Circuitbanden-Topic

Als je altijd met een superbike slick rijdt....en daarna op een Rosso III gaat rijden...dan is er een groot grip verschil. Als je dan hetzelfde op het gas gaat, dan kun je vanzelf griepverlies verwachten met een high sider als gevolg. Balen zeg! Gewoon de boel repareren en weer fijn op je slicks gaan rijden.

Larie. Waarom kunnen CRT instructeurs dan gewoon 1:50 rond rijden op een Rosso III, op 2018/19 fireblades?
Met slicks kan je ook highsiden overigens:9
 
NoStra zegt niet dat je op de rosso III’s niet snel kan zijn, maar dat deze in vergelijking met slicks minder grip bieden en in die zin wat minder vergevingsgezind zijn als ik wat te lomp met de gashendel om ga.
 
Larie. Waarom kunnen CRT instructeurs dan gewoon 1:50 rond rijden op een Rosso III, op 2018/19 fireblades?
Met slicks kan je ook highsiden overigens:9
1:50 lijkt me hard op een rosso 3, toen ik een keer keek kwamen ze niet verder dan 1:55 ish, wat nog steeds hard zat is voor de meeste groepen.

Maar je kunt met een rosso niet zo hard de bocht inremmen of de bocht uitacceleren als met een slick/supercorsa, als je dat wel probeert wordt het een vervelend verhaal, dus je zult er wel iets anders op moeten rijden. Plus de meeste van die instucteurs kunnen waarschijnlijk wat beter rijden dan de gemiddelde persoon hier (al is dat erg afhankelijk van de organisatie).
 
1:50 lijkt me hard op een rosso 3, toen ik een keer keek kwamen ze niet verder dan 1:55 ish, wat nog steeds hard zat is voor de meeste groepen.

Maar je kunt met een rosso niet zo hard de bocht inremmen of de bocht uitacceleren als met een slick/supercorsa, als je dat wel probeert wordt het een vervelend verhaal, dus je zult er wel iets anders op moeten rijden.Plus de meeste van die instucteurs kunnen waarschijnlijk wat beter rijden dan de gemiddelde persoon hier (al is dat erg afhankelijk van de organisatie).

Waarvan akte! :+
 
1:50 lijkt me hard op een rosso 3, toen ik een keer keek kwamen ze niet verder dan 1:55 ish, wat nog steeds hard zat is voor de meeste groepen.

Maar je kunt met een rosso niet zo hard de bocht inremmen of de bocht uitacceleren als met een slick/supercorsa, als je dat wel probeert wordt het een vervelend verhaal, dus je zult er wel iets anders op moeten rijden. Plus de meeste van die instucteurs kunnen waarschijnlijk wat beter rijden dan de gemiddelde persoon hier (al is dat erg afhankelijk van de organisatie).

Sorry ik heb af en toe last van selectief lezen. Gelijk heb je!
 
Regenbanden gewoon koud op 2.3. Zo heb ik ze altijd en voelt prima aan.

Wel nog een ander vraagje, ik heb een setje al afgetrapte regenbanden en een opdrogende baan. Te nat voor droogweer banden en eigenlijk te droog voor regenbanden. Maar je kan op regenbanden prima op een drogende baan rijden, je rijd ze alleen nog sneller aan snot. Achter tenminste, voor gaat prima.

Spanning láger als die 2.3 want ze worden warmer als bij gebruik in de regen = meer druk in de band?
Spanning hóger als die 2.3 want dan worden ze minder snel te warm?
Spanning gewoon op 2.3 houden want dat is gewoon ook dan de beste keuze?

Wat zouden jullie doen?
Met een hogere druk in de regenbanden staat het profiel meer open, dus een betere waterafvoer en optimaal gebruik van de scherpe randen van de profielranden om de waterfilm te doorsnijden. Met een lagere druk (voor minder water op de baan) staat het profiel dichter en gaat de band meer als een slick werken. Er staat meer rubber op de baan. De Pirelli regenbanden van te voren in de bandenwarmers zetten en ze er een half uur voor je baan op gaat uit halen. Dit om het rubber te regenereren. Je gaat dus niet met warme banden de baan op!
 
Met een hogere druk in de regenbanden staat het profiel meer open, dus een betere waterafvoer en optimaal gebruik van de scherpe randen van de profielranden om de waterfilm te doorsnijden. Met een lagere druk (voor minder water op de baan) staat het profiel dichter en gaat de band meer als een slick werken. Er staat meer rubber op de baan. De Pirelli regenbanden van te voren in de bandenwarmers zetten en ze er een half uur voor je baan op gaat uit halen. Dit om het rubber te regenereren. Je gaat dus niet met warme banden de baan op!

Oke, minder druk op drogere baan dus onder de streep.
Hoor nu dus zowel hogere druk als lagere druk...
 
Beste mensen,

Ik heb een vraag gerelateerd aan banden en weet niet zo goed waar ik dit anders dan hiet moet vragen.

Mijn achtervelg heeft altijd ongeveer 70 gram lood nodig en dat zit ook bijna altijd op ongeveer dezelfde plek. Mijn conclusie is dan ook dat mijn velg gebalanceerd moet worden ipv mijn velg/band combi.

Nu heb ik eens voorgesteld om gewoon mijn velg te balanceren zonder band erop en dan aan de buitenkant van de velg (dus onder de band) ik kan dan gewoon dat lood laten zitten en de velg als normaal balanceren als er een nieuwe slof opgaat (of gewoon ongebalanceerd laten)

Echter elke bandenboer kijkt me aan of ik volledig gestoord ben en wil hier niet aan. Wat gaat er mis in mijn logica?
 
Beste mensen,

Ik heb een vraag gerelateerd aan banden en weet niet zo goed waar ik dit anders dan hiet moet vragen.

Mijn achtervelg heeft altijd ongeveer 70 gram lood nodig en dat zit ook bijna altijd op ongeveer dezelfde plek. Mijn conclusie is dan ook dat mijn velg gebalanceerd moet worden ipv mijn velg/band combi.

Nu heb ik eens voorgesteld om gewoon mijn velg te balanceren zonder band erop en dan aan de buitenkant van de velg (dus onder de band) ik kan dan gewoon dat lood laten zitten en de velg als normaal balanceren als er een nieuwe slof opgaat (of gewoon ongebalanceerd laten)

Echter elke bandenboer kijkt me aan of ik volledig gestoord ben en wil hier niet aan. Wat gaat er mis in mijn logica?

Omdat plaklood aan de buitenkant van de velg op de velg gedrukt word en er binnenin er een grote kans is dat deze los gaat komen.
Maar als je een band erop legt en je moet er zoveel lood op doen, de band een kwartslag op de velg draaien en nog eens balanceren.

70 gram is ook echt ontzettend veel.
 
Achterwiel balanceren is in mijn optiek niet nodig. Want na het balanceren hang je er een tandwiel en ketting op.
Ik heb een balanceer stand en doe het omdat het zo hoort. Maar de eerste 2 jaar dat ik circuit reed balanceerde ik nooit de wielen.
Maar als je 70 gram moet plakken moet je waarschijnlijk een slag in het wiel compenseren. Daar kun je wel last van hebben en zoals Roy zegt kwart slag draaien en opnieuw balanceren. Maar met 70 gram denk ik niet dat het helpt
 
Je kan ook recht tegenover waar er 70 gram op moet, 70 gram van de velg af vijlen of slijpen.
 
Niet gelezen zeker dat het onbalans in de velg zelf zat zeker?
Was als reactie op een paar posts erboven van @Vifaatje

Dus voor de volgende keer eerst beter lezen voordat je dom begint te grinniken.
 
Hahaha, ja goed advies.:D
Jij denkt dat het een grapje is?
Dat is het niet. Het gebeurt veel vaker.
Zelfs bij nieuwe motorfietswielen als daat teveel onbalans in zit.

Let wel: dat doen za natuurlijk wel op een plek waar het geen kwaad kan. Dus tussen de randen waar de band aanligt.
 
Laatst bewerkt:
Tja, vandaar mijn voorstel om dan maar 70 gram lood toe te voegen op een plekje waar het niet in de weg zit. Oftewel de velg balanceren zonder band.......

Als ik dat aan de buitenkant doe dan trekt elke enthousiaste bandenmeneer als eerste die loodjes eraf en kan ik weer aan de gang.
 
Tja, vandaar mijn voorstel om dan maar 70 gram lood toe te voegen op een plekje waar het niet in de weg zit. Oftewel de velg balanceren zonder band.......

Als ik dat aan de buitenkant doe dan trekt elke enthousiaste bandenmeneer als eerste die loodjes eraf en kan ik weer aan de gang.
Gedacht aan de centrifugale kracht bij het plaatsen van plaklood aan de buitenkant van de velg?
 
Terug
Bovenaan Onderaan