Circuit fietsen

Sonic-Boom

Die hard MF'er
25 jun 2008
575
0
Nieuw-Vennep
Ik ben momenteel aan het rondkijken voor een SS van +/- 3 jaartjes oud die ik op internet voornamelijk met kilometers van 5000 t/m 10000 tegenkom.
Nou wil ik geen fiets kopen die hoofdzakelijk op het circuit gebruikt is, zijn er dingen waaraan ik die fietsen kan herkennen?
Fietsen zien er allemaal mooi standaard uit in de showroom maar dat zegt natuurlijk niets over hoe die in het weekend eruit heeft gezien.
 
Proefrit maken, iemand meenemen die weet waar die het over heeft.

En als een fiets het circuit heeft gezien wil niet zeggen dat hij er minder om loopt.

Ik bedoel een SS is toch bedoelt om flink te laten janken, mijn fiets heeft het circuit nog nooit gezien maar laat hem op de openbare weg soms net zo uit als op het circuit :X
 
Ik ben momenteel aan het rondkijken voor een SS van +/- 3 jaartjes oud die ik op internet voornamelijk met kilometers van 5000 t/m 10000 tegenkom.
Nou wil ik geen fiets kopen die hoofdzakelijk op het circuit gebruikt is, zijn er dingen waaraan ik die fietsen kan herkennen?
Fietsen zien er allemaal mooi standaard uit in de showroom maar dat zegt natuurlijk niets over hoe die in het weekend eruit heeft gezien.
Misschien eens kijken naar een motor van 3 jaar oud met meer kilometers? Gemiddeld rijdt men op de weg 5000 km/jaar schijnt (ik vind het weinig, een beetje liefhebber komt makkelijk aan de 8000 km/jaar), dus een motor van 3 jaar oud zou al snel 15.000-20.000 km op de klok moeten hebben.
Als iemand regelmatig rijdt, is het onderhoud vaak ook beter, wordt de motor netjes warm gereden etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil er nog even nadruk op leggen dat een circuit fiets helemaal niet slecht hoeft te zijn.

Sterker nog, er is kans dat deze beter zijn onderhoud ontvangt dan een weg fiets want daar 'kan het nog wel even wachten'.
 
Proefrit maken, iemand meenemen die weet waar die het over heeft.

En als een fiets het circuit heeft gezien wil niet zeggen dat hij er minder om loopt.

Ik bedoel een SS is toch bedoelt om flink te laten janken, mijn fiets heeft het circuit nog nooit gezien maar laat hem op de openbare weg soms net zo uit als op het circuit :X
Ga maar is op t circuit rijden, dat gaat toch echt net ff wat extremer. ;)
 
Een motor die op het circuit heeft gereden kun je niet herkennen, nogal simpel.

Een motor die schade heeft gehad (al dan niet op het circuit) zou je kunnen herkennen, maar ook niet altijd.
 
Laatst bewerkt:
Een circuitfiets doen ze niet voor niets weg. Met de vermogens die uit die blokjes geperst worden is de levensduur ernstig bekort.

2de handsfietsen, moet je veel geluk mee hebben.
 
Een circuitfiets doen ze niet voor niets weg. Met de vermogens die uit die blokjes geperst worden is de levensduur ernstig bekort.

2de handsfietsen, moet je veel geluk mee hebben.
alsof ze alle circuitfietsen uitmelken...
Sterker nog het gros wat hier te koop word aan geboden aan circuit fietsen is motorisch geheel standaard op een uitlaat/demper en/of PowerCommander na.
 
Met dat circuitfietsen wel vaak eerst ff warm gereden worden *D

Met dijkjes pakken kom ik trouwens ook niet onder de 10.000 toeren :+ O-)
 
Zomaar een paar weggevertjes om evt. een ex-circuitfiets aan te kunnen herkennen :
- Borggaatjes in bijvoorbeeld: olie vul- en aftap plug, wiel-assen/moeren/bouten, bevestigingsbouten van remklauwen/remblokken, bevestigingsbouten rem/schakelset etc.
- Het erg versleuteld zijn van bovengenoemde bouten en moeren, bij een "reguliere straatfiets" zijn deze bij de door jou gewenste km-stand hoogstens één keer losgeweest voor service !
- Het aanwezig zijn van handige snelsluitsystemen voor b.v benzinetankdop, benzine aftap etc.
- een 520 ketting en (alu) tandwielen, evt. in niet standaard vertanding...
- een "achtervin" ter afscherming van het achtertandwiel, of loze gaatjes in de achterbrug op deze plek...
- setje"ex-circuit banden" eronder bij aankoop..

Verder sluit ik me aan bij de stelling dat een circuitfiets niet per definitie betekent dat hij helemaal afgeragd is en minder lang mee zal gaan !
Er wordt idd meestal veel meer onderhoud en controle aan gedaan als het standaard eens in de 10.000km wat nieuwe olie, een filtertje, bougietje en een likje vet op de bewegende delen !
 
Zomaar een paar weggevertjes om evt. een ex-circuitfiets aan te kunnen herkennen :
+ kuipwerk dat er als nieuw uitziet terwijl de rest gebruikssporen vertoont. Er worden namelijk wel eens racekuipen gebruikt zodat de originelen lekker in de schuur kunnen blijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan