dit is bij uitstek geschikt om onrondheid te meten in een gat wat je met een driepuntsmeetgereedschap niet kunt, behalve dan met het eerder genoemde speciale onrondheidsmeetapparaat waarschijnlijk. Weet je ook ergens documentatie over zo´n apparaat te vinden (linkie ofzo) ?
 
Heb ik een ander vraagje betreffende het bovenstaande verhaal over honen waar ik graag wat meningen over zou horen:

Volgens mij (maar wie ben ik) kan je met honen alleen maar de oppervlaktestructuur veranderen en het klopt niet dat indien cilinders onrond zijn dat je ze dan moet honen.

Iedereen die ooit hoongereedschap in z'n handen heeft gehad weet dat dit hoonsteentjes zijn die de wand van het gat volgen. Alhoewel ze kleine oneffenheden weghalen krijg je een ovale cilinder nooit en te nimmer meer rond door hem te honen, je zult hem dan opnieuw overmaats rond moeten boren en dan honen voor het juiste oppervlak (kruisspoor om olie vast te houden)

Dus indien de cilinder keurig rond is en het oppervlak is nog goed, zie ik geen enkele reden waarom je een cilinder moet honen als je er nieuwe zuigerveren insteekt.

Maar daar zullen ongetwijfeld andere meningen over zijn. :z
 
honen voor het juiste oppervlak (kruisspoor om olie vast te houden)

Dus indien de cilinder keurig rond is en het oppervlak is nog goed, zie ik geen enkele reden waarom je een cilinder moet honen als je er nieuwe zuigerveren insteekt.

Maar als er tig duizend kilometer is gereden dan is dat kruisspoor er toch gedeeltelijk uitgesleten? Dat zou dan een reden kunnen zijn voor het opnieuw honen.
 
Maar als er tig duizend kilometer is gereden dan is dat kruisspoor er toch gedeeltelijk uitgesleten? Dat zou dan een reden kunnen zijn voor het opnieuw honen.

Dat klopt en dat zeg ik dus ook: Als de cilinders rond zijn EN ALS HET OPPERVLAK NOG GOED IS, dan hoef je niet te honen. Of dat in de praktijk ook vaak voorkomt is een ander verhaal.

Het ging mij meer om de mening van sommigen die beweren dat je moet honen als de cilinders niet meer rond zijn, hetgeen onzin is volgens mij. Als ze ovaal zijn krijg je ze met honen echt niet meer cilindrisch, ook al haal je er zoveel uit dat je hoonsteen er aan de buitenkant uitkomt...........
 
Hangt ook van de materialen van de cylinderwand af........
Bij mij zijn de fabrieks hoonsporen nog zichtbaar, terwijl de cylinders toch al een dikke 2 ton meegaan, een Nikalsil cylinder kan je volgens mij niet eens verder ophonen, die laag is erg dun denk ik en als je er per ongelijk doorheen gaat zit je wel met een aluminium cylinder............
denk niet dat dat dan meer als een paar honderd kilometer goed gaat......
 
Dat klopt en dat zeg ik dus ook: Als de cilinders rond zijn EN ALS HET OPPERVLAK NOG GOED IS, dan hoef je niet te honen. Of dat in de praktijk ook vaak voorkomt is een ander verhaal.

Ik wilde even zeker weten of ik het wel goed begrepen had. Maar als je de hoonsporen nog ziet staan kan je er dan vanuit gaan dat het oppervlak nog goed is?
 
jullie maken elkaar in de war.
honen is met drie verstelbare stenen in een in diameter verstelbare houder.
daarmee maar je de cylinder evenwijdig en rond (en evt overmaat)
dan is er nog een methode met een soort ronde borstel met slijpkogeltjes erop.
die gebruik je dus alleen om een cylinder op te ruwen zodat de nieuwe zuigerveren kunnen inslijten.
er is ook nog een variant met drie steentjes op verende armpjes, die zou ik alleen gebruiken om op te ruwen aangezien dat ding de cylinder boven ruimer kan maken als onder.

nieuwe zuigerveren zonder opruwen is een slecht idee dan slijten ze nooit in op de cylinder.
dan blijft je motor olie verbruiken
dan kan de warmte niet goed overgedragen en word je zuiger te heet (plaatselijk)
 
Bij mitutoyo hebben ze een driepuntsbinnenmeetinstrument. Ik heb altijd van driepuntsonrondheidmeter gehoord.
Met een 2puntsmeting kan alleen je ovaliteit meten.

Gr,
Henk
Een driepuntsmeting zal wel onrondheid aangeven maar niet exact. Er ontstaan wel verschillende meetwaarden (bij roterend meten) maar die geven geen bruikbare maten op. Een driepuntsmeting geeft namelijk de maat van een perfecte cirkel weer die wordt omsloten door de drie meetpunten. Een tweepunts meting daarentegen geeft de exacte diameter van de plek waarop gemeten wordt. Zo kan gemeten worden hoeveel de onrondheid is en waar deze zich bevind.
 
Terug
Bovenaan Onderaan