Circuitbanden-Topic

Hallo heren,

Net niet meer nieuwe Dunlop D213GP Pro voorband overgenomen voor onder mijn FZR600.
Het is een MS1 compound (voor het "koudste" weer), wat houdt dit in de praktijk in voor mijn sporadische trackday?
 
Hallo heren,

Net niet meer nieuwe Dunlop D213GP Pro voorband overgenomen voor onder mijn FZR600.
Het is een MS1 compound (voor het "koudste" weer), wat houdt dit in de praktijk in voor mijn sporadische trackday?
Ik ben NIET bekend met deze band..............maar als jij zegt dat het geschikt is voor het "koudste weer" (oftewel harde compound) dan zullen je banden niet hard slijten, maar de hoeveelheid grip is ook niet optimaal.
In de praktijk wil dat zeggen, dat als je gaat pushen of veel gaat "vragen" van een band, dat de gripgrenzen sneller bereikt zullen zijn.

Misschien dat deze band te vergelijken is met een erg sportieve straatband.
Daar kun je prima mee rijden op het circuit, mits je geen toptijden rijdt...........of een erg groot talent bent.
Met Pilot Powers kun je prima onder de 2.00 rijden op Assen, zolang je niet abrupt op het gas gaat.
 
De Dunlop 213 is géén sportieve straatband. Het is de raceband van Dunlop. Met deze band kun je wedstrijden winnen, voor een sporadische trackday zijn ze wellicht wat overkill. Als je bandenwarmers hebt, zou ik hem lekker gebruiken. Dunlop schijnt wel gevoelig te zijn voor de juiste bandenspanning, dus houdt het slijtagepatroon een beetje in de gaten.
 
Ik heb de 213 afgelopen jaar ook gereden op Assen. Mij werd geadviseerd (door de heren van dunlop) om 2.3bar voor en 1.55bar achter te gebruiken (warm gemeten uiteraard)
 
Hou die K3 voor als het wat kouder is (voorjaar/najaar)..........of ochtendtrainingen.
1e rondje niet al te abrupt of op de max. remmen en dan kom je wel een eind.

Maar met die rondetijden zou ik wel eerder een K2/K1 steken.
Voor de Metzeler voorbanden: Als de baan koud is een K1 en als je meer gevoel wil. Als het warm is een K2 en als je meer stabiliteit wil. Een K3 als je vooral meer levensduur wil en de K3 is een combi van gevoel van de k1 en stabiliteit van de K2 en is inzetbaar bij zowel lage als hoge temperaturen.
 
Thanks voor de info mannen. Gaat om alleen een voorband op een FZR600 '89 die ik mondjesmaat naar de 2:00 aan het drukken ben.
Achter zit ik nog met een rare maat: 150-60/18 dus daar ligt een BT016 Pro op.

Inderdaad bandenwarmers erom, maar zoals ik het hoor, kom ik hier heel goed mee weg :)
 
Voor de Metzeler voorbanden: Als de baan koud is een K1 en als je meer gevoel wil. Als het warm is een K2 en als je meer stabiliteit wil. Een K3 als je vooral meer levensduur wil en de K3 is een combi van gevoel van de k1 en stabiliteit van de K2 en is inzetbaar bij zowel lage als hoge temperaturen.
Dus dan zou een K3 voorband prima zijn voor trackdays en ZAC wedstrijden met 1.56?
 
Thanks voor de info mannen. Gaat om alleen een voorband op een FZR600 '89 die ik mondjesmaat naar de 2:00 aan het drukken ben.
Achter zit ik nog met een rare maat: 150-60/18 dus daar ligt een BT016 Pro op.

Inderdaad bandenwarmers erom, maar zoals ik het hoor, kom ik hier heel goed mee weg :)

Als je een 18"achterwiel hebt zijn er ook nog de banden waar ze in classic endurance mee rijden.... Zijn fietsen met een bak vermogen, en ze rijden er met gemak een 4-uurs mee uit.... geen idee hoe dat zich verhoud tot jouw Battlax....


Ik rij op een 18"velg ook deze band, maar dan niet de CR versie (straatband). Die bevalt super, al is mijn tempo wellicht een stukkie anders dan het jouwe ;)
 
Toevallig mensen die hier al meer over gehoord hebben of van gezien hebben?

Racetec TD Slick
De Racetec TD Slick is een profielloze band voor het circuit, die snel en gemakkelijk te gebruiken is. Hij kan zonder bandenwarmers worden gebruikt en heeft volgens Metzeler geen speciale setting nodig voor optimale prestaties. Daarnaast zij er gelijkblijvende prestaties, ook na slijtage en de bijzondere optie om de draairichting van de achterband om te keren, als de circuitconfiguratie meer slijtage aan één kant van de band genereert. De nieuwe band zal verkrijgbaar zijn in vier maten op 17 inch: 120/70 voor en 180/55, 190/55 en 200/55 achter.

75610671_530402821128746_3457884071294664704_o.jpg
 
Ok, wat ik verder nog lees is:

ze adviseren wel warmers (80graden) maar is niet noodzakelijk omdat de band snel op warmt.
geadviseerde bandendruk 2.3 voor en 1.8 achter (warm)
 
Ik heb geen ervaring met slicks maar als ik die tekst zo lees vind ik het allemaal veel te algemeen..
slicks horen naar mijn mening met warmers gebruikt te worden.. als dat niet het geval is betekend het toch dat de samenstellign heel anders is ?!
Zelfde geldt voor het verhaal over de grip als de band slijt, dat word normaal toch ook minder ?!

Klinkt qua opgaaf allemaal een beetje als bijv. de bridgestone rs10/11 serie alleen hebben die wel profiel ( word trouwens de zelfde spanning voor geadviseerd.. 1.8 bar warm in een straat band.. ik vond het doodeng de eerste paar meter )
 
Ik heb geen ervaring met slicks maar als ik die tekst zo lees vind ik het allemaal veel te algemeen..
slicks horen naar mijn mening met warmers gebruikt te worden.. als dat niet het geval is betekend het toch dat de samenstellign heel anders is ?!
Zelfde geldt voor het verhaal over de grip als de band slijt, dat word normaal toch ook minder ?!

Klinkt qua opgaaf allemaal een beetje als bijv. de bridgestone rs10/11 serie alleen hebben die wel profiel ( word trouwens de zelfde spanning voor geadviseerd.. 1.8 bar warm in een straat band.. ik vond het doodeng de eerste paar meter )
Metzeler geeft alleen aan dat de band ook zonder warmers te gebruiken is. Neemt niet weg dat het gebruik van warmers beter is.

De compK was wat harder qua compound, vergelijkbaar met de K3 Racetech of Supercorsa SP. Of de RS10/RS11 zoals je noemde. Die hebben ook allemaal profiel.
 
Metzeler geeft alleen aan dat de band ook zonder warmers te gebruiken is. Neemt niet weg dat het gebruik van warmers beter is.

De compK was wat harder qua compound, vergelijkbaar met de K3 Racetech of Supercorsa SP. Of de RS10/RS11 zoals je noemde. Die hebben ook allemaal profiel.

Klopt maar dat kan met elke slick, in principe.
Het is alleen totaal niet handig en ik zie het nut er ook niet van in ?! Je zet ze niet onder een straatfeest lijkt me..

Ik doelde er dus meer op dat het allemaal wat dubieus overkomt, een slick met eigenschappen van een straatband
 
Meer een marketing dingetje dus... een straatband waar ze het profiel zijn vergeten te maken waardoor iedereen op circuit kan zeggen dat hij ECHT met slicks kan rijden :t
Verder niks mis mee lijkt me, alleen iets om rekening mee te houden bij evt. aanschaf, of dichten ze het ding eigenschappen toe die het niet kan waarmaken??
 
Ik heb geen ervaring met slicks maar als ik die tekst zo lees vind ik het allemaal veel te algemeen..
slicks horen naar mijn mening met warmers gebruikt te worden.. als dat niet het geval is betekend het toch dat de samenstellign heel anders is ?!
Zelfde geldt voor het verhaal over de grip als de band slijt, dat word normaal toch ook minder ?!

Klinkt qua opgaaf allemaal een beetje als bijv. de bridgestone rs10/11 serie alleen hebben die wel profiel ( word trouwens de zelfde spanning voor geadviseerd.. 1.8 bar warm in een straat band.. ik vond het doodeng de eerste paar meter )

Op iedere band kun je warmers gooien,ook straatbanden ,been there,done that.
Ook profiel banden als de supercorsa's SC serie etc
Bandenwarmers hebben of kunnen 2 functies hebben,of om warmte cycli te verminderen of om gelijk met warme banden een sessie te starten.
Ik zelf rij vooral met slicks/regenbanden,met warmers en ,verplicht,met mijn classic op profielbanden,zonder warmers
 
Heej, een classic :t mag ik vragen op wat voor classic je rondscheurt? En wat voor banden?
 
Op iedere band kun je warmers gooien,ook straatbanden ,been there,done that.
Ook profiel banden als de supercorsa's SC serie etc
Bandenwarmers hebben of kunnen 2 functies hebben,of om warmte cycli te verminderen of om gelijk met warme banden een sessie te starten.
Ik zelf rij vooral met slicks/regenbanden,met warmers en ,verplicht,met mijn classic op profielbanden,zonder warmers

I know..
Maar wat is het nut van een slick zonder warmer ? Je gaat toch niet met slicks op straat rijden.
Heel leuk dat ze het zo adverteren maar ik zie het pluspunt/ voordeel er niet van.

Het omdraaien van het wiel vind ik dan wel weer leuk maar ik had eigenlijk gedacht dat dat met een andere slick ook wel kon ?!
 
Terug
Bovenaan Onderaan