Circuitbanden-Topic

Hallo jongens en meisjes,

zouden jullie eens jullie licht kunnen laten schijnen op deze slijtage?

Motor: Yamaha Thundercat 2002
Band: Pirelli Diablo Rosso Corsa 2
Rondetijd Zandvoort: 2.13
Bandenspanning koud: 1.9 en 2.3 geprobeerd, beiden zelfde slijtagepatroon.
Blijft leuk om dit te proberen te lezen. Ben verre van een ervaren racer/lezer er zullen er hier zat zijn die er een natuurlijkere/betere kijk op hebben.

Maar mijn 2 cent;
Hot tear, gezien de spanning en de slijtage lijkt niet diep (maar een foto blijft soms lastig te zien).
Daarnaast denk ik dat er iets vloeiender op het gas gegaan moet worden gezien de brede schone band en de harde lijn met de slijtage (dit zal ook mogelijk die hot tear ten goede komen) en de licht golvende slijtage na de excessieve slijtage lijkt ook niet uniform in breedte (maar ja foto blijft lastig) dus zou je eventueel nog wat aan je rebound moeten doen dacht ik (mits je dat kan verstellen).

Nogmaals, neem het met een korrel zout en zoals boven al gemeld zou ik eerst eens de spanning aan de hogere kant houden, staat van vering onderzoeken en je gas applicatie eens tegen het licht houden. Probeer wel 1 variabele per keer te veranderen.
Succes!
 
ik heb een vraag over regenbanden....
vanaf wanneer gebruik je ze?....
en is er een heel andere manier om mee te rijden?...of is het echt alleen maar een gevoelskwestie?...en hopen for the best?...
tips en info zijn zeer welkom.
 
ik heb een vraag over regenbanden....
vanaf wanneer gebruik je ze?....
en is er een heel andere manier om mee te rijden?...of is het echt alleen maar een gevoelskwestie?...en hopen for the best?...
tips en info zijn zeer welkom.
Ik ben zelf een beginnend circuit rijder en heb vorige maand voor het eerst in de regen gereden op het TT cicuit, met regenbanden.
Het was echt heel slecht weer en ik was heel blij dat ik regenbanden had, want daardoor toch zeker een leuke dag gehad. Grip was voor mijn niveau meer dan voldoende, geen enkel moment het gevoel gehad dat ik zou gaan glijden of zo. In vergelijking met de mensen die op 'normale' banden stonden konden degene met regenbanden echt veel lekkerder rijden. Het is dus echt niet alleen een gevoelskwestie.
Wel is het zo dat wanneer de baan tussendoor toch wat opdroogt de regenbanden ontzettend snel slijten.
Ik heb nog geen ervaring wat het beste te doen met lichte regen / miezer.
Morgen nog een circuit dag op Zolder en er wordt wel lichte regen voorspeld dus we gaan het meemaken. In geval van miezer vind ik het nu ook lastig kiezen, ga ik voor m'n Metzeler Racetec RR K3 droog weer banden, of voor de regenbanden met het risico dat ze einde van de dag op zijn?
 
ik heb een vraag over regenbanden....
vanaf wanneer gebruik je ze?....
en is er een heel andere manier om mee te rijden?...of is het echt alleen maar een gevoelskwestie?...en hopen for the best?...
tips en info zijn zeer welkom.

Zodra je geen spray ziet is het eigenlijk te droog.
Vloeiend rijden. Geen abrupte gas of rem acties.
Zeker rechtuit kan je zo goed als maximaal aanremmen.
Grote "probleem" is de dunnere grens tussen snel en crashen ;)
19ZV9-2944.JPG
DSC_8175.jpg
DSC_8457.jpg


 
Laatst bewerkt:
ik heb een vraag over regenbanden....
vanaf wanneer gebruik je ze?....
en is er een heel andere manier om mee te rijden?...of is het echt alleen maar een gevoelskwestie?...en hopen for the best?...
tips en info zijn zeer welkom.
Ik gebruik regenbanden vanaf het punt dat de baan echt nat is. Bij een droog spoor kun je prima met een circuitband met profiel rijden
Voldoende spanning in de banden, het profiel moet echt open blijven staan
Wel of geen bandenwarmers is ook altijd een leuke discussie, ik doe het wel. Zit waarschijnlijk tussen de oren.

En voor de rest: vering 2 à 3 klikken zachter en gaan.
 
Ik gebruik regenbanden vanaf het punt dat de baan echt nat is. Bij een droog spoor kun je prima met een circuitband met profiel rijden
Voldoende spanning in de banden, het profiel moet echt open blijven staan
Wel of geen bandenwarmers is ook altijd een leuke discussie, ik doe het wel. Zit waarschijnlijk tussen de oren.

En voor de rest: vering 2 à 3 klikken zachter en gaan.
Misschien bij warme temperaturen maar als de temperatuur rond of onder de tien graden zakt zijn de Supercorsa SP's spekglad en onvoorspelbaar. (laat staan een echte circuitband zoals de SC's.)
Maar met de Bridgestone S22 (sportieve straatband) heb je echt wel veel meer grip dan je denkt. ( elke ronde ging ik harder en harder tot ik opeens bijna even snel was als mensen met regenbanden)
 
Misschien bij warme temperaturen maar als de temperatuur rond of onder de tien graden zakt zijn de Supercorsa SP's spekglad en onvoorspelbaar. (laat staan een echte circuitband zoals de SC's.)
Maar met de Bridgestone S22 (sportieve straatband) heb je echt wel veel meer grip dan je denkt. ( elke ronde ging ik harder en harder tot ik opeens bijna even snel was als mensen met regenbanden)
Hier heb ik ook ervaring mee helaas... Gisteren op ecuyers 2 euro's zien liggen door het kwakkelig (koud/miezer/regen) weer icm supercorsas.

Reed eerst met s22 en hier kon ik veel harder mee met deze weersomstandigheden, leermoment(en) helaas 😋

Iemand ervaring met intermidiates?
 
Laatst bewerkt:
Degene waar ik mijn motor van heb overgenomen, had een achterwiel met intermidiate.

Hij gaf aan dat het ideaal is bij een opdrogende baan, wat op Assen nogal eens voorkomt ivm de wind die daar vaak aanwezig is.

Regenbanden rijdt je dan na een paar ronden kapot, maar meer grip in zo'n geval dan straatbanden.

Zelf overigens nooit met regenbanden of intermediates gereden
 
Intermediates heb ik dan vaak gehoord dat ee te weinig tijden zijn dat ze nuttig zijn. Oftewel setje banden van 300 euro die je 1 sessie gebruikt en na 5 jaar wegflikkert want oud geworden.

Qua regenbanden en warmers, let wel op dat je dan een warmer met een lage stand gebruikt (50gr ofzo)
 
Persoonlijk hou ik mijn regenbanden liever uit de warmer. Heb liever dat de grip toeneemt dan dat hij afneemt.

Verder vindt ik een set complete regenbanden met velgen een must have als je vaak in Nederland en België rijdt. Voor je het weet sta je een hele dag de baan droog te kijken daarnaast vindt ik het best leuk. Alleen hink ik altijd op 2 gedachte want kan altijd harder maar de grens is snel bereikt al je wat meer gas gaat geven. Daarom nog nooit gevallen maar ga niet echt hard in regen.

En zodra je een droog spoor ziet komen direct naar binnen anders zijn ze binnen een paar rondjes aan puin
FB_IMG_1578088595636.jpg
 
Heb mijn regenset ook nooit in de warmers, eigenlijk om dezelfde reden als bart_schwantz_34.

Regenrijden is best leuk en als je jezelf de tijd gunt om aan t gevoel te wennen, kun je ook daar aardig hard mee gaan, maar je moet alles wat vloeiender doen...

Het mooiste is als het de hele dag gewoon regent, dan schroef je gewoon je regenwielen erin en hoef je verder niet na te denken over een opdrogende baan.

Lekker ervaring opdoen in de regen:]
 
Ik vindt ook dat een set regenwielen een must is. Tenminste als je altijd wilt kunnen rijden. Heb nu voor het komende weekend in Mettet zelfs de beschikking over nog een set wielen met Metzeler MR7 RR banden. Deze zijn voor de inbetween omstandigheden. Daar zouden ze echt retegoed voor moeten zijn. Die omstandigheden ga ik echt verwachten. Ik denk zelfs dat wisselen naar regenbanden alleen gaat gebeuren als het echt blijft regenen.
Met mijn snelheid zouden ze mss altijd wel goed genoeg zijn 8-)
 
Ik vindt ook dat een set regenwielen een must is. Tenminste als je altijd wilt kunnen rijden. Heb nu voor het komende weekend in Mettet zelfs de beschikking over nog een set wielen met Metzeler MR7 RR banden. Deze zijn voor de inbetween omstandigheden. Daar zouden ze echt retegoed voor moeten zijn. Die omstandigheden ga ik echt verwachten. Ik denk zelfs dat wisselen naar regenbanden alleen gaat gebeuren als het echt blijft regenen.
Met mijn snelheid zouden ze mss altijd wel goed genoeg zijn 8-)

De interact M5 voldoen al prima,MR7 RR banden zouden nog beter moeten zijn.
 
De M7RR was de control tire voor de RC390 cup en daar werd onder de 2:00 mee gereden op Assen. Dus potentie genoeg :)

Ik heb ze zelf een paar jaar geleden op m'n straatmotor gehad en op het politiecircuit in de stromende regen de schaamranden van de achterband weggepoetst. Dus prima geschikt als intermediate lijkt me.
 
Mijn ervaring is dat een regenband aan de voorzijde veel minder te voorduren krijgt dan de achterband in opdrogende omstandigheden. Ik wissel in die omstandigheden alleen mijn achter velg voor een m9rr. Daarnaast voor Pirelli en metzeler regenbanden geldt dat de druk omlaag moet bij een warmere baan. Eigenlijk vergelijkbaar met de SC banden.
 
Hoi Racers!
Momenteel rijd ik op Pirelli SC3 achter en een Pirelli SC2 voor. Deze banden blijven op het nieuwe asfalt in Assen goed, echter wil ik graag eens Bridgestone proberen, zijn prijstechnisch toch wat gunstiger en schijnen het goed te doen op Assen.

Weet iemand hier welke variant je tegenover welke band kan zetten?
Dus de SC3 van Pirelli is vergelijkbaar met de Bridgestone V02 ....?
En de SC2 voorband is vergelijkbaar met de Bridgestone V02.....?

Komen onder een BMW S1000RR, circuit klaar.
Als iemand mij wat verder kan helpen zou super zijn, alvast bedankt!
 
Hoi Racers!
Momenteel rijd ik op Pirelli SC3 achter en een Pirelli SC2 voor. Deze banden blijven op het nieuwe asfalt in Assen goed, echter wil ik graag eens Bridgestone proberen, zijn prijstechnisch toch wat gunstiger en schijnen het goed te doen op Assen.

Weet iemand hier welke variant je tegenover welke band kan zetten?
Dus de SC3 van Pirelli is vergelijkbaar met de Bridgestone V02 ....?
En de SC2 voorband is vergelijkbaar met de Bridgestone V02.....?

Komen onder een BMW S1000RR, circuit klaar.
Als iemand mij wat verder kan helpen zou super zijn, alvast bedankt!

Ik rij op Bridgestone en ben er heel tevreden over. Veel grip en gaan lang mee. Ik rij soft voor en achter.

Je hebt tegenwoordig nog een compound zachter (super soft). De super soft is nog zachter als de soft en vergelijkbaar met een SC0. Grote verschil is wel dat deze niet kapot gaat op Assen.

Soft is goed genoeg en is vergelijkbaar met een SC1. Medium = SC2.
 
Laatst bewerkt:
Zelf geen ervaring maar ik heb gelezen dat de combinatie van een R11 voorband met een V02 achterband vrij populair is in de UK. "Hep op Facebook gestaan", dus doe ermee wat je wil.
 
R11 vind ik een top band, helaas zelf nog neit met slicks gereden maar het verhaal van de r11 voorband icm slick achter kom ik vaker tegen.
 
Vraagje; heeft er iemand ervaring met, of een goede review van, de pirelli 200/65 (en 125/70) slick? Heeft hij meer edge grip? Is het het prijsverschil waard, etc.?
 
2 mensen die ik ken hebben een 125 voorband geprobeerd en de motor wou niet meer sturen. Wat ik er verder over lees van bsb die dit jaar er verplicht mee moesten rijden is dat het persoonlijk is en je ook de geometrie van de motor anders moet zetten.

Daarom blijf ik lekker met 120 rijden 😁
 
Op zich ook logisch gezien je voorwiel effectief groter wordt, daarom zou je op zijn minst de voorkant wat meer door moeten steken wil je vergelijkbare geometrie houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan