Circuitbanden-Topic

De genoemde banden hebben niet per sé bandenwarmers nodig. Je kunt er makkelijk en legaal mee van en naar het circuit rijden. Afhankelijk van het type, doen ze het nog best aardig op een natte baan. De Corsa 2 heeft zelfs silica in de compound van de achterband.

Een nadeel van straat banden voor 100% circuitgebruik is de harde strook in het midden van de achterband die nauwelijks slijt waardoor je ze puntvormig rijdt.
 
Dan kun je toch ook de Bridestone en Dunlopvarianten overwegen? De RS11 en Sportsmart TT zijn de tegenhangers van de Corsa 2.

Die begrijp ik niet helemaal? Ik ben niet op zoek naar een directe tegenhanger ;) .
De twijfel is/was of ik er goed aan gedaan heb te kiezen voor een circuit & straat gerichte band in plaats van een volledig circuit gerichte band voor mijn nieuwe/eerste circuitmotor. De corsa II's liggen al klaar, het leken mij perfecte banden voor een beginnend circuitrijder, alleen wist ik toen niet dat het zo verslavend zou zijn dat ik direct een circuitmotor zou kopen. Verder had ik ook niet ingeschat dat ik na 3 circuitdagen mijn huidige tijden zou rijden, aangezien ik pas een paar maanden uberhaupt motor rijd.
 
Laatst bewerkt:
Die begrijp ik niet helemaal? Ik ben niet op zoek naar een directe tegenhanger ;) .
De twijfel is/was of ik er goed aan gedaan heb te kiezen voor een circuit & straat gerichte band in plaats van een volledig circuit gerichte band voor mijn nieuwe/eerste circuitmotor. De corsa II's liggen al klaar, het leken mij perfecte banden voor een beginnend circuitrijder, alleen wist ik toen niet dat het zo verslavend zou zijn dat ik direct een circuitmotor zou kopen. Verder had ik ook niet ingeschat dat ik na 3 circuitdagen mijn huidige tijden zou rijden, aangezien ik pas een paar maanden uberhaupt motor rijd.

Dat had je er niet allemaal bij verteld, vandaar.
 
Met mijn corsa 1 heb ik net 3 dagen kunnen rijden met een tempo van 1:59 op assen. Maar ben nog niet aan warmers toe dus blijf lekker top straat rubber rijden. Nu set corsa 2 proberen zie wel. Vind het mooi banden. Niet jezelf zo opfokken dat je direct slicks moet rijden. Genoeg tojd voor. Setje rs10 is ook mooi spul en lekker goedkoop
 
Hoewel het altijd gissen is met een zee aan verschillende factoren toch een slijtage vraag:

Aan de rechter kant van de band is een trede en een vreetspoor ontstaan. Ik ben zelf wat zwaarder 98KG met pak en heb hyperpro progressieve veren. Demping is standaard. Voor afgelopen seizoen de olie verwisseld en achter naar mijn weten nog nooit. De motor is een CBR600FS 2001. Ik rij redelijk consistent nu 2:00 op Assen, waar de fotos ook zijn genomen. Ik heb al rijdend het gevoel alsof de motor aardig gaat zitten bij het omgooien en oppakken van het gas. Ik heb goed bandendruk in de gaten gehouden en had niet het idee dat het een hot tear is door het gebrek aan opgehoopt vloeibaar rubber. Cold tear leek me een optie maar ik neig eerder naar te weinig demping achter of een te zachte veer achter. Iemand die hier wat nuttigs over kan zeggen?
De band is een Pirelli Rosso Corsa (1ste Gen.)

33700739_10215734455696473_1840086915865378816_n.jpg

33579824_10215734455576470_1559434240708313088_n.jpg

33727707_10215734455616471_8103842541469696000_n.jpg


Bandje heeft het 3 circuitdagen volgehouden, tot die op het vreetspoor op de indicator zat. Laatste dagje was al kantje boord. Geen gripverlies of instabiliteit ervaren verder.

Dit was begin Mei met een temperatuur van 16 graden, baan temp onbekend, veel wind.
 
Hoewel het altijd gissen is met een zee aan verschillende factoren toch een slijtage vraag:

Aan de rechter kant van de band is een trede en een vreetspoor ontstaan. Ik ben zelf wat zwaarder 98KG met pak en heb hyperpro progressieve veren. Demping is standaard. Voor afgelopen seizoen de olie verwisseld en achter naar mijn weten nog nooit. De motor is een CBR600FS 2001. Ik rij redelijk consistent nu 2:00 op Assen, waar de fotos ook zijn genomen. Ik heb al rijdend het gevoel alsof de motor aardig gaat zitten bij het omgooien en oppakken van het gas. Ik heb goed bandendruk in de gaten gehouden en had niet het idee dat het een hot tear is door het gebrek aan opgehoopt vloeibaar rubber. Cold tear leek me een optie maar ik neig eerder naar te weinig demping achter of een te zachte veer achter. Iemand die hier wat nuttigs over kan zeggen?
De band is een Pirelli Rosso Corsa (1ste Gen.)

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Bandje heeft het 3 circuitdagen volgehouden, tot die op het vreetspoor op de indicator zat. Laatste dagje was al kantje boord. Geen gripverlies of instabiliteit ervaren verder.

Dit was begin Mei met een temperatuur van 16 graden, baan temp onbekend, veel wind.
Lijkt op cold tire idd. Ik zou echt je motor voorzien van veren die jouw gewicht kunnen dragen. Dus voor en achter in combinatie met een vering revisie. Dan kan je veiliger nog wat van je tijd afrijden en de slijtage is daarna meestal ook minder aan de banden. Succes!
 
Mijn ervaring met cold tear is dat de vreetplek een stuk breder is. En dat het in mindere mate ook aan de andere kant vd band zichtbaar is. Die komt immers ook niet goed op temperatuur dan. Bij jouw bandje is links keurig.

Zal ongetwijfeld een combinatie van factoren zijn die jouw spoortje veroorzaken. 1 daarvan is ook de puntbelasting. Het moment van hellingshoek waarbij je het gas comfortabel helemaal opendraaid. En de meeste bochten op assen gaan nou eenmaal naar rechts.

Persoonlijk zou ik me niet te druk maken. Na 3 dagen dit slijtbeeld is niet verkeerd. Je zit waarschijnlijk op het niveau waarbij je al aardig hard begint te gaan, maar nog niet soepel genoeg/vroeg genoeg op het gas.

Veren aan passen op rijdersgewicht kan er voor zorgen dat je veering in een optimaal werking gebied functioneert. Maar je rijstijl heeft hier ook een grote invloed op. In het boek de chrono liegt niet wordt vermeld dat het kawa endurance fabriek team 20% slappere voor veren steekt tov de standaard oem veren.

Ik zou het advies van Ferry ten harte nemen overigens, hij weet absoluut waar hij over praat. Bovenstaande zijn mijn persoonlijke ervaringen.

Succes!
 
Maar je rijstijl heeft hier ook een grote invloed op.


Mijn banden slijten ook zo , vanwege de rijstijl *D Lig er ook niet echt waker ervan anders gaan ze ook te lang mee. :P

Daarnaast zijn hyperpro progressieve veren niet altijd de juiste keuze voor op een circuit ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties! Qua rijstijl is altijd wel wat te winnen knderdaad:) qua vering revisie denk ik dat ik eerder dan een andere motor koop dan deze nog verder ombouw. Hij fungeert nu ook als zowel straat als circuit fiets dus ik kijk het nog ff aan. 4 juni maar weer eens kijken of ik iets harder kan met de nieuwe bandjes;)
 
Laatst bewerkt:
Dag iedereen, zijn er mensen die ervaring hebben met de continental roadattack 2 evo's op het circuit? Of eventuele andere tips qua bandjes voor de snelle beginner, kreeg bij een motorzaak de volgende offerte:
Michelin power cup evo €398.-
Continental roadattack 2 evo €337.-
Metzeler racetec rr €480.-
Zijn de bandenprijzen vergelijkbaar op het circuit zelf? Of is het daar aanzienlijk duurder?
 
Of eventuele andere tips qua bandjes voor de snelle beginner....

Koop gewoon nette 2e hands Pirelli Supercorsa's of Metzeler Racetech profiel bandjes. worden genoeg aangeboden. DOT code tot maximaal xx15 (week xx uit 2015) en dan moet het nog prima gaan.
Een nette set kost je misschien 75 euro en gaan dan nog best wel even mee (afhankelijk hoe goed ze nog zijn). Op laten leggen op het circuit voor een 10tje per wiel en klaar.
Deze banden kunnen nog prima zonder bandenwarmers gereden worden (wel een goeie ronde opwarmen) en geven het beste gripniveau dat je kan krijgen.
My50Cnts
 
Hier ook een vraag over banden *D Wie van jullie heeft ervaring met bridgestone V02 120 soft en 200 medium?

Afgelopen maandag op zandvoort wat vreemd gedrag gehad met voornamelijk mn achterband. Begon erg te glijden en een vreetspoor wat leek op cold tear, terwijl de band 1 circuitdag oud was en naar mijn idee warm genoeg. Misschien was de bandenspanning niet goed, dus ben ik benieuwd naar ervaringen van hier.

De waarden vanuit Bridgestone: Voorband 1,8 - 1,9 bar (koud) Achterband 1,4 - 1,5 bar (koud), heb ik mee gereden.

Alvast bedankt.
 
Een vriend van mij zweert bij die banden, maar hij rijdt wel met 1.8 bar warm achter. Hij heeft ook nooit last van vreet sporen, wat is de spanning na een sessie rijden?
 
Dag iedereen, zijn er mensen die ervaring hebben met de continental roadattack 2 evo's op het circuit? Of eventuele andere tips qua bandjes voor de snelle beginner, kreeg bij een motorzaak de volgende offerte:
Michelin power cup evo €398.-
Continental roadattack 2 evo €337.-
Metzeler racetec rr €480.-
Zijn de bandenprijzen vergelijkbaar op het circuit zelf? Of is het daar aanzienlijk duurder?
Weet je zeker dat het de RoadAttacks waren, en niet de SportAttack of RaceAttack? Want anders slaat het vergelijken van die 3 banden helemaal nergens op....
 
Hier ook een vraag over banden *D Wie van jullie heeft ervaring met bridgestone V02 120 soft en 200 medium?

Afgelopen maandag op zandvoort wat vreemd gedrag gehad met voornamelijk mn achterband. Begon erg te glijden en een vreetspoor wat leek op cold tear, terwijl de band 1 circuitdag oud was en naar mijn idee warm genoeg. Misschien was de bandenspanning niet goed, dus ben ik benieuwd naar ervaringen van hier.

De waarden vanuit Bridgestone: Voorband 1,8 - 1,9 bar (koud) Achterband 1,4 - 1,5 bar (koud), heb ik mee gereden.

Alvast bedankt.

Wij rijden met een hele groep met deze banden, zijn super!
In de warmers -> voor 2.3 warm en achter 1.6-1.8 warm afhankelijk van baantemperatuur
 
Terug
Bovenaan Onderaan