Circuitbanden-Topic

Ik heb zojuist nieuwe rosso's III gemonteerd. Binnenkort een paar circuitdagen. Met mijn Michelin Pilot Power is mij de bandenspanning van 2.2 (voor) en 1.8 (achter) aangeraden. Kan ik deze spanning ook gebruiken bij de Pirelli's?

Dit zegt Pirelli zelf. In de motorrad-test reden ze op 2,5/2,5.
full
 
Gewoon doen en die Pilot Powers met die bandenspanning rijden........ en vooral niet dit topic verder terug lezen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist nieuwe rosso's III gemonteerd. Binnenkort een paar circuitdagen. Met mijn Michelin Pilot Power is mij de bandenspanning van 2.2 (voor) en 1.8 (achter) aangeraden. Kan ik deze spanning ook gebruiken bij de Pirelli's?

En...werd je niet zeeziek??? :+

Die banden hebben een zacht karkas en hebben de volle (2.4 V / 2.8 A bar) spanning nodig om te kunnen functioneren :)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag op Assen gezien dat de crt instructeurs Supercorsa SC1's voor en Rosso III's achter rijden. Wel geinige combo, in de vrije sessies waar ze meereden zaten ze zo allemaal rond de 2:03. Op 600rr's prima te doen dus.
 
Ik rij (nog) niet zo snel en ik rijd ook op een flink bakbeest dus ik heb keurig 2,5 voor en achter aangehouden. Slijtagepatroon achter was m.i. mooi, aan de voorband kon je wel zien dat die flink heet was geworden. Onderstaande foto is de achterband na 12 sessies Zandvoort.

full
 
Laatst bewerkt:
Hangt er vanaf wat voor tempo. Vind het persoonlijk wat aan de hoge kant. Hangt ook natuurlijk allemaal af wat voor weer het word natuurlijk. Kortom: Vraag om advies op de dag zelfe. Als het een koele dag(of ochtend) is gewoon lekker wat lager gaan zitten.

Check na de sessie de temp van je banden met je hand. Als je hem erop kan laten liggen, zijn ze te koud en zou je er een klein beetje lucht uit kunnen laten. Zijn ze zo warm dat je je handen direct brand doe je er wat bij. Een goede temp is dat je het 2 tellen volhoud met je volle hand op de band voor je hem weg moet trekken.

Moraal van het verhaal: Er is nooit 1 bandendruk die voor alles werkt.

OT: Wie zijn er morgen 14 jul al op Assen?
 
Bedankt voor de info mannen. Ik rij nog in groep 2 met voorijder, dus ook niet al te hard. Zal em voor Zandvoort op de 2.5 zetten.
 
Groep 2 (op Zandvoort) kan nog best rap gaan is mijn ervaring (2:15), moet je wel beetje mazzel mee hebben qua groepssamenstelling.

2.5 voor lijkt me best okay (2.4 kan ook), achter zou ik richting 2.2 2.3 gaan. Denk dat 'beginnende' circuit rijders eerder harder op het gas gaan dan harder gaan remmen, dat komt pas later weer. Echter het blijft een beetje trial en error als je een referentiekader mist.

Zelf rijd ik de Rosso Corsa met 2.1 voor en 1.9 achter, met momenteel een max tempo van 2:11 op Zandvoort. Werkt prima en slijt mooi, slijt denk ook wel mooier vanwege nieuwe asfalt, voorheen altijd wel last van apart slijtage.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een setje Rosso Corsa (diablo). Onlangs heb ik een bandenwarm setje gekocht die met 79 graden verwarmd. Ik vroeg mij af of ik de bandenwarmers geschikt zijn voor deze set banden?
 

Thx, de verschillende berichten dat je straatbanden niet in bandenwarmers moet stoppen deed mij een beetje twijfelen. De rosso corsa is volgens mij van origine een straatband maar ik meen dat de talent/rooky cup er ook mee gereden heeft :) maar dan moet het wel goedzitten met de warmers
 
En...werd je niet zeeziek??? :+

Die banden hebben een zacht karkas en hebben de volle (2.4 V / 2.8 A bar) spanning nodig om te kunnen functioneren :)

Reed nog best aardig eigenlijk :+ . Was op aanraden van de bandenboer op Assen :') .

Maar bedankt, dan probeer ik het gewoon op 2.5/2.5 en kijk ik wel hoe dat gaat!
 
Om banden op te slaan voor een volgend seizoen vroeg ik mij af of er tassen of hoezen bestaan om de banden te beschermen van uv licht. Of gewoon landbouwfolie oid omheen
 
Goedenavond mensen,

Met mijn 749 heb ik steeds een vrij vervelend slijtagebeeld op mijn achterband. Hieronder een foto van wat ik bedoel:

Dit slijtagebeeld zit op 2/3 van het loopvlak van de rechterkant, de rest is nog zo goed als nieuw.

De band zelf is een supercorsa SP met nu zo'n 1150 km erop met ongeveer 350 daarvan op het circuit. Aan de linkerkant zie ik een vergelijkbaar slijtagebeeld, maar aangezien Assen, Zandvoort en Lelystad voornamelijk rechtsom zijn en snelweg op- en afritten ook rechtsom zijn slijt het daar minder. 

Wat mij opvalt is dat de slijtage voornamelijk rond de overgang van compound zit. Hoe ik het nu bekijk kan ik net zo goed SC2 compound gebruiken dan SP want de harde compound lijkt wel van de band getrokken te worden.

Dit beeld had ik ook bij rosso corsa en een andere SP.

Ik houd me aan de voorschriften van pirelli wat betreft bandenspanning (1.9 in de warmers en 2.3 op de weg) en de laatste band heeft voor het grootste deel op het circuit met bandenwarmers gereden. 

Na de dag Assen heb ik de ingaande demping en rebound iets teruggezet en toen leek het iets beter te gaan. Van het weekend op Lelystad toch weer flink gesleten dus het lek is niet boven. Op Lelystad heb ik zonder warmers gereden met koude spanning 1.95)

Hier iemand ideeen waardoor deze slijtage komt en wat ik eraan kan doen? Nu denk ik eraan een SC2 te monteren, mogelijk in 180/60.

PS: ik ben een mietje met insturen en bochtensnelheden zijn niet mijn sterkste punt, bocht uit accelereren probeer ik de boel te compenseren. Ik rij rond de 2:07 - 2:10 op Assen.

De foto is niet gelijk na het circuit genomen, er is al een ritje mee gemaakt die de gladde lijn tussen het vreetspoor en de rubber balletjes verklaart.

Gr. Michel
full
 
Laatst bewerkt:
En nog een foto, hier ziet alles er nog mooi uit, dit is na 6 sessies Assen met 20 graden en veel bewolking. Alleen maar warmers en 0 straat kilometers. Je kan nu al zien dat op de rand van de harde compound er stukjes band worden afgerukt.

Na iets verlagen van ingaande en uitgaande demping heb ik wel minder last van rubberopbouw aan de randen van de band. Hij blijft nu veel mooier kaal. De slijtage wordt alleen niet veel beter.

Gr. Michel
full
 
Groep 2 (op Zandvoort) kan nog best rap gaan is mijn ervaring (2:15), moet je wel beetje mazzel mee hebben qua groepssamenstelling.

2.5 voor lijkt me best okay (2.4 kan ook), achter zou ik richting 2.2 2.3 gaan. Denk dat 'beginnende' circuit rijders eerder harder op het gas gaan dan harder gaan remmen, dat komt pas later weer. Echter het blijft een beetje trial en error als je een referentiekader mist.

Zelf rijd ik de Rosso Corsa met 2.1 voor en 1.9 achter, met momenteel een max tempo van 2:11 op Zandvoort. Werkt prima en slijt mooi, slijt denk ook wel mooier vanwege nieuwe asfalt, voorheen altijd wel last van apart slijtage.

Ikzelf rij ook met Rosso Corsa en heb weinig ervaring met deze banden en de spanningen ervan maar rij jij met warmers of zonder? En die druk is dan warm of koud gemeten?

Ik rij een 2.14 en had ze warm op 2.4-2.3 en had ook mooi slijtage partoon. Laatste keer gebruikte ik deze druk op cpz met msl met 20 graden en deels bewolkt.
 
En nog een foto, hier ziet alles er nog mooi uit, dit is na 6 sessies Assen met 20 graden en veel bewolking. Alleen maar warmers en 0 straat kilometers. Je kan nu al zien dat op de rand van de harde compound er stukjes band worden afgerukt.

Na iets verlagen van ingaande en uitgaande demping heb ik wel minder last van rubberopbouw aan de randen van de band. Hij blijft nu veel mooier kaal. De slijtage wordt alleen niet veel beter.

Gr. Michel[afbeelding]

Ziet er gewoon goed uit
 
Jou band heeft een prachtig slijtpatroon. :Y
Helemaal niets mis mee, je kunt idd zien onder welke hoek je op het gas gaat, en waar hij dus het hardste slijt. O-) Dat is ook de bedoeling van een band! En als jij hier meerdere dagen hebt kunnen rijden en qua gevoel goed is, niets meer aan doen. ;)
 
Ik kan gewoon prima minimaal zo'n 5 dagen/ 25 sessies met een achterband rijden (wel een keer omdraaien) dit is alleen wel een bridgestone achterband. zal ook wel in slijtage verschillen tov pirelli.

over het algemeen wissel ik de band preventief, voor ik echt een verlies in grip voel.
 
Badankt voor de feedback over mijn bandje. Mijn vorige band was vergelijkbaar kwa slijtage en die heb ik omgedraaid en nog 11 sessies op ecuyers mee gereden (zonder warmers grrrrrr) van het weekend. De slechtste kant zat op de slijtnok toen ik begon en daar heb ik het hele profiel weggesleten. De laatste sessie begon alles wel flink te glijden ;-)

Wel heb ik van het weekend mijn rebound achter net zo lang losser gedraaid totdat ik duidelijk merkte dat de kont begon te zwalken en daarna weer bijgedraaaid tot het weer goed zat. Mijn rebound bleek veelnte traag te staan In combinatie met minder ingaande demping heb ik wel het idee dat de slijtage minder is geworden.

Nu ja, ik moet maar accepteren dat banden steeds harder gaan slijten naarmate je meer gas gaat geven.

Gr. Michel
 
Laatst bewerkt:
Ik had eerst Bridgestone r10 vond ik een hele fijne band alleen na 2 dagen op zolder was ie achter helemaal weg (harde compound ) . Ben overgegaan op pirelli sc2 slicks en dat gaat een stuk betet
 
Ik kijk voor een setje regenbanden voor onder mijn Duc 998. De dunlop kr393/189 is top maar de prijs ook. Zijn er vergelijkbare alternatieven die vriendelijker geprijsd zijn?
 
Ikzelf rij ook met Rosso Corsa en heb weinig ervaring met deze banden en de spanningen ervan maar rij jij met warmers of zonder? En die druk is dan warm of koud gemeten?

Ik rij een 2.14 en had ze warm op 2.4-2.3 en had ook mooi slijtage partoon. Laatste keer gebruikte ik deze druk op cpz met msl met 20 graden en deels bewolkt.
De Rosso achterband moet je met een veel lagere spanning rijden. Vraag het even na bij je bandenboer!
 
Terug
Bovenaan Onderaan