Circuit zandvoort

Saul Goodman

MF veteraan
24 jul 2005
3.342
7
Uit het AD van 28/04/2013.
Een motorrijder is zaterdagmiddag op het circuit van Zandvoort onderuit gegaan en gewond geraakt. Dat gebeurde tijdens een race-evenement, zo zei een woordvoerder van de veiligheidsregio.

Een traumaheli en twee ambulances gingen naar het circuit om hulp te verlenen. Het slachtoffer is uiteindelijk met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Over zijn toestand en identiteit is niks bekend.


Na enkele circuitdagen Zandvoort besloten om daar niet meer te rijden met de motor. Ik vind het circuit een echt auto circuit. Na de tarzanbocht de eerste bocht scherp links zie je uit je ooghoeken alleen maar een vangrails. Ook als je het rechte stuk op accelereert zie je aan de linkerkant alleen maar vangrails.
De snelheid ligt daar al snel boven de 160 km/h.
Ik rij liever op Assen ook al is een dagje Assen duurder.
 
Uit het AD van 28/04/2013.
Een motorrijder is zaterdagmiddag op het circuit van Zandvoort onderuit gegaan en gewond geraakt. Dat gebeurde tijdens een race-evenement, zo zei een woordvoerder van de veiligheidsregio.

Een traumaheli en twee ambulances gingen naar het circuit om hulp te verlenen. Het slachtoffer is uiteindelijk met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Over zijn toestand en identiteit is niks bekend.


Na enkele circuitdagen Zandvoort besloten om daar niet meer te rijden met de motor. Ik vind het circuit een echt auto circuit. Na de tarzanbocht de eerste bocht scherp links zie je uit je ooghoeken alleen maar een vangrails. Ook als je het rechte stuk op accelereert zie je aan de linkerkant alleen maar vangrails.
De snelheid ligt daar al snel boven de 160 km/h.
Ik rij liever op Assen ook al is een dagje Assen duurder.

En je punt is?
 
Als je circuit gaat rijden zit er een risico aan,of het nu cpz is of Mettet of Assen
 
ik keek vanmiddag ook eens uit m'n oog hoeken zag overal bomen, auto's , fietsers , lantarenpalen en nog meer en ook daar rij ik wel eens harder dan 160 zal ik nu maar stoppen met op de weg rijden?
punt is het is overal gevaarlijk.
 
Motor laten afregelen op 11kW en afstappen voor de bocht, probeer er dan maar met 160 langs te rijden :+
 
toen was ik zeker net weg..(omdat degene waarvoor ik kwam ook was uitgevallen).
 
Mee eens, Zandvoort is een prachtig circuit. Maar niet voor de motoren.

Heb zelf ook een poosje ZAC gereden en vond Bos-in / Bos-uit altijd wel spannend zegmaar :X
 
mja, als je in je broek schijt kun je misschien beter in de 50cc klasse meedoen? :+
dat gaat niet meteen zo hard.
 
Laatst bewerkt:
mja, als je in je broek schijt kun je misschien beter in de 50cc klasse meedoen? :+
dat gaat niet meteen zo hard.
240+ Op het einde van het rechterstuk is prachtig, maar ik ken veiligere banen. Een MF maatje van mij heeft zijn Appie Tuono afgeschreven op Assen met een glijpartij, hij had zelf niets. Bij CPZ is de kans groter om letsel te krijgen.
 
En dat is juist het punt.
Circuit rijden met de motor is natuurlijk niet zonder gevaar.
Waar je op andere circuits door een foutje de grindbak in glijdt heb je op CPZ de kans dat je het ziekenhuis in glijdt( of erger)
Zeker motorrijders die voor het eerst kennis willen maken met circuit rijden kunnen beter iets meer geld uitgeven en naar een meer motor vriendelijk circuit gaan zoals Assen.
En natuurlijk krijg je in dit topic reacties van motorrijders die alles beter kunnen en weten en "no fear" hebben.
Maarja daar ligt het kerkhof al vol van.
Goed met je hobby bezig zijn betekent ook dat je na denkt over dit soort dingen. ;)
full
 
vandaag nog lekker 5 sessies cpz gedaan. er waren 2 vallertjes, eentje op 3/4 tarzan, rare plek en eentje in de vangrails/hugenholz bocht, beiden gevalletje beetje glij schade en geen persoonlijk letsel.

valpartijen waren te wijten aan; 1 eind van de dag en 2 nog koude banden(gebeurde in de 2 e ronde na opwarmronde)

ja in zandvoort staat de vangrail in de hugenholz en voormalig bos uit (dat verraad de leeftijd) redelijk dichtbij maar bij de hugenholz ligt de snelheid erg laag en ben je over het algemeen de bocht al uit als er al iets gebeurd. de luyendijk boezemt ontzag. getalsmatig gaan er daar weinig onderuit, dat helpt niet om te relativeren maar wat wel helpt voor jezelf is een uitspraak van Boet van Dulmen die iedereen zoek reed in de regen, die zei dat hij geen risico nam want stel dat hij iedere bocht 1 % risico nam, als dat kan, dan lag hij er na 100 bochtjes eraf en dat wil je niet, dus ergo, je rijdt binnen je mogelijkheden dus geen 160 maar 155 het rechte eind op, je kan niks winnen en het gaat om het plezier.

en zoals gezegd, op de openbare weg ben je slechter af, daar er olie, fietsers, kinderen ballen, gieters kunnen liggen die er gisteren nog niet lagen, om over gaten gleuven, witte strepen, bomen, trottoirs, lantaarnpalen, vangrails , medeweggebruikers, pfoe, vergeet ik nog wat zijn.
 
vandaag nog lekker 5 sessies cpz gedaan. er waren 2 vallertjes, eentje op 3/4 tarzan, rare plek en eentje in de vangrails/hugenholz bocht, beiden gevalletje beetje glij schade en geen persoonlijk letsel.

valpartijen waren te wijten aan; 1 eind van de dag en 2 nog koude banden(gebeurde in de 2 e ronde na opwarmronde)

ja in zandvoort staat de vangrail in de hugenholz en voormalig bos uit (dat verraad de leeftijd) redelijk dichtbij maar bij de hugenholz ligt de snelheid erg laag en ben je over het algemeen de bocht al uit als er al iets gebeurd. de luyendijk boezemt ontzag. getalsmatig gaan er daar weinig onderuit, dat helpt niet om te relativeren maar wat wel helpt voor jezelf is een uitspraak van Boet van Dulmen die iedereen zoek reed in de regen, die zei dat hij geen risico nam want stel dat hij iedere bocht 1 % risico nam, als dat kan, dan lag hij er na 100 bochtjes eraf en dat wil je niet, dus ergo, je rijdt binnen je mogelijkheden dus geen 160 maar 155 het rechte eind op, je kan niks winnen en het gaat om het plezier.

en zoals gezegd, op de openbare weg ben je slechter af, daar er olie, fietsers, kinderen ballen, gieters kunnen liggen die er gisteren nog niet lagen, om over gaten gleuven, witte strepen, bomen, trottoirs, lantaarnpalen, vangrails , medeweggebruikers, pfoe, vergeet ik nog wat zijn.

923492_10152762552965181_483221984_n.jpg

Gister ff een stoepje gekopt en vlak langs een lantaarnpaal geschoten. Kan het niet meer eens zijn met je lap tekst dan vandaag :}
 
Op de openbare weg " Schwantz" uithangen is natuurlijk helemaal dom.
Om eens lekker de grens van je kunnen op te zoeken ga je juist naar het circuit.
Dan is Zandvoort en Zolder minder geschikt voor motorrijders dan Assen, Cartagena of Ales.
 
vandaag nog lekker 5 sessies cpz gedaan. er waren 2 vallertjes, eentje op 3/4 tarzan, rare plek en eentje in de vangrails/hugenholz bocht, beiden gevalletje beetje glij schade en geen persoonlijk letsel.

valpartijen waren te wijten aan; 1 eind van de dag en 2 nog koude banden(gebeurde in de 2 e ronde na opwarmronde)

ja in zandvoort staat de vangrail in de hugenholz en voormalig bos uit (dat verraad de leeftijd) redelijk dichtbij maar bij de hugenholz ligt de snelheid erg laag en ben je over het algemeen de bocht al uit als er al iets gebeurd. de luyendijk boezemt ontzag. getalsmatig gaan er daar weinig onderuit, dat helpt niet om te relativeren maar wat wel helpt voor jezelf is een uitspraak van Boet van Dulmen die iedereen zoek reed in de regen, die zei dat hij geen risico nam want stel dat hij iedere bocht 1 % risico nam, als dat kan, dan lag hij er na 100 bochtjes eraf en dat wil je niet, dus ergo, je rijdt binnen je mogelijkheden dus geen 160 maar 155 het rechte eind op, je kan niks winnen en het gaat om het plezier.

en zoals gezegd, op de openbare weg ben je slechter af, daar er olie, fietsers, kinderen ballen, gieters kunnen liggen die er gisteren nog niet lagen, om over gaten gleuven, witte strepen, bomen, trottoirs, lantaarnpalen, vangrails , medeweggebruikers, pfoe, vergeet ik nog wat zijn.

Helemaal eens met bovenstaande.

Ben inmiddels ook een aantal malen op CPZ geweest voor een dagje circuit en enige echte potentieel gevaarlijke bocht waar het goed mis kan gaan is bos uit voor start finish.
En ja het is meer een autocircuit, maar het ligt wel ietsje centraler dan Assen en is evengoed een leuk stuurcircuitje vind ik. En ook ietsje goedkoper dan Assen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan