Circuitbanden-Topic

Iemand hier ervaring met slicks om draaien? Er staat een draairichting op maar ik heb 2 stuks die links nieuw zijn en rechts op. Snap dat het niet de bedoeling is maar hoorde vandaag een wedstrijd rijder in zolder vertellen dat ie dat gewoon deed
Als ze "op" zijn, ben je imo te laat.

Als ze op binnen te raken aan 1 kant, is dat een prima moment om ze te draaien..............niet later.
 
Heeft iemand ervaring met omdraaien van power cup evo's? Met supercorsa's ging dat prima, maar ik begrijp dat het aann het karkas van de band ligt of je de boel om kan draaien.
 
Als het omdraaien van banden je geen grip problemen geeft, benut je niet de voordelen van een circuitband. Los van het feit of dit technisch mogelijk is.

Ik bedoel hiermee dat een deels versleten zijde van een circuitband niet goed op temperatuur zal komen wanneer deze ingezet wordt op de kant waar de minste bochten zijn. Hierdoor is de grip aanmerkelijk minder goed. Als je dit verschil niet merkbaar is, kan je beter op sportief straatrubber rijden. Dit is goedkoper, slijtvaster en minder gevoelig om temperatuur in de band te rijden.
 
daarom draai ik mijn band na 1 circuitdag al om , links slijt minder op assen dan rechts dus zo heb ik 2 dagen een goede rechter en linker kant en kan ik er zelf nog een halve dag op trainen …. dan vind ik het leuk geweest en gaat hij eronder uit ondanks dat je dan nog indicatoren ziet soms
 
Als het omdraaien van banden je geen grip problemen geeft, benut je niet de voordelen van een circuitband. Los van het feit of dit technisch mogelijk is.

Ik bedoel hiermee dat een deels versleten zijde van een circuitband niet goed op temperatuur zal komen wanneer deze ingezet wordt op de kant waar de minste bochten zijn. Hierdoor is de grip aanmerkelijk minder goed. Als je dit verschil niet merkbaar is, kan je beter op sportief straatrubber rijden. Dit is goedkoper, slijtvaster en minder gevoelig om temperatuur in de band te rijden.

Met alle respect, deze reactie begrijp ik niet veel van. Bij mij komt links echt wel op temperatuur op Assen. Feit is dat na 2 dagen Assen bij mij de rechterkant bijna op is en daardoor geeft dat gripverlies op rechts waar ik niet zo blij mee ben. Als ik vervolgens op diezelfde band een daagje Mettet rijdt gaat dat prima, natuurlijk weet ik dat mijn rechterkant slecht is en houdt ik daar rekening mee. Op Mettet kost dat veel minder tijd aangezien het een links georienteerd circuit is. Circuitrijden is al duur zat en soms een daagje geen PR draaien omdat mijn band wat minder is op rechts kan ik wel mee leven (dan concentreer ik wel op andere verbeterpunten)

Dat opeens doordat rechts slecht is ik die kant niet opwarm en daardoor levensgevaarlijk gripverlies heeft heb ik nog niet gemerkt.

Mijn vraag was specifiek gericht op het karkas van een michelin power cup evo en de vraag of ik die zonder problemen om kan draaien om bijvoorbeeld na 1 dag Assen de boel om te draaien om de band egaal af te slijten.

Gr. Michel
 
Als het omdraaien van banden je geen grip problemen geeft, benut je niet de voordelen van een circuitband. Los van het feit of dit technisch mogelijk is.

Ik bedoel hiermee dat een deels versleten zijde van een circuitband niet goed op temperatuur zal komen wanneer deze ingezet wordt op de kant waar de minste bochten zijn. Hierdoor is de grip aanmerkelijk minder goed. Als je dit verschil niet merkbaar is, kan je beter op sportief straatrubber rijden. Dit is goedkoper, slijtvaster en minder gevoelig om temperatuur in de band te rijden.

Als je de tijden van ene mvdm op straatbanden vergelijkt met wat de meesten hier doen op circuitbanden kun je wel stellen dat niemand hier de voordelen van zijn circuitband benut :+
 
Met alle respect, deze reactie begrijp ik niet veel van. Bij mij komt links echt wel op temperatuur op Assen. Feit is dat na 2 dagen Assen bij mij de rechterkant bijna op is en daardoor geeft dat gripverlies op rechts waar ik niet zo blij mee ben. Als ik vervolgens op diezelfde band een daagje Mettet rijdt gaat dat prima, natuurlijk weet ik dat mijn rechterkant slecht is en houdt ik daar rekening mee. Op Mettet kost dat veel minder tijd aangezien het een links georienteerd circuit is. Circuitrijden is al duur zat en soms een daagje geen PR draaien omdat mijn band wat minder is op rechts kan ik wel mee leven (dan concentreer ik wel op andere verbeterpunten)

Dat opeens doordat rechts slecht is ik die kant niet opwarm en daardoor levensgevaarlijk gripverlies heeft heb ik nog niet gemerkt.

Mijn vraag was specifiek gericht op het karkas van een michelin power cup evo en de vraag of ik die zonder problemen om kan draaien om bijvoorbeeld na 1 dag Assen de boel om te draaien om de band egaal af te slijten.

Gr. Michel

Misschien hebben we verschillende ideeën over de invulling van een circuitdag. Ik vind banden 1 vd meest belangrijke aspecten die mij vertrouwen geven om soepel te rijden.

Ik hoop dat je je antwoord op het draaien vd evo's krijgt. Keep the sunny side up :t
 
@Thijzel,

Op zich ben ik het wel met je eens hoor en dat is meteen de reden dat ik normaal gewoon mijn circuitbandjes nieuw koop. Maar sinds ik steeds sneller rond ga (relatief dan) en de factor banden een steeds duurdere rol gaat spelen denk ik nog wel eens na voordat ik weer 169 euro aftik voor mijn bandje. Zeker Mettet is een circuit waar ik zo vaak gereden heb dat een keertje "om de banden heen" rijden voor mij geen probleem is. Straatbanden achter zijn overigens ook geen probleem voor mij, maar supercorsa SP's zijn ook gewoon te snel op voor mij. Juist daarom ben ik power cup evo's gaan rijden omdat die maar 1 compound hebben en een beetje tussen straatrubber en echte compound banden in zitten zodat je zr minder snel kapot rijdt.

Verder kunnen we bijna allemaal zeggen dat we geen circuitbanden nodig hebben als we onszelf vergelijken met VDM. Maar ik weet hoeveel ik laat liggen met remmen en qua bochtensnelheid en vraag me af in hoeverre we op basis van onze laptimes kunnen concluderen in hoeverre we de limiet bereiken van onze achterbanden??? Als je met 2 minuut rond je SC2 laat sliden op Assen omdat je te vroeg remt en te traag door de bocht gaat, maar wel goed op het gas gaat. Dan kan je niet per definitie zeggen dat je net zo goed op een straatband kan rijden toch?

Dank voor de reactie trouwens ;-)

Gr. Michel
 
Vorige week op mettet ging iemand over het voorwiel onderuit op pirelli rosso's 3.
Was toch blij dat ik er een supercorsa onder had liggen en alles wel heel naar huis kon brengen :)

Ps. Ik rij geen deuk in een pakje boter kwa tijden..
 
de eerste rechte na 6 linkse bochten en dan teveel van je rechtse kant vragen. Spreek helaas uit ervaring 🙄 ook iets te enthousiast erin gevlogen en over het voorwiel eraf
 
Als het die bocht is op Mettet moet je maar blij zijn dat je voorwiel is gaan glijden ipv dikke vette highsider.

Alhoewel je daar flink je best moet doen om zo hard door die linker ervoor te gaan om te snel door die rechter te knallen....
 
de eerste rechte na 6 linkse bochten en dan teveel van je rechtse kant vragen. Spreek helaas uit ervaring 🙄 ook iets te enthousiast erin gevlogen en over het voorwiel eraf


Een kennis van mij legde pas uit dat vele hun voorkant te hard hebben staan.Lekker racen op het circuit dus hups strakker die voorkant lekker stabiel sturen.Nadeel is dat je voorzijde dus band kan wegstuiteren en dan heb je eventjes geen asfalt contact en geen grip meer.

Heb de mijne voor meteen wat losser gezet :+
 
Laatst bewerkt:
Vorige week op mettet ging iemand over het voorwiel onderuit op pirelli rosso's 3.
Was toch blij dat ik er een supercorsa onder had liggen en alles wel heel naar huis kon brengen :)

Ps. Ik rij geen deuk in een pakje boter kwa tijden..
Maar lag het dan aan de band of aan de rijder?
 
Een kennis van mij legde pas uit dat vele hun voorkant te hard hebben staan.Lekker racen op het circuit dus hups strakker die voorkant lekker stabiel sturen.Nadeel is dat je voorzijde dus band kan wegstuiteren en dan heb je eventjes geen asfalt contact en geen grip meer.

Heb de mijne voor meteen wat losser gezet :+

Ik hoop dat jij je vering aanpast naar de omstandigheden en niet gewoon zomaar omdat iemand zegt dat de meesten hem te hard hebben. Te zacht kan je evengoed op je muil gaan.
 
Iemand al ervaring met de dunlop TT's?
Met/zonder wamers
Slijtage
Grip
Etc

In de laatste Kicxstart hingen ze aan een Super Duke R en is er een 1'59.179 mee gereden op Zandvoort, potentie genoeg dus gezien het feit dat deze in de regen ook bruikbaar zou moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
@Thijzel,

Op zich ben ik het wel met je eens hoor en dat is meteen de reden dat ik normaal gewoon mijn circuitbandjes nieuw koop. Maar sinds ik steeds sneller rond ga (relatief dan) en de factor banden een steeds duurdere rol gaat spelen denk ik nog wel eens na voordat ik weer 169 euro aftik voor mijn bandje. Zeker Mettet is een circuit waar ik zo vaak gereden heb dat een keertje "om de banden heen" rijden voor mij geen probleem is. Straatbanden achter zijn overigens ook geen probleem voor mij, maar supercorsa SP's zijn ook gewoon te snel op voor mij. Juist daarom ben ik power cup evo's gaan rijden omdat die maar 1 compound hebben en een beetje tussen straatrubber en echte compound banden in zitten zodat je zr minder snel kapot rijdt.

Verder kunnen we bijna allemaal zeggen dat we geen circuitbanden nodig hebben als we onszelf vergelijken met VDM. Maar ik weet hoeveel ik laat liggen met remmen en qua bochtensnelheid en vraag me af in hoeverre we op basis van onze laptimes kunnen concluderen in hoeverre we de limiet bereiken van onze achterbanden??? Als je met 2 minuut rond je SC2 laat sliden op Assen omdat je te vroeg remt en te traag door de bocht gaat, maar wel goed op het gas gaat. Dan kan je niet per definitie zeggen dat je net zo goed op een straatband kan rijden toch?

Dank voor de reactie trouwens ;-)

Gr. Michel

Hoe snel ga je op Assen rond? En waarmee rijdt je?
2 dagen met een band is namelijk wel erg kort, en doet mij denken aan onjuiste vering of verkeerde luchtdruk?
 
Hoi,

Ik rij op een Ducati 749 en ben ook geen snelheidswonder met 2"04. De vorige keer had ik inderdaad ook een cold tear waardoor het slijtagebeeld op dag 1 al werdt verpest.

Dag 2 is de band wel iets bijgetrokken, maar op de plek van het vreetspoor is dan het kwaad al geschied en hang je effectief in duikersloot op een vreetspoor tijdens volle acceleratie.

Toen had omdraaien geholpen denk ik. De dag mettet erna gaf een heel mooi slijtagepatroon, maar de vorm was er toen al uit.

En de laastste tijd heb ik ook wat lopen kloten met mijn vering om de slijtage onder controle te krijgen.

Op 6 aug weer een vers bandje op Assen en dan heb ik goede hoop dat het beter gaat.
 
wat zijn de voordelen en nadelen van 180-55 en 180-60 ?

Dat vraag ik me ook af,180-55 is.qua slicks, aan het "uitsterven" :? 180-60 wordt/is de norm
Mijn daytona 675 staat al flink op de neus,met een 180-60 nog meer,theoretich nog makkelijker/sneller bochten insturen.(maar doet ie met een 55 ook goed)
108 versus 99 mm, 60 = 9 mm hoger
 
Laatst bewerkt:
Voor de mensen die hier hun eigen banden erop draaien, welk gereedschap gebruiken jullie? Ik zoek een betaalbaar setje die ook niet te veel ruimte in neemt. Die setjes van Datona lijkt me, als ik het plaatje bekijk, al vrij matig werken, maar misschien zie ik het verkeerd.
 
Voor de mensen die hier hun eigen banden erop draaien, welk gereedschap gebruiken jullie? Ik zoek een betaalbaar setje die ook niet te veel ruimte in neemt. Die setjes van Datona lijkt me, als ik het plaatje bekijk, al vrij matig werken, maar misschien zie ik het verkeerd.

Die bij mijn baas :+ groot voordeel van in een zaak werken :')
 
Voor de mensen die hier hun eigen banden erop draaien, welk gereedschap gebruiken jullie? Ik zoek een betaalbaar setje die ook niet te veel ruimte in neemt. Die setjes van Datona lijkt me, als ik het plaatje bekijk, al vrij matig werken, maar misschien zie ik het verkeerd.


.: OLMAXMOTORS :. reifenmontiergerät , motorrad , reifenmontage , tire changer , tyre changer , motorcycle , motorcycles , wheel balancer , auswuchtgerät , auswuchtbock , lukas werner , Łukasz werner , manual , portable , ręczna , mobilna , montażownica ogumienia motocyklowego , wyważarka statyczna , montaż opon motocyklowych

topding en netjes gemaakt. :t
Er zijn meerdere aanbieders en zijn allemaal in grote lijnen hetzelfde.

Slicks gaan er makkelijker om dan houten toerbanden, maar even oefenen en je hebt ze er zo om zitten zonder beschadigingen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan