Circuitbanden-Topic

Ik heb de genoemde voordelen al kunnen ontdekken.
Bandendruk voor is 2.4 warm, 1.9bar warm achter. (190/55/17)
Ik rij momenteel onderaan de snelste groep of bovenaan groep 3.
En dat ligt niet aan de band, ik ben er zeker van dat ik met die banden in het midden van groep 4 comfortabel zou kunnen rijden.
De band waarschuwt wel tijdig als de grip bijna op is. (gaat mooi glijden)
Die grens zit momenteel nog boven mijn niveau, die grens heb ik alleen nog maar bereikt bij het testen van de grip. (lomp/vroeg op het gas gaan)
Ik heb er maandag 1.16.1 mee gereden op Mettet maar dit kan nog een stuk sneller. (mijn zithouding op m'n cbr1000rr is slecht)
Ik vermoed zeker 1.14 en waarschijnlijk 1.13 met die band.

Op folembray reed ik er 58.2 mee en had het gevoel dat het ook nog een stuk beter kon.
Ik reed enkele weken geleden 1.14.8 op Mettet, en 1.48.5 op Zolder. Met die rondetijden kan je eigenlijk nog niets zeggen over de grens van de banden qua tijden, want die grens ligt nog vele seconden verder. Met de D212 merkte ik wel dat de motor eerder op het achterwiel wilt bij uitkomen bocht, dus er zal vast wat gripverschil zijn. Voor mij is het een prima band, die duidelijk minder gevoelig is voor slijtagesporen dan bijvoorbeeld de Dunlops. En daar zit denk ik het grote verschil met de echte racebanden. Iets minder grip, maar ook minder gevoelig voor temperaturen en afstelling.
 
Ik neem aan minder grip, ik heb eens rondetijden van (zogenaamd?) snelle rijders gezien van Zolder en een Spaans circuit en destijds een beetje om proberen te rekenen en kwam daarmee uit op een 1:48 voor Assen. Neem het met een korrel zout! Dat betekent dat een snelle rijder op een TD slick een paar secondes laat liggen t.o.v. een Supercorsa SC waarmee lage 40ers worden gereden.
@Fast Forward heeft er wel tijden van dacht ik ?!
 
Ze zijn niet geschikt om mee te racen, dus circuitdagen en niet meer.
Maar ik ben ook wel benieuwd waar dan de grens zit.
Jaren geleden reden ze in de talent cup met Pirelli straatbanden iets van 1.47 en nog wel sneller dacht ik. :)
Klopt, de talen cup maakte gebruik van Rosso Corsa's :)

Zelf heb ik de Rosso Corsa II onder mn cbr600f. Zit nu op rondetijden van 2:00 op assen. Deze banden hou ik voorlopig nog wel even aan :) ben nog niet zo ervaren dat ik wat kan zeggen over grip, daar maak ik te weinig rijuren voor, maar tot zover geen gekke dingen gevoeld/meegemaakt. Als ik de banden voor circuit te versleten vind dan zet ik ze mooi over op m'n straatmotor:)
 
En wat de snelle rijders er mee kunnen rijden is ook niet vergelijkbaar vind ik.
Dat kunnen hun met zo band door talent/ervaring.
1.47 op Rosso Corsa's haalt denk ik 95 procent niet op trackday/racedag.
 
En wat de snelle rijders er mee kunnen rijden is ook niet vergelijkbaar vind ik.
Dat kunnen hun met zo band door talent/ervaring.
1.47 op Rosso Corsa's haalt denk ik 95 procent niet op trackday/racedag.
Ik denk dat er zelfs niemand meer mee rijdt, 75% staat al op slicks in de snelste groep.
 
Dat zie je ook in langzamere groepen:)
Ja, dat verbaasde mij eigenlijk.
Twee jaar geleden had ik nog gewoon een circuitdag in 3A bij MSL, kwamen er zes man op regenbanden. 8)7
Ik voelde mij gewoon geïntimideerd. :+
De eerste twee sessies reed ik wel gewoon als tweede en derde.
 
1.47 haalt uberhaupt 95% niet tijdens een trackday ;)
Ja op Mettet oid misschien :P
Klopt bedoel het meer in de zin van “met die band kan je zo hard” ja Troy Corser met een Metzeler straatband 1,44 dat is voor ons allemaal niet weg gelegd.
Elke band is gewoon goed het is meer persoonlijke voorkeur.
 
iemand intresse dunlop d212 gp racer compuond medium 110 euro per stuk 120-70-17 nieuw prijs was 152 euro
 

Bijlagen

  • P1010446.JPG
    P1010446.JPG
    218,9 KB · Weergaven: 12
  • P1010439.JPG
    P1010439.JPG
    214,4 KB · Weergaven: 11
  • P1010431.JPG
    P1010431.JPG
    145,6 KB · Weergaven: 11
  • P1010433.JPG
    P1010433.JPG
    181,4 KB · Weergaven: 10
Klopt bedoel het meer in de zin van “met die band kan je zo hard” ja Troy Corser met een Metzeler straatband 1,44 dat is voor ons allemaal niet weg gelegd.
Elke band is gewoon goed het is meer persoonlijke voorkeur.
En een stukje veiligheid natuurlijk.
Boven de 2.00 is slicks misschien wel minder dan een gewone straatband.
Richting de 1.50 kan een super band wel bijdragen aan de veiligheid.
Een profrijder kan het in al deze gevallen een stuk beter compenseren. O-)
 
Klopt bedoel het meer in de zin van “met die band kan je zo hard” ja Troy Corser met een Metzeler straatband 1,44 dat is voor ons allemaal niet weg gelegd.
Elke band is gewoon goed het is meer persoonlijke voorkeur.
Ik snapte het ;)
Ben het ook met je eens hoor al koop ik zelf wel altijd "plakkers"
 
Ja en andersom is natuurlijk makkelijker. Het is niet alsof hij op die band 1:44 heeft leren draaien.
Hij kan door zo veel met echte plakkers te hebben gereden, veel beter voelen wat einde grip betekend en hoe je daar mee om moet gaan.
Ik heb wel eens begrepen dat je dat met een mindere band eerder leert driften en opvangen van glijers.
Een band die enorm veel grip levert kan ook sneller ineens grip verliezen, en dan zit je op een hogere snelheid.
Dan is opvangen lastiger.
Maar ik heb geen ervaring met slicks en/of onder race omstandigheden. :)

Ik wilde in september op Zandvoort een wedstrijd met de ZAC rijden, maar die is verplaatst naar Assen.
 
Ik heb wel eens begrepen dat je dat met een mindere band eerder leert driften en opvangen van glijers.
Een band die enorm veel grip levert kan ook sneller ineens grip verliezen, en dan zit je op een hogere snelheid.
Dan is opvangen lastiger.
Maar ik heb geen ervaring met slicks en/of onder race omstandigheden. :)

Ik wilde in september op Zandvoort een wedstrijd met de ZAC rijden, maar die is verplaatst naar Assen.
MIjn eigen gevoel na diverse soorten getest te hebben ; Liever een band die meer kan dan ik kan dan een band die mij het gevoel geeft dat ik op of over de grens zit.
En eigenlijk heb ik het dan alleen over de achterzijde, voorkant merk ik niet zo heel veel verschil tussen een bt016 pro, pilot power, s20/21, r11
Achterband merk ik het verschil met het eerste moment dat je het gas er op zet onder hellingshoek.
 
MIjn eigen gevoel na diverse soorten getest te hebben ; Liever een band die meer kan dan ik kan dan een band die mij het gevoel geeft dat ik op of over de grens zit.
En eigenlijk heb ik het dan alleen over de achterzijde, voorkant merk ik niet zo heel veel verschil tussen een bt016 pro, pilot power, s20/21, r11
Achterband merk ik het verschil met het eerste moment dat je het gas er op zet onder hellingshoek.
In principe mee eens, maar zijn we dan serieus onze grenzen aan het verleggen?
Met de auto heb je een slipcursus, met de motor is dat wat pijnlijker om alle cursisten zo maar te vertrouwen.
Onlangs vroeg een koekblikker op Zandvoort (reed in het programma na ons) of ik ook kon driften met de motor. _O-
Dat deed hij met de auto zo lekker.

Maar hoe lekker zou het zijn als we de achterband met onze pols in de hoek kunnen zetten en glijden überhaupt geen probleem meer is.
Eigenlijk zou elke circuitrijder (en ik) even een supermotard training moeten volgen bij Van Drunen oi.d.. :Y
 
MIjn eigen gevoel na diverse soorten getest te hebben ; Liever een band die meer kan dan ik kan dan een band die mij het gevoel geeft dat ik op of over de grens zit.
En eigenlijk heb ik het dan alleen over de achterzijde, voorkant merk ik niet zo heel veel verschil tussen een bt016 pro, pilot power, s20/21, r11
Achterband merk ik het verschil met het eerste moment dat je het gas er op zet onder hellingshoek.
Harder remmen en korter remmen dat je sneller de bocht ingaat. :]
Dat laatste moet ik ook nog onder de knie krijgen.
 
Harder remmen en korter remmen dat je sneller de bocht ingaat. :]
Dat laatste moet ik ook nog onder de knie krijgen.
Mooi de apex inremmen, heel subtiel..
En dan rustig op het gas, het zijn de bouwvakkers met grote handen die de gehele bandenset verslijten op één circuitdag. :+
Met het houden van een hogere snelheid is de grens van het glijden en op het gas gaan inderdaad verder. :9
 
Harder remmen en korter remmen dat je sneller de bocht ingaat. :]
Dat laatste moet ik ook nog onder de knie krijgen.
Klopt maar alsnog merk ik dan niet de verschillen die ik aan de achterkant wel voel ;)
Naar mijn mening omdat ik de voorkant niet zo belast aan de achterzijde, idd door niet te hard of lang door te remmen en gewoon nog iets te lage bochten snelheid.
 
In principe mee eens, maar zijn we dan serieus onze grenzen aan het verleggen?
Met de auto heb je een slipcursus, met de motor is dat wat pijnlijker om alle cursisten zo maar te vertrouwen.
Onlangs vroeg een koekblikker op Zandvoort (reed in het programma na ons) of ik ook kon driften met de motor. _O-
Dat deed hij met de auto zo lekker.

Maar hoe lekker zou het zijn als we de achterband met onze pols in de hoek kunnen zetten en glijden überhaupt geen probleem meer is.
Eigenlijk zou elke circuitrijder (en ik) even een supermotard training moeten volgen bij Van Drunen oi.d.. :Y
Nee ik loop regelmatig tegen een plafond.. dus grenzen verleggen is niet echt sprake van ;)
Toch vind ik het fijn als een band mij het gevoel geeft dat ik de beperkende factor ben ipv andersom.. ik denk dat jij dat ook hebt anders had je nu geen supercorsa;s gemonteerd toch ?!
 
  • Leuk
Waarderingen: jbt
Nee ik loop regelmatig tegen een plafond.. dus grenzen verleggen is niet echt sprake van ;)
Toch vind ik het fijn als een band mij het gevoel geeft dat ik de beperkende factor ben ipv andersom.. ik denk dat jij dat ook hebt anders had je nu geen supercorsa;s gemonteerd toch ?!
Ik heb Supercorsa's gemonteerd omdat er vorig jaar verschillende mensen op dit forum waren die zeiden dat ik wel op of over de grens van de Rosso's zat.
En de komende circuitdag ga ik wel even drie seconden van de pr afhalen :+ , na de vier in mei dit jaar. ;)
Maar een jong talent en/of iemand die nog vaker rijdt zal er sneller mee kunnen. :Y
 
Ik heb Supercorsa's gemonteerd omdat er vorig jaar verschillende mensen op dit forum waren die zeiden dat ik wel op of over de grens van de Rosso's zat.
En de komende circuitdag ga ik wel even drie seconden van de pr afhalen :+ , na de vier in mei dit jaar. ;)
Maar een jong talent en/of iemand die nog vaker rijdt zal er sneller mee kunnen. :Y
Jij hebt geluisterd naar anderen ? Zo ken ik je helemaal niet :P

Moest er afgelopen week op t circuit nog ff aan denken, onze groepje rijd allemaal met verschillende banden ;
Bt016pro
Rosso corsa
Supercorsa sp ( die straat versie )
supercorsa v1 ? ( circuit versie )
s22
r11
En iemand had die metzeler, racetec oid?

Heel toevallig rijden degenen met de supercorsa en r11 de beste tijden en blijven we hetzelfde gevoel houden tijdens de sessie van 20 min.

Mn meisje rijd met de s22 en niet al te hard dus daar kan ik weinig over zeggen.
Die jongen met de rosso corsa zegt dat hij na 3 a 4 ronden een heel ander gevoel krijgt, alsof de fiets meer gaat bewegen/glijden.
Hebben gespeeld met de bandenspanning en we zijn ook eens zo hoog gegaan als waar jij mee reed ( hij rijd normaal op straat al met een lagere spanning maar ik vond dat we het moesten proberen ) maar ook dat gaf niet het gewenste resultaat helaas..
Smiddags kregen we regen dus toen was het testen voorbij, volgende ochtend de banden koud op 2.2v en 2.0 achter gezet, heb hem de hele dag niet weer gehoord.. bij binnenkomst was de spanning 2.4v en 2.4 a. Band tekende mooi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan