Circuitbanden-Topic

Lees toch wel veel goede verhalen over de rosso 3.
Denk dat ik toch maar voor die optie ga, dan maar wat duurder.
Oponeo goedkoopste waar ik ze kan vinden.

Ik heb Diablo Rosso 3 gemonteerd onder mijn Ducati Monster 1100S.

Heb hier met een Endurance race een stint van 50 min mee gereden zonder problemen.
Rondetijd 2.12 op Zandvoort.

En de achterband hield het tevens meer dan 7000km uit. Super bandje wat mij betreft.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan er niet bij dat je met S21's bij een tempo van 2:30 op Assen ze te warm rijd, zelfs met 30 graden. Heb je een foto van de banden van toen toevallig? Was het daadwerkelijk glijden of eerder een soort zoekend/nerveus gevoel?

Beetje wiebelen, niet de stabiliteit die ze op straat zeker bieden.
De laatste keer gleed ik wel over de voorkant op het aanremmen, dat was ook even een (gelukkig schadevrij) bezoek aan de grindbak.

Foto zal ik moeten zoeken, die houd je nog tegoed.

Maar in ieder geval bedankt voor de feedback over de pirelli's :)
 
Een week geleden had ik advies gevraagd ivm vreemde bandenslijtage, even een update.

Reactie van ktech UK gehad waar ik weinig mee kan. Samenvattend, ga met je veringspecialist in conclaaf zonder een advies voor een basissetup te geven.

Gisteren bij het ZAC gereden en de vrije training en kwalificatie met die versleten band gereden. Heb TC setting verlaagd, verder 1 klik meer compressie en 1 klik minder rebound aan de achterkant, 1 klik minder compressie aan de voorkant, en 1 mm verhoogd aan de achterkant. En de spanning verlaagd volgens advies op de Duitse pirelli website. Motor loopt nog steeds wat wijd bij het uitacceleren uit strubben maar over het algemeen stuurt het ding een stuk beter. Ik was in staat om een aantal rondjes binnen 1 seconden van mijn PR te rijden zonder dat het moeite koste. Band leek ook een beetje op te knappen.

Voor de race een nieuwe sc1 erop gelegd en met 1.7 uit de warmers vertrokken. In ronde 2 heb ik helaas een uitlaatdemper van een voorganger gekopt net voor de ramshoek. Met een dikke linker hand en stijve nekspieren is het gelukkig goed afgelopen. Carbon van de helm is wel gebarsten dus die is niet meer te vertrouwen.

Kreeg daarna van de organisatie een sessie vrij rijden cadeau. Daar 8 rondes gereden. Achterband kreeg een licht vreetspoor maar niet iets wat zorgelijk is. Grootste probleem is dat opnieuw bij de slijtageindicatoren stukken rubber weggeslagen worden uit de band. Zowel midden op het loopvlag als op de rand. Ook is de band al erg versleten aan de rechterkant. Heeft misschien nog genoeg voor 1 sessie maar daarna is het wel gebeurd. Dus opnieuw een ronde of 20 en het is over.

Hoe verder. Ik had Walter van raceplan benaderd en de situatie voorgelegd. Het idee is om sensoren te plaatsen om zo meer inzage in het gedrag van motor en rijder te krijgen. Hopelijk geeft dat inzage in wat er gebeurd en kunnen we het probleem identificeren.

Maar na het koppen van de demper gisteren en wat tijd om erover na te denken ben ik er nog niet over uit of ik verder ga met dit spelletje. Het gedoe met bandenslijtage vergalt het plezier wat ik erin heb en gisteren ben ik redelijk hard met mijn neus op de feiten gedrukt dat het een risicosport is. Als ik niet in een reflex mijn hoofd weg heb kunnen draaien had ik hem recht op mijn vizier gehad ipv dat het ding de helm net schampte aan de zijkant. Dan was het heel anders afgelopen. Moet voor mij zelf eerst even duidelijk krijgen of de tijd, moeite, geld en het risico wat erbij komt zitten nog wel te rechtvaardigen is.
 
Laatst bewerkt:
@btb
Heb je al mede R1 RN32 rijders om advies gevraagd? Er rijden er inmiddels genoeg rond. Er is vast wel iemand die je kan helpen met het vinden van een goede basis setup.
 
Ik reed eerst de S20 en dan type 1 niet de EVO serie .Die konden zulke tijden bij die temperaturen prima aan ?

Reed wel met 2.3 voor en 2.1 achter wat een Bridgestone aankan.

De originele gaf inderdaad een heel mooi slijtagepatroon aan, de Evo voor en de S21 achter zijn er blijkbaar wat minder geschikt voor..
 
Je kan op Assen prima uit de voeten met een BT-023 en een tijd van 2.10 is mijn ervaring. :)
Ik heb er zelfs een dag met Continental type ContiMotion gereden, en dat was in de tweede groep (één de snelste) bij dertig graden.
Alleen bij De Bult was er ergens in de verte iets van een glibberig gevoel. Daar ging ik niet meer extra mijn best doen.

Mijn favoriete banden zijn -als je enigszins blind wil aanzetten- wel de vaak genoemde Pirelli's.
Dat kan dan zomaar (op mijn lage/ niet coureur niveau) tien seconden schelen in vergelijking met een TOERBAND. :)
 
Laatst bewerkt:
Achterband kreeg een licht vreetspoor maar niet iets wat zorgelijk is. Grootste probleem is dat opnieuw bij de slijtageindicatoren stukken rubber weggeslagen worden uit de band. Zowel midden op het loopvlag als op de rand. Ook is de band al erg versleten aan de rechterkant.

fowtoos....
 
Ik heb geen natuurlijke lichtinval dus moest het met een flitser doen waardoor het wat slecht zichtbaar is.

Links: links
Midden: midden
Rechts: rechts

Dit is na 11 rondjes. De vorige band begon ook zo. En na een volgende sessie is de kans groot dat ik opnieuw dat patroon van de vorige keer zal zien. Het is slecht te zien maar de rechter kant van de band is al behoorlijk ver heen en met een sessie denk ik dat deze op is. Dus de slijtage is ook erg fors.
 
Vanaf welk moment stap je over naar slicks voor op het circuit?

Ik rij nu met Diablo Supercorsa SC2 (zowel voor als achter) en heb er net een nieuwe set op laten leggen. Heb geen klachten dat ik grip mis. Ik ben dit jaar begonnen met circuit rijden (rij 2.06 op zandvoort, 1.15 op Mettet en 1.00 op Folembray). Nu ik harder ga rijden merk ik dat de slijtage ook op begint te lopen, in 2 dagen was de achterband half weg op zandvoort, maar mijn bandenspanning was ook 0.2 bar te hoog. Ik heb een dedicated circuit motor (CBR 600RR).

Wanneer is het tijd om over te stappen naar bijv een Metzeler Racetec RR Slick K2, Pirelli Diablo Superbike SC2 of Metzeler Racetec Comp K Slick? Of Dunlop D211 GP Racer slicks?
 
Laatst bewerkt:
Vanaf welk moment stap je over naar slicks voor op het circuit?

Ik rij nu met Diablo Supercorsa SC2 (zowel voor als achter) en heb er net een nieuwe set op laten leggen. Heb geen klachten dat ik grip mis. Ik ben dit jaar begonnen met circuit rijden (rij 2.06 op zandvoort, 1.15 op Mettet en 1.00 op Folembray). Nu ik harder ga rijden merk ik dat de slijtage ook op begint te lopen, in 2 dagen was de achterband half weg op zandvoort, maar mijn bandenspanning was ook 0.2 bar te hoog. Ik heb een dedicated circuit motor (CBR 600RR).

Wanneer is het tijd om over te stappen naar bijv een Metzeler Racetec RR Slick K2, Pirelli Diablo Superbike SC2 of Metzeler Racetec Comp K Slick? Of Dunlop D211 GP Racer slicks?

Maakt niet zoveel uit. Qua grip zal je niet of nauwelijks verschil gaan merken. Ik gebruik eigenlijk profiel en slick banden door elkaar heen. Ligt helemaal aan welke band ik op dat moment voor handen heb.
Het grootste verschil is de slijtage, een slick slijt iets minder. Een profielband trek je op het profiel wat eerder stuk.
Ik zou het vooral af laten hangen van de prijs ;).
 
Ik heb geen natuurlijke lichtinval dus moest het met een flitser doen waardoor het wat slecht zichtbaar is.

Links: links
Midden: midden
Rechts: rechts

Dit is na 11 rondjes. De vorige band begon ook zo. En na een volgende sessie is de kans groot dat ik opnieuw dat patroon van de vorige keer zal zien. Het is slecht te zien maar de rechter kant van de band is al behoorlijk ver heen en met een sessie denk ik dat deze op is. Dus de slijtage is ook erg fors.

genoeg te zien hoor.
die dipjes achter de slijtagenokjes krijg je er nooit helemaal uit in mijn ervaring.
ik vermoed dat je nog iets losser op de rebound mag (sneller omhoog).
wat wel opvalt is dat je niet echt een "olifantenhuidje' hebt, maar eerder een pokdalig gezicht :p

een mooie slijtage ziet er uit als dit
images_GoodTyreWear.jpg


de slijtage die jij hebt lijkt denk ik toch op een cold tear
full-FD171255-5234-4A88-A9DC-0424D4063B12.jpg


alles op een rijtje (voor de verzameling)
https://www.bikeminds.com/thethrottlestop/motorcycle-tire-wear-patterns-explained
 
Bedankt voor je reactie.

De druk in de band nam 0.1 bar toe en de band bleef goed op temperatuur. Bij binnenkomst ~77 graden. Moest de transponder inleveren dus duurde even voor het gemeten kon worden. Verwacht dat de band direct vanaf de baan zo'n 80 a 85 graden geweest zal zijn. Dat zou toch geen teken van een cold tear moeten zijn?

De volgende keer dat ik op het circuit ben wil ik nog experimenten om de rebound achter iets minder demping te geven, de rebound voor iets meer en de achterkant nog 1mm te verhogen.
 
Is het mogelijk om de race attack slick medium om te draaien? Heb er nu 3 dagen op zitten en links is nog redelijk goed, vandaar mijn vraag.
 
Bedankt voor je reactie.

De druk in de band nam 0.1 bar toe en de band bleef goed op temperatuur. Bij binnenkomst ~77 graden. Moest de transponder inleveren dus duurde even voor het gemeten kon worden. Verwacht dat de band direct vanaf de baan zo'n 80 a 85 graden geweest zal zijn. Dat zou toch geen teken van een cold tear moeten zijn?

De volgende keer dat ik op het circuit ben wil ik nog experimenten om de rebound achter iets minder demping te geven, de rebound voor iets meer en de achterkant nog 1mm te verhogen.

Tip: staar je niet blind op de temperatuur die je meet.
Oorzaak bij coldtear: De band kan zijn warmte niet kwijt/versprijden omdat het contact oppervlakte te klein is.
Gevolg: Oppervlakte van de band wordt (te) snel (te) heet terwijl het karkas van de band zelf niet de juiste (bedrijfs)temperatuur bereikt.

Rubber/oppervlakte van de band word wel heet idd, maar het karkas van de band wordt niet warm genoeg doordat de warmte niet goed verspreid.


Is het mogelijk om de race attack slick medium om te draaien? Heb er nu 3 dagen op zitten en links is nog redelijk goed, vandaar mijn vraag.
Ja
 
Laatst bewerkt:
Straatbanden overhit je idd erg snel op het circuit en zeker met warm asfalt. De Rosso's kunnen hier VEEL beter tegen :)

Ik heb zojuist nieuwe rosso's III gemonteerd. Binnenkort een paar circuitdagen. Met mijn Michelin Pilot Power is mij de bandenspanning van 2.2 (voor) en 1.8 (achter) aangeraden. Kan ik deze spanning ook gebruiken bij de Pirelli's?
 
Terug
Bovenaan Onderaan