Circuit: Hoe afremmen voor de bocht (GSX R1000)

Ericx

Die hard MF'er
19 okt 2002
807
15
Westland
(Ik weet niet of dit topic hier thuis hoort heren mods).

Deze zomer een 2003 model GSX-R1000 gekocht. Om de motor een beetje te leren kennen heb ik in augustus een circuitdag op Zandvoort gedaan. :9~

Ik heb voor de Tarzanbocht het meedere keren het volgende probleem gehad:
Op het rechte stuk kom je aan met een behoorlijke snelheid, iets voor de borden 150 draai ik het gas dicht, rem af en schakel terug.
Tijdens het terugschakelen (met gas dicht) slipte het achterwiel door op een natte baan en stuiterde bij droge baan.
Niet echt een prettige manier om de bocht in te gaan.

De (achter)bandspanning van de BT-012 was ca. 2,4 bar. De standaard vering had ik ingesteld volgens de test uit Moto73 voor circuitgebruik. De temperatuur was iets boven de 20 graden.

Ik vraag me af of ik iets fout doe omdat ik zoiets nooit eerder heb meegemaakt.
Of heeft dit te maken met het grote koppel van de deze 1000?
Graag jullie tips of ervaringen.
Bij voorbaat dank.
 
(Ik weet niet of dit topic hier thuis hoort heren mods).

Deze zomer een 2003 model GSX-R1000 gekocht. Om de motor een beetje te leren kennen heb ik in augustus een circuitdag op Zandvoort gedaan. :9~

Ik heb voor de Tarzanbocht het meedere keren het volgende probleem gehad:
Op het rechte stuk kom je aan met een behoorlijke snelheid, iets voor de borden 150 draai ik het gas dicht, rem af en schakel terug.
Tijdens het terugschakelen (met gas dicht) slipte het achterwiel door op een natte baan en stuiterde bij droge baan.
Niet echt een prettige manier om de bocht in te gaan.

De (achter)bandspanning van de BT-012 was ca. 2,4 bar. De standaard vering had ik ingesteld volgens de test uit Moto73 voor circuitgebruik. De temperatuur was iets boven de 20 graden.

Ik vraag me af of ik iets fout doe omdat ik zoiets nooit eerder heb meegemaakt.
Of heeft dit te maken met het grote koppel van de deze 1000?
Graag jullie tips of ervaringen.
Bij voorbaat dank.

Heeft alles te maken met de kwaliteit en de afstelling van je vering.
Ik heb hetzelfde probleem gehad op Zolder.

Hoge koppel? hoezo? geef je gas als je remt? :9
Enige koppel dat bij remmen van invloed is, is het remkoppel dat gegenereerd wordt doordat de zuiger door de compressie moet drukken. Die remwerking is echter vele malen lager dan die van de remmen zelf. Alhoewel.......je moet natuurlijk niet met 12000rpm nog een keer terugschakelen. :9

 
Laatst bewerkt:
Als je een hoog koppel hebt, heb je toch ook meer remkracht op de motor.
De ZX-10 heeft zelfs al zo'n slipkoppeling hiertegen.

Maar hoe heb jij het toen opgelost?
 
Tussengas geven. Dus voordat je de koppeling loslaat na teruggeschakeld te hebben, in een fractie een beetje gasgeven zodat de krukas ongeveer evensnel ronddraaid als je achterwiel. hierdoor heb je minder abrupte remkracht op het achterwiel en zal hij niet zo snel blokkeren.

Hoop dat ik het een beetje fatsoenlijk heb uitgelegd want ben hier meestal niet zo geweldig in :X
 
Als je een hoog koppel hebt, heb je toch ook meer remkracht op de motor.
De ZX-10 heeft zelfs al zo'n slipkoppeling hiertegen.

Maar hoe heb jij het toen opgelost?

Ik krijg het niet opgelost, alleen verbeterd door aan de voorkant de zaak wat harder af te stellen en de uitgaande demping aan de achterkat wat te verhogen.
Je zou ook nog wat met de olie in de poten kunnen doen.
Maar dat is allemaal gerommel in de marge. Echte oplossing: investeren in goede vering.
 
Het is ook een questie van gewenning.
Over een jaartje vind je dat beetje zwabberen/stuiteren van nu heel gewoon en maak je je pas zorgen als je achterwiel naast je staat :P
 
Ik krijg het niet opgelost, alleen verbeterd door aan de voorkant de zaak wat harder af te stellen en de uitgaande demping aan de achterkat wat te verhogen.
Je zou ook nog wat met de olie in de poten kunnen doen.
Maar dat is allemaal gerommel in de marge. Echte oplossing: investeren in goede vering.

Is de standaard vering dan zo slecht op een 2003 versie?
Op mijn ZX-9R had ik destijds dat deze doorsloeg bij sportief/circuit gebruik terwijl de demping maximaal stond. WP was toen de oplossing.
Krijg bij de GSX nu meer het idee dat de demping niet juist is (ik heb nog een groot stelbereik over). Ik reed/remde ook niet eens vreselijk hard.
Ik zal er eens naar laten kijken door een veringspecialist.
 
bij www.hoegeetech.com
hij heeft voor de gsxr1000 een slipkoppeling tekoop

Ziet er leuk uit.
Maar dan zullen ze me eerst moeten vertellen dat het dat is.
En dan nog, Quanto costo?
Zo vreselijk vaak rij ik niet op het circuit. Ik heb dit ook nog nooit eerder gehoord. Wellicht met een beetje andere techniek, meer gewenning of andere dempings instelling is het ook te verhelpen?? :?

Zal wel eens langsgaan bij Hoegee tech. Altijd leuk!
 
Weet niet of dit op circuit of bij jou werkt maar ik heb er zelf ook weleens last van (vtr 1000f) met mijn 2-cilinder. Ik probeer dan iets langer door te remmen voordat ik begin met terugschakelen dus terugschakelen met minder toeren.... veel minder last van blokkerend achterwiel op deze manier.

Just a thought


edit: en inderdaad tussengas...
 
Laatst bewerkt:
Gaan we volgend jaar meteen proberen; Later terugschakelen, beetje gas geven.
Dan maar wat minder snel...

Ben al blij dat er meerdere met het probleem zijn.
Alvast bedankt voor de (snelle) tips
 
Gaan we volgend jaar meteen proberen; Later terugschakelen, beetje gas geven.
Dan maar wat minder snel...

Ben al blij dat er meerdere met het probleem zijn.
Alvast bedankt voor de (snelle) tips


Werkt ook op openbare weg hoor ;)

en soms nodig :X
 
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje ver gaan om meteen nieuwe veren en een slipperclutch te adviseren hoor.

idd beter eerst eens proberen om terug te schakelen met een beetje tussengas, sommige mensne draaien hun stationair toerental omhoog, heeft ongeveer hetzelfde effect
En voor de tarzan bocht stuiter je altijd wel een beetje, het asfalt is daar niet helemaal vlak.
 
Tussengas geven of bij lager toerental terugschakelen/langzamer de koppeling op laten komen zou het probleem moeten verminderen.

Enige koppel dat bij remmen van invloed is, is het remkoppel dat gegenereerd wordt doordat de zuiger door de compressie moet drukken.
Not true. Diezelfde compressie drukt direct daarna de zuiger weer naar beneden, dus de netto remmende werking is 0. Het wordt veroorzaakt doordat bij gesloten gasklep het spruitstuk vacuum trekt tijdens de inlaatslag van de zuiger.
 
Bandenspanning is toch ook wel wat te hoog voor op het circuit, 2,4? Ik heb me laten vertellen dat 1,9 moet. Werkte in elk geval voor mij.
 
Bandenspanning is toch ook wel wat te hoog voor op het circuit, 2,4? Ik heb me laten vertellen dat 1,9 moet. Werkte in elk geval voor mij.
1,9 is volgens mij ècht te laag!
En een beetje stuiteren is normaal, of niet soms.
Kijk maar 'ns goed tijdens een race, die gasten stuiteren allemaal als ze flink in de ankers gaan!
 
Gewoon tussengas geven, dat is de oplossing ;)
En nog ff door een vering specialist je vering en demping na laten kijken.

Succes!
 
Gewoon tussengas geven, dat is de oplossing ;)
En nog ff door een vering specialist je vering en demping na laten kijken.

Succes!
 
voor het zwabberen: als je remt, rem dan voluit maar eerst met je achterrem en een halve seconde later met je voorrem erbij. Zo blijft je motor stabiel en probeert je achterkant je voorkant niet in te halen. En de vering moet zo staan bij VOL afremmen dat je achterwiel nog net het asfalt raakt

voor het stuiteren: ikzelf heb er ook last van en mijn remedie is gewoon terugschakelen ZONDER tussengas, maar laat je koppeling niet helemaal komen. Heb je evengoed contact en de motor blijft stabiel. Maar dat is mijn opinie hierop. Heb het zo geleerd op de blade en de gixxer doet het er ook goed onder.
 
voor het zwabberen: als je remt, rem dan voluit maar eerst met je achterrem en een halve seconde later met je voorrem erbij.


Op Zolder hebben ze mij verteld dat je op het circuit van de achterrem af moet blijven. Of is dat nog voor beginners?
 
de achterrem is voor tourrijden ... als t harder gaat mag je m vergeten })

heel theoretisch kun je net voordat je je voorrem goed hard aanlegt de achterrem een beetje gebruiken om de kont eerst wat naar onder te halen. scheelt weer een paar centimeter dat ie langer aan de grond blijft.

dit is alleen voor de zeer ervaren mannekes goed te doen. in de praktijk ben je
nog bezig met verzitten, kijken, rempunt bepalen, koppelen, terugschakelen en nog wat ... druk druk druk dus, en om dan ook nog je achterrem met de juiste hoeveelheid te gebruiken, en op tijd los te laten om m niet te laten stempelen van achter ... pffff

beter om eerst alleen de voorrem te gebruiken. simpeler. om af te remmen heb je de achterrem toch niet nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan