Circuitbanden-Topic

Ik ben de laatste die zal zeggen dat de MPP een ideale circuitband is maar er zit ook een hoop bang-makerij bij, met een tijd van 2.15 min. op Assen voldoet een MPP nog best vlgs mij. Ik reed destijds met mijn GSX-R 750 1.57 min. op Assen met de MPP2, ging idd wel wat smeren. Banden zit voornamelijk ook tussen de oren, je moet er wel vertouwen in hebben.
Kijk anders dit filmpje maar eens van Colin Edwards die reed met MPP2 2CT, 8 seconden langszamer dan zijn snelste rondetijd.
Maar 2:15 is dan ook geen heel snelle tijd. 1.57 is dus blijkbaar een beetje de limiet voor Pipo's. Met het oude type Rosso Corsa werden in de talent cup tijden onder de 1.50 geklokt.

Ik zeg niet dat hij met de Pipo's niet nog harder kan, maar met een nieuwer type band heb je wel wat meer marge.
 
Net als Onslow kon ik ook vergelijkbare tijden rijden met PP's (de normale, niet de 2ct en op een 600cc)
Als je niet te abrupt op het gas ging, kon je er prima mee rijden, ook al begonnen ze te glijden (was in de tijd dat je in de ZAC nog geen regenbanden mocht gebruiken en dan met V 2.4 en A 2.6)

Voordeel, weinig slijtage en ook bij vochtig of koudere temps, voldoende grip.
Vond de PP's wel weinig "waarschuwen".........dan had je je handen er wel vol aan.

Tegenwoordig zijn de straatbanden zoveel beter geworden, wat een grip.........en de Pipo's waren al een hele stap vooruit.

idd de MPP waren toen een hele stap vooruit, en die tijden reed ik met een gewone MPP geen 2CT, die gingen nog veel eerder smeren. Maar ben er mee eens dat er tegenwoordig veel (straat)banden te koop zijn die veel betere circuit eigenschappen hebben dan de MPP
 
Iemand ervaring met Dunlop Sportsmart TT & Bridgestone S22 en kan mij het verschil vertellen?

Rijd momenteel met S21's fijne banden en zeker met mijn tempo kom ik nog niks te kort(Assen 2:03)
Al was dit wel pas me 2e circuit dag en kan het allemaal nog allemaal veel harder, dat merkte ik nu al wel. Elke sessie 1 seconde eraf gereden.

Volgend jaar van plan om meer circuitdagen mee te pakken, ook gaan we 3 dagen naar Alcarras en Ecuyers.

Gebruik me motor ook gewoon op straat dus slicks is niet aan de orde, helaas heb ik ook niet het geld liggen om een setje velgen en bandenwarmers aan te schaffen(setje velgen cbr 600 rr vragen ze vlot 600 voor). Hobby mag geld kosten maar heb ook nog een vrouw die af en toe is op vakantie wil 8)7

Of toch Pirelli's(welke dan|()???? Lees bijna overal dat deze helemaal ruk zijn als het ook maar een beetje nat is(diablo rosso, super corsa, bla bla kan ze niet uit elkaar houden).
Omdat ik me motor ook gebruik op straat en er paar weekenden per jaar mee de Eifel in duik wou ik deze eigenlijk mijden..

Mijn ervaring met S21's is goed, maar heb ook geen vergelijkings materiaal en zou daarom keer iets anders willen proberen als deze op zijn.
En lees veel goede dingen over de Sportsmart maar ook over de S22.
Maar welke... 🤓
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen specifieke ervaring met de TT maar die band is wel wat meer op het circuit georiënteerd dan de S22.

De S22 is een "gewone" sportieve straatband, de TT is meer een band waar je ook circuitdagjes mee doet.
Verwacht dat de TT het op het circuit veel beter doet, misschien op straat gaan ze iets minder lang mee als je lange trips door de Eifel doet en minder in de regen.

Dat Pirelli ruk zou zijn als het nat is hangt er net vanaf welke band je steekt. Een Supercorsa is een droog weer raceband met minimaal profiel, wat verwacht je dan in de regen?
 
Iemand ervaring met Dunlop Sportsmart TT & Bridgestone S22 en kan mij het verschil vertellen?

Rijd momenteel met S21's fijne banden en zeker met mijn tempo kom ik nog niks te kort(Assen 2:05)
Al was dit wel pas me 2e circuit dag en kan het allemaal nog allemaal veel harder, dat merkte ik nu al wel. Elke sessie 1 seconde eraf gereden.

Volgend jaar van plan om meer circuitdagen mee te pakken, ook gaan we 3 dagen naar Alcarras en Ecuyers.

Gebruik me motor ook gewoon op straat dus slicks is niet aan de orde, helaas heb ik ook niet het geld liggen om een setje velgen en bandenwarmers aan te schaffen(setje velgen cbr 600 rr vragen ze vlot 600 voor). Hobby mag geld kosten maar heb ook nog een vrouw die af en toe is op vakantie wil 8)7

Of toch Pirelli's(welke dan|()???? Lees bijna overal dat deze helemaal ruk zijn als het ook maar een beetje nat is(diablo rosso, super corsa, bla bla kan ze niet uit elkaar houden).
Omdat ik me motor ook gebruik op straat en er paar weekenden per jaar mee de Eifel in duik wou ik deze eigenlijk mijden..

Mijn ervaring met S21's is goed, maar heb ook geen vergelijkings materiaal en zou daarom keer iets anders willen proberen als deze op zijn.
En lees veel goede dingen over de Sportsmart maar ook over de S22.
Maar welke... 🤓

Pirelli Diablo Rosso Corsa 2 is een hele andere band in de regen als de oude Corsa.

Ik heb laatst op de Corsa 2 twee sessie nat gereden op zandvoort, ik heb echt niets te klagen over die band. Hij bevalt mij eerlijk gezegd beter in de regen als de MPP 3
 
Pirelli Diablo Rosso Corsa 2 is een hele andere band in de regen als de oude Corsa.

Ik heb laatst op de Corsa 2 twee sessie nat gereden op zandvoort, ik heb echt niets te klagen over die band. Hij bevalt mij eerlijk gezegd beter in de regen als de MPP 3
Ik exact het zelfde. Ook op zandvoort gereden in de regen op die Rosso Corsa 2 en ik was zeer verrast.
 
Maar 2:15 is dan ook geen heel snelle tijd. 1.57 is dus blijkbaar een beetje de limiet voor Pipo's. Met het oude type Rosso Corsa werden in de talent cup tijden onder de 1.50 geklokt.

Zijn de rosso 2 ook geschikt voor dat soort tijden? Heb de oude rosso nog onder mijn fiets :)
 
Diablo Rosso 2 is behoorlijk verouderd en hebben duidelijk minder grip dan een rosso Corsa 1. Trail brake met beiden maar eens de bocht in bv. Marc Marquez zal er vast wel <1:45 mee kunnen doen op assen, maar voor normale mensen is dat suïcidaal. Kun je beter wat geld steken in wat modernere banden.
 
De Rosso 2 is al wat verouderd, zeker in de regen geen topper. Op droog asfalt moeten tijden boven de 2:00 geen probleem zijn

Worden de Pirelli diablo rosso 2 bedoeld?
Ook gehad, om bovenstaande reden, rijd 2:10 (Assen) op een cbr400rr uit 88. Wat een klote band vond ik dat, kostte mij ca. 3 a 4 ronden om er temperatuur in te krijgen. En dan nog bleef er erg veel beweging in de band onder grote hellingshoeken. Terug naar Supercorsa's. Dat hele gevoel is gelijk weg, nooit meer een rosso 2 voor mij.
 
Net terug van 4 dagen almeria het was warm zo'n 29 graden volle bak zon. En almeria staat bekend dat het banden vreet. Voor het eerste met bridgestone slicks gereden. De grip was goed maar eerlijk gezegd had ik niet meer gevoel of grip als met de sc2 waar ik later mee reed. Toen de sc2 voor 50% op was ging hij wel eerder smeren dan de bridgestone.

Zoals gezegd grove baan en hoge temperaturen na ander halve dag was de achterband op. Terwijl de sc2 het 2.5 dagen volhield en nog niet helemaal op is. Maar waar ik vooral van schrok is dat ik binnen 2 dagen een voorband er door heen gejaagd had. Helemaal versleten normaal doe ik 6 dagen met een K1 voorband.

Banden gaven mij in ieder niet een beter gevoel als sc2. Tevens rij ik met de bridgestone maat voor een supersport meer op de zijkant van de band als met 180/60
 
Laatst bewerkt:
De Rosso Corsa 2. De Diablo Rosso 2 is een meer straat georiënteerde band die zowel op straat als op circuit niet best is.
 
Ja het is echt geen doen met die type aanduidingen van Pirelli -O-🤨🙄
Het is heel eenvoudig;

Diablo Rosso = sportieve straatband van Pirelli (Inmiddels versie II en III)
Diablo Rosso CORSA = Straat/circuit band (Inmiddels versie II)
Diablo Supercorsa = raceband (SP met straatcompound, SC1/SC2 racecompounds)

Waarbij de Diablo Rosso III en Corsa II echt wel een flinke verbetering zijn t.o.v. hun voorgangers.
Al is de "oude" Corsa ook gewoon een goede band voor (droog weer) circuitgebruik.
 
Het is heel eenvoudig;

Diablo Rosso = sportieve straatband van Pirelli (Inmiddels versie II en III)
Diablo Rosso CORSA = Straat/circuit band (Inmiddels versie II)
Diablo Supercorsa = raceband (SP met straatcompound, SC1/SC2 racecompounds)

Waarbij de Diablo Rosso III en Corsa II echt wel een flinke verbetering zijn t.o.v. hun voorgangers.
Al is de "oude" Corsa ook gewoon een goede band voor (droog weer) circuitgebruik.
:^ :Y
 
Het is heel eenvoudig;

Diablo Rosso = sportieve straatband van Pirelli (Inmiddels versie II en III)
Diablo Rosso CORSA = Straat/circuit band (Inmiddels versie II)
Diablo Supercorsa = raceband (SP met straatcompound, SC1/SC2 racecompounds)

Waarbij de Diablo Rosso III en Corsa II echt wel een flinke verbetering zijn t.o.v. hun voorgangers.
Al is de "oude" Corsa ook gewoon een goede band voor (droog weer) circuitgebruik.
Oprecht dankjewel voor dit nuttige overzicht!
Zo lijkt het zelfs enigszins logisch. :P
Ik ben wel een fervent gebruiker van de Diablo Rosso Corsa trouwens maar vond het altijd al een hele mond vol. Ze hadden het Rosso er bijvoorbeeld best tussen uit kunnen laten. Maar met jouw reply uitgeprint boven mijn bed komt het helemaal goed! :}
 
Het is heel eenvoudig;

Diablo Rosso = sportieve straatband van Pirelli (Inmiddels versie II en III)
Diablo Rosso CORSA = Straat/circuit band (Inmiddels versie II)
Diablo Supercorsa = raceband (SP met straatcompound, SC1/SC2 racecompounds)

Waarbij de Diablo Rosso III en Corsa II echt wel een flinke verbetering zijn t.o.v. hun voorgangers.
Al is de "oude" Corsa ook gewoon een goede band voor (droog weer) circuitgebruik.
Met de type's valt het wel mee, maar de compounds hebben ze door de jaren heen door elkaar gegooid.
Als je middencompound SC2 gewent was of de softcompound was dan SC1 ...........dan was het jaar erop het net andersom.
Dan reed je eerst met SC1 voor en SC2 achter........en het jaar erna SC2 voor en SC1 achter.
Of de SC3, die voor je logica harder moest zijn, maar dan net tussen de SC1 en SC2 in zat.
Om kriegel van te worden.
 
Even een vraagje, die misschien al eens eerder is geweest.

Ik zit te kijken of ik van de winter misschien een setje velgen kan scoren voor regenbanden.

Echter vind ik dat regenbanden ook hun beperking hebben (werken alleen goed als het goed nat is, bij half droog slijten ze heel hard en je moet evengoed bandenwarmers gebruiken. Zijn er niet ook goede straat/circuit banden waarmee je ook goed in de regen kunt rijden? Uiteraard niet zo hard als full rain banden, maar dat je er ook iets aa hebt op een wisselvallige (half droog/nat) dag iets aan hebt.
 
Even een vraagje, die misschien al eens eerder is geweest.

Ik zit te kijken of ik van de winter misschien een setje velgen kan scoren voor regenbanden.

Echter vind ik dat regenbanden ook hun beperking hebben (werken alleen goed als het goed nat is, bij half droog slijten ze heel hard en je moet evengoed bandenwarmers gebruiken. Zijn er niet ook goede straat/circuit banden waarmee je ook goed in de regen kunt rijden? Uiteraard niet zo hard als full rain banden, maar dat je er ook iets aa hebt op een wisselvallige (half droog/nat) dag iets aan hebt.
Rosso Corsa 2
 
Terug
Bovenaan Onderaan