Circuitbanden-Topic

Dank voor de reacties alvast !

@ Downsider, Ik had mij over de bandenspanning laten informeren door iemand op het paddock welke daar aanwezig was om banden te wisselen etc. Tevens had ik deze bandenspanning ook van iemand gehoord wie les geeft op het circuit. Zodoende rijd ik altijd met die spanning. Zou 0.1 bar verschil met mijn (volgens mij nog langzame) ronde tijden het verschil maken ?

@ WillenVonGrumble, dank voor de suggesties, deze zal ik zeker in overweging nemen als opvolger. Zoals Downsider ook aangaf had juist ook een hoop positieve dingen gelezen op google alvorens ik voor deze (goed betaalbare) banden had gekozen.

Wat ik inderdaad was vergeten te vermelden is dat de Blade een straatfiets is en ik er zo nu en dan nog eens rondje mee rijd op straat (wat sinds het circuit rijden beduidend minder is geworden ;-)

@ Lennart0r, Het probleem dat de motor een stap op zij zette gebeurde inderdaad beide keren tijdens het uit accelereren van de bocht waarbij de bocht echt haaks was. En de keer dat ik die slide maakte gebeurde was bij een meer vloeiende korte bocht ook bij het uit-accelereer punt. Waarbij ik voor mijn gevoel alle keren echt niet lomp op het gas ging. Daarom kon ik die slide ook stoppen, anders was ik er geheid van af gevlogen.
 
2 seconden op een rondetijd van, wat precies?

Vrij vlot, ik kan 'm niet bijhouden iig, 1:51 op Assen met de SC2s onder een S1000. Ik moet wel zeggen dat we nooit met een compk voorband hebben gereden gezien de SC1/2 voor lang genoeg mee gaat, dus hoe compk voor/achter zich gedraagd op het circuit; geen idee.
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond, ik heb een vraag hopelijk ben hiermee op de goede locatie.

Ik heb Bridgestone BT016 Pro banden (nieuw gekocht een paar maanden geleden met een recente dot code).

Daarmee rijd ik op een Honda cbr1000rr fireblade uit 2004 met 1 tand kleiner op het voortandwiel.

De bandenspanning zet ik altijd op 2.1 voor en 1.9 achter koud gemeten voor aanvang van de eerste sessie. Tevens gebruik ik geen bandenwarmers.

Dit jaar ben ik begonnen met vrij rijden op het circuit, (vorig jaar begonnen op circuit met les).

Waar ik mee zit is dat ik nu al 3 "behoorlijke" momenten heb gehad (in mijn ogen dan) waarvan ik mij af vraag of dit mijn eigen fout is of dat het tijd word voor ander type banden.

Op Assen Strubben uit zette de motor een keer een stap op zij. Daar reed ik toen 2:06.
Op Mettet had ik een serieuze slide de derde bocht naar links, toen liet ik gas los en vloog een stuk van het zadel af. Tevens had ik een paar sessies daarna de laatste bocht voor start finish dat de motor een stap op zij zette. Daar reed ik toen 1:19.

Bovenstaande resulteerde er (op Mettet) in dat ik dus minder hard de korte bochten durfde te nemen, en veel later durfde uit te accelereren en ik dus best veel tijd verloor.

Ik ben beginnend en probeer er achter te komen wat het probleem is.

Iemand enig idee of ik het in de banden moet zoeken of is het puur mijn rijstijl of misschien een combi.

Alvast bedankt.
Dit zijn straatbanden waar ik zelf al niet zo gek op ben. Vond ze weinig grip geven, vooral koud.

Ik denk dat je inmiddels de banden gaat "overrijden". De banden zijn prima voor de eerste stappen op het circuit maar als je vrij gaat rijden en je gaat focussen op tijden dan ga je meer ( te veel) van de banden vragen. 2.06 zou nog wel moeten kunnen, maar ga je richting de 2.00 zal je wat meer race georiënteerd rubber nodig hebben. Hier liep ik zelf tegenaan met Bridgestone's S21 (2.03 Assen, 2.08 CPZ) op een '03 ZX6, toen ik er bijna over de voorkant vanaf ging.

Zou met deze tijden niet gelijk SC racebanden steken, maar denk bijv aan de nieuwe Rosso Corsa. Dat is echt een heel stuk beter (nieuwer ook) dan de 016's en kun je zeker tot 1.55 (of zelfs 1.50) mee rijden.
 
Vrij vlot, ik kan 'm niet bijhouden iig, 1:51 op Assen met de SC2s onder een S1000. Ik moet wel zeggen dat we nooit met een compk voorband hebben gereden gezien de SC1/2 voor lang genoeg mee gaat, dus hoe compk voor/achter zich gedraagd op het circuit; geen idee.
Thanks voor de aanvulling. Dan kom ik met mijn rondetijden van rond de 2 minuten dus voorlopig nog niet in de problemen, ruimte zat voor verbetering!

Ik ga de CompK's volgende week vrijdag uitproberen op Mettet en zal m'n ervaringen wel delen hier. Het valt me op dat er nog vrij weinig "first hand experiences" met de CompK's op internet rondzwerven.
 
Je rijdt nou eenmaal 1000cc... ik zou het eerder bij je rijstijl en evt afstelling zoeken. Niemand kan jou precies zeggen waar de limiet van de banden ligt, het smeren waar velen over beginnen is simpelweg omdat de band te warm wordt. S21 kan prima onder de 2 minuten. Maar goed met 2:20 op assen kan je op edit: ookpleuren.

Heb je er ook beelden van?
 
Laatst bewerkt:
Je rijdt nou eenmaal 1000cc... ik zou het eerder bij je rijstijl en evt afstelling zoeken. Niemand kan jou precies zeggen waar de limiet van de banden ligt, het smeren waar velen over beginnen is simpelweg omdat de band te warm wordt. S21 kan prima onder de 2 minuten. Maar goed met 2:20 op assen kan je op pleuren.

Heb je er ook beelden van?


De S21 is dan ook een betere band als wat de 016 is.

De eerste S20 waren toppers terwijl de tweede genenatie S20 klote waren ;)

En idd bij een 1000 cc de motor wat rechterop zetten voordat je op het gas gaat.
 
Laatst bewerkt:
Oke, dus toch kijken voor andere bandjes bridgestone r10, dunlop gp212, pirelli rosso corsa en wellicht rijstijl proberen aan te passen door eerder recht op te zetten.

Dank voor de info allemaal !

Gr Sander
 
Thanks voor de aanvulling. Dan kom ik met mijn rondetijden van rond de 2 minuten dus voorlopig nog niet in de problemen, ruimte zat voor verbetering!

Ik ga de CompK's volgende week vrijdag uitproberen op Mettet en zal m'n ervaringen wel delen hier. Het valt me op dat er nog vrij weinig "first hand experiences" met de CompK's op internet rondzwerven.

Ik rijd er ook al een tijdje mee, ik rijd wat rustiger en rijd ook rond de 2 minuten op Assen, hebben daarvoor behoorlijk veel marge. Met mijn tempo kan ik er ±6 dagen mee rijden. Ze doen het qua slijtage bij mij altijd heel goed, maar ik rijd ook redelijk vloeiend. ik heb nooit rare slijtage gehad, zelfs niet toen mijn schokbreker lek ging en ik geen demping meer had :X. Volgens mij bij mijn broertje ook relatief weinig, op een band na die een lek ventiel niet overleefde. SC's zijn wat dat betreft wat gevoeliger qua temperatuur/vering/druk.
 
de metzler racetec band in k2 is ook een goede band om te gebruiken op het circuit.
tevens zou je toch even wat moeten investeren in bandenwarmers, dan kan je de druk beter meten
en heb je ook meteen goede grip bij het begin. warm moet je dan 1.9 achter en 2.1 voor rijden

mocht je vaker gaan circuitrijden en ook sneller willen worden moet je ook eens een cursus doen, waarschijnlijk is er nog wel wat aan je techniek te doen :]


:W de rijdende chicane 8-)
 
Ik ben, in verband met de kosten, weer overgestapt van Pirelli naar Bridgestone. De slijtage van de Bridgestone V02 gaat veel langzamer dan met de Pirelli. Ze zijn dus goedkoper, en gaan langer mee.
Bij een rondje van rond de 2:00 op Zandvoort is er weinig verschil te merken, maar toen ik harder ging rijden merkte ik chatter aan de achterzijde in de neutrale fase van de bocht, net voor de apex. Dit komt door het hardere karkas van de Bridgestone. Hier moet de demping dus wat minder worden gezet.
Voor de rest ging 1:55 prima op Zandvoort. Meer dan voldoende grip om nog harder te gaan.

BTW: Michael v/d Mark doet het er momenteel ook goed op, op Suzuka.
 
Rij al een aantal jaren met de Bridgestone’s op m’n 600.
Super fijne banden voor een nette prijs.
Pirelli & Co zijn gewoon stervens duur en zijn in mijn ogen helemaal niet beter voor de gemiddelde circuitrijder.

Druijff reed een tijdje geleden ook voorin in de SuperCup 1000 op Bridgestone. Geeft wel aan dat dit gewoon erg goede banden zijn voor relatief weinig geld.
 
Laatst bewerkt:
Rij al een aantal jaren met de Bridgestone’s op m’n 600.
Super fijne banden voor een nette prijs.
Pirelli & Co zijn gewoon stervens duur en zijn in mijn ogen helemaal niet beter voor de gemiddelde circuitrijder.

Druijff reed een tijdje geleden ook voorin in de SuperCup 1000 op Bridgestone. Geeft wel aan dat dit gewoon erg goede banden zijn voor relatief weinig geld.


Welke Bridgestone , de staat versie :+
 
Wat denk jezelf....?
V01 achter en V02 voor (slicks dus) allebei in Soft-compound en goed genoeg voor rondjes onder 1:50 op Assen.
 
Iemand al ervaring met de dunlop TT's?
Met/zonder wamers
Slijtage
Grip
Etc

Er staat een test in de laatste Motoplus, daar verkiezen ze de Rosso Corsa 2 boven de Sportsmart TT voor circuitgebruik (TT was nummer 1 voor straatgebruik). Ik weet wel dat de Pirelli veel grover aftekent aan de buitenste compound, bovendien is het profiel minder diep, dus ik vermoed dat die minder lang meegaat.

Ik zag dat veel motoren van de rijders van de organisatie trackdays.be op deze banden staan. Zij hebben er waarschijnlijk veel ervaring mee.

Ik heb er zelf mee op straat gereden en twee keer op Zandvoort zonder bandenwarmers, maar niet zo snel: snelste ronde 2:10. Banden geven mij heel veel feedback (en dus vertrouwen) en geven goede onschuldige waarschuwingen als je de grenzen benadert. Op warme baan in de middagsessies begint de achterband na meerdere snelle rondes wat warm te worden en gaat de achterkant wat bewegen als je te hard op het gas gaat bij het uitaccelereren. Lagere bandendruk (achter tot 1,7 koud) werkt in dat geval, maar dat voelt heel anders bij het warmrijden.

Slijtage is OK: mooie fijne ribbeltjes, geen grove groeven. Het profiel vanaf nieuw is erg diep dus gaat hopelijk lang mee.

Voor "sportief" straatgebruik zet je ze op een hogere druk en dat rijdt echt prima met heel veel vertrouwen. Stuurkarakter is wat anders dan ik gewend ben van Rosso 3s op een andere motor. Er is iets meer druk nodig om hem van rechtop in hellingshoek te krijgen maar daarna laat ie zich vrij licht "doorduwen" naar meer hellingshoek. Bij de Rosso 3 is dat voor mijn gevoel juist andersom maar dat is op een volledig andere motor dus niet zonder meer te vergelijken.
 
Iemand hier ervaring met slicks om draaien? Er staat een draairichting op maar ik heb 2 stuks die links nieuw zijn en rechts op. Snap dat het niet de bedoeling is maar hoorde vandaag een wedstrijd rijder in zolder vertellen dat ie dat gewoon deed
 
Terug
Bovenaan Onderaan