Circuitbanden-Topic

Is vrij onschuldig. 1 RC2 achterbando ontwikkelde daar een diepe scheur en ondanks die sneeuw geen problemen gehad tijdens het rijden. Ik heb uiteindelijk zelfs onder garantie een vergoeding gekregen ondanks dat ik 5 circuitdagen op de achterband had gereden.
 
Ja de RC2 heeft hogere banddruk nodig op de achterband..
Vorig jaar toen het zo knoerend warm was (asfalt 40+ graden) had ik er 1.75-1.8 warm in zitten en die slijtage was pérfect.
Iets daarna, beduidend minder warm (als in, asfalt ergens in de 30C) gaf diezelfde spanning een significant vreet spoor.
Paar weken geleden gereden (asfalt niet gemeten, maar buiten temperatuur zal een 15a16 graden zijn geweest) en met warm gemeten ~2,1 en het vreetspoor is langzaam aan het verdwijnen.
Voor overigens áltijd op 2,35 warm gemeten.. En tot nu toe levert dat bij alle Pirelli's die ik heb gehad perfecte slijtage op de voorband.
 
Ben er zeer tevreden over, heb ze onder m’n sc59 van 2010. 120/70 & 200/55
Bandenspanning 2.3 en A 1.8/ 1.9.
3 dagen mee gereden (1 dag op Zandvoort en 2 dagen op Assen) en kunnen nog 1 a 2 dagen mee als ik de slijtindicator zo zie.
Reed afgelopen keer 1.54.2 (Assen) en heb het gevoel dat die band dit prima aan kan.
Zijn er al mensen die tegen de grens aan lopen van deze band?
Ik kon hem helemaal oprijden zonder merkbaar gripverlies, dus totdat de slijtindicatoren bijna helemaal weg waren. Qua grens, dit jaar paar keer gehad dat hij een stapje opzij zette. Eén dag zat een hele harde wind waardoor de band snel afkoelde en weer op temperatuur moest komen eerste 2 ronden. Andere keer was op het gas in z'n twee opkomen rechterstuk Zolder. Ik vind hem dan wel vrij abrupt opzij stappen ('paniekmomentje'), daar waar andere banden meer gingen smeren en je het gas er bijna vol op kunt houden. Maar goed, dat is eigenlijk dus maar één keer geweest, en ik ben ook wel redelijk aan het pushen geweest. Rondetijden 1.48 Zolder.

Op m'n nieuwe motor zitten nieuwe Bridgestone V02's, tenzij deze me positief verrassen, komen er daarna weer TD's op.
 
Vandaag op assen met een rosso corsa 2 begint van de achterband de scheidingslijn tussen de twee compouns zichtbaar te worden. Ik heb achter 1.8 a 1.9 bar erin zitten. Heb ik wel de juiste druk? Dit is mij eerder op Assen geviseerd maar ik twijfel nu een beetje
Volgens mij zag ik jouw vraag gister ook voorbij komen op fb ?!

Justin van Beek geeft jouw super uitleg etc.

Hier op het forum hebben we @Worldbeater en die is er van overtuigd dat je deze band op hogere spanning moet rijden om heel te houden.
Ik geloof dat je spanning veel en veel te laag is voor je tempo/band.
Dat de bandenman van pirelli dit adviseert vind ik dan ook verschrikkelijk vreemd..
 
Volgens mij zag ik jouw vraag gister ook voorbij komen op fb ?!

Justin van Beek geeft jouw super uitleg etc.

Hier op het forum hebben we @Worldbeater en die is er van overtuigd dat je deze band op hogere spanning moet rijden om heel te houden.
Ik geloof dat je spanning veel en veel te laag is voor je tempo/band.
Dat de bandenman van pirelli dit adviseert vind ik dan ook verschrikkelijk vreemd..

Zag het voorbij komen op Facebook toevallig :) was wel van iemand anders.

Bij mijn band zie ik waar de twee componenten samenkomen op sommige stukken klein beetje ruimte ontstaan 1 a 2mm. dus denk dat de druk niet geheel op orde is. Als ik nog meer had gereden was het zeker erger geworden

Einde van de dag helaas ook een lowsider te pakken in de haarbocht te assen. Geen idee wat er mis ging -O- gebeurde vlak na de apex waar ik naar mijn idee het gas nog niet aanraak. Het achterwiel haalde mij in iig. Wat mij wel opviel is dat de rechterzijde van mn band netjes schoongereden was waar je normaal de bonken rubber ziet hangen. Misschien te enthousiast ingestuurd oid, of wellicht hoort dat bij een lows(L)idertje
 
Laatst bewerkt:
Zag het voorbij komen op Facebook toevallig :) was wel van iemand anders.

Bij mijn band zie ik waar de twee componenten samenkomen op sommige stukken klein beetje ruimte ontstaan 1 a 2mm. dus denk dat de druk niet geheel op orde is. Als ik nog meer had gereden was het zeker erger geworden

Einde van de dag helaas ook een lowsider te pakken in de haarbocht te assen. Geen idee wat er mis ging -O- gebeurde vlak na de apex waar ik naar mijn idee het gas nog niet aanraak. Het achterwiel haalde mij in iig. Wat mij wel opviel is dat de rechterzijde van mn band netjes schoongereden was waar je normaal de bonken rubber ziet hangen. Misschien te enthousiast ingestuurd oid, of wellicht hoort dat bij een lows(L)idertje
Foto?
 


Hierbij foto's waar het rubber wat loskomt. Het is ongeveer 2cm in lengte. Het is nog niet erg maar eerder de dag had ik nog niks gezien.

IMG_20210907_193333__01.jpgIMG_20210907_193257__01__01.jpg


Hier overigens een foto van de rechterkant van mn band waarbij het rubber/rullen over het randje heen geduwd is, zal dit door de lowsider veroorzaakt zijn of heb je dit ook al je op de grens zit?
IMG_20210907_193642__01__01.jpg

Hier een foto van de linkerzijde waar de rubber/rullen een opstaand randje vormt, wat mij lijkt als normaal slijtage IMG_20210907_193813__01.jpg
 
Die band is duidelijk te warm geworden waarschijnlijk door de te lage druk.
Mogelijks is je achtervering ook te hard in combinatie met die zachte band.
Zit je in de (bijna) snelste groep?
Ik vermoed ook dat je niet genoeg naast de motor hangt en te vroeg op het gas gaat.
 
Die band is duidelijk te warm geworden waarschijnlijk door de te lage druk.
Mogelijks is je achtervering ook te hard in combinatie met die zachte band.
Zit je in de (bijna) snelste groep?
Ik vermoed ook dat je niet genoeg naast de motor hangt en te vroeg op het gas gaat.
Één na snelste groep. Naast de motor hangen zou wellicht beter kunnen. Verder de timing qua gas geven had ik altijd het gevoel dat ik vrij voorzichtig was. Vooral de haarbocht ivm de kuil/dip waar je doorheen ga. Nog nooit instabiliteit of rare dingen opgemerkt of ervaren. Nu was de motor in 1x weg. . Maar ik was die dag behoorlijk vermoeid en andere remschakelset, dus wellicht wat steken laten vallen

Dit is hoe ik normaliter op de motor zit/hang

21-AM2-7718-517.jpg
 
Laatst bewerkt:
Één na snelste groep. Naast de motor hangen zou wellicht beter kunnen. Verder de timing qua gas geven had ik altijd het gevoel dat ik vrij voorzichtig was. Vooral de haarbocht ivm de kuil/dip waar je doorheen ga. Nog nooit instabiliteit of rare dingen opgemerkt of ervaren. Nu was de motor in 1x weg. . Maar ik was die dag behoorlijk vermoeid en andere remschakelset, dus wellicht wat steken laten vallen

Dit is hoe ik normaliter op de motor zit/hang

Bekijk bijlage 1674046
Zithouding is ok, bovenlichaam kan nog een stuk meer naast de tank ipv erop.
1000cc? Welke motor is het?
Je maakt zeker genoeg hellingshoek, teveel zelfs. Als je op de rand rijdt moet je echt niet veel gas geven om de achterkant te doen glijden.
En als je per ongeluk gas gelost hebt en dan plots gas geeft kan het zijn dat er weinig druk is op het achterwiel.
Maar waarschijnlijk is de band te warm geworden en beginnen smeren.

Vermoeidheid is inderdaad gevaarlijk, dan doe je dingen verkeerd zonder dat je het zelf door hebt.
 
Zag het voorbij komen op Facebook toevallig :) was wel van iemand anders.

Bij mijn band zie ik waar de twee componenten samenkomen op sommige stukken klein beetje ruimte ontstaan 1 a 2mm. dus denk dat de druk niet geheel op orde is. Als ik nog meer had gereden was het zeker erger geworden

Einde van de dag helaas ook een lowsider te pakken in de haarbocht te assen. Geen idee wat er mis ging -O- gebeurde vlak na de apex waar ik naar mijn idee het gas nog niet aanraak. Het achterwiel haalde mij in iig. Wat mij wel opviel is dat de rechterzijde van mn band netjes schoongereden was waar je normaal de bonken rubber ziet hangen. Misschien te enthousiast ingestuurd oid, of wellicht hoort dat bij een lows(L)idertje
Ah oke, ik dacht 1 en 1 is 2 maar blijkt dus niet zo te zijn.

Eind advies van de fb experts, meer spanning maar alsnog de band aanbieden ivm productie fout. Ik zou eens contact opnemen met die gozer, misschien kan je samen iets beginnen ?

Raar dat je die crash ook hebt gehad, ik exact dezelfde plek maar dan highsider.
Was vorige week dinsdag trouwens.
Ik had het gevoel dat de motor niet trok/oppakte en gaf meer gas en stond ineens breed, kon hem terug halen maar werd er alsnog naast gegooid.

Heb de crash terug gekeken bij race control maar hij lijkt ineens compleet weg te schieten aan de achterkant, was de apex zeker al voorbij !
 
Zithouding is ok, bovenlichaam kan nog een stuk meer naast de tank ipv erop.
1000cc? Welke motor is het?
Je maakt zeker genoeg hellingshoek, teveel zelfs. Als je op de rand rijdt moet je echt niet veel gas geven om de achterkant te doen glijden.
En als je per ongeluk gas gelost hebt en dan plots gas geeft kan het zijn dat er weinig druk is op het achterwiel.
Maar waarschijnlijk is de band te warm geworden en beginnen smeren.

Vermoeidheid is inderdaad gevaarlijk, dan doe je dingen verkeerd zonder dat je het zelf door hebt.

Het is een cbr600f uit 2000. Thx voor de tips. Ga ik zeker meenemen! De tank is overigens best fors waardoor het wat lastig is om mijn buitenste arm over de tank te krijgen om zo meer naast de motor te komen. Is het een optie om de clipons iets hoger zetten in dit geval? Of mn hand iets anders op de clipsons plaatsen, nu ben ik nog gelimiteerd door m'n pols qua bewegingsvrijheid.
 
Het is een cbr600f uit 2000. Thx voor de tips. Ga ik zeker meenemen! De tank is overigens best fors waardoor het wat lastig is om mijn buitenste arm over de tank te krijgen om zo meer naast de motor te komen. Is het een optie om de clipons iets hoger zetten in dit geval? Of mn hand iets anders op de clipsons plaatsen, nu ben ik nog gelimiteerd door m'n pols qua bewegingsvrijheid.
Hou je je hand zoals in de bijlage?

Een belangrijke tip die mij goed geholpen heeft is om minder lang op hellingshoek te blijven.
Dus sneller plat gaan en sneller terug recht komen.
De motor eigenlijk de bocht in hoeken ipv een soepele lijn te rijden.
 

Bijlagen

  • ZJL7Zzrl.jpg
    ZJL7Zzrl.jpg
    56,1 KB · Weergaven: 49
Raar dat je die crash ook hebt gehad, ik exact dezelfde plek maar dan highsider.
Was vorige week dinsdag trouwens.
Ik had het gevoel dat de motor niet trok/oppakte en gaf meer gas en stond ineens breed, kon hem terug halen maar werd er alsnog naast gegooid.

Heb de crash terug gekeken bij race control maar hij lijkt ineens compleet weg te schieten aan de achterkant, was de apex zeker al voorbij !

Blijf het maar een spannend punt vinden die haarbocht :). Als ik de beelden bij racecontrol nog goed herinner is het puntje van het zwarte pijl in onderstaande aafbeelding waar de achterband m'n voorband begon in te halen. Weet nog dat ik mijzelf zwaarder voelde worden, zoals altijd in die bocht ivm de kuil/dip, maar dat gevoel bleef aanhouden en weg was de motor.
haarbocht.jpg


@kirill007
m'n hand houd ik dus rechtuit. Die greep zijlings moet ik mij nog aanleren:)
 
Vond het een hele fijne bocht 😋
Fijn dat race control er is.. heb er wel wat aan gehad naast m'n onboard beelden
 
Het is een cbr600f uit 2000. Thx voor de tips. Ga ik zeker meenemen! De tank is overigens best fors waardoor het wat lastig is om mijn buitenste arm over de tank te krijgen om zo meer naast de motor te komen. Is het een optie om de clipons iets hoger zetten in dit geval? Of mn hand iets anders op de clipsons plaatsen, nu ben ik nog gelimiteerd door m'n pols qua bewegingsvrijheid.
Je clip ons lijken ook heel ver naar je toe te staan. Deze kun je wat verder naar voren draaien voor meer bewegingsvrijheid in je pols en schouder.
 
Vorige week vrijdag de eerste keer met de TD's gereden. Verschil met een Pilot Power 2 was enorm. In het begin wat huiverig want geen idee wat ik kon verwachten, hoe lang doen ze er over om op te warmen en hoeveel waarschuwing krijg je voordat ze gaan glijden bijvoorbeeld. Maar gaandeweg vertrouwen opgebouwd en enorm genoten van een geweldige circuitdag.

Was een prachtige dag rond de 22 graden en af en toe brak de zon door. Ik heb jullie advies opgevolgd, of eigenlijk dat van Metzeler zelf, en als bandenspanning 1.8 en 2.4 warm aangehouden, dat lukte heel goed.

De foto van achter naar voren vind ik netjes maar als je van voor naar achteren kijkt (2e foto) vind ik hem toch wat ruw. Weet niet of dit gebruikelijk is met een slick? Kerel van de Pirelli stand zei dat het waarschijnlijk te maken had met dat ik pas gas geef als ik hem al rechtop zet, dus meer met rijstijl te maken dan met bandenspanning. Wat denken jullie hiervan?



band 1.jpg
band 2.jpg
 
Lijkt mij een combi van rijstijl en vering, je ziet namelijk heel duidelijk een overgang.

mag ik vragen welke tijden je er mee reed en welk circuit ?( gok assen )
 
Assen is niet mild voor de rechterkant van de band. Mijne ziet er vergelijkbaar uit als je eerste foto. Tweede foto oogt wat heftiger. Je gebruikt geen bandenwarmers?
 
Ook een bandenvraag voor de deskundigen.

Gisteren dagje Assen Bridgestones S22. Koud 1.9 A en 2.3 V ( advies Bridgestone voor circuit ) gsxr 750 rondetijden 2.08.
Zie vooral voor wat onregelmatige slijtage. Achter minimaal volgens mij. Wat vinden de ervaringsdeskundigen ervan ?
Assen 9-9 V.jpg
Assen 9-9 A.jpg
 
Lijkt mij een combi van rijstijl en vering, je ziet namelijk heel duidelijk een overgang.

mag ik vragen welke tijden je er mee reed en welk circuit ?( gok assen )
Assen met een 2 min 2 sec
Achtershock is een nieuwe van Hyperpro met progressieve veer maar zonder expansievat moet ik erbij zeggen.

Assen is niet mild voor de rechterkant van de band. Mijne ziet er vergelijkbaar uit als je eerste foto. Tweede foto oogt wat heftiger. Je gebruikt geen bandenwarmers?

Geen bandenwarmers indd, zou het kunnen dat ik te vroeg te hard ga en dus eigk met te lage bandenspanning aan het belasten ben?
 
Ook een bandenvraag voor de deskundigen.

Gisteren dagje Assen Bridgestones S22. Koud 1.9 A en 2.3 V ( advies Bridgestone voor circuit ) gsxr 750 rondetijden 2.08.
Zie vooral voor wat onregelmatige slijtage. Achter minimaal volgens mij. Wat vinden de ervaringsdeskundigen ervan ?Bekijk bijlage 1675031Bekijk bijlage 1675035
Ziet er aardig goed uit hoor.
Ik zie op die foto's niets vreemds.
Assen met een 2 min 2 sec
Achtershock is een nieuwe van Hyperpro met progressieve veer maar zonder expansievat moet ik erbij zeggen.



Geen bandenwarmers indd, zou het kunnen dat ik te vroeg te hard ga en dus eigk met te lage bandenspanning aan het belasten ben?
Progressieve veer is niet goed op circuit.
Zo kan je demping nooit goed zijn.
De achterband ziet te veel af door ofwel te weinig druk in de band of te harde vering.
Te hard/abrupt gas geven is natuurlijk ook niet ideaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan