Circuitbanden-Topic

Woensdag ga ik naar een regenachtig en fris (14C) Assen. Ik rijd op een Daytona675 met Bridgestone S22. Heb helaas nog geen setje extra velgen met regenbanden... Welke bandenspanning raden jullie aan om mee te beginnen?
 
Woensdag ga ik naar een regenachtig en fris (14C) Assen. Ik rijd op een Daytona675 met Bridgestone S22. Heb helaas nog geen setje extra velgen met regenbanden... Welke bandenspanning raden jullie aan om mee te beginnen?
Ligt eraan welke tijden je rijdt. Ga je een cursusje niveau 1 doen dan gewoon straat spanning aanhouden. Ga je wat harder dan kan je de aanbevolen circuit spanning aanhouden: S22 is 1.9 achter 2.1 voor. Omdat het wat frisser is zou ik hoger beginnen op 2.3 achter 2.5 voor. Eventueel te verlagen naar 2.1 achter en 2.3 voor.
 
17 Mei zit ik zelf op Assen. Ga voorlopig vertrekken met een K3 achter en een K2 voor.
(Al zijn dan de voorspellingen kwa temperatuur wel een stuk gunstiger +/- 19 à 20 graden)
Hopelijk is het een geslaagde en droge dag geweest op Assen vandaag.

Ben benieuwd naar je ervaringen met de K3 als je deze hebt gebruikt. Hoe was het slijtagepatroon? Heb je het idee dat de band goed tot zijn recht is gekomen bij de temperaturen vandaag?
 
Hopelijk is het een geslaagde en droge dag geweest op Assen vandaag.

Ben benieuwd naar je ervaringen met de K3 als je deze hebt gebruikt. Hoe was het slijtagepatroon? Heb je het idee dat de band goed tot zijn recht is gekomen bij de temperaturen vandaag?
Helaas was het overwegend nat op Assen gisteren... -O-
Ik heb dan ook eigenlijk maar 2 sessies gereden van de 5.
(M’n eerste circuitdag met de R1, reed hiervoor een R6 en had daar regenwielen bij. Bij deze dus nog niet....)

Afijn, 1e gereden sessie leverde een 2:18.703 op.
Dit was een opdrogende baan met een droog spoortje op de ideale lijn. (Vertrokken met 2 bar achter K3 en 2.4 bar voor K2 warm gemeten na een uur in de warmers) voorkant voelt niet lekker aan met remmen.

2e gereden sessie niets aan de drukken gedaan, merkte echter wel dat de voorkant 0,1 bar in druk gezakt was na baan afkomen. Wederom een opdrogende baan met een redelijk droog spoor.

(Had enorm last van trillende voorkant tijdens remmen, lijkt op een kromme schijf) vond het hierdoor lastig om m’n rempunten te halen en bocht inremmen wilde ook niet zo vertrouwd. Wel de tijd wat aangescherpt naar 2:10.673

Wellicht dat door bovenstaande de voorband niet lekker warm kon houden.

Al met al niet ontevreden met de bandenkeuze geweest.
Buitentemp lag rond de 12-14 graden.
 

Bijlagen

  • 30A14DF9-FA04-484D-97AA-8B0140A62C3A.jpeg
    30A14DF9-FA04-484D-97AA-8B0140A62C3A.jpeg
    202,2 KB · Weergaven: 35
  • 07B8FFD8-B6E1-4458-8508-8307E621C3B8.jpeg
    07B8FFD8-B6E1-4458-8508-8307E621C3B8.jpeg
    234,7 KB · Weergaven: 38
  • 6CB06A87-3A24-4597-918C-29359BD3816C.jpeg
    6CB06A87-3A24-4597-918C-29359BD3816C.jpeg
    228,1 KB · Weergaven: 36
  • A8E1ED72-1149-4476-AC67-81DF57CFA8C8.jpeg
    A8E1ED72-1149-4476-AC67-81DF57CFA8C8.jpeg
    265,8 KB · Weergaven: 38
  • 096C905B-42AA-4E34-AACC-FC97BA4A9CE0.jpeg
    096C905B-42AA-4E34-AACC-FC97BA4A9CE0.jpeg
    208,4 KB · Weergaven: 36
Jammer dat je er geen volle dag van hebt kunnen maken. Waarschijnlijk geven twee sessies niet het volledige beeld van hoe de band zich gedragen zou hebben als je er meer warmte in had gekregen onder drogere omstandigheden (en zonder trillende voorkant). Maar voor wat je er mee hebt gedaan lijken de banden in ieder geval geen van de zorgen te zijn geweest.

De druk in de voorband kan inderdaad aan het tempo gelegen hebben. Met mijn K2 voor op Zandvoort twee weken geleden (nog een stuk kouder) bleef de druk bij binnenkomst wel gelijk aan vertrek, maar toen waren de overige omstandigheden wel gunstiger.

Bedankt voor de feedback en de foto's.
 
Als alternatief zou je nog kunnen overwegen om straatbanden te gebruiken in de regen. Bv. M7RR, Power 5, RoadAttack 3. Die zijn goedkoper en je rijdt ze niet kapot op een opdrogende baan. Als je klaar mee bent voor het circuit kun je ze voor een goede prijs doorverkopen.
Daar loop ik ook aan te denken voor as vrijdag op zolder.
Zelf heb ik het idee dat ik toch niet het maximale uit een regenband haal, maar wel dat ik hem aan gort rij als het iets droger is, omdat de stap naar slicks te groot is.
Heeft iemand nog zoiets liggen? 180-120.
Nu liggen er rosso's op met een dikke laag stof uit 2012..
 
Weet iemand of het goed te doen is met de Michelin road 5 tov de power 5, of is het karkas te zwak voor een natte baan?
 
Heel veel mensen gaan uit van een regenband vergelijk denk ik ?! Hard karkas met zacht rubber.. toch ?!
Straat band is iets heel anders dan een circuitband.. straat band is gemaakt om het in alle omstandigheden te doen.
tenzij je het hebt over specifieke straatbanden ; tour varianten,sport variant etc etc
 
De Road 5 en de Power 5 hebben voor straatbanden een redelijk slap karkas. Maar de meeste circuitbanden hebben dat ook, dus daar zou ik geen probleem van maken.
Als het heel nat en koud is zal je met de Road 5 beter wegkomen dan met de Power 5, maar wordt het iets beter zal je die Road 5 weer eerder oververhitten op het circuit.
 
Mini-review Pirelli Supercorsa SP V3:
ervaring in nat weer: niet goed, onvoorspelbaar
ervaring in koud weer: voorspelbaar maar relatief weinig grip tot de band warm is.
ervaring in nat-koud weer: low speed crash, band gleed weg alsof er olie onder lag. Heel onvoorspelbaar
ervaring in middel tot warm weer: zeer goed
Gisteren mocht ik eens in groep 4 (expert) rijden en dat zorgde ervoor dat ik consistenter en snellere rondetijden kon neerzetten (minder mensen die je in de weg rijden).
Ik heb de dag geindigd als 8ste snelste van de 18 in groep 4.
De rest had slicks en bandenwarmers.
Ik had pas bij mijn snelste rondes het gevoel dat ik in de buurt kwam van de grens van de grip (achterwiel) maar ik denk dat ik zelfs achteraan nog marge heb.
Sowieso heb ik nog hellingshoek van de band niet volledig gebruikt. (zie foto later)
Soms heb ik het gas er te vroeg en te lomp op gezet maar meer dan gewoon beweging van de band (niet echt slippen) lukte niet met de gsxr600.
De voorband is fenomenaal, die heb ik nog niet kunnen betrappen op een fout. (zelfs niet nu ik de GPFAX remblokken heb waarmee stoppies met 1.5 vinger gemakkelijk lukken)

Op de foto's zie je de slijtage van 4 circuitdagen. (waaronder 1 dag vorige jaar met 38 graden buitentemperatuur!!)
De band tekent mooi met de juiste vering instellingen.

Dikke aanrader voor mensen die niet met bandenwarmers en verlengkabels/generator willen zeulen. (ik dus....)
Als je bang bent dat je niet genoeg grip hebt met deze band en je rijdt niet in groep 4 dan ben je gewoon te bang of veeel te lomp op het gas/rem.
 

Bijlagen

  • 20210522_143431.jpg
    20210522_143431.jpg
    219,6 KB · Weergaven: 34
  • 20210522_143451.jpg
    20210522_143451.jpg
    249,9 KB · Weergaven: 35
  • 20210522_143442.jpg
    20210522_143442.jpg
    213,1 KB · Weergaven: 35
Vrijdag de derde dag Zolder gereden met een TD slick (en 2 sessies mettet). Voor de derde dag heb ik hem omgedraaid. Echt super bandje wat mij betreft, licht spoor rechts maar niet dat het rubber zich opvreet. Ik zou er misschien zelfs nog een dagje mettet mee kunnen doen, maar hij begint nu wel op zijn eind te geraken volgens de indicatie gaatjes. Kan je ze eigenlijk helemaal wegrijden? Op zolder nog nooit meer dan 2 dagen met een band kunnen doen.

Wel paar keer gegleden achter in de eerste 2 ronden van paar sessies, maar het waaide heel hard. Ik denk dat de banden heel snel afkoelden uit de warmers. Na 2 rondjes eigenlijk geen enkel grip verlies. In de laatste sessie m'n PB nog verbeterd naar 1.48.47 terwijl na de middag pauze het beste er wel vanaf is bij mezelf, houding wordt dan ruk.

Dus de TD, zeker aan te raden voor de wat minder snelle goden.
 
Vrijdag de derde dag Zolder gereden met een TD slick (en 2 sessies mettet). Voor de derde dag heb ik hem omgedraaid. Echt super bandje wat mij betreft, licht spoor rechts maar niet dat het rubber zich opvreet. Ik zou er misschien zelfs nog een dagje mettet mee kunnen doen, maar hij begint nu wel op zijn eind te geraken volgens de indicatie gaatjes. Kan je ze eigenlijk helemaal wegrijden? Op zolder nog nooit meer dan 2 dagen met een band kunnen doen.

Wel paar keer gegleden achter in de eerste 2 ronden van paar sessies, maar het waaide heel hard. Ik denk dat de banden heel snel afkoelden uit de warmers. Na 2 rondjes eigenlijk geen enkel grip verlies. In de laatste sessie m'n PB nog verbeterd naar 1.48.47 terwijl na de middag pauze het beste er wel vanaf is bij mezelf, houding wordt dan ruk.

Dus de TD, zeker aan te raden voor de wat minder snelle goden.
Welke tijden doe je op Mettet? (om een richtlijn te hebben.)
Ik heb net een cbr1000rr gekocht en denk om eindelijk eens naar slicks over te gaan.
 
Ik heb soortgelijke ervaringen met de TD slicks. Ik was geïnteresseerd in deze banden omdat ik ook regenbanden heb en ik vind Supercorsa's net zo veel (weinig) vertrouwen geven op een vochtige baan.

Nu twee dagen op gereden. Een klein spoortje aan de rechterkant achter (niets dramatisch) heeft vooral te maken met mijn rechterhand en het ruwe asfalt op Zolder.

Ik rijd 1:52 op Zolder en hield ze prima warm. Ben benieuwd hoe lang ik ermee ga doen, maar tot nu toe heel tevreden.
 
Welke tijden doe je op Mettet? (om een richtlijn te hebben.)
Ik heb net een cbr1000rr gekocht en denk om eindelijk eens naar slicks over te gaan.
1.17 toen ik voor het eerst in jaren weer eens op circuit ging. Hoop er volgende maand toch zeker een seconde af te rijden.
 
Vrijdag de derde dag Zolder gereden met een TD slick (en 2 sessies mettet). Voor de derde dag heb ik hem omgedraaid. Echt super bandje wat mij betreft, licht spoor rechts maar niet dat het rubber zich opvreet. Ik zou er misschien zelfs nog een dagje mettet mee kunnen doen, maar hij begint nu wel op zijn eind te geraken volgens de indicatie gaatjes. Kan je ze eigenlijk helemaal wegrijden? Op zolder nog nooit meer dan 2 dagen met een band kunnen doen.

Wel paar keer gegleden achter in de eerste 2 ronden van paar sessies, maar het waaide heel hard. Ik denk dat de banden heel snel afkoelden uit de warmers. Na 2 rondjes eigenlijk geen enkel grip verlies. In de laatste sessie m'n PB nog verbeterd naar 1.48.47 terwijl na de middag pauze het beste er wel vanaf is bij mezelf, houding wordt dan ruk.

Dus de TD, zeker aan te raden voor de wat minder snelle goden.
Een compk kon je niet goed vlak rijden (zoals bv een Bridgestone), zit een dikke laag rubber op maar de indicatoren lopen zo’n beetje tot in het karkas van de band. Ik vond bij de compk het wel duidelijk merkbaar dat ie op was omdat hij dan veel eerder gaat glijden. Waarschijnlijk is een td hetzelfde, vergelijk m maar eens met een nieuwe als ie eraf komt, er blijft weinig van over;).
 
Een compk kon je niet goed vlak rijden (zoals bv een Bridgestone), zit een dikke laag rubber op maar de indicatoren lopen zo’n beetje tot in het karkas van de band. Ik vond bij de compk het wel duidelijk merkbaar dat ie op was omdat hij dan veel eerder gaat glijden. Waarschijnlijk is een td hetzelfde, vergelijk m maar eens met een nieuwe als ie eraf komt, er blijft weinig van over;).
Ik had al een extra band mee naar Zolder, met de gedachte 's middags te wisselen. Maar hij heeft het dus uitgehouden, maar zal nu wel echt zo goed als op zijn nu, denk dat de indicator minder dan een milimeter over heeft, zal eens meten. Maar, afgezien van de eerste ronden door waarschijnlijk afkoeling, verliest hij dus geen enkele grip, voor zover merkbaar. In de voorlaatste ronde nog mijn PR verbetert. Bij de Dunlops vorig jaar (D212, D211 Endurance) merkte ik gedurende de eerste dag al dat hij begon te glijden bij uitkomen bocht.

Ben wel benieuwd hoe de echte snelle mannen de band ervaren, daarvoor ben ik toch nog een seconde of 6 te langzaam op Zolder. Vind het wel opmerkelijk dat velen persé Supercorsa's e.d. willen, terwijl ze de performance van de band helemaal niet kunnen benutten. Ik merk in mijn circuitgroepje dat ze ook niet echt openstaan voor iets anders.
 
Ik had al een extra band mee naar Zolder, met de gedachte 's middags te wisselen. Maar hij heeft het dus uitgehouden, maar zal nu wel echt zo goed als op zijn nu, denk dat de indicator minder dan een milimeter over heeft, zal eens meten. Maar, afgezien van de eerste ronden door waarschijnlijk afkoeling, verliest hij dus geen enkele grip, voor zover merkbaar. In de voorlaatste ronde nog mijn PR verbetert. Bij de Dunlops vorig jaar (D212, D211 Endurance) merkte ik gedurende de eerste dag al dat hij begon te glijden bij uitkomen bocht.

Ben wel benieuwd hoe de echte snelle mannen de band ervaren, daarvoor ben ik toch nog een seconde of 6 te langzaam op Zolder. Vind het wel opmerkelijk dat velen persé Supercorsa's e.d. willen, terwijl ze de performance van de band helemaal niet kunnen benutten. Ik merk in mijn circuitgroepje dat ze ook niet echt openstaan voor iets anders.
Ik rijd ook met de TD. Vorige week op Ecuyers 1.57 gereden. Heb Zolder nog niet gedaan maar oud pr van me is 1.48. Achter is nu 7 sessies oud (4 x zndvoort en 3 x ecuyers). Bij uitkomen laatste rechter in zijn 2 begon de band in de laatste sessie wel wat te glijden. Heb ook best wel een vreetspoortje rechts, maar kan ook aan mijn vering liggen (op advies van Frontrow components achter wat aangepast, maar niet kunnen testen met de TD omdat de regenbanden eronder moesten).
Maar dat de band in zijn 7e sessie al begon te glijden stond ik van te kijken. Vind de voorband echt goed overigens (met mijn tijden).
Volgende week Assen, maar heb daar nog maar 2 keer gereden waarvan 1 keer compleet verregend dus zal geen wereldtijden ermee rijden. Zal mijn ervaringen daarna wel weer posten
 
Ik rijd ook met de TD. Vorige week op Ecuyers 1.57 gereden. Heb Zolder nog niet gedaan maar oud pr van me is 1.48. Achter is nu 7 sessies oud (4 x zndvoort en 3 x ecuyers). Bij uitkomen laatste rechter in zijn 2 begon de band in de laatste sessie wel wat te glijden. Heb ook best wel een vreetspoortje rechts, maar kan ook aan mijn vering liggen (op advies van Frontrow components achter wat aangepast, maar niet kunnen testen met de TD omdat de regenbanden eronder moesten).
Maar dat de band in zijn 7e sessie al begon te glijden stond ik van te kijken. Vind de voorband echt goed overigens (met mijn tijden).
Volgende week Assen, maar heb daar nog maar 2 keer gereden waarvan 1 keer compleet verregend dus zal geen wereldtijden ermee rijden. Zal mijn ervaringen daarna wel weer posten
Bij mij ontstond een klein spoor rechts, maar daar staat Zolder bekend om. Maar de band bleef wel goed, daar waar een D212 vorig jaar volledig kapot ging. Ik heb er circa 17 sessies mee achter de rug, nog +- 1 mm over tov de indicatiegaatjes.

Bandenspanning e.d. correct? 1.8 warm achter.
 
Bij mij ontstond een klein spoor rechts, maar daar staat Zolder bekend om. Maar de band bleef wel goed, daar waar een D212 vorig jaar volledig kapot ging. Ik heb er circa 17 sessies mee achter de rug, nog +- 1 mm over tov de indicatiegaatjes.

Bandenspanning e.d. correct? 1.8 warm achter.
Had de bandenspanning achter op 1,9 staan uit de warmers. Metzeler geeft dit ook op. Bij binnenkomst was ie ook 1,9.
Heb 1,8 nog niet geprobeerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan