Circuitbanden-Topic

Vraag voor de kenners:

Mijn Corsa 4 Rosso banden zijn nu 6 dagen oud. Achter bijna op de slijtage-indicator maar voor kan nog wel even.

Volgende circuitdag is 2 dagen Mettet, dus wil sowieso de achterband vervangen. Adviseren jullie dan ook voor te vervangen?

En zal ik op corsa 4 rosso blijven of beter overstappen op Supercorsa SP?
Rij 2:05 op Zandvoort en 2:12 op Assen.
Heb een setje regenbanden er nu bij.

Alvast bedankt voor advies!
Met die banden haal je de 1:55 ook makkelijk op assen .

Is er iets wat je niet bevalt aan de band ?
Zo niet , lekker nog zon set halen .
 
Hallo iedereen!

Gisteren op Zandvoort gereden, nu is de rechter zijde mooi netjes gesleten en de linkerkant niet. Misschien omdat het meeste rechtsom gaat en er een betere temperatuur rechts is 😅 maar vragen kan nooit kwaad dacht ik. Extra info, Bridgestone R11 Medium op 1.8 warm gereden.

Foto van recht en links toegevoegd
CD7B15BD-3B3A-423A-B830-D725A5C41BD7.jpeg
843332E1-D301-4AA7-B6D4-4ADF27E0B6DD.jpeg
 
Wat was je rondetijd die dag en de baan temperatuur? Rechts is prima, links is de band te koud geweest.
1.8 warm (neem aan uit de warmers), wat was de druk na de sessie?
 
Vraagje. Kan iemand aangeven hoeveel hoger een bridgestone v02 200/655 is tov en td slick 190/55?

Band bij m'n R1 '08 komt bijna tegen de achterbrug aan, zo weinig ruimte houd ik over. Ik krijg maar net de bandenwarmers er nog tussen. Wiel kan niet meer achteruit want dan kom de ketting te strak. Ik overweeg nu maar een langere ketting te kopen. De standaard 118 schakels is net te kort, nochtans heeft het tandwiel achter maar 1 tand extra en voor 2 minder. Ik heb al een td slick liggen, maar heb nog 2 gebruikte v02's liggen die elk zeker nog een dag meekunnen.
 
Vraagje. Kan iemand aangeven hoeveel hoger een bridgestone v02 200/655 is tov en td slick 190/55?

Band bij m'n R1 '08 komt bijna tegen de achterbrug aan, zo weinig ruimte houd ik over. Ik krijg maar net de bandenwarmers er nog tussen. Wiel kan niet meer achteruit want dan kom de ketting te strak. Ik overweeg nu maar een langere ketting te kopen. De standaard 118 schakels is net te kort, nochtans heeft het tandwiel achter maar 1 tand extra en voor 2 minder. Ik heb al een td slick liggen, maar heb nog 2 gebruikte v02's liggen die elk zeker nog een dag meekunnen.
Effe gegoogled, tweede gedeelte van de banden maat zou dus percentage moeten zijn. Dan kom je op 104,5 uit en 131 uit. Dus hij zou bijna 3 centimeter hoger moeten zijn 😳. Andere band gaat dus 1,5 centimeter speling geven met de achterbrug 🤔. Hmm dat wordt dus afwegen, of nieuwe ketting en banden oprijden, of de TD slicks er al op en proberen nog iets voor de v02's te krijgen
 
Laatst bewerkt:
Klinkt aannemelijk.
Waarschijnlijk zal je voor je gevoel ook nog een tandje korter willen vertanden i.v.m. grotere wielomtrek en hoger draaiend gewicht.
Nóg kortere ketting dus ;)
Ik zou gewoon een schakeltje er tussen plaatsen.
 
Hallo iedereen!

Gisteren op Zandvoort gereden, nu is de rechter zijde mooi netjes gesleten en de linkerkant niet. Misschien omdat het meeste rechtsom gaat en er een betere temperatuur rechts is 😅 maar vragen kan nooit kwaad dacht ik. Extra info, Bridgestone R11 Medium op 1.8 warm gereden.

Foto van recht en links toegevoegd Bekijk bijlage 1881350Bekijk bijlage 1881351
Ik reed de r11 medium op 2 bar uit de warmer, op Assen nooiit problemen gehad
 
Wat was je rondetijd die dag en de baan temperatuur? Rechts is prima, links is de band te koud geweest.
1.8 warm (neem aan uit de warmers), wat was de druk na de sessie?
1.8 ook na het rijden
Ik reed de r11 medium op 2 bar uit de warmer, op Assen nooiit problemen gehad
ik ook niet op Assen.. Almería… maar wel Zandvoort schijnbaar

Gaat nu een nieuwe op en door, was meer nieuwsgierig of het iemand bekend voor kwam 😁
 
Vraagje. Kan iemand aangeven hoeveel hoger een bridgestone v02 200/655 is tov en td slick 190/55?

Band bij m'n R1 '08 komt bijna tegen de achterbrug aan, zo weinig ruimte houd ik over. Ik krijg maar net de bandenwarmers er nog tussen. Wiel kan niet meer achteruit want dan kom de ketting te strak. Ik overweeg nu maar een langere ketting te kopen. De standaard 118 schakels is net te kort, nochtans heeft het tandwiel achter maar 1 tand extra en voor 2 minder. Ik heb al een td slick liggen, maar heb nog 2 gebruikte v02's liggen die elk zeker nog een dag meekunnen.
Alle bandenfabrikanten houden er hun eigen manier van notatie en meten op na, dus hoewel wat @Smet zegt klopt, is het niet het hele verhaal.
Je moet even zoeken naar ‘technical tire data book’ Dan vind je vaak specifieke data zoals diameters.

Lang verhaal kort:
Bridgestone V02 20/655: 655 mm diameter
Metzeler 190/55: 656 mm diameter
 
Iemand ervaring met de Bridgestone W01 regenbanden?
Ja, ik gebruik ze met m'n amateuristisch niveau altijd in de regen.
Ik rijd zo'n 6 tot 8 circuitdagen per jaar en als het dan een keer regent vind ik het zonde om niet te rijden. Vooral de 1e keer was ik erg onder de indruk van wat er nog allemaal mogelijk is in de regen en het moet nog veel harder kunnen, aan de banden ligt het niet, nu ik nog...
 
Alle bandenfabrikanten houden er hun eigen manier van notatie en meten op na, dus hoewel wat @Smet zegt klopt, is het niet het hele verhaal.
Je moet even zoeken naar ‘technical tire data book’ Dan vind je vaak specifieke data zoals diameters.

Lang verhaal kort:
Bridgestone V02 20/655: 655 mm diameter
Metzeler 190/55: 656 mm diameter
Ik had al zo'n vermoeden dat de maatnotitie van Bridgestone anders werkte maar kon er niets over vinden. Als ik dit zo lees, dan heb ik de goede keuze gemaakt om een nieuwe ketting te bestellen..
 
Ja, ik gebruik ze met m'n amateuristisch niveau altijd in de regen.
Ik rijd zo'n 6 tot 8 circuitdagen per jaar en als het dan een keer regent vind ik het zonde om niet te rijden. Vooral de 1e keer was ik erg onder de indruk van wat er nog allemaal mogelijk is in de regen en het moet nog veel harder kunnen, aan de banden ligt het niet, nu ik nog...
Cool, thx :)
Heb een set Pirelli's, maar die zijn toch wel aan de leeftijd (uit m'n hoofd 2016 of 2017) en beginnen droogte scheuren te krijgen, dus tijd om een nieuwe set te kopen.

En, omdat ik Bridgestone's ook wel fijn vind op straat (RS11 moet ik nog op circuit proberen), dacht ik laat ik die eens proberen op het circuit ook :)

Als er nog meer gebruikers zijn van W01's, hou ik me aanbevolen voor hun mening :)
 
Cool, thx :)
Heb een set Pirelli's, maar die zijn toch wel aan de leeftijd (uit m'n hoofd 2016 of 2017) en beginnen droogte scheuren te krijgen, dus tijd om een nieuwe set te kopen.

En, omdat ik Bridgestone's ook wel fijn vind op straat (RS11 moet ik nog op circuit proberen), dacht ik laat ik die eens proberen op het circuit ook :)

Als er nog meer gebruikers zijn van W01's, hou ik me aanbevolen voor hun mening :)
ik heb alleen ervaring met de OW01,.....maar dat was een jamaha Lukas ;)
 
Ik rijdt met de Dunlop tegenhanger van de Supercorsa. Type weet ik niet.
Ik kan me niet voorstellen dat het verschil in vermogen tussen een zx9 en 10 zo'n groot verschil geeft ?
Dat is volgens mij de D212 of D213 dan?

Ik ben een beetje rond aan t kijken naar andere merken i.p.v. de supercorsa SC2's. Ben eens benieuwd hoe een ander merk het doet. Nog eigenlijk niets anders gereden dan supercorsa's. Mocht het van belang zijn, zitten onder een S1000RR.

Iemand lyrisch enthousiast over een van deze? En waarom?
- Dunlop D212/213 (Medium?)
- Race attack 2 Medium
- Racetec RR K2
 
Ik heb mij laten vertellen dat een 180/60 op een 190/55 velg past. Weet iemand of dit klopt? Zoek een setje gebruikte circuitbanden, maar een gebruikte set190/55 is tegenwoordig lastig te vinden.
 
Ik heb mij laten vertellen dat een 180/60 op een 190/55 velg past. Weet iemand of dit klopt? Zoek een setje gebruikte circuitbanden, maar een gebruikte set190/55 is tegenwoordig lastig te vinden.
Andersom werkt het ook, zou dus denken dat het kan, heb zelf tot nu toe altijd 190-ers op een 180-velg gemonteerd.
Mocht het je helpen; ik heb nog één nieuwe 190/55 liggen
 
Afgelopen donderdag mijn eerste dag van het jaar, ook dus de eerste nadat ik mijn vering heb laten servicen. Maar waar ik vorig jaar 3 dagen met een achterband deed, is dit het resultaat van 1 dag Zolder dit Jaar. Zou dit bandenspanning zijn, of eerder afstellen van de vering. Band is een Supercorsa SP V3, temperatuur was c.a. 18 graden en de bandenspanning welke ik had was c.a. 1.8 warm (gebruik bandenwarmers).
IMG_5005.jpeg
IMG_5006.jpeg
 
Banden spanning is wel erg laag, vermoedelijk koelde de band ook af.
18ºc buiten lucht temperatuur? wat was asfalt dat zegt 100% meer.

probeer eens 2 bar. scheelt al aanzienlijk, en het is ook een SP dus straat band he
 
Volgende keer maar wat hoger in druk dan. Is een dergelijk slijtage profiel nog te redden (voor een hele of een halve dag) of is het afschrijven en een nieuwe erop leggen. En laatste vraag, is het slimmer om voor een SC2 te gaan ipv een SP, rij met mijn motor (RSV1000) alleen op circuit, rondetijden op Zolder zijn rond de 1.57.
 
Volgende keer maar wat hoger in druk dan. Is een dergelijk slijtage profiel nog te redden (voor een hele of een halve dag) of is het afschrijven en een nieuwe erop leggen. En laatste vraag, is het slimmer om voor een SC2 te gaan ipv een SP, rij met mijn motor (RSV1000) alleen op circuit, rondetijden op Zolder zijn rond de 1.57.
Race Track Motorcycle Tyre Wear Guide - Types and Causes

Wellicht heb je hier nog iets aan.
Met je gebruikte band kan je nog best rijden. Dat kan gewoon weer verdwijnen door met de juiste druk te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan