Circuitbanden-Topic

Niet doen,deze banden waarschuwen slecht als ze te warm worden,met alle gevolgen van dien.
Been there done that 😕

Had ik over gelezen inderdaad. Die worden het niet. Is er al iemand die ervaring heeft met de nieuw Metzeler M9RR hier? Die lijken me ook wel wat.
 
Voor mijn Srad ben ik opzoek naar bandjes om het circuit op te gaan. Ik heb de machine enigszins budget opgebouwd dus voor de banden zou dit ook mogen maar is niet vereist. Zou ik met Pilot Powers nog uit de voeten kunnen? Echt snelle tijden rij ik nog niet. Andere opties die ik gevonden had maar wel duurder en een andere catergorie zijn Sportsmart TT, Bridgestone S22 of de Diablo Rosso Corsa 2. Op mijn wegmotor liggen Conti RoadAttack 3 en die gingen best aardig op Assen de laatste keer.
Als je dit topic enigszins had gelezen dan wist je dat Pilot Power een no go is op circuit. TT of Corsa 2 is uitstekend, je kan ook nog Diablo Rosso 3 gebruiken.
 
Als je dit topic enigszins had gelezen dan wist je dat Pilot Power een no go is op circuit. TT of Corsa 2 is uitstekend, je kan ook nog Diablo Rosso 3 gebruiken.

Alles spreekt elkaar tegen. De een zegt prima bruikbaar, ander weer niet doen. Dus waar trek je de grens. Maar bedankt voor je advies. PP worden het sowieso niet.
 
Voor mijn Srad ben ik opzoek naar bandjes om het circuit op te gaan. Ik heb de machine enigszins budget opgebouwd dus voor de banden zou dit ook mogen maar is niet vereist. Zou ik met Pilot Powers nog uit de voeten kunnen? Echt snelle tijden rij ik nog niet. Andere opties die ik gevonden had maar wel duurder en een andere catergorie zijn Sportsmart TT, Bridgestone S22 of de Diablo Rosso Corsa 2. Op mijn wegmotor liggen Conti RoadAttack 3 en die gingen best aardig op Assen de laatste keer.

S22 vind ik een hele fijne band.
Pipo mag hier eigenlijk niet genoemd worden :P
 
Alles spreekt elkaar tegen. De een zegt prima bruikbaar, ander weer niet doen. Dus waar trek je de grens. Maar bedankt voor je advies. PP worden het sowieso niet.
De PP's waren prima voor de beginnende circuitrijder, de PP2ct waren zgn beter, maar waarschuwden minder snel als ze over de grens gingen.
Maar ik zeg ook WAREN prima. Ze zijn duidelijk achterhaald.

Tegenwoordig zijn er veel betere sportieve straatbanden zoals bv de Metzlter.
 
  • Leuk
Waarderingen: vino
Voor mijn Srad ben ik opzoek naar bandjes om het circuit op te gaan. Ik heb de machine enigszins budget opgebouwd dus voor de banden zou dit ook mogen maar is niet vereist. Zou ik met Pilot Powers nog uit de voeten kunnen? Echt snelle tijden rij ik nog niet. Andere opties die ik gevonden had maar wel duurder en een andere catergorie zijn Sportsmart TT, Bridgestone S22 of de Diablo Rosso Corsa 2. Op mijn wegmotor liggen Conti RoadAttack 3 en die gingen best aardig op Assen de laatste keer.
Ik heb ook een SRAD (600), reed op straat ook met de RA3 en heb op het circuit ervaring met de Sportsmart TT en de Corsa 2. Ga je bandenwarmers gebruiken of niet? S22 is meer straatgericht dan de andere twee en moet je eigenlijk vergelijken met de Sportsmart 3 of Diablo Rosso 3. Ik zou zeggen dat die ongeveer 90/10 straat/circuit zijn, de eerder genoemde banden 50/50, maar dat hebben anderen vast een idee over.

Persoonlijk vind ik de Sportsmart TT fijner sturen, maar de Corsa 2 heeft meer edge grip vanwege de extra compounds voor en achter. De Corsa 2 is ook iets slijtvaster en doet het heel iets beter in de regen (maar niet wereldschokkend). Mijn Corsa 2 ga ik na de volgende circuitdag omwisselen voor een setje Conti RaceAttack 2 Street om die ook eens te proberen. De nieuwe Michelin Power GP hoort ook in dit rijtje thuis.

Als je budgetbewust wil rijden moet je met name kijken naar de levensduur en wat minder maar de aanschafprijs. Dus het is fijn dat je vering in orde is voor mooie slijtage. Gebruikte banden kun je doorverkopen aan straatrijders en modernere banden zijn dan makkelijker kwijt te raken lijkt me.

Afhankelijk van je snelheid moet je een kiezen welk type je zoekt. Ook met een Rosso 3, S22, M7RR of Sportsmart 3 kun je respectabele rondetijden rijden, maar je zult eerder de grens van grip tegenkomen (met name achter en op warme dagen).
 
Zelf heb ik de Diablo Rosso Corsa 2 en rij hiermee 2:02 op assen (afgelopen vrijdag/zaterdag, erg warm 30a31 graden) met een 600f uit 1999. Zelf ben ik niet zodanig ervaren dat ik iets over grip kan vertellen maar ik heb tot zover volle vertrouwen in de banden en het gevoel dat ik nog meer eruit kan halen. De Marshall tijdens een CRT dag zag ik ook met rosso corsa 2 en die doen qua bandendruk koud 2.2 voor en achter 1.9 bar


Bij mij zit de sweetspot als ze warm zijn voor op 2.1 & achter 1.8
 
afgelopen vrijdag met heerlijk weer op zandvoort gereden.
met de aanbevolen bandendruk gereden (2.2 voor en 1.8 achter warm) en geen centje pijn of vreemde slijtsporen gezien op de band.
heel veel vertrouwen en geen uitstapjes , nou heb ik daar ook niet echt het tempo voor (2:05), maar toch een goed gevoel :)
 
afgelopen vrijdag met heerlijk weer op zandvoort gereden.
met de aanbevolen bandendruk gereden (2.2 voor en 1.8 achter warm) en geen centje pijn of vreemde slijtsporen gezien op de band.
heel veel vertrouwen en geen uitstapjes , nou heb ik daar ook niet echt het tempo voor (2:05), maar toch een goed gevoel :)
Nice! Ik was er vrijdag ook, was echt een topdag.

De banden vertonen bij mij ook nog geen rare slijtage, zien er perfect uit.
Snelste tijd 1:57.2, achter begon nu wel voeldbaar te gummen als ik onder enige hellingshoek op het gas ging.
Weet nog niet zeker of ik al een overstap wil gaan maken naar ander rubber aangezien mijn houding echt nog een stuk beter kan. Hang er nu de meeste bochten nog vrij lui naast.
 
Nice! Ik was er vrijdag ook, was echt een topdag.

De banden vertonen bij mij ook nog geen rare slijtage, zien er perfect uit.
Snelste tijd 1:57.2, achter begon nu wel voeldbaar te gummen als ik onder enige hellingshoek op het gas ging.
Weet nog niet zeker of ik al een overstap wil gaan maken naar ander rubber aangezien mijn houding echt nog een stuk beter kan. Hang er nu de meeste bochten nog vrij lui naast.
wij moesten uit de lesgroep2A......we reden te hard (kwam omdat er ook groep 1 reed) en mochten als lesgroep 3c in, ja houding...dat probleem heb ik mijn hele leven al (zegt mijn moeder ;) )
we konden verrassend goed mee in die groep.
het vertrouwen in de banden heeft enorm geholpen.
was idd een topdag, we hebben echt gemazzeld met het weer.
 
Vrijdag op Zolder gereden met de nieuwe Metzeler TD Slick (vervanger Compk). Band is me prima bevallen! Vorig jaar op 1 dag een Dunlop D212 M kapot gereden op Zolder en ook de Endurance Compound begon na 1 dag Mettet en 1 dag Zolder te glijden en was op. Temperaturen waren wel iets lager vrijdag en ik had de vering enigszins aangepast tov vorig jaar.

Snelste ronden waren in de 1.49, meeste zaten tussen 1.50 en 1.52. De band had altijd voldoende grip, geen enkel moment gehad dat de band begon te glijden. Het gevreesde Zolder-slijtage-patroon rechts is uitgebleven. Over de levensduur durf ik nog niets te zeggen, daarvoor moet ik nog een dag rijden. Maar vooralsnog ziet het er in elk geval goed uit, 3 dagen moet lukken denk ik (zeker als je op Zolder keertje omdraait). Met mijn tempo vooralsnog geen noodzaak voor een 'betere' band.
 
Vrijdag op Zolder gereden met de nieuwe Metzeler TD Slick (vervanger Compk). Band is me prima bevallen! Vorig jaar op 1 dag een Dunlop D212 M kapot gereden op Zolder en ook de Endurance Compound begon na 1 dag Mettet en 1 dag Zolder te glijden en was op. Temperaturen waren wel iets lager vrijdag en ik had de vering enigszins aangepast tov vorig jaar.

Snelste ronden waren in de 1.49, meeste zaten tussen 1.50 en 1.52. De band had altijd voldoende grip, geen enkel moment gehad dat de band begon te glijden. Het gevreesde Zolder-slijtage-patroon rechts is uitgebleven. Over de levensduur durf ik nog niets te zeggen, daarvoor moet ik nog een dag rijden. Maar vooralsnog ziet het er in elk geval goed uit, 3 dagen moet lukken denk ik (zeker als je op Zolder keertje omdraait). Met mijn tempo vooralsnog geen noodzaak voor een 'betere' band.
Ik had al vernomen dat met het nieuwe asfalt het gevreesde zolder-patroon uitblijft, tot je de motor al slidend in de tc door de rechter bochten heen gaat trekken tenminste. Er waren zelfs mensen die tijdens een circuitdag Zolder een vreetspoor op de rechterkant weg reden.... De kans bestaat dat je met de andere banden die je getest hebt nu ook betere resultaten gaat behalen, al is een compK/TD een band die relatief gezien wat kan hebben.
 
Wij waren gister op zolder met allemaal verschillende banden op de juiste spanning.
Supercorsa SC 2 tempo rond de 1.50 vreetspoor op een gsxr750
SC1 slick eerste keer op zolder geëindigd op 1.50 maar veel rondjes langzamer vreetspoor gsxr 1000
Sc3 slick continu 1.49 en paar rondjes 1.48 super mooie slijtage gsxr 750

Ik heb zelf dit jaar 3x op zolder gereden en 1 keer met een sc2 supercorsa en had direct een vreetspoor. Met een Metzler k2 of een Sc3 nergens last van. Dus conclusie een harde achterband is het beste en grip zat
 
Afgelopen vrijdag zolder, met bandenwarmers.

Voorband d213 GP pro op 2,4 warm
Achterband bt016 pro op 1,95 warm
Rondjes meestal 1:56, snelste 1:53.

De achterband lijkt er minder moeite mee te hebben gehad en dat voor een tourband.

Ik heb het idee dat het nieuwe asfalt dikke pk's van je achterband afsnoept. Als je geen pk's hebt, kan er ook niks gebeuren :)
 

Bijlagen

  • IMG_20200707_094907.jpg
    IMG_20200707_094907.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 16
  • IMG_20200707_094957.jpg
    IMG_20200707_094957.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 15
Afgelopen vrijdag zolder, met bandenwarmers.

Voorband d213 GP pro op 2,4 warm
Achterband bt016 pro op 1,95 warm
Rondjes meestal 1:56, snelste 1:53.

De achterband lijkt er minder moeite mee te hebben gehad en dat voor een tourband.

Ik heb het idee dat het nieuwe asfalt dikke pk's van je achterband afsnoept. Als je geen pk's hebt, kan er ook niks gebeuren :)
Een D213 GP Pro en een BT016 Pro, dat is nogal een verschil.

Hou houdt de Bridgestone zich op het circuit? Ik heb er zelf slechte ervaringen mee (koud geen grip, lange opwarmtijd).
Maar je kunt er wel goedkoop mee gummen
 
Een D213 GP Pro en een BT016 Pro, dat is nogal een verschil.

Hou houdt de Bridgestone zich op het circuit? Ik heb er zelf slechte ervaringen mee (koud geen grip, lange opwarmtijd).
Maar je kunt er wel goedkoop mee gummen
Ja je moet wat met een 18x3,5inch achtervelg hé ;)
Dit was mijn eerste keer met bandenwarmers, maar hiervoor ook geen issue met opwarmen. Juist heel snel vertrouwen.
Wel voor het eerst stapje opzij met uit accelereren, wat knap is met dat handjevol pk's.
Sessie daarna ook wat zwabberig bij uitacceleren, dus compressie wat ingedraaid, toen eigenlijk formidabel. Geen echte klachten :)

Toch wel op zoek naar een meer race band voor op deze velg, mocht iemand nog iets hebben liggen.
20 Juli Assen en wil zo dicht mogelijk rond de 2:00 komen
 
Een D213 GP Pro en een BT016 Pro, dat is nogal een verschil.

Hou houdt de Bridgestone zich op het circuit? Ik heb er zelf slechte ervaringen mee (koud geen grip, lange opwarmtijd).
Maar je kunt er wel goedkoop mee gummen

100x liever de bridgestone dan het "vergelijkbare"spul van Michelin of conti bijvoorbeeld.
Ondertussen al wel een knap "oude"band maar zoals je zegt heerlijk om goedkoop te gummen.
Ik vond hem op circuit heel voorspelbaar en onder de zx9r kwam ik er bijna mee aan de 2 minuten op assen bij dikke 30 graden
 
wat is het verschil met de rosso 2 en de rosso corsa 2? ik heb vrijdag op Assen met PP gereden en wil die er af hebben. PP brachten me wel tot een 2.04 voor de eerste keer op het circuit.
 
Als er iemand aankomt bij circuit met een straatfiets met weinig ervaring, langs HK gaat voor wat PRELOAD tuning, en rond gaat rijden met 1.6 bar in de PiPo's. Durf ik op een dag met zon er geld op de zetten dat die ergens de grindbak induikt. Ongeacht de rondetijden.
 
wat is het verschil met de rosso 2 en de rosso corsa 2? ik heb vrijdag op Assen met PP gereden en wil die er af hebben. PP brachten me wel tot een 2.04 voor de eerste keer op het circuit.
Rosso 2 is een ouder model, goedkoper. Rosso Corsa 2 is het nieuwste model sportband van pirelli (dus duurder). Allebei goed voor af en toe een circuitdag op een droge baan, op een natte baan heb je veel liever de Corsa 2.
 
Rosso 2 is een ouder model, goedkoper. Rosso Corsa 2 is het nieuwste model sportband van pirelli dus duurder. Allebei goed voor af en toe een circuitdag op een droge baan, op een natte baan heb je veel liever de Corsa 2.
Op een natte baan heb je liever sportieve Metzelers of Bridgestones. Het profiel van die pirelli's houdt snel op. Voorgenoemde 2 merken lopen verder door en zijn daardoor breder inzetbaar. Zacht karkas op assen helemaal nu met nieuw asfalt slijt rete snel (pirellis)
 
Er zit een verschil tussen nat asfalt en stromende regen. Doorlopend profiel en koudetemperatuurrubber is nodig wanneer de baan blank staat en je nog steeds met je knie aan de grond wil rijden. De Corsa 2 heeft silica in de middelste compounds dus doet het ok als het licht regent of op een opdrogende baan. De Rosso 2 heeft dat niet.

Als het hard regent, heb je meer aan een regenband dan aan de door jou genoemde banden. Bij mij trouwens voorbeeldige slijtage op het nieuwe asfalt van Assen en Rosso Corsa 2.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan