Circuit waardige motor rond de €3000 - ervaringen gevraagd

Birdboy

MF veteraan
20 jul 2006
1.466
12
Nu de verkoop van mijn huidige motor zo goed als rond is kan ik wat serieuzer kijken naar een motor voor het circuit (met kenteken).

De gebruikelijke proefritjes en staat van onderhoud bekijken ken ik nu wel. Waar het mij om gaat is model specifieke ervaring; dingen zoals specieke kwaaltjes, circuit geschiktheid, onderdelen beschikbaarheid / prijzen, en gemak / kosten / noodzaak van upgrades.

Budget is rond de €3000-€3500, maar de nodige upgrades zoals stalen remleidingen / betere remblokken / evt banden zijn natuurlijk niet gratis.

Modellen die ik op het oog heb:

-2004 GSXR 750 -lijkt het modernst qua technologie, tevens het meeste vermogen, maar in deze prijsklasse met flinke kmstanden rond de 50.000.

-2003 R6

-2003 CBR 600 RR

-2003 / 2004 ZX6R - beetje aan t rekken met het budget, dus minder over voor eventuele upgrades
 
Laatst bewerkt:
Dus voor die 3500,- zoek je een straatmotor die je circuit-ready wil maken?
De meeste van de modellen die jij noemt zijn in circuit-trim te krijgen tussen de 2500 en 3500.. Helaas (voor jou) wel zonder kenteken.

de 2003/2004 zx6r heeft beduidend meer vermogen dan de r6 en 600rr door het 636 blok. Heeft ook radiale klauwen en een USD vork. Bij de kawa zou ik als eerste de vering onder handen nemen. Daarbij zijn de standaard klauwen niet zo fijn doseerbaar. (voelen snel sponzig.. ook wanneer goed ontlucht en nieuwe vloeistof) Ik heb zelf 2008 klauwen er op gezet (Nissin). Ik had zelf het idee dat voor deze kawasaki niet zo veel onderdelen beschikbaar zijn (kuipwerk, schakelsetjes, velgen etc) dus dat kan gedoe worden bij het vervangen van spul tijdens een crash.
 
Dus voor die 3500,- zoek je een straatmotor die je circuit-ready wil maken?
De meeste van de modellen die jij noemt zijn in circuit-trim te krijgen tussen de 2500 en 3500.. Helaas (voor jou) wel zonder kenteken.

de 2003/2004 zx6r heeft beduidend meer vermogen dan de r6 en 600rr door het 636 blok. Heeft ook radiale klauwen en een USD vork. Bij de kawa zou ik als eerste de vering onder handen nemen. Daarbij zijn de standaard klauwen niet zo fijn doseerbaar. (voelen snel sponzig.. ook wanneer goed ontlucht en nieuwe vloeistof) Ik heb zelf 2008 klauwen er op gezet (Nissin). Ik had zelf het idee dat voor deze kawasaki niet zo veel onderdelen beschikbaar zijn (kuipwerk, schakelsetjes, velgen etc) dus dat kan gedoe worden bij het vervangen van spul tijdens een crash.

Goede tips, dankje.
 
Zelf zou ik voor de 2005 CBR600RR gaan, of valt deze niet binnen het budget? Dan heb je een super degelijke motor met USD en radiale remmen. Meeste onderdelen zijn uitwisselbaar met het 2003/4 model en in overvloed. Kijk maar eens op het ZAC/OW-cup Gezocht & Gevonden topic naar hoeveel er aangeboden is voor deze motor.

Anders de Kawa 636 inderdaad. Super mooie motor enige nadeel t.o.v. de CBR600RR was voor mij de stalen tank. Bij een crash heb je dan een probleem.

Vraag mij wel af of het uitmaakt dat de Suzuki's 50k+ gedraaid hebben. Een goed onderhouden blok moet daar geen problemen mee hebben toch? Misschien zijn er hier ervaringsdeskundigen? Mijn Suzuki GSXR750 uit 1987 heeft meer dan een ton gedraaid tot de versnellingsbak problemen ging geven.
 
Zelf zou ik voor de 2005 CBR600RR gaan, of valt deze niet binnen het budget? Dan heb je een super degelijke motor met USD en radiale remmen. Meeste onderdelen zijn uitwisselbaar met het 2003/4 model en in overvloed. Kijk maar eens op het ZAC/OW-cup Gezocht & Gevonden topic naar hoeveel er aangeboden is voor deze motor.

Anders de Kawa 636 inderdaad. Super mooie motor enige nadeel t.o.v. de CBR600RR was voor mij de stalen tank. Bij een crash heb je dan een probleem.

Vraag mij wel af of het uitmaakt dat de Suzuki's 50k+ gedraaid hebben. Een goed onderhouden blok moet daar geen problemen mee hebben toch? Misschien zijn er hier ervaringsdeskundigen? Mijn Suzuki GSXR750 uit 1987 heeft meer dan een ton gedraaid tot de versnellingsbak problemen ging geven.

Laatst nog op gereden, afschuwelijk ding :+
 
Laatst bewerkt:
een 2005 600rr staat vanaf ~3500 op MP... Het zijn wel fijne motoren.

Waarom wil je persé met kenteken? Kun je niet een kant en klare motor in circuit-trim kopen en van het restant een simpel aanhangertje?
Met de motor naar het circuit-rijden heeft zoveel nadelen :X helemaal als je hem wél neerlegt.
 
een 2005 600rr staat vanaf ~3500 op MP... Het zijn wel fijne motoren.

Waarom wil je persé met kenteken? Kun je niet een kant en klare motor in circuit-trim kopen en van het restant een simpel aanhangertje?
Met de motor naar het circuit-rijden heeft zoveel nadelen :X helemaal als je hem wél neerlegt.

Ik heb geen auto of aanhanger. Zandvoort is voor mij 15min rijden en via de MAC doe ik daar elke maand een circuit middag, vandaar. Ga ik een keer onderuit dan ken ik genoeg mensen met busjes hier in de buurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan