Circuitbanden-Topic

Als alternatief zou je nog kunnen overwegen om straatbanden te gebruiken in de regen. Bv. M7RR, Power 5, RoadAttack 3. Die zijn goedkoper en je rijdt ze niet kapot op een opdrogende baan. Als je klaar mee bent voor het circuit kun je ze voor een goede prijs doorverkopen.
 
vraagje, afgelopen weekend voor het eerst de bridgestone v02 3lc (M/S) geprobeerd: erg tevreden tot nu toe! echter, ik had wel wat last van een wegsmeltende achterband/hot tear. Hoe laag gaan jullie met spanning? advies is van 1,6-1,8, maar 1,6 was duidelijk te hard. Ben naar 1,55 (Bij warmers op 90 graden) gegaan maar ook dat was nog te hard. Hoe ga je het best om met deze omstandigheden?
 
vraagje, afgelopen weekend voor het eerst de bridgestone v02 3lc (M/S) geprobeerd: erg tevreden tot nu toe! echter, ik had wel wat last van een wegsmeltende achterband/hot tear. Hoe laag gaan jullie met spanning? advies is van 1,6-1,8, maar 1,6 was duidelijk te hard. Ben naar 1,55 (Bij warmers op 90 graden) gegaan maar ook dat was nog te hard. Hoe ga je het best om met deze omstandigheden?
Ook hoe lager de spanning, hoe sneller de band opwarmt. :?
Maar die 0.05 bar vind ik wel een knappe actie.
Ik heb een goede meter, de beste volgens de bandenman op het forum, maar ook deze zal vast niet beter dan ±0.1 bar meten.
 
Ook hoe lager de spanning, hoe sneller de band opwarmt. :?
Maar die 0.05 bar vind ik wel een knappe actie.
Ik heb een goede meter, de beste volgens de bandenman op het forum, maar ook deze zal vast niet beter dan ±0.1 bar meten.
hoe ver je analoge bandenspanningsmeter ook afwijkt, bij benadering een halve tiende bar eruit halen moet wel te doen zijn toch bij een achterband?
 
hoe ver je analoge bandenspanningsmeter ook afwijkt, bij benadering een halve tiende bar eruit halen moet wel te doen zijn toch bij een achterband?
0.05 bar zal zelfs in de MotoGP niet het verschil maken.
Maar je kan inderdaad wel meten dat er iets uitgaat.
Met afkoppelen gaat er vast ook nog 0.02 bar uit. :+

Wellicht moet er juist meer lucht in?
Het klinkt bij mij alsof de band juist teveel kon bewegen.
Warm asfalt is wat hoger dan koud asfalt (maar het is nog lang niet heel warm, tenzij je naar Spanje gaat in de middag).
Maar ik ben niet de grootse bandenman hier. ;)

Vorig jaar had ik ook hele dikke strepen en ruwe oppervlakken, vervolgens een sterkere achterveer gemonteerd en rustiger op het gas vanaf de apex.
Doe nu wel bijna twee keer zo lang met een achterband en rij in totaal sneller. 8)7
 
vraagje, afgelopen weekend voor het eerst de bridgestone v02 3lc (M/S) geprobeerd: erg tevreden tot nu toe! echter, ik had wel wat last van een wegsmeltende achterband/hot tear. Hoe laag gaan jullie met spanning? advies is van 1,6-1,8, maar 1,6 was duidelijk te hard. Ben naar 1,55 (Bij warmers op 90 graden) gegaan maar ook dat was nog te hard. Hoe ga je het best om met deze omstandigheden?
Een foto zegt meer dan duizend woorden.
 
vraagje, afgelopen weekend voor het eerst de bridgestone v02 3lc (M/S) geprobeerd: erg tevreden tot nu toe! echter, ik had wel wat last van een wegsmeltende achterband/hot tear. Hoe laag gaan jullie met spanning? advies is van 1,6-1,8, maar 1,6 was duidelijk te hard. Ben naar 1,55 (Bij warmers op 90 graden) gegaan maar ook dat was nog te hard. Hoe ga je het best om met deze omstandigheden?

Kleine vraagjes:
Foto van de slijtage?
Bandenspanning na sessie?
welke baan?
asfalt temperatuur?
voor het eerste/nieuwe motor/afstelling eerste keer deze band?
 
0.05 bar zal zelfs in de MotoGP niet het verschil maken.
Maar je kan inderdaad wel meten dat er iets uitgaat.
Met afkoppelen gaat er vast ook nog 0.02 bar uit. :+

Wellicht moet er juist meer lucht in?
Het klinkt bij mij alsof de band juist teveel kon bewegen.
Warm asfalt is wat hoger dan koud asfalt (maar het is nog lang niet heel warm, tenzij je naar Spanje gaat in de middag).
Maar ik ben niet de grootse bandenman hier. ;)

Vorig jaar had ik ook hele dikke strepen en ruwe oppervlakken, vervolgens een sterkere achterveer gemonteerd en rustiger op het gas vanaf de apex.
Doe nu wel bijna twee keer zo lang met een achterband en rij in totaal sneller. 8)7
Zoek maar eens op Loris Baz tyre pressure, bij deze een linkje: MotoGP: The Sepang Michelin incident—too tight a margin?
tldr: 0.05 bar buiten spec was volgens michelin genoeg om een band te laten falen wat een mega crash veroorzaakte.
 
Zoek maar eens op Loris Baz tyre pressure, bij deze een linkje: MotoGP: The Sepang Michelin incident—too tight a margin?
tldr: 0.05 bar buiten spec was volgens michelin genoeg om een band te laten falen wat een mega crash veroorzaakte.
Baz reed gewoon sneller dan zijn beschermengel. :+

Maar die banden zijn/waren wel belachelijk. :Y _O-
Ik heb wel iets met kalibratie van manometers te maken gehad.
Je kan wel meten dat er 0.05 bar uit gaat, maar verder is de temperatuur en de meetafwijking wel een ding.

Verder is zoals bekend uit de MotoGP; een paar bochten rustig aan, en je valt er af. Te koud.
Maar dit moeten we allemaal niet op onszelf projecteren..
 
vraagje, afgelopen weekend voor het eerst de bridgestone v02 3lc (M/S) geprobeerd: erg tevreden tot nu toe! echter, ik had wel wat last van een wegsmeltende achterband/hot tear. Hoe laag gaan jullie met spanning? advies is van 1,6-1,8, maar 1,6 was duidelijk te hard. Ben naar 1,55 (Bij warmers op 90 graden) gegaan maar ook dat was nog te hard. Hoe ga je het best om met deze omstandigheden?
Ik heb laats ook voor het eerst met een V02 achter gereden en ook heel tevreden maar kreeg dus ook een licht spoortje.
Het was fris zo rond de 13 graden en ging weg met 1,65 uit de warmer en kwam terug met 1,85 de eerste sessie en de band zag er goed uit. Door een banden wissel tussen 2 sessies in had hij maar +/-1 uur in de warmer gezeten.
2de sessie 1,7uit de warmer en weer terug met 1,85 maar wel een licht spoortje er in.
Ik heb de ingaande demping die dag een keer 2 kliks zwaarder gezet omdat hij bocht uit soms wat ging slaan met het stuur en ik weet niet meer (wat stom is) of ik nu tussen de sessie of al voordat ik de nieuwe band er om gelegd had gedaan dus of het daaraan gelegen heeft weet ik niet.
mij weet dus niet of dit spoortje aan demping ligt of aan druk, misschien dat iemand hier dat wel weet.
 

Bijlagen

  • B396EC7A-05D0-49FD-B8D6-8DDBF8A69EDB.jpeg
    B396EC7A-05D0-49FD-B8D6-8DDBF8A69EDB.jpeg
    197,5 KB · Weergaven: 17
  • B9D5AA7F-B19E-4BFB-849C-346BDAA0483E.jpeg
    B9D5AA7F-B19E-4BFB-849C-346BDAA0483E.jpeg
    226,8 KB · Weergaven: 17
Ik heb laats ook voor het eerst met een V02 achter gereden en ook heel tevreden maar kreeg dus ook een licht spoortje.
Het was fris zo rond de 13 graden en ging weg met 1,65 uit de warmer en kwam terug met 1,85 de eerste sessie en de band zag er goed uit. Door een banden wissel tussen 2 sessies in had hij maar +/-1 uur in de warmer gezeten.
2de sessie 1,7uit de warmer en weer terug met 1,85 maar wel een licht spoortje er in.
Ik heb de ingaande demping die dag een keer 2 kliks zwaarder gezet omdat hij bocht uit soms wat ging slaan met het stuur en ik weet niet meer (wat stom is) of ik nu tussen de sessie of al voordat ik de nieuwe band er om gelegd had gedaan dus of het daaraan gelegen heeft weet ik niet.
mij weet dus niet of dit spoortje aan demping ligt of aan druk, misschien dat iemand hier dat wel weet.
Die drukken geven aan dat je warmers je band waarschijnlijk niet goed op temperatuur hebben gekregen, was het naast koud ook enigszins winderig? (ga maar eens rekenen, als ze 80 graden waren in wamers dan had je je banden (273+80)*1.85/1.7-273 = 110 graden gehad bij terugkomst en meten. Niet onmogelijk, wel onwaarschijnlijk). Voor de V02 wordt 1.6-1.8 heet opgegeven, hier zat je boven, mogelijk is dat een deel van het probleem.
 
Laatst bewerkt:
Die drukken geven aan dat je warmers je band waarschijnlijk niet goed op temperatuur hebben gekregen, was het naast koud ook enigszins winderig? (ga maar eens rekenen, als ze 80 graden waren in wamers dan had je je banden (273+80)*1.85/1.7-273 = 110 graden gehad bij terugkomst en meten. Niet onmogelijk, wel onwaarschijnlijk). Voor de V02 wordt 1.6-1.8 heet opgegeven, hier zat je boven, mogelijk is dat een deel van het probleem.
Het was inderdaad ook winderig op Zandvoort stond in een pitbox maar wel voorin met de deur open.
Wel raar dan omdat ze na de eerste sessie wel mooi waren.
En wat moet ik doen om wel op rond de 1,7 terug te komen moet ik dan op 1,6 beginnen en hoe warm moeten ze uit de warmers komen want dan ga ik dat ook eens meten of de warmer wel warm genoeg wordt.
 
Normaal 80-85 ish, afhankelijk van warmer en condities. Als je de volgende keer zo’n groot verschil meet is een deken over je banden gooien een goed idee (of de deur dicht).

Sowieso is cpz geen makkelijke baan voor je banden, ik had daar zelfs met een compk een vreet spoor terwijl die band bij mij op elk ander circuit mooi bleef.
 
Nou dan moet er ook nog een deken op mijn mee te nemen lijst, mag wel een stationwagen aanschaffen 😄
En ik schaf een warmte meter aan.
 
Ik splits mijn vraag even op:
1: als je hot tear hebt, hoe laag ga je dan met de banden druk op een warme dag? En wat is daarvoor de beste manier? direct na sessie goed zetten?
2: wat vinden jullie van mijn achterband? (3 sessies mettet, tempo 1.10, 27 graden buiten, baan temp geen idee, Bridgestone 3lc med/soft, druk 1,55000000 bij 90 graden warmer;))
 

Bijlagen

  • 9B13DF4B-827B-42B3-A060-9E4D749BEE3D.jpeg
    9B13DF4B-827B-42B3-A060-9E4D749BEE3D.jpeg
    330,1 KB · Weergaven: 28
  • C2019E73-8916-4E8D-B572-EE7A49FD8CD1.jpeg
    C2019E73-8916-4E8D-B572-EE7A49FD8CD1.jpeg
    441,3 KB · Weergaven: 30
  • A02B98A4-8BC2-4281-97E3-15B66F4CD97B.jpeg
    A02B98A4-8BC2-4281-97E3-15B66F4CD97B.jpeg
    530,7 KB · Weergaven: 29
Even een vraagje voor de ervaren rijders.

Zelf heb ik nog maar weinig ervaring met het rijden op een circuit. (Dus ik barst van de vragen maar eerst deze 3 maar eens) Ik heb 6 trainingen gevolgd. Onder andere op pvi Lelystad assen en Zandvoort. Op Zandvoort rijd ik ca 2.10.

Betreft rijden en banden keuzes heb ik dus nog erg veel te leren.

Onlangs een circuit fiets gekocht een gsxr 1000. Wilde eigenlijk een 600 maar ik liep hier tegen aan. Er zitten dunlop sportsmart tt banden op met dot 3018. De banden voelen nog wel lekker soepel aan. Er is 1 dag mee gereden.

1e vraag:
Kan ik hier gewoon mee rijden of is het verstandig verse Banden er op te doen?
Zelf heb ik geen enkele ervaring met dunlop banden. Op straat rij ik ben bridgestone s22. Hiermee heb een aantal circuit trainingen gereden voldeden daar mee prima.

2e vraag:
Heeft het zin hier bandenwarmers voor aan te schaffen?

3e vraag:
Vanaf welke ronden tijd kun je slicks warmhouden? En hoe weetje welke bv Metzeler k1 k2 k3 TD
 
1e ja, maar mocht het sneller gaan zul je behoedzamer met je gashand om moeten gaan

2e niet voor deze banden

3e met 2.10 op ZV kun je slicks wel warm houden, maar heeft het nog niet zoveel toegevoegde waarde om op slicks over te stappen. Alles is niet zwart/wit met je voorbeelden

Je merkt op een gegeven moment dat het rijden lekker gaat en je snellere tijden gaat rijden........en daardoor loop je soms ook tegen de grenzen van je materiaal aan. Hopelijk gebeurt dat langzaam en kun je stappen maken met ander materiaal.
 
1: Ik zou gewoon rijden. Bestel anders vast een setje van wat je normaal rijdt en wissel op circuit als het tegenvalt na 2 sessies.
2: Bandenwarmers zijn eigenlijk altijd een goede investering, maar wel pas vanaf compound banden (is er een S/M/H beschikbaar, dan dus bandenwarmers)
3: Ligt eraan welke slicks. Ik kom niet vaak op Zandvoort, vanaf onder de 2 minuten op assen zou je wel een TD kunnen rijden. Ga je niet meteen wagen aan een Pirelli (SC) of Dunlop (KR) slick, dat is zonde van het geld en die rijd je wss kapot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan