Circuitbanden-Topic

+1

De SC1 is een goede voorband en kan je tot 2.5 warm in de bandenspanning gaan om meer stabiliteit te geven bij aanremmen. De grip haalt de band voornamelijk uit de compound en is de SC1 de juiste keuze bij lagere temperaturen. Bij hogere asfalt temperaturen kan je wat lager gaan met de bandenspanning. De laatste SC1 voorbanden zijn alround met een breed temperatuurvenster.

Mijn keuze zou bij Pirelli SC1 voor en SC2 achter zijn. (profiel en slick)
Ik heb afgelopen met de compounds precies andersom gereden, SC2 voor en SC1 achter.....
En ik moet zeggen, dat beviel goed, beter dan ik verwacht had.
De SC1 bleef ook verbazingwekkend netjes.
 
Ik heb afgelopen met de compounds precies andersom gereden, SC2 voor en SC1 achter.....
En ik moet zeggen, dat beviel goed, beter dan ik verwacht had.
De SC1 bleef ook verbazingwekkend netjes.

Goed om te horen. Hoeveel sessies rijd je met een SC1? Met een 1000 blijft een SC1 achter niet lang heel.
 
Goed ik zie door de rubberbomen de banden niet meer... of net andersom? :P

Even ter info:
Ik rij met een GSX-R750 circuitfiets uit 2004, op Assen heb ik dit jaar rond de 2.06.9 gereden en op Zandvoort staat mijn snelste tijd nu rond de 2.08.2. Dat was nog met mijn weg 750 k4 op Power Pure, geen aangepaste vering, alle lampen, spiegels en al er nog op.

Ik rij geen races alleen losse circuitdagen her en der.

Daarbij heb ik ook nog een set regenwielen. Dus ik zoek banden die het op een droge baan en licht vochtige baan goed zullen doen en voor de echte regen een set regenbandjes.



  1. Is het met dergelijke tijden een "echte circuitband" nuttig? Á la BT003R/SuperCorsa SC 1-2/Metzeler racetec k1-k2? (Vergelijkbare banden toch?)
  2. Of voldoet bv een BT003RacingStreet/Rosso Corsa/Racetec k3 of Sportec m3/m5 dan ook nog zat? (Vergelijkbare banden toch?)
  3. Welke banden (en compound combo's) zijn een goeie keuze of beter gezegd raden jullie aan. Persoonlijk neig ik wel wat naar de Bridgestone's aangezien ik vroegah op mijn ouwe Blade van '97 lekker op de BT002 heb gereden.
  4. En maakt het nog "veel" uit of ik een 180/190 regenband neem? Aangezien Pirelli alleen 190/60 heeft.
 
Laatst bewerkt:
SC1 voorband kan je gerust proberen! Zeker als de baantemp onder de 35 graden is. En dat is het meestal in Nederland.
SC2 achterband van 2012 gaat lang mee! Goede band!
Ik heb nog een paar SC2 200/60 Superbike slicks over. 150,- per stuk. Alleen ophalen.

Toevoeging: Lees nu dat Roel de SC1 alleen voor echt sneller rijders adviseert. Waarom Roel? Ik adviseer ze juist ook voor rijders die geen top tijden rijden omdat deze groep rijders meer moeite heeft om temperatuur in de voorband te krijgen. De SC1 vervormt meer dus betere opwarming.

Mijn rondetijden in een race zijn meest 1.49 en 1.48. Afgelopen jaar heb ik regelmatig SC1 geprobeerd, maar ik vond dat die te snel slijten en voor mij althans niet noemenswaardige gripvoordelen gaven. En de SC 1 achterband is gewoon na 1 race af en werden na 6 ronden al een stuk minder. Dus SC 1 is vor mij geen goed idee. En ik denk daarom voor langzame rijders dan ik ook niet. Das mijn conclusie maar echt veel verstand heb ik er ook niet van.
 
Mijn rondetijden in een race zijn meest 1.49 en 1.48. Afgelopen jaar heb ik regelmatig SC1 geprobeerd, maar ik vond dat die te snel slijten en voor mij althans niet noemenswaardige gripvoordelen gaven. En de SC 1 achterband is gewoon na 1 race af en werden na 6 ronden al een stuk minder. Dus SC 1 is vor mij geen goed idee. En ik denk daarom voor langzame rijders dan ik ook niet. Das mijn conclusie maar echt veel verstand heb ik er ook niet van.

Kleine toevoeging... ik race niet rij alleen circuitdagen voor de lol.
Maar ik zat dan ook te denken aan SC1 voor en SC2 achter.
 
Is het niet zo dat je vering, geometrie (rijhoogte, doorsteek vorkpoten, lengte en stugheid veren enz.) e.d. aan een band en de verdere rij omstandigheden moet worden aangepast? En als je de settings voor een bepaalde band voor mekaar hebt dan kunnen deze settings net zo goed voor geen meter werken voor een andere band?

Denk aan een bepaalde temperatuur wegdek en buitenlucht die meebepalen welke compound je moet monteren en bandenspanning vanuit de warmers gemeten en gelijk van de baan af gemeten spanning en temperatuur....daar kan je i.c.m.slijtpatroon van de band genoeg gegevens uithalen om te bepalen wat je zou moeten veranderen. Maar helaas heeft niet iedereen een hele crew met kennis enz. daarvan ter beschikking... -O-

Niet gek naar mijn idee dat een SC1 band snel op gaat als je niets veranderd t.o.v. alle settings die je hanteerde met andere banden...


Ik ben ook geen kenner of alwetende maar bovenstaand verhaal klinkt mij aannemelijk in de oren :+
 
je kan nog zulke goede banden kopen maar als je vering :r is gaan deze ook niet lang mee en is de grip ook om te ;(

@roy r , ik heb jaren met metzler gereden en ben daar altijd zeer over te spreken geweest met een setje slicks deed ik 5 dgn ( rsv mille R uit 2000) makkelijk
 
je kan nog zulke goede banden kopen maar als je vering :r is gaan deze ook niet lang mee en is de grip ook om te ;(

@roy r , ik heb jaren met metzler gereden en ben daar altijd zeer over te spreken geweest met een setje slicks deed ik 5 dgn ( rsv mille R uit 2000) makkelijk

Het gaat mij er meer om welke richting ik beter op kan gaan. Metzeler heeft ook tig types en compounds.
 
In de talent cup rijden ze verplicht met Corsa Rosso banden en snel ook.
Zag een jongen van zestien die even 1.46 klokt op Assen. :9

Dus ik ga dat maar eens proberen denk ik.
Moet op Zandvoort nog onder de 2 minuten rijden.
Eerst in januari trainen op Cartagena. :Y (win er zo makkelijk 5-10 seconden :Y )
 
Laatst bewerkt:
In de talent cup rijden ze verplicht met Corsa Rosso banden en snel ook.
Zag een jongen van zestien die even 1.46 klokt op Assen. :9

Dus ik ga dat maar eens proberen denk ik.
Moet op Zandvoort nog onder de 2 minuten rijden.
Eerst in januari trainen op Cartagena. :Y (win er zo makkelijk 5-10 seconden :Y )

Ik mis op Assen nog heel veel. Mijn tijd op CPZ is al wel redelijk voor mijn doen, Assen moet echt nog wat af.
 
Goed ik zie door de rubberbomen de banden niet meer... of net andersom? :P

Even ter info:
Ik rij met een GSX-R750 circuitfiets uit 2004, op Assen heb ik dit jaar rond de 2.06.9 gereden en op Zandvoort staat mijn snelste tijd nu rond de 2.08.2. Dat was nog met mijn weg 750 k4 op Power Pure, geen aangepaste vering, alle lampen, spiegels en al er nog op.

Ik rij geen races alleen losse circuitdagen her en der.

Daarbij heb ik ook nog een set regenwielen. Dus ik zoek banden die het op een droge baan en licht vochtige baan goed zullen doen en voor de echte regen een set regenbandjes.



  1. Is het met dergelijke tijden een "echte circuitband" nuttig? Á la BT003R/SuperCorsa SC 1-2/Metzeler racetec k1-k2? (Vergelijkbare banden toch?)
  2. Of voldoet bv een BT003RacingStreet/Rosso Corsa/Racetec k3 of Sportec m3/m5 dan ook nog zat? (Vergelijkbare banden toch?)
  3. Welke banden (en compound combo's) zijn een goeie keuze of beter gezegd raden jullie aan. Persoonlijk neig ik wel wat naar de Bridgestone's aangezien ik vroegah op mijn ouwe Blade van '97 lekker op de BT002 heb gereden.
  4. En maakt het nog "veel" uit of ik een 180/190 regenband neem? Aangezien Pirelli alleen 190/60 heeft.




Vrachtwagen banden, meer heb je niet nodig :+ :+
 
Een goede band in zo'n omstandigheden is de diablo rosso corsa. Hier kan je op Zolder met een zx10 1:46 mee draaien... .
 
Goed om te horen. Hoeveel sessies rijd je met een SC1? Met een 1000 blijft een SC1 achter niet lang heel.
Ik rij idd nog steeds met een 600, dus 180ers.
Rij er zelf ca. 1½ dag mee voordat ze de verkoop in gaan....... dan zien ze er nog netjes uit.

Ligt wel aan de temperatuur/welke baan etc., maar dit is de doorsnee.

Heb nu ook Metzlers en een paar 190ers om eens te proberen.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij idd nog steeds met een 600, dus 180ers.
Rij er zelf ca. 1½ dag mee voordat ze de verkoop in gaan....... dan zien ze er nog netjes uit.

Ligt wel aan de temperatuur/welke baan etc., maar dit is de doorsnee.

Heb nu ook Metzlers en een paar 190ers om eens te proberen.

De compound en het jaar maakt het verschil. Zo was de SC2 180/60 uit 2011 een slechte band en kon je beter de SC1 180/60 van 2011 gebruiken. De 180/55 2010 is goed voor circuitdagen met een lange levensduur.

Metzeler maakt goede banden. Ze gebruiken een ouder Pirelli karkas en bewezen goede compound, klaar. Zo is de 2012 190/60 K2 Metzeler slick bv de oude 190/60 Superbike slick van Pirelli met de nieuwste compound.

Ik zou de 190 banden maar verkopen, dat werkt niet op een 5.5 inch wiel. Wanneer je Pirelli/Metzeler rijdt, neem je een 180/55 of 180/60.

Dunlop maakt 190 banden voor een 5.5 inch wiel.
 
pff wel ambetant,als je denkt een goede band gevonden te hebben moet je nog afwachten of het een goed jaar zal zijn.
Ik dacht dat dat enkel maar bij wijn was slechte en goede jaren..
 
De compound en het jaar maakt het verschil. Zo was de SC2 180/60 uit 2011 een slechte band en kon je beter de SC1 180/60 van 2011 gebruiken. De 180/55 2010 is goed voor circuitdagen met een lange levensduur.

Metzeler maakt goede banden. Ze gebruiken een ouder Pirelli karkas en bewezen goede compound, klaar. Zo is de 2012 190/60 K2 Metzeler slick bv de oude 190/60 Superbike slick van Pirelli met de nieuwste compound.

Ik zou de 190 banden maar verkopen, dat werkt niet op een 5.5 inch wiel. Wanneer je Pirelli/Metzeler rijdt, neem je een 180/55 of 180/60.

Dunlop maakt 190 banden voor een 5.5 inch wiel.
Klopt, heb hier een SC1 liggen, waar het mooiste van de achterband is, wat me niet verbaasde.

Maar reed afgelopen keer met een SC1 die er nu onder ligt, op Zolder en de band bleef nog heel erg mooi, beter en mooier dan dat ik met een SC2 reed.........dus het zou idd aan het jaar kunnen liggen.

Maken ze geen 180/55ers meer? Ik kan blijkbaar alleen nog maar aan 180/60ers komen, tenminste met een recente dotcode.

En die 190 heb ik gebruikt overgenomen van een team die IRRC rijden met deze band op een 600.
Ik wil er eens mee rijden en kijken hoe dat gaat.......bevalt het niet, dan verkoop ik ze idd.
 
Laatst bewerkt:
+1

De SC1 is een goede voorband en kan je tot 2.5 warm in de bandenspanning gaan om meer stabiliteit te geven bij aanremmen. De grip haalt de band voornamelijk uit de compound en is de SC1 de juiste keuze bij lagere temperaturen. Bij hogere asfalt temperaturen kan je wat lager gaan met de bandenspanning. De laatste SC1 voorbanden zijn alround met een breed temperatuurvenster.

Mijn keuze zou bij Pirelli SC1 voor en SC2 achter zijn. (profiel en slick)
Klopt doe ik ook :)
SC1 voor en sc2 achter is een goede combi. Op Assen en zeker op Spa is de sc2 achterband net iets te hard naar mijn zin. Daardoor glijd hij te snel bij het insturen, afdraaien en bocht uitkomen. Oftewel mn Honda stuurt er te traag mee, veel beweging in bocht en niet hard genoeg de bocht uit kunnen acceleren.
Op Zandvoort is de SC2 voor en achter helemaal top. Doordat het asfalt ruw is voor de banden. Met de sc2 achter had ik daar wel genoeg grip en kon er 1:52,8 mee rijden dit jaar :)
 
Mijn rondetijden in een race zijn meest 1.49 en 1.48. Afgelopen jaar heb ik regelmatig SC1 geprobeerd, maar ik vond dat die te snel slijten en voor mij althans niet noemenswaardige gripvoordelen gaven. En de SC 1 achterband is gewoon na 1 race af en werden na 6 ronden al een stuk minder. Dus SC 1 is vor mij geen goed idee. En ik denk daarom voor langzame rijders dan ik ook niet. Das mijn conclusie maar echt veel verstand heb ik er ook niet van.
Verscheelt echt per motor en afstelling. Ik rij met een SC1 voorband een heel ONK weekend en als er daarna een trainingsdag is nog 4 - 5 sessies.
SC1 achter was afgelopen jaar erg zacht. (alleen op Spa was die perfect) Jammer dat er geen compound zat tussen de SC1 en SC2 achterband!! Behalve de speciale compounds die je echt nodig had op Assen om 14 rondes mee te kunnen doen.
 
ik hoor en lees eigenlijk alleen maar Pirelli metzler en brigestone . niemand die met michelin racet?

Ja ik! De verhalen die ik om me heen hoor over de michelin (in mijn geval de power cup of power one) zijn nogal wisselend. Ik vind ze echter top! Doe met een setje (tempo 1.52/1.54 op assen en 1.11/1.13 op mettet afgelopen jaar) ongeveer een dag of 3/4. Altijd met een a-compound voor en b-compound achter. Bandenspanning achter komt wel vrij precies, 1.6/1.7 warm. Enige nadeel (kwestie van wennen vind ik) is dat de voorhand nogal de bocht in wil vallen. Een tweede nadeel trouwens, is de prijs...
 
Terug
Bovenaan Onderaan