Circuitbanden-Topic

Tevreden van die m5 banden? Gebruik je deze op circuit? En welke druk?

Ja ,goed tevreden,prima grip,spanningen voor ca 2.1 achter tussen de 2,0 en 2,2 bar.
Let wel voor heb ik een 120/60-17 gelijk aan origineel ZXR 400
 
Iemand ervaring met de MICHELIN POWER SUPERSPORT EVO?

Achterbanden gezien voor leuk prijsje, maar zijn ze goed genoeg voor tijden rond de 1:59 op Assen?
Rijd nu met K3's.

Ik weet niet zo goed waar je deze band moet positioneren. Is het een sportieve straatband á la Diablo Rosso, Michelin Power RS (opvolger?) of meer een circuitgerichte straaband á la Rosso Corsa?
 
Laatst bewerkt:
Na inmiddels 5 dagen gereden te hebben met mijn banden leek het me goed om daar een kleine review over te maken.

Ik rijd dus met een setje Metzeler CompK. Dit zijn de "beginner" trackday banden, die je volgens Metzeler ook zonder bandenwarmers zou moeten kunnen gebruiken. Zelf gebruik ik wel bandenwarmers, maar dat terzijde. Ze zijn gemonteerd op een ZX-6R 636 uit 2004. Mijn rondetijden zijn momenteel 1.50 op Zolder en 1.57 op Assen. De enige keer dat ik op Mettet een rondetijd bij kon houden zat ik op 1.14 en dat was met lichte regen dus dat kijkt wat scheef wellicht. Maar dan heb je in ieder geval een impressie.

Lang verhaal kort; ik ben intens tevreden met deze banden. Ze slijten bij mij echt onwaarschijnlijk netjes af, ze zien er na 5 dagen nog net zo uit als na de 2e sessie die ik er ooit mee reed. Ik verwacht er nog zeker 1 en misschien 2 dagen uit te halen, als 1 van die 2 dagen dan op Mettet is want links heb ik nog wat meer vlees dan rechts. Ik heb met deze banden nog nooit een momentje gehad dat ik dacht dat het fout zou gaan. De enige momentjes die er waren, waren puur aan mezelf te danken (met een koude voorband na rode vlag onderuit geschoven in een chicane, en wel eens te bruusk op het gas in bijvoorbeeld Duikersloot dat ie achter wat gaat wandelen, maar niks geks.)

Dus voor wat het waard is; op een 600 met vergelijkbare rondetijden kan ik de CompK echt van harte aanbevelen! Als deze set op is, bestel ik gelijk weer dezelfde. Zie geen enkele reden om naar K1/K2 of anderzins "snellere" banden te gaan.
 
Wie kan aangeven in hoeverre een harde compound slick bruikbaar is tijdens een trackday?
Ik wil niet voor elk weertype een andere compound gebruiken.

Momenteel rijdt ik met zacht voor en medium achter.
Ik heb zowel met warme dagen gereden (circa 25/30 graden , alsook met redelijk koele dagen (15/18 graden)

De banden hebben geen enkele keer een stap verkeerd gezet, maar het scheelt wss ook dat mijn tijden net boven de 2 minuten liggen op Assen.

Ik kan nu relatief goedkoop een nieuwe harde compound slick kopen.
 
Wie kan aangeven in hoeverre een harde compound slick bruikbaar is tijdens een trackday?
Ik wil niet voor elk weertype een andere compound gebruiken.

Momenteel rijdt ik met zacht voor en medium achter.
Ik heb zowel met warme dagen gereden (circa 25/30 graden , alsook met redelijk koele dagen (15/18 graden)

De banden hebben geen enkele keer een stap verkeerd gezet, maar het scheelt wss ook dat mijn tijden net boven de 2 minuten liggen op Assen.

Ik kan nu relatief goedkoop een nieuwe harde compound slick kopen.
Hard zou beter werken op koude/frisse dagen en daarbij gaan ze wellicht wat langer mee. Ik rijd ook liever op een wat hardere band, ook om dat mijn rondetijden nog geen zachte band vereist.

Ben wel benieuwd waar je goedkope slicks kan scoren, je mag me evt pm'en ;)
 
Wie kan aangeven in hoeverre een harde compound slick bruikbaar is tijdens een trackday?
Ik wil niet voor elk weertype een andere compound gebruiken.

Momenteel rijdt ik met zacht voor en medium achter.
Ik heb zowel met warme dagen gereden (circa 25/30 graden , alsook met redelijk koele dagen (15/18 graden)

De banden hebben geen enkele keer een stap verkeerd gezet, maar het scheelt wss ook dat mijn tijden net boven de 2 minuten liggen op Assen.

Ik kan nu relatief goedkoop een nieuwe harde compound slick kopen.

Ik denk dat je met medium (bijvoorbeeld de SC2 van Pirelli) heel ver komt,met verschillende bandenspanningen🤔
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar heb een een setje 2de hands supercorsa s1 gekocht. Echter is nu de achterband op.

Hiervoor wil ik graag een rosso corsa 2 bestellen. Alleen een supercorsa voor en een corsa 2 achter is dit een goede combi of is het beter een supercorsa te bestellen?

Ik rij 2.15 op Assen dus daar heb ik geen sc voor nodig :)
 
Vorig jaar heb een een setje 2de hands supercorsa s1 gekocht. Echter is nu de achterband op.
Verassend :)
Hiervoor wil ik graag een rosso corsa 2 bestellen. Alleen een supercorsa voor en een corsa 2 achter is dit een goede combi of is het beter een supercorsa te bestellen?Ik rij 2.15 op Assen dus daar heb ik geen sc voor nodig :)
Lijkt me een prima keuze, je hebt inderdaad geen SC nodig met die tijden. Corsa 2 zal een stuk langer mee gaan en geen gezeur met bandenwarmers en temperaturen, en met die band kun je echt heel hard rijden. Ik zeg doen.
 
Iemand nog een goed adresje voor supercorsa's of racetecs, mag zowel profiel als slick zijn? Nu 2 dagen met een slick D212 Endurance gereden, maar de grip valt me tegen. Eerste dag Mettet gedaan, ging prima. Tweede dag Zolder en al in de derde sessie begon hij bij uitkomen bocht in z'n 2 te glijden. Allemaal wel voorspelbaar maar ik had verwacht dat de band toch wel langer grip zou bieden. Ik reed rondjes van 1.52 - 1.55 dus ook niet bijzonder snel. Bij een Endurance compound verwacht je toch wel meer dan 2 dagen te kunnen doen,
 
Iemand nog een goed adresje voor supercorsa's of racetecs, mag zowel profiel als slick zijn? Nu 2 dagen met een slick D212 Endurance gereden, maar de grip valt me tegen. Eerste dag Mettet gedaan, ging prima. Tweede dag Zolder en al in de derde sessie begon hij bij uitkomen bocht in z'n 2 te glijden. Allemaal wel voorspelbaar maar ik had verwacht dat de band toch wel langer grip zou bieden. Ik reed rondjes van 1.52 - 1.55 dus ook niet bijzonder snel. Bij een Endurance compound verwacht je toch wel meer dan 2 dagen te kunnen doen,
Zie hierboven het bericht over de Metzeler CompK van vtwinkevin.
 
Iemand nog een goed adresje voor supercorsa's of racetecs, mag zowel profiel als slick zijn? Nu 2 dagen met een slick D212 Endurance gereden, maar de grip valt me tegen. Eerste dag Mettet gedaan, ging prima. Tweede dag Zolder en al in de derde sessie begon hij bij uitkomen bocht in z'n 2 te glijden. Allemaal wel voorspelbaar maar ik had verwacht dat de band toch wel langer grip zou bieden. Ik reed rondjes van 1.52 - 1.55 dus ook niet bijzonder snel. Bij een Endurance compound verwacht je toch wel meer dan 2 dagen te kunnen doen,

Er zijn geen banden zo gevoelig voor druk als dunlop reed je ook met de juiste spanning achter? Deze is geloof ik 1.4 warm
 
Iemand nog een goed adresje voor supercorsa's of racetecs, mag zowel profiel als slick zijn? Nu 2 dagen met een slick D212 Endurance gereden, maar de grip valt me tegen. Eerste dag Mettet gedaan, ging prima. Tweede dag Zolder en al in de derde sessie begon hij bij uitkomen bocht in z'n 2 te glijden. Allemaal wel voorspelbaar maar ik had verwacht dat de band toch wel langer grip zou bieden. Ik reed rondjes van 1.52 - 1.55 dus ook niet bijzonder snel. Bij een Endurance compound verwacht je toch wel meer dan 2 dagen te kunnen doen,
Ben op zich wel tevreden met Ractec K3's of Conti Race Attack Endurance. Laatstgenoemde ging vrij lang mee (5 dagen).

Heb evt een K3 180/55 achterband voor je (nieuw), PM maar voor meer info.
 
Iemand nog een goed adresje voor supercorsa's of racetecs, mag zowel profiel als slick zijn? Nu 2 dagen met een slick D212 Endurance gereden, maar de grip valt me tegen. Eerste dag Mettet gedaan, ging prima. Tweede dag Zolder en al in de derde sessie begon hij bij uitkomen bocht in z'n 2 te glijden. Allemaal wel voorspelbaar maar ik had verwacht dat de band toch wel langer grip zou bieden. Ik reed rondjes van 1.52 - 1.55 dus ook niet bijzonder snel. Bij een Endurance compound verwacht je toch wel meer dan 2 dagen te kunnen doen,

GP-Reifen.com - Rennreifen wellicht 🤔
 
Gp503.de Racetec RR in 180/60 K2 'maar' 159 euro p/st. Ook echt alleen die maat in die specifiek compound trouwens.
 
Iemand nog een goed adresje voor supercorsa's of racetecs, mag zowel profiel als slick zijn? Nu 2 dagen met een slick D212 Endurance gereden, maar de grip valt me tegen. Eerste dag Mettet gedaan, ging prima. Tweede dag Zolder en al in de derde sessie begon hij bij uitkomen bocht in z'n 2 te glijden. Allemaal wel voorspelbaar maar ik had verwacht dat de band toch wel langer grip zou bieden. Ik reed rondjes van 1.52 - 1.55 dus ook niet bijzonder snel. Bij een Endurance compound verwacht je toch wel meer dan 2 dagen te kunnen doen,

Je kan ook eens Bridgestone v2 slicks proberen. Niet de hoogste prijs, goede grip en goede levensduur. Niet zo'n gevoelige band als de Pirelli Supercorsa en Superbike als het even iets te koud is of als de band nog niet zo op temperatuur is mbt de slijtage. Met een Pirelli achterband kan ik amper een volle dag volle bak rijden, met een Bridgestone gaat dat prima en kan ik er nog wel een paar sessies op een andere dag mee rijden. Ik bestel ze bij Welkom op Motorsportshop.nl
 
Je kan ook eens Bridgestone v2 slicks proberen. Niet de hoogste prijs, goede grip en goede levensduur. Niet zo'n gevoelige band als de Pirelli Supercorsa en Superbike als het even iets te koud is of als de band nog niet zo op temperatuur is mbt de slijtage. Met een Pirelli achterband kan ik amper een volle dag volle bak rijden, met een Bridgestone gaat dat prima en kan ik er nog wel een paar sessies op een andere dag mee rijden. Ik bestel ze bij Welkom op Motorsportshop.nl
Zijn dat deze?
https://www.motorsportshop.nl/product/bridgestone-slick-rear-190650r17-medium-of-soft-53
Is wel 65 hoog, weet niet of ik mijn bandenwarmers er dan om krijg.

Wanneer is een slick eigenlijk op wat betreft de slijtage punten? Heb rechts nog anderhalve mm, dus die is wel op denk ik
 
Na inmiddels 5 dagen gereden te hebben met mijn banden leek het me goed om daar een kleine review over te maken.

Ik rijd dus met een setje Metzeler CompK. Dit zijn de "beginner" trackday banden, die je volgens Metzeler ook zonder bandenwarmers zou moeten kunnen gebruiken. Zelf gebruik ik wel bandenwarmers, maar dat terzijde. Ze zijn gemonteerd op een ZX-6R 636 uit 2004. Mijn rondetijden zijn momenteel 1.50 op Zolder en 1.57 op Assen. De enige keer dat ik op Mettet een rondetijd bij kon houden zat ik op 1.14 en dat was met lichte regen dus dat kijkt wat scheef wellicht. Maar dan heb je in ieder geval een impressie.

Lang verhaal kort; ik ben intens tevreden met deze banden. Ze slijten bij mij echt onwaarschijnlijk netjes af, ze zien er na 5 dagen nog net zo uit als na de 2e sessie die ik er ooit mee reed. Ik verwacht er nog zeker 1 en misschien 2 dagen uit te halen, als 1 van die 2 dagen dan op Mettet is want links heb ik nog wat meer vlees dan rechts. Ik heb met deze banden nog nooit een momentje gehad dat ik dacht dat het fout zou gaan. De enige momentjes die er waren, waren puur aan mezelf te danken (met een koude voorband na rode vlag onderuit geschoven in een chicane, en wel eens te bruusk op het gas in bijvoorbeeld Duikersloot dat ie achter wat gaat wandelen, maar niks geks.)

Dus voor wat het waard is; op een 600 met vergelijkbare rondetijden kan ik de CompK echt van harte aanbevelen! Als deze set op is, bestel ik gelijk weer dezelfde. Zie geen enkele reden om naar K1/K2 of anderzins "snellere" banden te gaan.

Weet jij toevallig de aanbevolen bandenspanning voor 120/180? Zowel koud als warm gemeten?
 
Goedemiddag allen,

Achterband slijtage blijft een puntje bij mij, inmiddels heb ik een andere schokbreker en blijft alles wat beter heel, maar op Zandvoort houd ik op rechts toch een vervelend vreetspoor. Dit ondanks dat ik geen vermogen heb in mijn Ducati 749 :-)

Ik rijd nu Bridgestone R11 (medium compound) en heb met zowel 180/55 en 190/55 gereden. De 190/55 bleef net wat langer heel overigens. Beiden met spanning 1.75 warm gemeten net terug in de pits.

DIt is met tijden van 2:08 op Zandvoort en dus niet zo bijster snel. De voorband merk ik dat ik moeite heb die op temperatuur te houden wegens gebrek aan snelheid bocht in.

De vraag is nu dus eigenlijk, zal het zinvol zijn om achter over te gaan op een slick, maar voor wel op profielband te blijven rijden. De gedachte hierachter is dat ik wel de temperatuur in mijn achterband kan krijgen en een slick hopelijk slijtvaster is?

Kandidaten voor mij zijn:
Metzeler RR Slick K2 180/60
Metzeler CompK 180/60 -> Hier eventueel ook slick bij nemen?
Pirelli Superbike Slick SC3 180/60

De reden dat ik bij Pirelli en Metzeler wil blijven heft te maken dat ik nog OK voorbanden SC1/K1 heb liggen en Bridgestone geen geode Slick voor een 5,5" velg heeft.

gr. Michel
 
Zijn dat deze?
https://www.motorsportshop.nl/product/bridgestone-slick-rear-190650r17-medium-of-soft-53Is wel 65 hoog, weet niet of ik mijn bandenwarmers er dan om krijg.
Wanneer is een slick eigenlijk op wat betreft de slijtage punten? Heb rechts nog anderhalve mm, dus die is wel op denk ik

Ik rij zowel met de BS 200/655 en de P 200/60, en die passen allebei makkelijk in mijn 190/200 bandenwarmers (biketec/conrads).
In mijn oudere bandenwarmers (chicken hawk) misschien iets krapper, maar ook daarin passen ze bij mij.

PS: een slick is op als de gaatjes 'weg' zijn, of als ie teveel grip verliest. whichever comes first
 
Goedemiddag allen,

Achterband slijtage blijft een puntje bij mij, inmiddels heb ik een andere schokbreker en blijft alles wat beter heel, maar op Zandvoort houd ik op rechts toch een vervelend vreetspoor. Dit ondanks dat ik geen vermogen heb in mijn Ducati 749 :-)

Ik rijd nu Bridgestone R11 (medium compound) en heb met zowel 180/55 en 190/55 gereden. De 190/55 bleef net wat langer heel overigens. Beiden met spanning 1.75 warm gemeten net terug in de pits.

DIt is met tijden van 2:08 op Zandvoort en dus niet zo bijster snel. De voorband merk ik dat ik moeite heb die op temperatuur te houden wegens gebrek aan snelheid bocht in.

De vraag is nu dus eigenlijk, zal het zinvol zijn om achter over te gaan op een slick, maar voor wel op profielband te blijven rijden. De gedachte hierachter is dat ik wel de temperatuur in mijn achterband kan krijgen en een slick hopelijk slijtvaster is?

Kandidaten voor mij zijn:
Metzeler RR Slick K2 180/60
Metzeler CompK 180/60 -> Hier eventueel ook slick bij nemen?
Pirelli Superbike Slick SC3 180/60

De reden dat ik bij Pirelli en Metzeler wil blijven heft te maken dat ik nog OK voorbanden SC1/K1 heb liggen en Bridgestone geen geode Slick voor een 5,5" velg heeft.

gr. Michel
Ik rij 2.09 op Zandvoort met CompK, is een prima bandje en gaat lang mee.
 
Als je voor slijtvastheid gaat is de compK de beste optie. Daarmee kun je prima 2:08 rijden op CPZ, zelfs met een 749;). Je kunt mijn broertje ff vragen, die heb je op CPZ ook gesproken, die heeft alle 3 je opties gereden op een s1000rr. Korte samenvatting gaat zijn: sc3 en k2 geven meer grip, maar slijten harder, zijn kritischer qua temperatuur en zijn duurder. Met dat tempo zou ik gewoon lekker compK rijden achter en het geld wat je overhoud in dagen steken.

Ik ben zelf niet vooruit te branden en rijd voor ook met een zachtere compound/profiel om wat temperatuur te houden. Een voorband gaat er bij mij eerder aan door de hoeveelheid heat cycles dan door slijtage. Ik heb nooit problemen gehad dat het samen niet combineert (grip voor/achter).
 
Goedemiddag allen,

Achterband slijtage blijft een puntje bij mij, inmiddels heb ik een andere schokbreker en blijft alles wat beter heel, maar op Zandvoort houd ik op rechts toch een vervelend vreetspoor. Dit ondanks dat ik geen vermogen heb in mijn Ducati 749 :-)

Ik rijd nu Bridgestone R11 (medium compound) en heb met zowel 180/55 en 190/55 gereden. De 190/55 bleef net wat langer heel overigens. Beiden met spanning 1.75 warm gemeten net terug in de pits.

DIt is met tijden van 2:08 op Zandvoort en dus niet zo bijster snel. De voorband merk ik dat ik moeite heb die op temperatuur te houden wegens gebrek aan snelheid bocht in.

De vraag is nu dus eigenlijk, zal het zinvol zijn om achter over te gaan op een slick, maar voor wel op profielband te blijven rijden. De gedachte hierachter is dat ik wel de temperatuur in mijn achterband kan krijgen en een slick hopelijk slijtvaster is?

Kandidaten voor mij zijn:
Metzeler RR Slick K2 180/60
Metzeler CompK 180/60 -> Hier eventueel ook slick bij nemen?
Pirelli Superbike Slick SC3 180/60

De reden dat ik bij Pirelli en Metzeler wil blijven heft te maken dat ik nog OK voorbanden SC1/K1 heb liggen en Bridgestone geen geode Slick voor een 5,5" velg heeft.

gr. Michel

Ik vermoed dat je ook te weinig temperatuur in je achterband krijgt. die 1.75 is dan ws nog te laag voor jou.
Het wel of niet warm rijden is niet heeeel erg afhankelijk van profiel of niet, en daarmee maakt het overstappen naar een slick ook niet zoo heel veel uit.
warm rijden is een combi van de compund en de juiste belasting (snelheid)....
Een slick heeft uiteindelijk wel meer grip en in theorie minder slijtage dan een profielband, maar dan moet je hem wel heet kunnen rijden.
en ik vermoed dat jou dat nog niet goed zal lukken.

Met 2:08 kun je overwegen eerder op een supersport ipv een race band te gaan rijden....
Als je dan toch naar een slick wil, dan zou die CompK de beste keuze zijn. Die zijn specifiek voor de hobby rijder en hebben een breed temperatuurbereik. Zover ik weet hoef je met die dingen niet eens bandenwarmers te gebruiken, dus dat zegt wel iets. Ik zou overigens ALTIJD bandenwarmers gebruiken, simpelweg omdat dat je 1 a rondes extra op snelheid oplevert.

Maar uiteindelijk moet je dat doen waar je je goed bij voelt ;)
 
Ik vermoed dat je ook te weinig temperatuur in je achterband krijgt. die 1.75 is dan ws nog te laag voor jou.
Het wel of niet warm rijden is niet heeeel erg afhankelijk van profiel of niet, en daarmee maakt het overstappen naar een slick ook niet zoo heel veel uit.
warm rijden is een combi van de compund en de juiste belasting (snelheid)....
Een slick heeft uiteindelijk wel meer grip en in theorie minder slijtage dan een profielband, maar dan moet je hem wel heet kunnen rijden.
en ik vermoed dat jou dat nog niet goed zal lukken.

Met 2:08 kun je overwegen eerder op een supersport ipv een race band te gaan rijden....
Als je dan toch naar een slick wil, dan zou die CompK de beste keuze zijn. Die zijn specifiek voor de hobby rijder en hebben een breed temperatuurbereik. Zover ik weet hoef je met die dingen niet eens bandenwarmers te gebruiken, dus dat zegt wel iets. Ik zou overigens ALTIJD bandenwarmers gebruiken, simpelweg omdat dat je 1 a rondes extra op snelheid oplevert.

Maar uiteindelijk moet je dat doen waar je je goed bij voelt ;)
Het zou best kunnen dat ik te weinig warmte in mijn band rij, maar uit de warmer haal ik ze meestal met 1.6 bar en bij terugkomst in de pits zijn ze dan tot 1.75 opgelopen, dus lijkt me vrij OK.

Dan nog lijkt me een CompK meer dan genoeg, een K2 of zelfs SC3 heb ik nog niet nodig.

Geen probleem om deze met een profiel K1 Racetech RR te combineren? Of beter gewoon een nieuwe R11 achter monteren en niet zo zeuren. R11 of CompK scheelt niet zo heel veel in prijs namelijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan