Circuitbanden-Topic

Heb een Dunlop D212 GP slick M besteld, ben benieuwd hoe hij zich gaat verhouden tot de Endurance. Volgende week normaal gezien een dagje Zolder doen dus dan kom ik er snel genoeg achter of hij rechts gaat glijden. Verwacht met deze toch ook wel 2 dagen te kunnen doen, de Endurance zou nog paar sessies mee kunnen maar dan is het rubber weg en hij begon al te glijden met opkomen rechte stuk start finish. Aangezien de voorband plat stond toen ik terugkwam van vakantie (lekkend ventiel) moet ik toch naar de bandenboer dus maar meteen wisselen. Met m'n oude R1 haalde ik 2, max 3 dagen uit een achterband afhankelijk van het circuit.

Iemand nog tips voor een goede bandenspanningsmeter? Digitaal metertje gaf steeds een andere waarde door. Kan ook aan het ventiel gelegen hebben, want een geleende analoge meter deed het helemaal niet.
 
En camera op de motor helpt inderdaad :Y

Zo kwam ik er achter dat ik vaak onnodig opschakel (schakelen en direct daarna in de ankers). Net ook mijn snelste ronde van vorige maand vergeleken met andere ronden, waarom deze 2 tot 3 seconden sneller is. Als je de ronden naast elkaar laat afspelen zie je het verschil ontstaan, best leuk om te zien. in mijn geval 1x sneller door de chicane na de heuvel + iets inhouden omdat ik ingehaald werd.

En daarnaast is het gewoon leuk om de filmpjes af en toe eens terug te kijken.
Voor wie het leuk vindt

Hoop volgende week weer wat van de tijd af te knibbelen en gestaag richting de 1.50 te gaan.
 
Zelfde fiets, zelfde rijder. Beiden op Assen en Zandvoort gereden (allebei rechtsom). Sterker nog de nieuwe K3 heb ik halverwege een dag nog vervangen voor race 2 (voor een oud type). Dus belasting is min of meer vergelijkbaar.

Wellicht dat een snellere rijder misschien wat verschil in grip waarneemt maar bij mij iig niet, heb mn snelste rondje met een oud type gereden.
 
En camera op de motor helpt inderdaad :Y

Zo kwam ik er achter dat ik vaak onnodig opschakel (schakelen en direct daarna in de ankers). Net ook mijn snelste ronde van vorige maand vergeleken met andere ronden, waarom deze 2 tot 3 seconden sneller is. Als je de ronden naast elkaar laat afspelen zie je het verschil ontstaan, best leuk om te zien. in mijn geval 1x sneller door de chicane na de heuvel + iets inhouden omdat ik ingehaald werd.
..
Hoop volgende week weer wat van de tijd af te knibbelen en gestaag richting de 1.50 te gaan.

Wat mij opvalt is :
- dat je vroeg van het gas gaat, dan even niets (?), en dan rustig terugschakelt (staat me wel iets bij dat die bak niet snel en fijn schakelt, waarvan ook akte met de missers. staat je schakelpook wel goed afgesteld?)
- dat je sommige bochten best een versnelling meer mag terugschakelen (naar z'n 3 voor de linker na start-finish, en dan in 3 door de 1e rechter bijvoorbeeld). let maar eens op je toeren, en waar hij zou moeten zitten om direct power te geven (en bedenk je dan wat een versnelling lager zou doen....)
- dat de gearing iets korter mag gezien je sommige stukken niet terug zou kunnen schakelen, maar je wel hoger in je toeren mag (chicane en ziekenhuisbocht anders eens in z'n 1 proberen om er met meer power uit te komen)
- aan de reflectie van je helm in de teller denk ik af te lezen dat je weinig beweegt op de fiets... mogelijk dat je winst kan halen door meer te verzitten en het gewicht lager naast de motor te krijgen (helm naar voren en naast de kuip, en omlaag richting het asfalt).

verder leuk filmpje uiteraard! leerzaam toch?
 
Ik heb uit 2015 een setje rosso corsa's. Nu vroeg ik mij af hoeveel bar hier warm ingaat. Ik heb 2.2 voor en 1.9 achter geadviseerd gekregen. Maar krijg dan toch redelijk dikke rubber ballen aan de zijkanten vd band. Geen idee of dat normaal is overigens?
 
En camera op de motor helpt inderdaad :Y

Zo kwam ik er achter dat ik vaak onnodig opschakel (schakelen en direct daarna in de ankers). Net ook mijn snelste ronde van vorige maand vergeleken met andere ronden, waarom deze 2 tot 3 seconden sneller is. Als je de ronden naast elkaar laat afspelen zie je het verschil ontstaan, best leuk om te zien. in mijn geval 1x sneller door de chicane na de heuvel + iets inhouden omdat ik ingehaald werd.

En daarnaast is het gewoon leuk om de filmpjes af en toe eens terug te kijken.
Voor wie het leuk vindt

Hoop volgende week weer wat van de tijd af te knibbelen en gestaag richting de 1.50 te gaan.

Ik ben niet zo snel als Nicksie… maar idd, beetje laag in toeren soms. Ook zie ik soms bij het insturen nog een meter baan aan de buitenzijde liggen. Jacky Icx insturend zag ik het oa.
 
Bedankt voor de tips. En ook herkenbaar. Nu 2 dagen met deze motor gereden dus het is allemaal nog wat zoeken, ik weet dat ik met de toeren vaak te lui rijd. Merkte ook dat ik moeite had om alles op tijd terug te schakelen, deed paar keer met koppeling in 2 of 3 versnellingen terug en dan laten opkomen maar dat werkte niet. Met deze rem ik al veel later dan met mijn vorige r1 en zit vaak een versnelling hoger ivm gearing, dus minder tijd om alles goed uit te voeren. Was tweede keer en hiervoor 3 jaar geen circuit gereden, maar op zolder wel al 3 seconden sneller. Het koppie hield het niet altijd bij :P

Zal ook eens in zijn 1 proberen door de langzame bochten, maar met mijn vorige r1 kon ik niet overweg in zijn eerste versnelling, wordt zo gevoelig op het gas. Misschien gaat het met deze beter. En anders misschien nog wel een tandwiel liggen in de doos met reserve onderdelen. En ja pookje moet denk ik 1 tandje lager zodat ik hem beter kan opschakelen, hoop niet dat het nu al de bak is :N.

Tenslotte de houding, voor mijn gevoel hang ik er naast als een aap, maar de foto's laten iets anders zien. Met goede 100 kilo mis ik de lenigheid, na sessie of 4 ook altijd last van heupen
Screenshot_20190821-192556.png
Screenshot_20190821-192510.png


Op die tweede foto vind ik het net lijken alsof ik een 125cc rijd :+
 
Bedankt voor de tips. En ook herkenbaar. Nu 2 dagen met deze motor gereden dus het is allemaal nog wat zoeken, ik weet dat ik met de toeren vaak te lui rijd. Merkte ook dat ik moeite had om alles op tijd terug te schakelen, deed paar keer met koppeling in 2 of 3 versnellingen terug en dan laten opkomen maar dat werkte niet. Met deze rem ik al veel later dan met mijn vorige r1 en zit vaak een versnelling hoger ivm gearing, dus minder tijd om alles goed uit te voeren. Was tweede keer en hiervoor 3 jaar geen circuit gereden, maar op zolder wel al 3 seconden sneller. Het koppie hield het niet altijd bij :P

Zal ook eens in zijn 1 proberen door de langzame bochten, maar met mijn vorige r1 kon ik niet overweg in zijn eerste versnelling, wordt zo gevoelig op het gas. Misschien gaat het met deze beter. En anders misschien nog wel een tandwiel liggen in de doos met reserve onderdelen. En ja pookje moet denk ik 1 tandje lager zodat ik hem beter kan opschakelen, hoop niet dat het nu al de bak is :N.

Tenslotte de houding, voor mijn gevoel hang ik er naast als een aap, maar de foto's laten iets anders zien. Met goede 100 kilo mis ik de lenigheid, na sessie of 4 ook altijd last van heupen
Bekijk bijlage 1420368Bekijk bijlage 1420369

Op die tweede foto vind ik het net lijken alsof ik een 125cc rijd :+

Niet doen,je brommer kan daar te giftig op reageren,kan link worden.
Daarbij is van zijn 1 naar 2 schakelen dikwijls ook klote i.v.m. vrij tussen 1 en 2

Probeer de brommer van je af te duwen,zo maak je minder hellingshoek (meer rubber op het asfalt)
Hoofd richting waar normaal de spiegels zitten
 
Niet doen,je brommer kan daar te giftig op reageren,kan link worden.
Daarbij is van zijn 1 naar 2 schakelen dikwijls ook klote i.v.m. vrij tussen 1 en 2

Probeer de brommer van je af te duwen,zo maak je minder hellingshoek (meer rubber op het asfalt)
Hoofd richting waar normaal de spiegels zitten
En zit je dan tegen de tank aan of juist meer naar achter?
 
En zit je dan tegen de tank aan of juist meer naar achter?

Naar achteren,altijd om te verzitten,kun je,je armen ook beter intrekken/buigen
Niet dat ik zo een held ben,maar zo doe ik het .(is mij zo geleerd bij cursus van stefan mertens.

MotorSportsPicsInter-Track-0696 (1).jpg


MotorSportsPicsMSPphotographyInter-Track-6526.jpg
 
Laatst bewerkt:
Let op dat je goed begrijpt WAAROM je naar achteren gaat zitten. In een aantal gevallen zal het namelijk juist AVERECHTS werken.
Wat je wil bereiken is dat je je lichaam naast, en zo laag mogelijk naast, de motor wilt positioneren om daarmee enerzijds het gewicht op de juiste plek te krijgen, maar ook het juiste gevoel met de motor.

Als je tegen de tank aan blijft zitten, dan kun je eigenlijk niet goed opzij bewegen. Een beetje naar achteren gaan zitten maakt de ruimte om opzij te schuiven ineens veel beter. Datzelfde geldt ook als je naar voren en omlaag wilt met je lichaam. Als je tegen de tank aan blijft zitten kun je niet echt diep gaan... een beetje naar achteren (en opzij) maakt het mogelijk om ineens veel makkelijker en dieper met je (boven)lichaam naast de motor te komen. Het naar achteren gaan zitten heeft dus niet de bedoeling om 'naar achteren te gaan zitten', maar is een noodzakelijk middel om juiste ruimte te creeren om meer naast en naar voren te kunnen 'hangen'.

Ga je echter alleen maar naar achteren zitten, en ga je weinig opzij, en ga je weinig omlaag, dan verplaats je eigenlijk alleen maar het gewicht naar achteren. Met alle negatieve gevolgen die dat heeft als je net een bocht wilt uitaccelereren....

Zoek dus naar het minimale wat nodig is om goed naast de motor te komen, en je lichaam zo laag mogelijk naast de motor te krijgen. Simpelweg met je kont zo ver mogelijk naar achteren gaan zitten (tegen het kontje aan ofzo) is ook weer niet de bedoeling. Tenzij je bv een bump (butt) stop tegen je kontje aan hebt gemonteerd om die ideale afstand te markeren.


PS: de eerste versnelling is ook een versnelling die je kan gebruiken als je niet (snel) in de powerband van de tweede versnelling komt. als je bang bent dat de motor te wild wordt, dan moet je accepteren dat je rondetijden niet de snelste zullen zijn. Uiteraard is het voor een beginnend rijder beter om de meer 'aggressieve' zaken zoals ultra laat remmen en insturen, vol op vermogen rijden (inclusief de correcte versnelling), en vroeg vol gas gaan op een moment op te gaan pakken als hij/zij de basiszaken goed tussen de oren heeft...
 
@Roy "R" jij zit erg ver naar achteren, ik zou als ik jou was eens experimenteren met iets(5/10 cm) verder naar voren zitten en iets minder om de tank heen te draaien maar je hoofd te 'committen'.

Nu we toch tips uitwisselen; persoonlijk vind ik voetenwerk ook echt super belangrijk voor een goede houding. Er zijn zoveel 'race-scholen' die hier gemakkelijk aan voorbijgaan of verkeerde dingen vertellen. Een goede houding van met name je buiten-voet geeft zoveel rust in de motor, omdat je veel druk van de binnen-voet af kan halen. Dit zorgt direct voor minder vermoeidheid, meer bewegingsvrijheid en minder risico op een lowsiders (heel veel lowsiders onstaan door te veel druk op binnenvoet, je duwt zelf je motor onderuit).

Ik heb zelf het probleem dat ik mijn knieen nog te ver uitsteek en mijn hellingshoek soms beperk met mijn knieen. Mijn foto zodat jullie mij ook van feedback kunnen voorzien/kunnen afkraken :P:
IMGM6630witharrow.jpg
 
Als ik idd foto's van andere zie dan komen zij met hun bovenlichaam veel beter naast de motor/lager. Ik zelf heb op foto's vaak het idee nog meters platter te (moeten) kunnen. Dat zal idd voor een deel in de zithoudingen zitten.
Echter met 1:50ers en 2 minimale crashes ben ik nog best tevreden. Ik wil echter een keer iets met echt stevig begeleiding gaan doen om weer een stap te zetten... alleen die €€€€'s...
 
@Roy "R" jij zit erg ver naar achteren, ik zou als ik jou was eens experimenteren met iets(5/10 cm) verder naar voren zitten en iets minder om de tank heen te draaien maar je hoofd te 'committen'.

Nu we toch tips uitwisselen; persoonlijk vind ik voetenwerk ook echt super belangrijk voor een goede houding. Er zijn zoveel 'race-scholen' die hier gemakkelijk aan voorbijgaan of verkeerde dingen vertellen. Een goede houding van met name je buiten-voet geeft zoveel rust in de motor, omdat je veel druk van de binnen-voet af kan halen. Dit zorgt direct voor minder vermoeidheid, meer bewegingsvrijheid en minder risico op een lowsiders (heel veel lowsiders onstaan door te veel druk op binnenvoet, je duwt zelf je motor onderuit).

Ik heb zelf het probleem dat ik mijn knieen nog te ver uitsteek en mijn hellingshoek soms beperk met mijn knieen. Mijn foto zodat jullie mij ook van feedback kunnen voorzien/kunnen afkraken :P:
Bekijk bijlage 1421157
Ik doe nog veel fout maar ik heb me volledig toegelegd op het voeten werk zoals corser hierboven uitlegd. Bij mij scheelde het echt secondes en ik heb het nu zover onder de knie dat ik zelfs in chicanes wissel.
leukopdefoto_1203073.JPG
 
Als ik idd foto's van andere zie dan komen zij met hun bovenlichaam veel beter naast de motor/lager. Ik zelf heb op foto's vaak het idee nog meters platter te (moeten) kunnen. Dat zal idd voor een deel in de zithoudingen zitten.
Echter met 1:50ers en 2 minimale crashes ben ik nog best tevreden. Ik wil echter een keer iets met echt stevig begeleiding gaan doen om weer een stap te zetten... alleen die €€€€'s...
Lichaamshouding is maar een van de factoren en zeker niet de belangrijkste. Als je lijnen goed zijn heb je daar idd veel meer aan. Ik heb mensen elbowdowns zien maken die nog nooit een apex van dichtbij hebben gezien en rondjes doen van 2:05+.
Over goede begeleiding, ART op zolder is wel een goedkope, goede training. 2 jaar terug tijdens ART les gehad van Pepijn Bijsterbosch, zoveel geleerd op 1 dag.
 
Ik doe nog veel fout maar ik heb me volledig toegelegd op het voeten werk zoals corser hierboven uitlegd. Bij mij scheelde het echt secondes en ik heb het nu zover onder de knie dat ik zelfs in chicanes wissel.
tussen die chicanes van ecuyers vind ik dat knap👏👏 Ik smokkel af en toen nog wel eens, zoals bv korte chicanes zolder.
 
Lichaamshouding is maar een van de factoren en zeker niet de belangrijkste. Als je lijnen goed zijn heb je daar idd veel meer aan. Ik heb mensen elbowdowns zien maken die nog nooit een apex van dichtbij hebben gezien en rondjes doen van 2:05+.
Over goede begeleiding, ART op zolder is wel een goedkope, goede training. 2 jaar terug tijdens ART les gehad van Pepijn Bijsterbosch, zoveel geleerd op 1 dag.

Ik ga vrijdag ART training doen ben erg benieuwd.
 
Lichaamshouding is maar een van de factoren en zeker niet de belangrijkste. Als je lijnen goed zijn heb je daar idd veel meer aan. Ik heb mensen elbowdowns zien maken die nog nooit een apex van dichtbij hebben gezien en rondjes doen van 2:05+.
Over goede begeleiding, ART op zolder is wel een goedkope, goede training. 2 jaar terug tijdens ART les gehad van Pepijn Bijsterbosch, zoveel geleerd op 1 dag.

Daar heb je zeker een punt,maar mijn oude houding was dusdanig dat ik te veel hellingshoek ging maken.
Na een highsider met gebroken sleutelbeen als gevolg een cursus gevolgd.
Daar werd me uitgelegd zo veel mogelijk af te hangen omdat je dan de motor zo recht mogelijk kunt houden en meer rubber op het asfalt houdt.
Ook echt verzitten,niet draaien, werd mij,proefondervindelijk, duidelijk gemaakt,als je (teveel) om de tank draait raak je in onbalans.
Het waren wijze lessen die me veel gebracht hebben.🤗
Nu rij ik nog maar matige rondetijden maar wel met meer zelfvertrouwen,constanter en belangrijkste : meer plezier 👍
 
Lichaamshouding is maar een van de factoren en zeker niet de belangrijkste. Als je lijnen goed zijn heb je daar idd veel meer aan. Ik heb mensen elbowdowns zien maken die nog nooit een apex van dichtbij hebben gezien en rondjes doen van 2:05+.
Over goede begeleiding, ART op zolder is wel een goedkope, goede training. 2 jaar terug tijdens ART les gehad van Pepijn Bijsterbosch, zoveel geleerd op 1 dag.

Klopt, maar als je lijnen "goed" zijn moet je toch elders de verbeteringen vandaan halen.
Zithouding, meer bochten dieper de bocht inremmen en eerder het gas sneller open draaien is zo uit het hoofd waar ik nog "veel" kan winnen.

Eerlijk is eerlijk, mijn motor kan met gemak 43ers op Assen rijden maar weten wat je moet doen en het daadwerkelijk doen...
 
Met de buitenste voet de hak tegen de step zetten. En niet op de bal van de voet blijven staan.
Eerste dag met deze motor zat ik steeds met mijn hak tegen de uitlaat met een gesmolten laars als gevolg. Die dag toen ook meer met mijn hak op het steuntje moeten staan ipv met de bal van de voet, maar dat vond ik echt voor geen meter rijden. Vergt veel training denk ik.
 
Eerste dag met deze motor zat ik steeds met mijn hak tegen de uitlaat met een gesmolten laars als gevolg. Die dag toen ook meer met mijn hak op het steuntje moeten staan ipv met de bal van de voet, maar dat vond ik echt voor geen meter rijden. Vergt veel training denk ik.

Ik heb het geleerd op een cursus en het was echt een openbaring voor mij. Zat direct beter op de motor en hing er meer relaxt naast. Daarna was het een kwestie van aan blijven denken want in het heetst van de strijd vergat ik het. Onder tussen zit het zo in mijn motoriek bij motor rijden dat ik het zelfs op de weg ook doe bij gewoon rustig toeren. Bocht na links rechtse voet met de hak tegen de step zelfs op een rotonde 😂
 
Terug
Bovenaan Onderaan