Circuitbanden-Topic

Jup, wel aan gedacht. Moet er eens aan rekenen, maar die klote loodjes zitten zo gruwelijk vast dat ik de gok wel durf te nemen.
 
Ik heb inmiddels al een aantal jaren niet meer geracet en wil dit seizoen m'n R6 weer eens afstoffen. Toen ik er nog wel regelmatig mee bezig was had ik er al bijna een dagtaak aan om bij te houden welke merken, types en compounds een beetje fatsoenlijk waren in verschillende omstandigheden (bv. pirelli die elk jaar de inzetbaarheid van hun compounds ondersteboven gooide8)7).

Dus: wie kan mij even een duwtje in de goede richting geven? Ik verwacht zo rond de 1.55 (Assen) te gaan rijden, of als ik het niet al te erg verleerd ben iets daaronder.
 
Ik heb inmiddels al een aantal jaren niet meer geracet en wil dit seizoen m'n R6 weer eens afstoffen. Toen ik er nog wel regelmatig mee bezig was had ik er al bijna een dagtaak aan om bij te houden welke merken, types en compounds een beetje fatsoenlijk waren in verschillende omstandigheden (bv. pirelli die elk jaar de inzetbaarheid van hun compounds ondersteboven gooide8)7).

Dus: wie kan mij even een duwtje in de goede richting geven? Ik verwacht zo rond de 1.55 (Assen) te gaan rijden, of als ik het niet al te erg verleerd ben iets daaronder.
Bridgestone V02 soft voor/achter
 
Om even terug te komen op de Pirelli diablo rosso 2. Niemand een bandenspanningstabel?

Ik lees en hoor veel tegenstrijdige berichten. Spanning variërend van 1.6 achter tot 2.4. Zelf denk ik dat ik maar ga beginnen op 2.1 a en 2.4 voor.
81B306D7-C462-4DE0-B81D-96DFAFD865B1.jpeg
 
Zijn de Rosso (3) uberhaubt wel geschikt om op circuit mee te rijden? Ik zag een test waar ze goed uit kwam, maar dat was in de regen. Wellicht een meer sportieve straatband?
 
Absoluut wel, kijk bijvoorbeeld naar de KTM 390 cup, daar rijden ze verplicht met de vergelijkbare Metzeler M7RR en die rijden respectabele tijden.

Als je echt snel rondrijdt en je hebt bandenwarmers + budget om wat vaker je banden te wisselen, dan kun je beter overstappen op wat anders.
 
Absoluut wel, kijk bijvoorbeeld naar de KTM 390 cup, daar rijden ze verplicht met de vergelijkbare Metzeler M7RR en die rijden respectabele tijden.

Als je echt snel rondrijdt en je hebt bandenwarmers + budget om wat vaker je banden te wisselen, dan kun je beter overstappen op wat anders.
Een Rosso 3 is niet gelijk aan een M7RR, de Rosso Corsa wel.
 
Ik heb inmiddels al een aantal jaren niet meer geracet en wil dit seizoen m'n R6 weer eens afstoffen. Toen ik er nog wel regelmatig mee bezig was had ik er al bijna een dagtaak aan om bij te houden welke merken, types en compounds een beetje fatsoenlijk waren in verschillende omstandigheden (bv. pirelli die elk jaar de inzetbaarheid van hun compounds ondersteboven gooide8)7).

Dus: wie kan mij even een duwtje in de goede richting geven? Ik verwacht zo rond de 1.55 (Assen) te gaan rijden, of als ik het niet al te erg verleerd ben iets daaronder.

Pirelli Supercorsas. Slick of “profiel” maakt niet uit. Met de R6 reed ik altijd sc1 voor en achter (sc1 = zacht)
 
Zijn de Rosso (3) uberhaubt wel geschikt om op circuit mee te rijden? Ik zag een test waar ze goed uit kwam, maar dat was in de regen. Wellicht een meer sportieve straatband?
Paar jaar geleden de 501 van assen gereden met een rosso 2 achterband. Prima bandje, hele dag mee gereden en nauwelijks slijtage te zien. In tropische temperaturen werd hij iets te warm waardoor het gevoel wat minder werd en hij iets begonnen te glijden. Uiteraard heeft de supercorsa meer grip maar die gaat dan ook een stukje minder lang mee.
 
Rijd zelf meestal met Pirelli sc1 voor en achter in iets koelere omstandigheden op advies van Stepan Verkade een keer sc3 achter gezet, ik moet zeggen prima meer dat een dag op kunnen rijden in de 149 op assen op een 1000. Terwijl iedereen om mij heen de banden stuk reden door iets te koele maar drogen baan.
 
Een Rosso 3 is niet gelijk aan een M7RR, de Rosso Corsa wel.
Nee, de Rosso corsa (1) is een ouder type dan beide andere banden. De M7RR en Rosso 3 zijn beide van dezelfde generatie, beide gemaakt in dezelfde fabriek en beide sportieve straatbanden. De corsa 1 houdt niet van nattigheid en de Rosso 3 en M7RR wel. Toevallig heb ik ervaring met de Rosso 3 en M7RR en ik heb liever de Rosso 3 voor op het circuit.
 
Hallo, nu we het dan toch over de Rosso Corsa hebben. Ik rij sinds 2015 ongeveer 1 a 2 circuitdagen per seizoen met de Rosso Corsa 2 (DOT3813) ZXR750 1990.
Banden zien er qua profiel nog prima uit. Achterband een licht blauw spoor maar merk daar weinig aan. Enkel is de twijfel de leeftijd van de banden, bijna 6 jaar. Ik rij zelf 2:21 op Assen en ga begin juli een weekend aan de Bikers Classics meedoen.
In april nog weinig problemen met de banden gehad tijdens de Pirelli trackday.

Zijn er meer met ervaring met het rijden met banden die al wat op leeftijd zijn of geen zorgen maken, gezien mijn tijden 😎?

Groet Jarno
 
Hallo, nu we het dan toch over de Rosso Corsa hebben. Ik rij sinds 2015 ongeveer 1 a 2 circuitdagen per seizoen met de Rosso Corsa 2 (DOT3813) ZXR750 1990.
Banden zien er qua profiel nog prima uit. Achterband een licht blauw spoor maar merk daar weinig aan. Enkel is de twijfel de leeftijd van de banden, bijna 6 jaar. Ik rij zelf 2:21 op Assen en ga begin juli een weekend aan de Bikers Classics meedoen.
In april nog weinig problemen met de banden gehad tijdens de Pirelli trackday.

Zijn er meer met ervaring met het rijden met banden die al wat op leeftijd zijn of geen zorgen maken, gezien mijn tijden 😎?

Groet Jarno
Als je banden uit 2015 zijn, dan zijn het of Rosso 2's of Rosso Corsa. De Rosso Corsa 2 bestaat pas 1 jaar ofzo.
Ik zou gewoon een nieuw setje banden los meenemen als ik jou was, eerste sessie met je huidige rijden. En wisselen als het niet goed aanvoelt.
Met 2.21 zou ik voor de Rosso 3's gaan, die had ik ook op mijn straat motor. Ik reed er 2.12 mee, en ook op straat rijden ze lekker zelfs in deze regen :] .
 
Net nog even gecheckt en inderdaad...
Het zijn de Rosso Corsa. Maar ze zijn zelfs van 2013.

Je ziet ze trouwens nog best vaak op het circuit.
 
Met een zijdelings oog op de weervoorspelling van dinsdag en woensdag denk ik dat ik mijn regenbandjes maar eens onder het stof vandaan gaan halen.

Nu zijn mijn regenbanden behoorlijk uit (2012 geloof ik), maar zijn nog heel zacht. Aangezien ik wel flink aan de leeftijd twijfel was ik eens aan het rondkijken voor nieuwe bandjes.

Blijkbaar is er tegenwoordig geen regenband meer beschikbaar voor een 180/55 band. Pirelli heeft een 190/60 en dat gooit mijn hele geometrie overhoop.

(Ik rij nu op bridgestone R11 190/55, maar ga terug naar 180/55 omdat 190/55 net niet helemaal mooi past op een 5,5" velg)

Hoe doen jullie dat?
 
Ik rij normaal 180/60 maar mijn regenband is 190/55 merk niks van de andere maat.

Ligt er ook aan wat je gaat doen met de regenbanden als je echt voor tijden gaat zou ik een nieuw setje halen. Wil je gewoon leuk rondjes draaien gewoon die van 2012 eronder. Ik heb ook 2 jaar met hele oude regen banden gereden gebeurde geen gekke dingen mee. Maar in de regen doe ik ook niet echt pushen.

En het weer gaat alle kanten op voor volgende week. Volgens mijn app gaat het alleen snachts regenen maar dat geeft geen zekerheid natuurlijk 😁
 
190/55 en 180/60 is dan ook in praktijk dezelfde maat, maar ik denk dat ik maar gewoon die oude meuk eronder laat en kan altijd nog nieuw kopen. Wil gewoon lol hebben als het regent en pushen doe ik op het droge ook al niet.
 
190/55 en 180/60 is dan ook in praktijk dezelfde maat, maar ik denk dat ik maar gewoon die oude meuk eronder laat en kan altijd nog nieuw kopen. Wil gewoon lol hebben als het regent en pushen doe ik op het droge ook al niet.

Ik heb de ervaring dat dit zeker niet het geval is vorig jaar ook uit nood 190/55 ipv 180/60 onder miin fiets gezet.
Motor reageerde anders en werd onrustig, ik ben niet de enige die dit ervaart.

De vorm van de band is gewoon anders
 
Hangt vd merken af ook. Bridgestone 190/55 is even hoog als een pirelli 180/60. Ik hou er niet zo van. Maar regenbandjes hebben altijd al gekke maten gehad in mijn ogen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan