Circuitbanden-Topic

Ik wil voor het eerst een setje regenbanden aanschaffen, maar van de prijs ben ik wel lichtelijk geschrokken. _O-
Maar wellicht moet ik ook niet via mijn gebruikelijke leveranciers kijken.

BMW S1000RR'14 op Rosso Corsa - Pirelli freak kan ik wel zeggen - en ik rij in de snelste groep.
Al kan ik wellicht een stapje terug met Corona kilo's. :+

Nog tips? Montage elders geen probleem (internet dus). ;)
 
Dat ook, maar vooral handig dat je nu je besloten hebt voor regenbanden te gaan er achter komt dat die dingen niet goedkoop zijn :+
Ik dacht gewoon aan de prijs van een Corsa Rossootje of Rosso Corsaatje (whatever in a name).
En dan scherp geprijsd bij Oponeo.

Maar ik werd gedwongen door in de snelste groep mee te kunnen.
Alleen bij een verregende circuit-dag ben je dan alsnog een rijdende chicane. :')

Zeker als ik volgens planning een enkele ZAC wedstrijd mee ga doen.
Het weer laat zich (wetenschap 2021) niet plannen.

Ik wacht nog steeds op de uitvinding dat het alleen nog maar in de nacht regent. -O-
Dan kunnen er slicks op de pas gekochte velgen..
 
Don't hold your breath. :+

Ik vind regenrijden wel leuk eigenlijk, dat moet ook wel als Spa je favoriete circuit is. O-)

Maar de grip is er super in het nat.
Er zijn circuits die net een ijsbaan zijn in het nat.
Maakt ook een verschil 🤔 🤗
 
Ik dacht gewoon aan de prijs van een Corsa Rossootje of Rosso Corsaatje (whatever in a name).
En dan scherp geprijsd bij Oponeo.

Maar ik werd gedwongen door in de snelste groep mee te kunnen.
Alleen bij een verregende circuit-dag ben je dan alsnog een rijdende chicane. :')

Zeker als ik volgens planning een enkele ZAC wedstrijd mee ga doen.
Het weer laat zich (wetenschap 2021) niet plannen.

Ik wacht nog steeds op de uitvinding dat het alleen nog maar in de nacht regent. -O-
Dan kunnen er slicks op de pas gekochte velgen..
Ik rijd met regen ook op de rosso's en ben dan zeker niet de langzaamste😋 Je fiets helpt je een heel eind dus zou het sowieso een keer aankijken
 
Ik rijd met regen ook op de rosso's en ben dan zeker niet de langzaamste😋 Je fiets helpt je een heel eind dus zou het sowieso een keer aankijken
Op Assen hadden mijn Rosso's al vijf circuitdagen gehad, vertrouwde dat niet zo.
Waren goed gebruikt en hadden dus al veel heatcycles gehad.
En ik zag alleen maar regenbanden of deelnemers die de motor zelfs de hele dag op de aanhanger lieten staan.
Het was ook de hele dag wat koud en mistig.
Maar volgende week heb ik wat oudere DOT regenbanden.
Er is nog niet mee gereden en ze zijn ook niet helemaal bejaard.
Zacht als baby billetjes. ;)
 
Je fiets helpt je een heel eind dus zou het sowieso een keer aankijken
Die heeft mij er al met droog weer afgegooid.
Bij nieuwere bouwjaren werkt e.a. wel in de bochten.
Maar vlak voor de apex vol gas is nooit goed. _O-
 
Heeft iemand ervaring met Metzeler Racetec TD?

Ben op zoek naar nieuwe slicks, na altijd met gebruikte banden te hebben gereden.

Ik rijd momenteel met Conti slicks (soft voor en medium achter). Die bevallen me goed en slijten ook mooi.
Heb ook met Pirelli slicks (SC1 voor en SC2 achter) gereden, maar vond de motor wat bewegelijk met die banden en sleten niet mooi (kon ook aan het nieuwe asfalt liggen, hoorde namelijk meer mensen klagen dat de SC2 "opgevreten" werd).

Mijn PR op Assen is een lage 1.59 maar hoop dit jaar daar wel iets vanaf te rijden (zal wss geen 1.55 ofzo worden)

Dus zoekend naar nieuwe Conti's, kwam ik ook de Metzeler Racetec TD tegen, maar kan er weinig reviews over vinden.
 
Heeft iemand ervaring met Metzeler Racetec TD?

Ben op zoek naar nieuwe slicks, na altijd met gebruikte banden te hebben gereden.

Ik rijd momenteel met Conti slicks (soft voor en medium achter). Die bevallen me goed en slijten ook mooi.
Heb ook met Pirelli slicks (SC1 voor en SC2 achter) gereden, maar vond de motor wat bewegelijk met die banden en sleten niet mooi (kon ook aan het nieuwe asfalt liggen, hoorde namelijk meer mensen klagen dat de SC2 "opgevreten" werd).

Mijn PR op Assen is een lage 1.59 maar hoop dit jaar daar wel iets vanaf te rijden (zal wss geen 1.55 ofzo worden)

Dus zoekend naar nieuwe Conti's, kwam ik ook de Metzeler Racetec TD tegen, maar kan er weinig reviews over vinden.
ik heb vorig seizoen een setje geprobeerd.
Meer dan genoeg grip mee. alleen was een achterband na 2 dagen echt op, en een voorband na 3 dagen al.
vondt ze dus wat snel slijten. Maar verder veel vertrouwen en super grip!
 
@jbt een paar pagina's terug in dit topic hebben we de TD besproken. Nog beperkt ervaring, een paar goede reviews en een aantal mensen die ze gaan proberen (ik zei de gek).
De compound is harder dan de SC1/2 waar jij ervaring mee hebt.
 
Ik baal een beetje van Metzeler, de TD was eerst alleen in 180/55 en 200/60 te krijgen, nu dus wel in 180/60 te krijgen terwijl ik de 180/55 al besteld heb.
 
Ik baal een beetje van Metzeler, de TD was eerst alleen in 180/55 en 200/60 te krijgen, nu dus wel in 180/60 te krijgen terwijl ik de 180/55 al besteld heb.
Geen idee wanneer jij jouw band besteld hebt en of je deze al om de velg hebt liggen, anders zou ik gewoon even bellen om te kijken wat er mogelijk is? (Afhankelijk van waar je de band gekocht hebt)
 
Ik baal een beetje van Metzeler, de TD was eerst alleen in 180/55 en 200/60 te krijgen, nu dus wel in 180/60 te krijgen terwijl ik de 180/55 al besteld heb.
Ik heb hem ook als 180/55 volgende wordt een 180/60, maar of dat op ons niveau nou echt zo veel verschil gaat maken? Iets meer rubber op de schouder? De +9 mm rijhoogte achter kun je ook op een andere manier voor elkaar krijgen.
 
@jbt een paar pagina's terug in dit topic hebben we de TD besproken. Nog beperkt ervaring, een paar goede reviews en een aantal mensen die ze gaan proberen (ik zei de gek).
De compound is harder dan de SC1/2 waar jij ervaring mee hebt.
Dat heb ik dan even gemist :$
Apart dat op internet maar weinig testen of reviews zijn te vinden.

Heb via een appgroep ook hoofdzakelijk positieve reacties gekregen over de band.
Dus ga ze ook proberen (nadat de restvoorraad Conti's er doorheen zijn gejaagd)
 
Ik heb hem ook als 180/55 volgende wordt een 180/60, maar of dat op ons niveau nou echt zo veel verschil gaat maken? Iets meer rubber op de schouder? De +9 mm rijhoogte achter kun je ook op een andere manier voor elkaar krijgen.
Hoewel je gelijk hebt is dat het punt niet. Ik koos voor 180/55 want er was niet anders. Nu blijkt dus van wel.
 
Ik rij al sinds jaar en dag zonder veel klachten met SC2 voor en achter. Nu viel me afgelopen jaar tijdens een bloedhete dag op hoeveel extra grip de bandjes gaven (helaas niet in een nieuw PR kunnen vertalen -O- ), ik rij ze onder normale omstandigheden dus waarschijnlijk niet warm genoeg (zx6r, 1.56min op Zandvoort met wind in de rug, normaal ~1.58). Vooral de voorband blijft hand warm (temp nooit gemeten) bij normale buitentemperatuur.

Nu dacht ik dus om voor dit jaar voor een SC1 te monteren, deze zou (toch) beter geschikt zijn voor lagere temperaturen ? Nu zie ik op de website van Pirelli dat de SC2 beter geschikt zou zijn bij kouder weer :?

Hebben ze in Italie de boel weer eens omgegooid of is dit al jaren zo ?

Ik zoek dus een goede plakband, kan ik nu beter naar zachter race rubber kijken of mogelijk juist meer straat georienteerd om in een beter temperatuurbereik te komen ? (of zou de Metzeler TD het beste van twee werelden zijn ?)


supercorsa.JPG
 
Als het koud is:
Voorband SC1 (zacht), achterband SC2 (hard).
Als het warmer wordt kun je een SC1 achterband steken.
SC2 voorband pas als het echt warm is.
Zo herinner ik het me in elk geval.
 
Ik rij al sinds jaar en dag zonder veel klachten met SC2 voor en achter. Nu viel me afgelopen jaar tijdens een bloedhete dag op hoeveel extra grip de bandjes gaven (helaas niet in een nieuw PR kunnen vertalen -O- ), ik rij ze onder normale omstandigheden dus waarschijnlijk niet warm genoeg (zx6r, 1.56min op Zandvoort met wind in de rug, normaal ~1.58). Vooral de voorband blijft hand warm (temp nooit gemeten) bij normale buitentemperatuur.

Nu dacht ik dus om voor dit jaar voor een SC1 te monteren, deze zou (toch) beter geschikt zijn voor lagere temperaturen ? Nu zie ik op de website van Pirelli dat de SC2 beter geschikt zou zijn bij kouder weer :?

Hebben ze in Italie de boel weer eens omgegooid of is dit al jaren zo ?

Ik zoek dus een goede plakband, kan ik nu beter naar zachter race rubber kijken of mogelijk juist meer straat georienteerd om in een beter temperatuurbereik te komen ? (of zou de Metzeler TD het beste van twee werelden zijn ?)


Bekijk bijlage 1609288

Ik rij al 2 of 3 seizoenen met SC3's. Geen rare slijtage patronen, veel vertrouwen, grip zát voor mijn amateurisme, de voorband gaat > een seizoen (een dag of 7-8 bij mij) mee, achterband 6+ dagen op m'n 600 en inmiddels een dag of 3 op m'n 1000. Koud of warm lijkt ie zich weinig van aan te trekken (of ik heb er gewoon geen gevoel voor, dat kan natuurlijk ook, bovendien haal ik by far niet uit de band wat erin zit..). Afgelopen jaar 1:52:x geklokt (met dank aan de compensatiepk's uiteraard) op Zandvoort. Kortom, ik kan je de SC3's ten zeerste aanraden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan