Circuitbanden-Topic

Ik bedoel waarom die IDC jongens ermee rijden. Effectief leg je een band op een velg waar hij niet op hoort dus de ronding van de band gaat afwijken. Zal me op de weg niet boeien maar op circuit wel?
Daar kan ik je geen antwoord op geven, vandaar dat ik zelf het wil ervaren hoe het rijd.
 
Hallo allemaal,

Vorig jaar in juni ben ik begonnen met circuit rijden op een Honda CBR600RR PC40 uit 2007.
Voor m'n eerste circuit dag heb ik daar toen een nieuwe set Metzeler racetec rr k3 banden op gelegd.
Ik ben vorig jaar eerst begonnen met instructie dagen, daarvan was er maar 1 droog en ik heb daarna nog 4 dagen met instructie gedaan op regenbanden.
Sinds dit jaar ben ik begonnen met vrij rijden. De Metzelers hebben er nu in totaal 4 dagen op zitten:

19-6-2020 Circuit Zolder, 3 sessies instructie en 2 sessies vrij rijden, snelste ronde: 2:08.839
16-6-2021 Circuit Zolder, 5 sessies vrij rijden, snelste ronde: 1:56:813
8-7-2021 Circuit Mettet, 6 sessies vrij rijden, snelste ronde: 1:21.134
9-7-2021 Circuit Mettet, 6 sessies vrij rijden, snelste ronde: 1.19.358

De achterband is nu aan de rechterkant al gesleten tot op de slijtage indicator in het profiel.
Als dit betekend dat de band nu moet worden vervangen, dan vind ik dat deze band (op mijn niveau) erg snel aan vervanging toe is.
Of zit die slijtage indicator er alleen op om te bepalen in hoeverre de band nog straat legaal is? Kan ik deze band bijvoorbeeld blijven gebruiken tot het profiel ook is weggesleten?
Ik vind het verder overigens een fijne band, ik heb tot op heden nog geen gekke dingen zoals glijden o.i.d. gemerkt.

20210710_095308.jpg


20210710_095255.jpg



Verder rijd ik nu met de maat 180/55 ZR17, op de foto's is te zien dat de band helemaal tot op de rand gebruikt wordt, zou het wellicht ook verstandiger zijn om de volgende keer een 180/60 ZR17 te nemen?

Alvast dank voor jullie reacties!
 
Slijtage patroon is perfect.
180/55 vs 180/60 kan ik niet over meepraten, maar dat je de hele band gebruikt is prima, daar zal denk ik met een 180/60 niet veel aan veranderen..
Slijtage indicator zit er in elk geval niet voor niks... Misschien dat je met deze nog een sessie kan doen, maar veel meer zal 't niet zijn.

4 dagen is (idd) niet heel erg lang... Maar op zich ook weer niet zo heel gek.
Ligt ook een beetje aan hoe lomp je met 't draaiende hendeltje omgaat natuurlijk..
 
Slijtage patroon is perfect.
180/55 vs 180/60 kan ik niet over meepraten, maar dat je de hele band gebruikt is prima, daar zal denk ik met een 180/60 niet veel aan veranderen..
Slijtage indicator zit er in elk geval niet voor niks... Misschien dat je met deze nog een sessie kan doen, maar veel meer zal 't niet zijn.

4 dagen is (idd) niet heel erg lang... Maar op zich ook weer niet zo heel gek.
Ligt ook een beetje aan hoe lomp je met 't draaiende hendeltje omgaat natuurlijk..

De racetec rr k3 is nog net een straat legale band, wat je er op straat mee moet zou ik niet weten, maar op straat is een minimale hoeveelheid profiel natuurlijk wel een vereiste.
Daarom vraag ik me af of die slijtage indicator daar niet voor bedoeld is.

En het zal er ook zeker aan liggen hoe snel en hard je weer op het gas gaat na een bocht, maar hoewel ik tevreden ben met mijn tijden tot nu toe ben ik echt nog geen top rijder.
En als ik de band vergelijk met de Metzeler CompK banden van een circuit maatje die meestal een net iets hoger tempo heeft als ik zelf en de betreffende banden al meer dagen heeft gebruikt, dan kan hij daar nog best een poos mee vooruit. En ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat het compound van de CompK en de racetec rr k3 redelijk overeen komt.
 
Ik zou ook denken dat dit de indicator voor de weg is, daar moet je voldoende profiel hebben voor water afvoer. Lijkt mij dat deze nog voldoende rubber heeft 🤷‍♂️ . Rechts is hij wel al een stuk verder afgesleten.
 
Rij zelf met de r11 van Bridgestone op circuit en straat, grip lijkt af te nemen zodra de slijtage de indicatoren bereikt heeft..

Ik weet niet hoe jouw vering is maar mijn maatje had hetzelfde met z'n cbr600rr, vering aangepast en nu heeft hij iets meer grondspeling
 
Ja hoorde ik ook Niels. Sinds dit jaar rijden de 600's op Pirelli slicks 190 breed. In essentie supercorsa's zonder profiel.
Meer rubber op het asfalt onder hellingshoek.
beetje 1000 met 200pk doet het op hellingshoek doet het minder goed met een 190 band dan een 200 band.
dat zal wel met die hellingshoeken van die 600 vandaag de dag niet anders zijn en ze kunnen misschien eerder of harder op het gas!
 
Hoi luitjes,

Ik heb zondag in 3 racejes een metzeller k0 redelijk aan gort gereden.

Bandenspanning 1.6Bar
Buitentemp: 22 graden ofzoiets
Baantemp: 35C?
Rondetijd 1:48.926
Totaal aantal rondjes op deze band: 26

Wat gaat hier mis? Spanning te laag of is het een vering kwestie. Of is dit inherrent aan het feit dat het een K0 is?
 

Bijlagen

  • 20210713_171350.jpg
    20210713_171350.jpg
    217,6 KB · Weergaven: 50
  • 20210713_171334.jpg
    20210713_171334.jpg
    176,9 KB · Weergaven: 52
Hoi luitjes,

Ik heb zondag in 3 racejes een metzeller k0 redelijk aan gort gereden.

Bandenspanning 1.6Bar
Buitentemp: 22 graden ofzoiets
Baantemp: 35C?
Rondetijd 1:48.926
Totaal aantal rondjes op deze band: 26

Wat gaat hier mis? Spanning te laag of is het een vering kwestie. Of is dit inherrent aan het feit dat het een K0 is?
Asfalt te ruw en asfalt-temperatuur te laag voor een k0?
SmartSelect_20210714-202901_Chrome.jpg
 
De racetec rr k3 is nog net een straat legale band, wat je er op straat mee moet zou ik niet weten, maar op straat is een minimale hoeveelheid profiel natuurlijk wel een vereiste.
Daarom vraag ik me af of die slijtage indicator daar niet voor bedoeld is.

En het zal er ook zeker aan liggen hoe snel en hard je weer op het gas gaat na een bocht, maar hoewel ik tevreden ben met mijn tijden tot nu toe ben ik echt nog geen top rijder.
En als ik de band vergelijk met de Metzeler CompK banden van een circuit maatje die meestal een net iets hoger tempo heeft als ik zelf en de betreffende banden al meer dagen heeft gebruikt, dan kan hij daar nog best een poos mee vooruit. En ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat het compound van de CompK en de racetec rr k3 redelijk overeen komt.
Ik heb de vraag of de slijtindicatoren puur bedoeld zijn voor het bepalen van straat legaliteit ook bij Metzeler neergelegd, maar nog geen reactie gehad.
Ik denk dat ik voor m'n volgende circuit dag uit voorzorg maar een extra achterband bestel, voor het geval dat ik 'm nodig heb.
Ik zit nu te denken om een Metzeler Racetec TD Slick te nemen welke ik dan ga gebruiken i.c.m. de Metzeler Racetec RR K3 voorband, totdat de voorband ook aan vervanging toe is.

Ik zit alleen nog te twijfelen of ik voor een 180/55 ZR17 of een 180/60 ZR17 ga.
Wat zijn de voor-/nadelen t.o.v. deze 2 opties? Iemand tips?
 
@Freek Willems 180/60 is een bredere en hogere band. Geeft je meer rubber. Je gebruikt vrij snel de band tot op de rand (al ruim voordat je je knie aan de grond rijdt bijv.) en je kunt dan nog verder, dus dat is niet per sé een argument om voor de 180/60 te gaan.
De hogere band verandert je geometrie. De vraag is of je dat merkt (heb ik geen ervaring mee). Het verschil is best fors: de Metzeler 180/60 is ongeveer 20mm groter in omtrek dan de 180/55. Dus de achterkant zit een centimeter hoger.
 
:Y
En bandenwarmers is ook geen moeite.
Als je eenmaal in de vingers hebt om ze op-/af te leggen is het erg fijn.
Je kan letterlijk de pits uit, haarbocht knie aan de grond leggen en meteen füll gazz gaan *O*
Madijk, je komt pas achter de Haarbocht de baan op 😉
Maar idd, gewoon direct gas erop

Heb je ook een olie warmer?
Met koude motor vol gas doe ik niet graag, dus die 1-2 rondes opwarmen storen me niet.
Zeker in de eerste sessie moet ik even mijn positie en flow zoeken op de motor.
Ieder z'n ding :p als ik echt snel wordt zullen het ook raceslicks en bandenwarmers worden.
Eerste sessie 10min warm draaien, eerste ronde ietsje mak aan. Rest van de dag vlammen.
Het is een circuitfiets, regelmatige olie wissels en preventief onderhoud.

Hallo allemaal,

Vorig jaar in juni ben ik begonnen met circuit rijden op een Honda CBR600RR PC40 uit 2007.
Voor m'n eerste circuit dag heb ik daar toen een nieuwe set Metzeler racetec rr k3 banden op gelegd.
Ik ben vorig jaar eerst begonnen met instructie dagen, daarvan was er maar 1 droog en ik heb daarna nog 4 dagen met instructie gedaan op regenbanden.
Sinds dit jaar ben ik begonnen met vrij rijden. De Metzelers hebben er nu in totaal 4 dagen op zitten:

19-6-2020 Circuit Zolder, 3 sessies instructie en 2 sessies vrij rijden, snelste ronde: 2:08.839
16-6-2021 Circuit Zolder, 5 sessies vrij rijden, snelste ronde: 1:56:813
8-7-2021 Circuit Mettet, 6 sessies vrij rijden, snelste ronde: 1:21.134
9-7-2021 Circuit Mettet, 6 sessies vrij rijden, snelste ronde: 1.19.358

De achterband is nu aan de rechterkant al gesleten tot op de slijtage indicator in het profiel.
Als dit betekend dat de band nu moet worden vervangen, dan vind ik dat deze band (op mijn niveau) erg snel aan vervanging toe is.
Of zit die slijtage indicator er alleen op om te bepalen in hoeverre de band nog straat legaal is? Kan ik deze band bijvoorbeeld blijven gebruiken tot het profiel ook is weggesleten?
Ik vind het verder overigens een fijne band, ik heb tot op heden nog geen gekke dingen zoals glijden o.i.d. gemerkt.

Bekijk bijlage 1653006

Bekijk bijlage 1653007


Verder rijd ik nu met de maat 180/55 ZR17, op de foto's is te zien dat de band helemaal tot op de rand gebruikt wordt, zou het wellicht ook verstandiger zijn om de volgende keer een 180/60 ZR17 te nemen?

Alvast dank voor jullie reacties!
Idd erg snel, ik rij met een k1 slick al 3 dagen en sneller.
Slijtagenokjes puur voor de weg. De puntjes in mijn slicks rij ik ook nooit kaal omdat de mooie ronding voor die tijd weg is.

Hoi luitjes,

Ik heb zondag in 3 racejes een metzeller k0 redelijk aan gort gereden.

Bandenspanning 1.6Bar
Buitentemp: 22 graden ofzoiets
Baantemp: 35C?
Rondetijd 1:48.926
Totaal aantal rondjes op deze band: 26

Wat gaat hier mis? Spanning te laag of is het een vering kwestie. Of is dit inherrent aan het feit dat het een K0 is?
Welke baan? Welke motor?
Maar k0 is wss niet de beste band.
 
Madijk, je komt pas achter de Haarbocht de baan op 😉
Maar idd, gewoon direct gas erop


Eerste sessie 10min warm draaien, eerste ronde ietsje mak aan. Rest van de dag vlammen.
Het is een circuitfiets, regelmatige olie wissels en preventief onderhoud.


Idd erg snel, ik rij met een k1 slick al 3 dagen en sneller.
Slijtagenokjes puur voor de weg. De puntjes in mijn slicks rij ik ook nooit kaal omdat de mooie ronding voor die tijd weg is.


Welke baan? Welke motor?
Maar k0 is wss niet de beste band.
Het was op Assen afgelopen zondag. Met mn RSV4. Misschien toch maar weer een compound harder dan maar.
 
Het was op Assen afgelopen zondag. Met mn RSV4. Misschien toch maar weer een compound harder dan maar.
Ik denk inderdaad dat het gewoon cold tear is.
Dus te koude omstandigheden voor de band.
Ik dacht gehoord te hebben dat de band voor temperaturen boven de 25 graden en zonnig weer is.
Maar 0.1 bar extra kan geen kwaad om de slijtage binnen de perken te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan