Circuitbanden-Topic

Hallo,
Ik ben normaal een stille lezer en heb de laatste 15 pagina's gelezen van dit topic. Mooie informatie maar toch wat info nodig van de snellere jongens.

Momenteel rij ik 1.59 op assen op supercorsa sc2 op een oude gsxr 750 2001. Niks aan vering o.i.d.gedaan. Gewoon gasgeven. Het ligt eerder aan het knulletje dan aan het spulletje. Banden slijten mooi, heb warmers en let op de bandenspanning. Er is nog genoeg potentie om tijd te winnen.

Heb nieuw achterbandje nodig en ben wel benieuwd wat jullie omslagpunt is geweest naar bijv slicks? Pak je dan de superbike slicks? Vind de supercorsa een heerlijke band hoor. Wellicht moet ik dat ook maar zo houden. Vertrouwen is voor mij belangrijker dan 20 euro goedkopere band. Als het echt 2 circuitdagen scheelt wil ik het wel overwegen.
 

Bijlagen

  • 20220425_170417.jpg
    20220425_170417.jpg
    224,6 KB · Weergaven: 47
Zonder mezelf tot de snelle jongens te willen rekenen, voel ik me wel zo vrij om je (geheel vrijblijvend) advies te geven.

In dit geval zou ik namelijk zeggen: Never change a winning team! Als je band mooi slijt, je vertrouwen geeft en je er lekker mee rond kunt sturen dan zie ik geen reden voor je om op dit moment over te stappen. Gewoon lekker dezelfde kopen, je weet wat je eraan hebt. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je 1:51 ook nog met die band kan rijden en de snelle jongens doen dat vast nog veel sneller.
 
Als het jou om meer rondes uit een band te halen, dan zou ik overstappen naar hele sportieve straat banden! Bijvoorbeeld de supercorsa SP V3, kun je ook gewoon met warmers rijden!
Voor mijn was het om keer punt voor slicks toen ik wedstrijden ging rijden, meer vangnet voor mijn gebrek aan talent, Alleen ik reed op een gegeven moment 1:45-1:46
Ik heb ook nog een 1:52 gereden vorige jaar met een set metzelers M9RR op een Tuono V4 1100, Maar dan merkte ik wel dat die achter moeite had met tractie houden. Die dag was het wel 18-20 graden.
 
Hallo,
Ik ben normaal een stille lezer en heb de laatste 15 pagina's gelezen van dit topic. Mooie informatie maar toch wat info nodig van de snellere jongens.

Momenteel rij ik 1.59 op assen op supercorsa sc2 op een oude gsxr 750 2001. Niks aan vering o.i.d.gedaan. Gewoon gasgeven. Het ligt eerder aan het knulletje dan aan het spulletje. Banden slijten mooi, heb warmers en let op de bandenspanning. Er is nog genoeg potentie om tijd te winnen.

Heb nieuw achterbandje nodig en ben wel benieuwd wat jullie omslagpunt is geweest naar bijv slicks? Pak je dan de superbike slicks? Vind de supercorsa een heerlijke band hoor. Wellicht moet ik dat ook maar zo houden. Vertrouwen is voor mij belangrijker dan 20 euro goedkopere band. Als het echt 2 circuitdagen scheelt wil ik het wel overwegen.
Zolang het vertrouwen nog goed is, lekker doorrijden. Met een slick ga je het niet winnen. Ik zelf heb geloof ik 1.50 gereden op de Supercorsa BSB. Die zijn nog iets harder dan de SC2 (Volgens Pirelli soort van SC 2.6).
Is deze pirelli supercorsa achterband nog goed voor 1 dag vrij rijden te Zolder?
Bekijk bijlage 1761318Bekijk bijlage 1761319
Behalve dat je al aan het slijtnokje zit vind ik de vorm van de band ook belangrijk. Is hij nog egaal rond? Betwijfel het en daarbij, vragen is eigenlijk beantwoorden. Gewoon vervangen voor die ene dag.
 
Ik zou het zelf ook niet doen. De kans op een ongelukje is wel wat groter, zeker op wat meer vermogen. Mijne is minder gesleten en die ga ik al vervangen.
Mijn bandenboer zegt ook iedere keer.. deze zijn nog niet op. :?
Vooral een Supercorsa SP3 vond ik op een gegeven moment als op eieren rijden.
Met de Rosso Corsa zijn die verschillen over de gehele levensduur wat kleiner denk ik.
Start ook met iets minder grip natuurlijk.
 
Mijn bandenboer zegt ook iedere keer.. deze zijn nog niet op. :?
Vooral een Supercorsa SP3 vond ik op een gegeven moment als op eieren rijden.
Met de Rosso Corsa zijn die verschillen over de gehele levensduur wat kleiner denk ik.
Start ook met iets minder grip natuurlijk.

Ik ga nog 1 dag rijden met de SPV3 en dan komt de Rosso 4 Corsa eronder :].
 
Maar nu maak je me wel nieuwsgierig wat is het verschil ,bij jou in rondetijd: m9rr vs slicks??
Ter indicatie. Gisteren weer op Zolder tijdens een natte en een droge sessie op de m9rr gereden. In de droge sessie 1.46 met deze band gereden. Met slicks ben ik maar 2 sec sneller. Dat zal vooral aan mij als rijder liggen. :$
1.44 was met de m9rr misschien ook nog wel gelukt met wat meer sessies.

Voordeel m9rr: slijt mooi af, gaat langer mee (stuk economischer) kan op een droge en natte baan. Geen gedoe met banden wisselen. Kan ook prima zonder bandenwarmers.

Nadeel: De band is minder hoog (stuurt daardoor iets minder lekker in) en gaat wat eerder glijden bocht uit.

Zeker voor de rijders die minder hard rijden, zou ik geen slicks aanraden. Heb persoonlijk ook wel twijfels, of ik uberhaupt zelf wel slicks nodig heb. Het is puur vrij rijden voor mij. Wedstrijden zouden weer anders kunnen zijn.
 
Even een vraagje over bandenwarmers;

Ben toe aan een nieuw setje en heb wat gevonden. Deze zijn in 180, 190 en 200 te krijgen.
Aangezien ik met 180/60 rijd en ik 190/55 ook niet uit sluit (rijd op een 600cc) lijkt het me verstandiger de 190/55 versie te nemen.
Volgens mij kan het geen kwaad als ze iets breder zijn, of zit ik verkeerd?
 
Ik rijd met 180/60 en heb een 200 bandenwarmer achter. Die van mij hebben een brede elastiek rand en sluiten heel mooi aan.
Mocht ik ooit nog een 1000 gaan rijden, dan passen ze ook.
 

Bijlagen

  • 6C0E4A8E-A051-422C-B126-FDB8A057DA4A.jpeg
    6C0E4A8E-A051-422C-B126-FDB8A057DA4A.jpeg
    414,4 KB · Weergaven: 34
  • Eens
Waarderingen: C4rN
Ter indicatie. Gisteren weer op Zolder tijdens een natte en een droge sessie op de m9rr gereden. In de droge sessie 1.46 met deze band gereden. Met slicks ben ik maar 2 sec sneller. Dat zal vooral aan mij als rijder liggen. :$
1.44 was met de m9rr misschien ook nog wel gelukt met wat meer sessies.

Voordeel m9rr: slijt mooi af, gaat langer mee (stuk economischer) kan op een droge en natte baan. Geen gedoe met banden wisselen. Kan ook prima zonder bandenwarmers.

Nadeel: De band is minder hoog (stuurt daardoor iets minder lekker in) en gaat wat eerder glijden bocht uit.

Zeker voor de rijders die minder hard rijden, zou ik geen slicks aanraden. Heb persoonlijk ook wel twijfels, of ik uberhaupt zelf wel slicks nodig heb. Het is puur vrij rijden voor mij. Wedstrijden zouden weer anders kunnen zijn.
Op welke spanningen zet jij de banden,ook alweer?
koud en /of warm.
Ik werk graag met warmers...
 
Heren ( en dames?)
na mijn 2 dag op zolder en voor het eerst vrij rijden heb ik mijn achterband aardig kapot gereden. Ik reed met 2bar koud, ik had wel bandenwarmers op maar mijn bandendruk meter werkte niet. Dus koud door de bandenboer op 2bar laten zetten. En voor mijn gevoel heb ik pas de laatste sessie m’n band kapot gereden. Ik had ook een klein highsidertje bianci uitkomend. Maar na er een nat papiertje tussendoor gehaald te hebben heb ik zelf vrij weinig gevoelt daarna. Ik reed trouwens met een originele Gsxr750 uit 2001 en een Michelin power 2ct. Het internet zegt dat die band bekend staat om het gummen, maar met mijn snelste tijd van 2.03 lijkt mij dat ook een beetje sterk. Ik ga er een nieuwe band om leggen, maar als het natuurlijk een verings dingetje is, is dat natuurlijk een beetje jammer van de volgende band.
alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • F5C4A136-9A9A-46BC-942D-CA541889E92C.jpeg
    F5C4A136-9A9A-46BC-942D-CA541889E92C.jpeg
    212,7 KB · Weergaven: 52
Die band is kut voor op circuit.
Je hebt al gemerkt waarom, als die oververhit verlies hij direct grip zonder waarschuwing.
Je bandenspanning is ook veeel te laag voor die Michelins.
Bandenwarmers maken je probleem nog erger.
Straatbanden hebben geen bandenwarmers nodig op circuit (ofwel moet je ze kunnen instellen op 40-45 graden maximum).
Straatbanden kunnen niet zo goed tegen de hitte, zonder banden warmers oververhit je ze al na enkele rondes.
Als je ze voorverwarmt gaat het nog sneller.
 
Heren ( en dames?)
na mijn 2 dag op zolder en voor het eerst vrij rijden heb ik mijn achterband aardig kapot gereden. Ik reed met 2bar koud, ik had wel bandenwarmers op maar mijn bandendruk meter werkte niet. Dus koud door de bandenboer op 2bar laten zetten. En voor mijn gevoel heb ik pas de laatste sessie m’n band kapot gereden. Ik had ook een klein highsidertje bianci uitkomend. Maar na er een nat papiertje tussendoor gehaald te hebben heb ik zelf vrij weinig gevoelt daarna. Ik reed trouwens met een originele Gsxr750 uit 2001 en een Michelin power 2ct. Het internet zegt dat die band bekend staat om het gummen, maar met mijn snelste tijd van 2.03 lijkt mij dat ook een beetje sterk. Ik ga er een nieuwe band om leggen, maar als het natuurlijk een verings dingetje is, is dat natuurlijk een beetje jammer van de volgende band.
alvast bedankt.
Die band op de foto is geen Michelin power 2CT, maar een nieuwer model band van Michelin. Een Power RS denk ik (maar misschien wel een Power GP of Power 5, zo goed weet ik het ook weer niet). Van de Power RS is iig bekend dat hij op een lelijke manier afslijt bij circuitgebruik, zoals te zien in je foto. Ik zou me dus niet al te druk maken over je vering en eerst eens andere banden proberen.
 
Op welke spanningen zet jij de banden,ook alweer?
koud en /of warm.
Ik werk graag met warmers...
Metzeler adviseert koud 2.3bar voor en achter.
Vanwege de hoge lucht/baan temperatuur vorige week gestart met 2.1bar koud. Bandenwarmers op 70graden gezet en daarna niet meer warm gemeten.
Ze sleten met deze spanning mooi af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan